اولین عرضه کننده خدمات سیار تولید و تزریق همزمان نیتروژن در چاه‌های نفت
درباره فعالیت‌های شرکت پترو کامرس کیش در صنعت نفت کشور توضیح دهید.
از سال‌ها پیش در زمینه عرضه تجهیزات مختلف به صنعت نفت در قالب مشاور و نماینده شرکت‌های خارجی فعالیت داشتیم، ولی با توجه به شرایط تحریم درصدد برآمدیم با استفاده از توان و تجربه خود قدم مؤثری درجهت تأمین نیازهای عملیاتی تولید نفت برداریم که نقش اساسی در صنعت نفت بازی می‌کند.
در این رابطه پس از بررسی‌ها و مطالعات فراوان و انتخاب چند گزینه متوجه شدیم که یکی از گزینه‌های موردنظر این شرکت که از فناوری‌های روز صنعت نفت در دنیاست و در سالهای اخیر مورد توجه صنعت نفت جهان قرارگرفته، استفاده از بسته سیار تولید و تزریق همزمان نیتروژن به چاههای نفت است که مورد نظر مدیران ارشد مناطق نفت خیز جنوب، بزرگترین تولیدکننده نفت خام در ایران، قرار گرفته که متعاقب آن نسبت به پیگیری مجدانه این موضوع اقدام کردند و در نهایت پس از طی مراحل و تشریفات قراردادی و برگزاری مناقصه، با توجه به کیفیت بالای تجهیزات و مناسب تر بودن پیشنهاد مالی ارائه شده، واجد شرایط انجام این کار مهم شدیم و به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات استفاده از بسته سیار تولید و تزریق همزمان نیتروژن در چاه‌های نفت مناطق نفت خیز جنوب مشغول فعالیت هستیم. در طول یک سال گذشته بی‌وقفه در حال انجام عملیات مختلف بر روی چاه‌های معرفی شده از طرف کارفرما در منطقه بوده ایم.

از ویژگی‌ها و امتیازات این فناوری جدید بگویید.
در صنعت نفت یکی از روش‌های فرازآوری مصنوعی شناخته شده و معمول چاه‌های نفت که با کمبود فشار مواجه هستند، استفاده از تزریق گاز نیتروژن به درون چاه است که برای این کار در ایران از نیتروژن مایع و تبدیل آن به گاز استفاده می‌شود. این امر به علت مشکلات حمل و نقل نیتروژن مایع و حجم محدود نیتروژنی که می‌تواند در زمان واحد و به صورت پیوسته تزریق شود محدودیت‌های جدی دارد. البته گاز نیتروژن مصارف دیگری هم در صنعت نفت دارد و بطور کلی می‌توان گفت که این گاز در تمام مراحل از حفاری گرفته تا بهره برداری و نیز تمیزسازی خطوط لوله گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش با استفاده از تکنولوژی ممبران (Membrane) نیتروژن موجود در هوای محیط از سایر گازها جدا شده و برای تزریق همزمان و بلافاصله پس از تولید توسط کمپرسورهای قوی و با فشار موردنیاز به درون چاه تزریق می‌شود. در واقع مزیت عمده این تکنولوژی همزمانی عملیات تولید و تزریق نیتروژن است. لازم به توضیح است که با توجه به احتمال بروز خطر آتش سوزی در چاه نفت، نیتروژن تزریقی باید دارای خلوصی بالا و حدود ۹۵ درصد باشد که تامین این خلوص همراه حجم بالای مورد نیاز تزریق، یکی از خصوصیات بارز این فناوری است.به دلیل حساسیت عملیات کلیه مراحل تولید و تزریق توسط سیستم‌های کنترلی الکترونیکی قابل کنترل و تنظیم صورت می گیرد و به این ترتیب اطمینان خاطر از بابت حفظ امنیت چاه و نیروی انسانی در دستگاه وجود دارد. از دیگر مزایای این دستگاه سیار بودن آن است، به این ترتیب که امکان جابجایی آن از یک چاه به چاه دیگر به راحتی میسر است.قرار گرفتن روی تریلی به راحتی انجام می شود، در زمان بسیار کوتاه از چاه جدا شده و به چاه دیگر منتقل می شود که این مزیت باعث کاهش قابل ملاحظه زمان عملیات از نظر لجستیکی و متعاقب آن هزینه‌های مربوطه خواهد شد. همان گونه که ملاحظه می‌شود، در این روش مراحل تولید نیتروژن مایع، حمل آن به محل مورد نظر و انتقال به مخزن برای تزریق حذف می‌شود که ضمن بالا بردن قابل ملاحظه توان عملیاتی صرفه جویی عمده ای به همراه دارد. با استفاده از این روش بسیاری از کارهایی که مورد نیاز برنامه‌های مطالعاتی کارفرما برای تولید بیشتر و بهینه نفت بوده و به علت محدودیت‌های ناشی از نیتروژن مایع انجام آن امکان پذیر نبود، به راحتی انجام پذیر شد که این خود افتخاری برای این شرکت است.

عوامل اصلی در انتخاب شرکت پتروکامرس کیش به عنوان برگزیده جشنواره قهرمانان صنعت نفت چیست؟
استفاده از این فناوری جدید که یک نوآوری در صنعت نفت ایران محسوب می‌شود، یکی از این عوامل بود. با توجه به مطالبی که عرض شد، بهره گیری از این فناوری و مزایای عملیاتی و اقتصادی بسیار آن برای تسهیل در افزایش تولید نفت و نیز کوشش‌های مستمر این شرکت و پرسنل آن در این زمینه می‌تواند از عوامل انتخاب این شرکت باشد. باید این نکته مهم را نیز عرض کنم که شرکت پتروکامرس کیش این موفقیت را مدیون بینش جسورانه و آینده نگر مدیران ارشد مناطق نفت خیز در استفاده از فناوری‌های نوین و حمایت‌های عملی و معنوی آنان در این زمینه می‌داند که بدون آن این کار نوین و جدید به هیچ وجه به مرحله ظهور نمی رسید. به این موضوع نیز باید توجه کرد که در مواردی استفاده از فناوری‌های جدید به دلیل آنکه ممکن است به دلیل کم تجربگی و اطلاعات پائین پرسنل مربوطه در استفاده از آن مخاطراتی ایجاد شود، با مقاومت مدیران میانی و ارشد روبرو می‌شود. این در حالی است که در شرکت نفت مناطق نفت خیز جنوب و به خصوص در معاونت فنی، عکس این موضوع را شاهد بوده و خود آنها با جدید و همت بالا موضوع استفاده از فناوری‌های نوین را سر لوحه کار خود قرارداده اند و پیمانکارانی مانند این شرکت راکه قدم به این عرصه گذاشته اند مورد حمایت جدی قرار می‌دهند. این امر می‌تواند تاثیرات مثبت و شگرفی در ارتقاء سطح تولید و کاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت ایجاد کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که توجه کنیم این کار در زمان اوج تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت نفت کشورمان صورت گرفت. در شرایطی که پیشبرد امور روزانه و تامین قطعات و مایحتاج مورد نیاز تولید در خیلی جاها اولویت اصلی شمرده می‌شد، مدیران شرکت نفت مناطق نفت خیز جنوب استفاده از فناوری‌های نوین مانند این را به رغم تمام مشکلات عملیات روزانه خود دنبال کرده و به سرانجام رساندند. شرکت پترو کامرس کیش تمام توان خود را در معرفی و استفاده هر چه بهتر اینفناوری به کار گرفته و با صرف وقت و هزینه بالا و با تلاش شبانه روزی کارکنان خود توانسته است مزایای بیشمار عملیاتی و مطالعاتی آن را به عرصه ظهور برساند. این امر در گزارش‌های کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب مشهود است. نباید فراموش کرد که با قبول و استفاده از این فناوری، بستر لازم برای به کارگیری و اشتغال نیروی انسانی، آموزش و ارتقاء سطح فنی آنها فراهم شد و در حال حاضر این شرکت از همکاری بیش از ۲۸ نفر نیروی متخصص فنی و پشتیبانی به طور مستقیم برخوردار است که به آنها افتخار می‌کند.

برنامه شما برای آینده و استمرار کار چیست؟
تکلیف شرکت پترو کامرس کیش با توجه به اینکه اولین عرضه کننده خدمات سیار تولید و تزریق همزمان نیتروژن در چاه‌های نفت ایران است و با توجه به دانش فنی به دست آمده و نیاز وسیعی که در این زمینه در صنعت نفت و در چاه‌های نفت ایران وجود دارد، روشن است. برای بومی سازی و ساخت مراحل تجهیزات مورد استفاده که فناوری بالا دارند و عمدتا ساخت کشورهای پیشرفته غربی هستند، برنامه مدون خود را تهیه‌کرده و در حال اجرایی کردن آن هستیم که البته نیاز به حمایت جدی مسئولان امر برای موفقیت و عملیاتی شدن دارد. امیدوارم همان گونه که مدیریت ارشد محترم شرکت مناطق نفت خیز شرایط عرضه، معرفی و استفاده از این فناوری را فراهم کردند، موجبات استمرار این فعالیت و گسترش آن رادر پهنه وسیع مناطق عملیاتی دیگر صنعت نفت نیز فراهم آورند.نکته حائز اهمیت برای آینده این است که در صورت ایجاد شرایط جدید پس ازبرجام، برای تحقیق و توسعه بدون ترس و واهمه می‌توان با اتکاء به توانایی و استعداد جوانان کشور گام‌های بلندی با هزینه کمتر برداشت و مانند گذشته ولی با انگیزه بیشتر در جهت تکمیل کاستی‌ها و بهبود تولید با سرعت بیشتری اقدام کرد. همان طور که قبلا عرض شد، بومی سازی این فناوری در دستور کار این شرکت قراردارد، که لازمه آن ابتدا داشتن دانش فنی است که بالای هشتاد درصد آن محقق شده و بیست درصد باقی مانده قابل کسب است. مرحله بعد تامین نیروی انسانی متخصص مرتبط است که این شرکت با برگزاری دوره‌های عملیاتی و آموزشی تخصصی با استفاده از مدرسان خارجی در این زمینه اقدام کرده است. البته موضوع آموزش ادامه‌دار خواهد بود و در این خصوص از دانشگاهیان عزیز بیشتر استفاده خواهد شد. در ادامه بومی سازی و تولید، جذب نیروهای مستعد و توانمند به منظور افزایش اشتغال و شکوفایی استعدادها از اهداف آینده شرکت پترو کامرس کیش است. در حال حاضر نود درصد نیروهای عملیاتی این شرکت را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که عمدتا بومی و در رشته مرتبط به کار گرفته شده اند. با افزایش تولید، تعداد نیروی انسانی ارتقاء می‌یابد و کمک شایانی به رفع معضل بیکاری و ایجاد امید در جوانان خواهد داشت.

یکی از اقدامات مهمی که این شرکت در استفاده از بسته سیار تولید و تزریق گاز نیتروژن انجام داده، سازگارسازی این دستگاه با شرایط اقلیمی محل مورد استفاده است. در طول یکسال گذشته محدوده عملیاتی این شرکت و استفاده از دستگاه در استان خوزستان بود که در فصل تابستان دمای هوا به پنجاه و پنج درجه و گاه در مناطق عملیاتی به شصت درجه می‌رسید، که این شرکت با توجه به انجام بی وقفه عملیات موفق به انجام برخی تمهیدات و ساخت قطعاتی برای مقاوم سازی دستگاه در برابر حرارت بالای محیط شد. همچنین به دلیل وجود شرایط تحریمی و عدم امکان تهیه قطعات اصلی، توانستیم با مشابه سازی قطعات مورد نیاز را تهیه کنیم. سیستم کنترل الکترونیکی (PLC) را نیز شناسایی کرده ایم که قابل ساخت و برنامه ریزی توسط شرکت پترو کامرس کیش است.در پایان از مدیران شرکت مناطق نفت خیز جنوب که با حمایت و اعتماد به این شرکت فرصت به کارگیری این فناوری را در صنعت نفت ایران مهیا کردند و از همکاران کوشا و پر تلاشی که با تلاش شبانه روزی خود باعث سربلندی این شرکت شدند و همچنین کلیه مشاوران و متخصین صنعت نفت که رهنمود‌های آنها همواره راهگشای این شرکت در گذر از مشکلات و موانع بوده است، کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم در آینده با تلاش بیشتر در جهت شکوفایی صنعت و تولید گام برداریم.