احیای مجدد وزارت بازرگانی نیاز امروز توسعه تجارت

دنیای اقتصاد- رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت تمام شده تولید، صادرات را غیرممکن کرده است، گفت: یکی از نیازهای اساسی امروز برای توسعه تجارت احیای مجدد وزارت بازرگانی است. محمدحسین روشنک همزمان با روز ملی صادرات و با اشاره به اهمیت و جایگاه این روز اظهار کرد: نامگذاری روزی به نام روز ملی صادرات غیر نفتی، خود بیانگر اهمیت و نقش هر کدام از اجزای موثر در فرایند توسعه صادرات بوده و فرصت مغتنمی است تا ضمن تقدیر؛ زمینه‌ای برای توجه بیشتر به حوزه تجارت خارجی و به ویژه صادرات و رفع مشکلات و موانع فراروی توسعه آن فراهم شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: روز ملی صادرات فرصت مناسبی است تا علاوه بر تجلیل از بازرگانان نمونه که در شرایط سخت اقتصادی امروز کشور تلاش می‌کنند، محدودیت‌های وارد شده بر صادرات که طی سالهای اخیر صورت گرفته آسیب‌شناسی شود تا صادرکنندگان رغبت برای ادامه فعالیت خود داشته باشند. روشنک با بیان اینکه احترام به صادرکنندگان نمونه که در سخت‌ترین شرایط چرخه تولید و صادرات را می‌چرخانند، لازم است، افزود: در حال حاضر برای خروج از رکود باید محدودیت‌ها و موانع موجود بر سر راه صادرات برطرف و همزمان با روز ملی صادرات از خسارت‌دیدگان این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها دلجویی شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی چهار راهکار اصلی وجود دارد که اگر به آنها عمل نشود، توسعه صادرات محقق نخواهد شد. وی توضیح داد: نخستین راه برای توسعه صادرات کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولید داخلی است، متاسفانه امروز شاهد هستیم که قیمت تولیدات داخلی به حدی افزایش یافته که کالای مشابه از هزاران کیلومتر آن‌طرف دنیا به کشور وارد می‌شود و دولت تا صد درصد قیمت بابت ورود آن کالا از واردکننده تعرفه می‌گیرد اما با این وجود باز هم تولیدات داخلی قدرت رقابت با کالای خارجی را از نظر قیمتی ندارند.

بخش تجارت، متولی ندارد

روشنک با اشاره به اینکه با افزایش بیش از حد قیمت تمام شده تولیدات داخلی دیگر صادرات قابل انجام نیست، اظهار کرد: رقبای ما در بازارهای هدف صادراتی کالاهای مشابه را ارزان می‌فروشند که این موضوع به ضرر صادرکننده تمام می‌شود. وی یادآور شد: دومین موضوع نرخ دلار است که چهار سال توسط دولت ثابت باقی مانده در حالی‌که در این مدت حداقل ۵۰ درصد تورم در کشور وجود داشته است، درنتیجه باید نرخ ارز حاصل از صادرات حداقل۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد و همین ثابت ماندن نرخ ارز قدرت رقابت در بازارهای هدف را از بین برده است. روشنک، سومین پیشنهاد توسعه صادرات را احیای مجدد وزارت بازرگانی عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر بخش تجارت متولی و مدافعی ندارد که این وضعیت باعث از بین رفتن زیرساخت‌های تجاری کشور شده و یکی از ضرورت‌های امروز احیای دوباره این وزارتخانه است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: چهارمین راهکار نیز دلجویی از صادرکنندگانی است که در ده سال گذشته به دلیل تصمیمات غلط دولت‌ها با میلیاردها تومان زیان مواجه شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چراغ راه فعالان این عرصه قرار گیرد چراکه اقتصاد کشور جز با برون‌گرایی و اتکا به توان خودی به شکوفایی نخواهد رسید و لازمه برون‌گرایی نیز توسعه صادرات غیرنفتی است.