محمد حسین باقی هفته نامه اکونومیست به سیاق هر سال و در سالنامه‌ای که منتشر می‌کند پیش‌بینی خود از رشد کشورهای جهان و چکیده‌ای از وضعیت سیاسی آنها را به تفکیک ارائه می‌دهد. براساس آنچه در ادامه آمده جهان به آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا تقسیم شده است. برخی از کشورها به دلیل اهمیت کمی که داشتند در این تقسیم‌بندی حذف شده‌اند. اروپـــا

اتریش
رشد تولید ناخالص داخلی: 6/1 درصدسرانه تولید ناخالص داخلی به ازای فرد: 49870 دلار
(برابری قدرت خرید۲: ۴۶۴۶۰ دلار)
تورم: 9/1 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۱/۲
جمعیت: 6/8 میلیون نفر
افزایش بدهی دولت مانع دستیابی ائتلاف حاکم حزب سوسیال دموکرات (چپ میانه) و حزب مردم اتریش (راست میانه) به پیشرفت‌های بیشتر می‌شود. مجموعه‌ای تاثیرگذار از احزاب بدبین به اروپا گزینه‌های ائتلاف را محدودتر خواهد کرد. دولت با اصلاحاتی برای بهبود رقابت پذیری اقتصادی از طریق کارآفرینی و تحصیل به پیش خواهد رفت. اتریش یکی از چندین کشور اروپایی است که می‌کوشد از تولید سنتی به اقتصادی با فناوری‌های برتر روی آورد اما پیشرفت کند خواهد بود.


بلژیک
رشد GDP: ۲/۱ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۴۷۸۱۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۴۴۸۹۰ دلار)
تورم: 2/1 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۹/۱
جمعیت: 7/10 میلیون نفر
این کشور تقریبا ۵ سال گذشته را بدون یک دولت منتخب سپری کرده و این نشانه‌ای از ساختار سیاسی و اقتصادی فروپاشیده است که در کنار مرزهای زبانی با تجزیه دست و پنجه نرم می‌کند.
یک دولت فدرال چهار حزبی راست میانه با رویکردی اصلاح طلبانه در اکتبر 2014 قدرت را در دست گرفت اما طرد حزب سوسیالیست به این معنا است که تمرکز اندکی بر ائتلاف جدید وجود دارد و با مخالفت جدی مواجه خواهد شد. اقتصاد که با بدهی و بیکاری بالا همراه است ذره ذره جلو خواهد رفت.


بریتانیا
رشد GDP: ۵/۲ درصد
سرانه GDP به ازای فرد: ۴۴۳۳۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۳۹۴۶۰ دلار)
تورم: 2درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۹/۳
جمعیت: 4/64 میلیون نفر
اقتصادی که هنوز بهبود نیافته و سرخی شرم به خاطر عدم بهبود را بر چهره دارد جایگاه حزب محافظه‌کار در انتخابات در ماه مه ‌را تقویت خواهد کرد. تجربه دولت ائتلافی با تعداد معدودی لیبرال دموکرات تجربه خوبی نبود. یک ائتلاف لیبرال دموکرات با حزب اپوزیسیون کارگر به لحاظ ایدئولوژیک هماهنگ‌تر خواهد بود اما تنها در صورتی رخ می‌دهد که حزب کارگر چندین کرسی را به دست آورد که بعید است. بدهی خانواده‌ها بالاست و بودجه اندک است اما بانک انگلیس نرخ بهره را در سال ۲۰۱۵ در صورتی که بهبودی حاصل شود افزایش خواهد داد.


بلغارستان
رشد GDP: ۵/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۷۶۳۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۵۰۱۰ دلار)
تورم: 2/1 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۵/۱
جمعیت: 1/7 میلیون نفر
احزاب حاکم در تمام اروپا در انتخابات ۲۰۱۴ در پارلمان اروپا مردود شدند اما برای «پلامن اورشارسکی» نخست‌وزیر وقت و دولت ائتلافی چپگرای او، این آخرین تیر در کمان بود. استعفای او در ماه اوت با انتخابات زودهنگام در ماه اکتبر همراه شد که اگرچه تعدد حزبی و ائتلافی برای او به ارمغان آورد اما اکثریتی برای حزب راست میانه «شهروندان برای توسعه اروپایی بلغارستان» در دوره «بویکو بوریسوف» که اولین دوره حضور او در قدرت با تظاهرات ناتمام ماند به ارمغان نیاورد. ترکیب آن هر چه باشد اما دولت آینده رشد را بر ریاضت ترجیح خواهد داد تا وضعیت عمومی را تسکین داده و اقتصاد هم با توسعه‌ای آرام اما پایدار پاسخ خواهد داد.


کرواسی
رشد GDP: 8 دهم درصد سرانه GDP به ازای فرد: 13230 دلار (برابری قدرت خرید: 21690 دلار)
تورم: ۷/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 4/4
جمعیت: ۲/۴ میلیون نفر
یک دولت ائتلافی غیرمردمی به رهبری نخست‌وزیر «زوران میلانوویچ»، رهبر حزب سوسیال دموکرات، به آرامی به سوی انتخاباتی خواهد رفت که احتمالا در دسامبر 2015 برگزار می‌شود. دولت باید با ریاضتی که از سوی بروکسل وضع شده، با اتهامات مربوط به فساد در رأس هرم قدرت و 6 سال رکود پی در پی به مقابله برخیزد. در برابر این پیش زمینه تیره و تار- که به شدت بر اپوزیسیون سایه افکنده- ظهور نگران‌کننده تنش‌ها با اقلیت صرب و ظهور راست افراطی وجود دارد. انتخابات هیچ راه حل فوری ارائه نمی‌دهد اما یک تیم جدید ممکن است بتواند اصلاحات اقتصادی که مدت‌ها به تعویق افتاده را به پیش برد.


جمهوری چک
رشد GDP: 7/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 17940 دلار (برابری قدرت خرید: 29150 دلار)
تورم: ۹/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3/2
جمعیت: ۸/۱۰ میلیون نفر
ائتلاف بزرگ به رهبری نخست‌وزیر «بوهوسلاو سوبوتکا» از حزب چپگرای سوسیال دموکرات چک در حال بهره بردن از اقتصاد بهبود یافته و اپوزیسیون ضعیف است. علاوه بر دنبال کردن فرامین بروکسل در مورد دور نگه‌داشتن تاثیرگذاری سیاسی بر خدمات کشوری اما دولت برای اصلاحات در بازار کار، بازنشستگی‌های دولتی و نظام رفاه و مالیات پیشرفت‌هایی خواهد داشت. هزینه‌های بالای دولتی و مصرفی در ترکیب با بهبود ضعیف در میان شرکای تجاری اتحادیه اروپایی تلنگری به اقتصاد خواهد زد.


دانمارک
رشد GDP: 3/1 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 59250 دلار (برابری قدرت خرید: 45020 دلار)
تورم: ۳/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 2/3
جمعیت: ۷/۵ میلیون نفر
یک دولت ائتلافی متشکل از اقلیت چپ میانه- که با رسوایی‌ها ضعیف شده و با ریزش‌‌ها کوچک شده- باید تا انتخابات تا ماه سپتامبر- اما نه پس از آن- دوام بیاورد. تیم جدید که احتمالا ائتلافی از راست میانه باشد، ترکیب محتاطانه‌ای از محدودیت مالی و سیاست‌های حامی رشد را دنبال خواهد کرد. اعتماد مصرف‌کنندگان در حال افزایش است اما بدهی که به دلیل انفجار مسکن در سال 2008 بر بالای سر دولت معلق است همچنان مهم است و هزینه اقتصادی و هزینه مصرف‌کنندگان به آرامی بهبود خواهد یافت.


استونی
رشد GDP: 3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 20110 دلار (برابری قدرت خرید: 28790 دلار)
تورم: ۷/۲ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 2/0
جمعیت: ۳/۱ میلیون نفر
طیف حوادث از انتخابات پارلمانی ماه مارس به بعد بسیار گسترده‌تر از آن است که ترسیم شود اما مسیر بعدی سیاست روشن است: ریاضت بیشتر. پس از کاهش شدید پول و بحران‌های دیگر در منطقه یورو، دولت بعدی به بودجه¬های سخت همراه با ریخت‌و‌پاش گاه به گاه برای آرام کردن خشم مردمی متوسل خواهد شد.چشم‌اندازهای مختلف در بازارهای مهم صادراتی- که در سوئد مثبت و در روسیه منفی است- منجر به تحرک اقتصادی آرامی خواهد شد.


فنلاند
رشد GDP: 2/1 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 49920 دلار (برابری قدرت خرید: 41560 دلار)
تورم: ۶/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 8/1
جمعیت: ۵/۵ میلیون نفر
حزب ائتلاف ملی محافظه‌کار- که دولت را رهبری می‌کند- احتمالا وضعیت مسلط خود را تا پس از انتخابات پارلمانی ماه آوریل حفظ می‌کند اما ممکن است تغییراتی در نقش حمایتی‌اش وجود داشته باشد.
الکساندر استاب، نخست‌وزیر، از ریاضت عقب نشینی و به سوی رشد در سال ۲۰۱۴ حرکت کرد و همین مسیر را دنبال خواهد کرد. اقتصاد پاسخ خواهد داد اما
به آرامی.



فرانسه
رشد GDP: ۸ دهم درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۴۳۵۵۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۴۰۳۸۰ دلار)
تورم: 8 دهم درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۹/۳
جمعیت: 65 میلیون نفر
تنش‌ها با دولت منعکس‌کننده بحث‌های موجود در اروپا در مورد «انضباط بودجه‌ای و افزایش رشد» است و حامیان انضباط پس از اینکه اولاند، رئیس‌جمهور، جریان «رشدگرایی» در اواسط ۲۰۱۴ را از دور خارج کرد جلودار هستند. نخست‌وزیر مانوئل والس حامی کسب و کار بوده و وعده اصلاحاتی داده که هدفش تزریق انعطاف‌پذیری آنگلوساکسونی به اقتصاد گلیستی است اما به سرعت رئیس‌جمهور در حال از دست دادن حمایت مردمی است. با این حال، اقتصاد علائم اندکی از حیات را در خود دارد.


آلمان
رشد GDP: 6/1 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 47350 دلار (برابری قدرت خرید: 47290 دلار)
تورم: ۵/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): 8 دهم درصد
جمعیت: ۳/۸۱ میلیون نفر
آلمان همیشه در محاصره، در معرض بادهای مسموم از سوی روسیه¬ کینه‌جو و اروپای ضعیف به لحاظ اقتصادی است. آنگلا مرکل، صدراعظم- که در واقع، رهبر اتحادیه اروپایی است- دست و پایش بند انتخاب‌کنندگانی است که نمی‌خواهند هزینه حمایت از اروپا یا ایستادن در برابر روسیه را بپردازند. کنترل سفت و سخت بر قدرت به خانم مرکل اقتداری تاثیرگذار می‌بخشد اما او در هر دو جبهه محتاط خواهد بود. این احتیاط همچنین مشخص‌کننده سیاست اقتصادی در داخل به ویژه در مسائل مالی است و رشد آرام خواهد بود.


یونان
رشد GDP: 3/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 21440 دلار (برابری قدرت خرید: 27090 دلار)
تورم: ۲ دهم درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 4/2
جمعیت: ۱/۱۱ میلیون نفر
پس از سال‌ها آرماگدون اقتصادی، 2015 - لااقل- سال بهبود خواهد بود. اقتصاد تا حدود 3/2 درصد رشد خواهد کرد و رکود و تورم‌زدایی پایان خواهد یافت. در غیر این صورت، تمام اینها به شکل دردناکی آشنا به نظر خواهند رسید. اتحاد حاکم میان پاسوک و «نیو دموکراسی» پس از شکست در جمع‌آوری اکثریت فوق‌العاده مورد نیاز برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید فرو خواهد پاشید. سیریزا- حزب شورشی که هدایت‌کننده خشم عمومی است- در انتخابات زودهنگام بیشترین آرا را به دست خواهد آورد اما شریکی نخواهد داشت تا به تشکیل دولت بپردازد. پیشرفت‌هایی در زمینه مالی، پولی و اصلاحات ساختاری هم انجام خواهد شد.


مجارستان
رشد GDP: 4/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 13680 دلار (برابری قدرت خرید: 21840 دلار)
تورم: ۸/۲ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 8/2
جمعیت: ۹/۹ میلیون نفر
دولت نخست‌وزیر دو دوره‌ای «ویکتور اوربان» از حزب «فیدز» از اکثریت فوق‌العاده خود برای به پیش بردن رویکرد ملی‌گرایانه و به لحاظ اجتماعی محافظه‌کار خویش استفاده خواهد کرد و وقتی قوانین فراز و نشیب دارد انگشت در لانه مقام‌های اروپایی فرو می‌برد. تمرکز بر تغییر مالیات از «کار کردن» به «سوداگری» و پایین نگهداشتن قیمت‌ها و افزایش اشتغال خواهد بود اما همگی در چارچوب محدودیت‌های مالی وضع شده از سوی بروکسل. مصرف داخلی از رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد چنان‌که بازارهای صادراتی اروپایی مجارستان تقلا می‌کنند.


ایرلند
رشد GDP: 3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 50450 دلار (برابری قدرت خرید: 49720 دلار)
تورم: ۶ دهم درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3 درصد
جمعیت: ۷/۴ میلیون نفر
دولت- ائتلافی از حزب راست میانه «فاین گائل» و حزب «کارگر» چپ میانه- از اکثریتی پارلمانی برخوردار است که باید در انتخابات بعدی در سال 2016 به راحتی شاهد آن باشد اما در حال از دست دادن حمایت مردمی است و شاید مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام باشد. خزان ایرلند و بهبود آن از زمان فشار مالی، رأی‌دهندگان را در هم شکسته به گونه‌ای که محتمل‌ترین سناریوهای غیرمحتمل همانا ائتلاف میان دو حزبی است که به لحاظ تاریخی با هم دشمن هستند: «فاین گائل» و «فیانا فیل». سیاست به کنار، اقتصاد در بهترین شکل خود در چند سال گذشته است.


ایتالیا
رشد GDP: 3 دهم درصد سرانه GDP به ازای فرد: 33600 دلار (برابری قدرت خرید: 34840 دلار)
تورم: ۴ دهم درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3 درصد
جمعیت: ۱/۶۱ میلیون نفر
اقتصاد گرفتار بدهی و در چنبره بیکاری بالاست. نخست‌وزیر «ماتئو رنزی»، رهبر حزب دموکراتیک چپ میانه، می‌خواهد به مقابله با این مشکلات برود اما بعید است بخت این کار را داشته باشد. خبری از انتخابات تا سال 2018 نیست اما احتمالا سال 2015 و زمانی که ائتلاف از هم بپاشد برگزار می‌شود. تا زمانی که پیش‌نویس اصلاحات انتخاباتی تصویب نشود، محتمل است که رأی دادن، یک پارلمان تزئینی دیگری را به وجود می‌آورد. در میانه یک اروپای تنبل، اقتصاد می‌کوشد تا اندکی رشد را تجربه کند.


لاتویا
رشد GDP: 7/3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 16610 دلار (برابری قدرت خرید: 21340 دلار)
تورم: ۹/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): یک دهم درصد
جمعیت: ۲ میلیون نفر
نخست‌وزیر «لایمدوتا استرویوما» به دنبال فروپاشی دولت قبلی در ژانویه 2014 به‌عنوان سرپرست منصوب شد و زمانی که ائتلاف سه حزبی راست میانه¬ او از انتخابات اواخر 2014 سر بر آورد به چهره و عضوی ثابت تبدیل شد. اقتصاد لاتویا قربانی آشکار تحریم‌های وضع شده از سوی روسیه بر صادرات کشاورزی این کشور به اروپاست؛ حزب «هارمونی سنتر»- که نماینده اقلیت روس زبان است- در انتخابات آرای خود را از دست داد. با این حال، با وجود صدور مجوز بایکوت روسیه (سیالیت بحران در روابط روسیه- اروپا در واقع یعنی هیچ) اما بهبود اقتصادی لاتویا از آسیب مالی 2008 - 2009 ادامه خواهد یافت.


لیتوانی
رشد GDP: ۷/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۶۶۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۸۰۶۰ دلار)
تورم: 3/3 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۸/۱ درصد
جمعیت: 9/2 میلیون نفر
«آلگیرداس بوتکویسیوس» رهبر حزب سوسیال دموکرات لیتوانی یک ائتلاف به لحاظ ایدئولوژیک گسترده را رهبری می‌کند اما تمام احزاب بر جهت‌گیری‌ای گسترده توافق دارند: یک اقتصاد باز، تعامل نزدیک با قدرت‌های غربی در سیاست خارجی و حمایت قدرتمند برای ادغام در اروپا. امنیت انرژی یک اولویت سیاسی است؛ روسیه در حال حاضر ۱۰۰ درصد از گاز این کشور را تامین می‌کند. اقتصاد این کشور سریع‌تر از بسیاری دیگر از شرکای اروپایی‌اش رشد خواهد کرد.


هلند
رشد GDP: یک درصد سرانه GDP به ازای فرد: 50870 دلار (برابری قدرت خرید: 48630 دلار)
تورم: ۳/۱ درصد
تعادل بودجه (بر‌اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 2/2
جمعیت: ۹/۱۶ میلیون نفر
انتخابات ایالتی در ماه مارس ممکن است موجب پیروزی آشکار برای ائتلاف بزرگ لیبرال‌های راست میانه و حزب کارگر چپ میانه باشد و مانع بر سر راه اصلاح اقتصادی را از میان می‌برد. این ائتلاف نماینده بازگشت به دولت بزرگ اجماعی (توافقی) پس از یک دهه شکنندگی مخرب در سیاست هلند است. لیبرال‌ها بر معیارهای ارتقای کسب و کار تمرکز دارند و کارگرها بر بهبود شرایط کاری اما هر دو در چارچوب یک بودجه دقیق. این اقتصاد نماینده اروپا در ابعادی کوچک است: رشد اندکی قوی‌تر و کاهش آرام بیکاری.


نروژ
رشد GDP: 5/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 107280 دلار (برابری قدرت خرید: 70770 دلار)
تورم: ۴/۲ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): 12
جمعیت: ۱/۵ میلیون نفر
ائتلاف اقلیت با حمایت غیررسمی از دو حزب میانه حکم می‌راند که گرایش رادیکال تر ضد‌مهاجرتی حزب ترقی‌خواه (شریک ائتلافی کوچک‌تر در کنار محافظه‌کاران) را محدود می‌کند. دولت بر فضای مالیاتی بالا در کشور یورش خواهد برد و فشار را بر شرکت‌ها کم خواهد کرد. هزینه‌های مصرف‌کنندگان و صنعت انرژی، رشد اقتصادی را در نرخی بیش از متوسط اروپایی به پیش خواهد برد در حالی که تمرکز ساحلی تغییر از نفت به گاز را سرعت خواهد بخشید.


لهستان
رشد GDP: 5/3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 14450 دلار (برابری قدرت خرید: 25770 دلار)
تورم: ۲/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 5/1
جمعیت: ۴/۳۸ میلیون نفر
اگرچه تحریم‌های انتقام‌جویانه روسیه علیه صادرات کشاورزی اروپا به اقتصاد لهستان آسیب زده اما تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش حمایت از حزب راست میانه (PO) و شریک ائتلافی‌اش یعنی حزب «دهقانان کشاورز لهستانی» شده. با این وجود، 7 سال قدرت برای PO - که بیشتر آن در دوره رهبری دونالد تاسک بود که در نوامبر 2014 به ریاست شورای اروپایی برگزیده شد- برای رأی دهندگان وقتی در اواخر 2015 به پای صندوق‌های رأی می‌روند کافی خواهد بود. حزب «قانون و عدالت» گزینه مطلوب است. یک روسیه خرابکار، یک منطقه یوروی ضعیف و یک بودجه انقباضی چشم‌انداز اقتصادی را شکل خواهد داد.


پرتغال
رشد GDP: ۸ دهم درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۲۲۷۳۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۷۱۴۰ دلار)
تورم: 5 دهم درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۸/۸
جمعیت: 5/10 میلیون نفر
ائتلاف راست میانه «حزب سوسیال دموکرات» و «حزب مردم» به شکل ماهرانه‌ای کشور را با برنامه کمک مالی مستقل اما دردناک هدایت کرد. این ائتلاف ممکن است در انتخابات اکتبر زمینه را برای بازگشت به قدرت هموار بیند هر چند حزب اپوزیسیون سوسیالیست گزینه مطلوب‌تری است. اگرچه دیگر تحت قیمومیت اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول نیست اما دولت تمرکز خود را بر ثبات بخشیدن به بدهی‌ها و کاهش شکاف بودجه ای حفظ خواهد کرد. رشد آرام مبتنی بر صادرات قوی‌تر و بهبود تقاضای داخلی محتمل است اما یک منطقه یوروی شکننده همچنان یک تهدید است.


رومانی
رشد GDP: ۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۹۱۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۴۶۲۰ دلار)
تورم: 4/2 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۸/۱
جمعیت: 6/21 میلیون نفر
محتمل به نظر می‌رسید که ویکتور پونتا در اواخر ۲۰۱۴ از نخست‌وزیری به ریاست جمهوری نقل مکان کند چرا که اپوزیسیون راست میانه می‌کوشید تا بر یک نامزد توافق کند. موقعیت پونتا و حزب سوسیال دموکرات او - که ائتلاف سه حزبی چپ میانه را رهبری می‌کند- با بهبود اقتصاد، قوی‌تر شده است. دولت می‌کوشد تا بار مالیات را دوباره متعادل سازد؛ یعنی بار مالیات را از کسب و کار برداشته و به سوی کسانی که «فرار» می‌کنند سوق دهد. پیشرفت علیه فساد- بر اساس حکم اتحادیه اروپا- آرام
خواهد بود.


روسیه
رشد GDP: یک درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۴۸۲۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۵۸۱۰ دلار)
تورم: 3/7 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۲/۰
جمعیت: 8/141 میلیون نفر
رکود، تورم و کمبود سرمایه‌گذاری هزینه‌های احتمالی تصرف سرزمینی روسیه در اوکراین است و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین این را به مثابه هزینه ای می‌نگرد که ارزش پرداختن دارد چرا که تضمین‌کننده جایگاه روسیه در جهان و دفاع از «خارج نزدیک» این کشور است. اقدام پوتین در اوکراین نرخ محبوبیت پوتین را به آسمان رساند. باید دید که آیا- اگر پاسخ غرب به تهاجمات پوتین جدی باشد و سطح زندگی کاهش یابد- مردم باز هم حامی و مشتاق پوتین خواهند ماند یا خیر. حمایت سست و لرزان می‌تواند پوتین را به گسترش طلبی دیگری در اوکراین یا جاهای دیگر وسوسه کند.


اسلواکی
رشد GDP: 5/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 18190 دلار (برابری قدرت خرید: 28620 دلار)
تورم: ۶/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 6/2
جمعیت: ۴/۵ میلیون نفر
حزب سوسیال دموکرات «اسمر»- تنها دولت تک حزبی از زمان استقلال در سال 1993 به این سو- به راحتی و با کنترلی که بر قدرت دارد سال پایانی خود در 2015 را طی خواهد کرد. رابرت فیکو- نخست‌وزیری که دو دوره در این مقام بوده- بر حرکت و تغییر از ریاضت به رشد متمرکز خواهد بود؛ این باعث جلب آرا می‌شود اما تعهد این کشور به قواعد کسری بودجه اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد. تقابل با روسیه این ظرفیت را دارد که به اقتصاد اسلواکی آسیب وارد کند اما چشم‌انداز آرام اتحادیه اروپا رشد را محدود خواهد کرد اما همچنان باید از متوسط اروپا پیشی بگیرد.



اسلونی
رشد GDP: یک درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۲۲۵۶۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۹۰۳۰ دلار)
تورم: 5/1 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۳
جمعیت: 1/2 میلیون نفر
این کشور که روزگاری نمونه کامل ثبات در دوران پسا شوروی بود اکنون گرفتار رسوایی، فساد و بیماری اقتصادی است. دولت ائتلافی چپ میانه به رهبری نخست‌وزیر «میرو سرار»چهارمین دولت ائتلافی در چند سال گذشته است و به اندازه دولت‌های قبلی شکننده است. با این حال، آقای سرار به‌عنوان یک دانشگاهی که دارای سابقه مشاوره دادن به سیاستمداران از جناح‌های مختلف است شاید یکی از معدود چهره‌های «غیر تقابلی و آرام»ی باشد که این کشور برای احیای ثبات به آن نیاز دارد. در حالی که سیاستمداران مشغول ستیزه هستند اما اقتصاد بازگشت آرامی به رشد را شروع خواهد کرد.


اسپانیا
رشد GDP: 4/1 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 28560 دلار (برابری قدرت خرید: 33770 دلار)
تورم: نیم درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 5/4
جمعیت: ۲/۴۷ میلیون نفر
با اقتصادی که از مشکلات خارج شده و بیشتر شاخص‌ها نشان می‌دهد که در مسیر درست قرار گرفته اما دولت حزب مردم باید اوضاع را برای انتخابات در اواخر 2015 بهبود بخشد. با توجه به آشفتگی در حزب کارگران سوسیالیست (حزب اپوزیسیون اسپانیا) و چند دستگی میان احزاب کوچک‌تر، نخست‌وزیر ماریانو راخوی ممکن است یکبار دیگر پیروز شود. جدایی‌طلبان در مناطق باسک و کاتالونیا باز هم فشار خواهند آورد اما در سال 2015 هیچ جدایی¬ای نخواهد بود. بدهکاری‌های دولتی و خصوصی دست و پای اقتصاد را تا سال‌ها خواهد بست اما اسپانیا از بخش مراقبت‌های ویژه اروپا (ICU) به بخش بیماران سرپایی نقل مکان خواهد کرد.


سوئد
رشد GDP: 4/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 57930 دلار (برابری قدرت خرید: 46380 دلار)
تورم: ۷/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3/1
جمعیت: ۸/۹ میلیون نفر
ائتلاف چپ میانه به رهبری حزب سوسیال دموکرات (SAP) در سپتامبر 2014 پیروز انتخابات شد و جایگزین ائتلاف راست میانه شد. ائتلاف جدید ضعیف‌تر از قبلی خواهد بود و سطحی از بی‌ثباتی و ابهام و عدم قطعیت را به دنبال خواهد داشت. دولتی که تحت رهبری نخست‌وزیر جدید «استفان لوفن»- رهبر SAP- قرار دارد سیاست مالی را سخت‌تر خواهد کرد. در غیر این صورت، سیاست بر اصلاحات کارگری و مالیاتی با هدف احیای رشد اقتصادی متمرکز خواهد بود.


سوئیس
رشد GDP: ۵/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۸۲۰۵۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۵۷۳۶۰ دلار)
تورم: 8/0 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): ۳/۰
جمعیت: 2/8 میلیون نفر
دولت متشکل از یک ائتلاف ۵ حزبی است که در آن احزاب چپ میانه غالب هستند اما حزب راست میانه¬ «مردم سوئیس» (SVP) دائما نقش اپوزیسیون را بازی می‌کند. ائتلاف همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با نتایج رفراندوم مورد حمایت SVP برای محدود کردن مهاجرت در تخالف با توافق‌‌های اروپایی سوئیس است. این حزب خواهد کوشید تا این تصمیم را دگرگون کند هرچند رأی دوم تا قبل از ۲۰۱۶ بعید است. انتخاباتی که برای اکتبر برنامه‌ریزی شده هیچ تغییری در دولت ایجاد نخواهد کرد.



ترکیه
رشد GDP: ۴ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۱۱۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۰۵۸۰ دلار)
تورم: 4/7 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۷/۲
جمعیت: 7/76 میلیون نفر
قدرت از نخست‌وزیر (که اردوغان به مدت ۱۲ سال تا اوت ۲۰۱۴ کنترل آن را در دست داشت) به دفتر رئیس‌جمهور منتقل خواهد شد که اکنون باز هم در ید رجب طیب اردوغان است حتی اگر این به معنای دست بردن به قانون اساسی باشد. دولت سیاست مالی را اندکی «شُل» خواهد کرد و بر بانک مرکزی که رسما مستقل است اتکا خواهد داشت تا نرخ بهره تا پیش از انتخابات پارلمانی در اواسط ۲۰۱۵ را تسهیل سازد. حزب عدالت و توسعه اردوغان به راحتی پیروز خواهد شد و احتمالا دو‌سوم اکثریت مورد نیاز برای بازنویسی قانون اساسی را به دست خواهد آورد و بنابراین اقتصاد بهبود خود را شروع خواهد کرد.


اوکراین
رشد GDP: 2/1 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 2430 دلار (برابری قدرت خرید: 8620 دلار)
تورم: ۲/۸ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 5
جمعیت: ۸/۴۴ میلیون نفر
اگرچه دولت رئیس‌جمهور پوروشنکو همراه با اکثریت اوکراینی¬ها همچنان به پیوند دادن و متحد کردن کشورشان با همسایگان اروپای غربی خود متعهد هستند اما پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش از اینکه اجازه دهد این کشور از دایره نفوذش خارج شود وحدت سیاسی و اقتصادی این کشور را متلاشی خواهد کرد؛ فارغ از اینکه غرب شکننده و دمدمی مزاج چه هزینه‌هایی احتمالا تحمیل خواهد کرد. اگر تجارت روسیه و غرب با محدودیت مواجه شود، اوکراین به بن‌بست خواهد رسید. با فرض برخی تعادل‌ها در این ستیز اما یک محدودیت اقتصادی ملایم می‌تواند وجود داشته باشد.


سخنی از چهره سال ۲۰۱۵: مهمترین نقش احمد داود اوغلو در سال ۲۰۱۵ همانا آماده‌سازی برای واگذاری قدرت اجرایی‌اش به سلف خویش رجب طیب اردوغان است که اکنون رئیس‌جمهور است. این موضوع نیازمند اصلاح قانون اساسی است که منوط استpic۱کسب دو‌سوم اکثریت در انتخابات ماه ژوئن. حزب حاکم عدالت و توسعه شکست خواهد خورد اما یک نتیجه‌گیری موفقیت آمیز برای مذاکرات صلح با عبدالله اوجالان - رهبر زندانی حزب غیرقانونی اعلام شده کارگران کردستان- حمایت نمایندگان کرد را در پی خواهد داشت و آمار مورد نیاز را تضمین خواهد کرد.



آســـــیا

بنگلادش
رشد GDP: ۳/۶ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۰۹۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۹۱۰ دلار)
تورم: 3/7 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۲/۵
جمعیت: 161 میلیون نفر
دولت «اتحادیه عوامی» به رهبری نخست‌وزیر «شیخ حسینه واجد» از اکثریت زیاد پارلمانی خود برای کاهش یارانه سوخت استفاده خواهد کرد در حالی که به دنبال این است تا اهداف توسعه اقتصادی خود را هم عملی سازد. دولت از موقعیت استراتژیک خود که در میان هند و چین قرار گرفته استفاده خواهد کرد تا از هر دو نفع ببرد هرچند خصومت میان دولت BJP در هند روابط دوجانبه را با فراز و نشیب همراه خواهد کرد. رشد اقتصادی با شکست مواجه خواهد شد اما نه شکستی بسیار سنگین.


استرالیا
رشد GDP: ۵/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۶۲۵۶۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۴۷۲۱۰ دلار)
تورم: 6/2 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۴/۱
جمعیت: 8/23 میلیون نفر
نخست‌وزیر تونی آبوت و دولت ائتلافی لیبرالی - ملی او بر از میان بردن سیاست‌های حزب کارگر قبلی متمرکز خواهد بود که از آن جمله می‌توان به مالیات بر کربن (که مورد رضایت نیست) و سایر قوانین زیست‌محیطی اشاره کرد. عقب‌نشینی از این سیاست، موضع ضعیف دولت در سنا و وضعیت دو حزبی در سیاست استرالیا سال ۲۰۱۵ را به سالی مبهم تبدیل خواهد کرد. بخش معدن تحلیل رفته اما هنوز زنده و حامی رشد اقتصادی خواهد بود اما سرمایه‌گذاری تولیدی کاهش خواهد یافت.


چین
رشد GDP: 7 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 8550 دلار (برابری قدرت خرید: 14460 دلار)
تورم: ۹/۲ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 8/2
جمعیت: ۳۶/۱ میلیارد نفر
رئیس‌جمهور «شی جین پینگ» حمله خود علیه فساد و بی‌کفایتی که مشروعیت حزب کمونیست چین را با تهدید مواجه کرده ادامه خواهد داد اما در عین حال از این سرکوب برای خنثی کردن رقابت رقبا در برابر رهبری خود استفاده خواهد کرد. روابط خارجی مغشوش باقی خواهد ماند چرا که چین تلاش دارد تا مرزها را در اقیانوس آرام دستکاری کند و این نارضایتی‌هایی را برخواهد انگیخت. تغییر از مدل اقتصاد «سرمایه‌گذاری برای صادرات» به سوی «مصرف و رفاه» به پیش خواهد رفت و اقتصاد به رشد خود ادامه خواهد داد هرچند کمتر از سطح سال 2014.


هنگ‌کنگ
رشد GDP: ۶/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۴۱۹۹۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۵۸۳۲۰ دلار)
تورم: 3/3 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): ۲/۰
جمعیت: 1/7 میلیون نفر
تنش بر سر نقش گسترده‌تر چین در امور این سرزمین- به ویژه حقوق شهروندان هنگ کنگی برای انتخاب دولت خاص این منطقه که در قانون اساسی‌شان ذکر شده- بدتر خواهد شد. دیدگاه پکن غالب خواهد شد اما این کار به قیمت خشم در خیابان‌ها و نارضایتی از رهبری مدیر اجرایی هنگ‌کنگ یعنی «لونگ چون یینگ» تمام خواهد شد. دولت با نگرانی شاهد خواهد بود که بازار مسکن متورم خواهد شد به ویژه زمانی که نرخ بهره شروع به بالا رفتن کند. بهبود در غرب و تجارت بیشتر با چین به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.


هند
رشد GDP: 5/6 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 1980 دلار (برابری قدرت خرید: 6220 دلار)
تورم: ۷/۷ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 9/4
جمعیت: ۲۷/۱ میلیارد نفر
ترس از تعصبات فرقه‌ای از سوی حزب بهاراتیا جاناتای نارندرا مودی عملی نشده اما هیچ یک [نه حزب نه مودی] انتظار اصلاحات بازار را ندارند. دولت گرفتار رژیم پر‌هزینه یارانه‌ای است، برای رشد دست و پا می‌زند و البته توافق تسهیل تجارت سازمان تجارت جهانی (WTO) را تصویب نکرده و این باعث از دست دادن فرصت برای افزایش تجارت می‌شود. سرمایه‌گذاران رفتاری محتاطانه خواهند داشت چرا که منتظرند تا ببینند آیا احیای رشد هند اولویت خواهد داشت یا تضمین چسبندگی دولت بر قدرت. این تردیدها به کنار، اما تصویب سریع پروژه‌های عمومی و رونق و بهبود در میان شرکای تجاری در غرب باید تلنگری به اقتصاد بزند.


اندونزی
رشد GDP: 9/5 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 3870 دلار (برابری قدرت خرید: 10780 دلار)
تورم: ۶/۵ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3/2
جمعیت: ۸/۲۵۵ میلیون نفر
«جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور تازه منتخب اگر می‌خواهد در انجام وعده‌های اصلاحی‌اش موفق شود باید محبوبیت خود را در میدان سیاست به قمار بگذارد. اولویت او نوسازی دستگاه‌های دولتی، واژگونه کردن موج فساد و نوسازی زیرساخت‌های اساسی و خدمات عمومی خواهد بود. تعهد به تشویق سرمایه‌گذاری احتمالا به حفظ سرمایه سیاسی و کنترل کسب و کارهای محلی تقلیل داده می‌شود. منافع مستقر، یک مجلس قانونگذاری از‌هم‌گسیخته و به شدت دشمن و بی‌تجربگی خود او این ماموریت را دشوارتر خواهد کرد. چشم‌انداز اصلاح به تحرک دادن به اقتصاد کمک خواهد کرد.


ژاپن
رشد GDP: 8/1 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 39140 دلار (برابری قدرت خرید: 39060 دلار)
تورم: ۸/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 6/6
جمعیت: ۸/۱۲۶ میلیون نفر
دولت شینزو آبه - که لااقل تا انتخابات 2016 در قدرت خواهد بود- هدف دوگانه «رشد اقتصادی» و حرکت به سوی «نقش فعال‌تر بین‌المللی برای نیروهای مسلح» را دنبال خواهد کرد. اولی بستگی دارد به برنامه رشد «اقتصادی آبه‌» (یا Abenomics) با کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌ها و اصلاحاتی برای بازارهای کار، کشاورزی و خدمات بهداشتی. دومی که مورد مخالفت حامیان یک قانون اساسی مسالمت‌جویانه است مورد پسند بسیاری از جمله در واشنگتن است، جایی که یک متحد قوی‌تر بتواند بار مسوولیت امنیت در منطقه پاسیفیک را با ایالات متحده سهیم شود. رشد و تورم حدود 1 تا 2 درصد شناور خواهد بود.

قزاقستان
رشد GDP: ۵/۵ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۳۷۰۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۶۰۱۰ دلار)
تورم: 2/6 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۲/۱
جمعیت: 6/17 میلیون نفر
رئیس‌جمهور نورسلطان نظربایف در سال ۲۰۱۵ وارد آخرین سال دوران ریاست جمهوری خود می‌شود اما دوران او (۲۴ سال و اندی حضور در راس هرم قدرت) با انتخابات صرف، کوتاه نشده و ناقص نمی‌ماند و کنترل او بر قدرت که با ثروت نفتی کشور عجین شده بعید است که با چیزی غیر از پیامدهای طبیعی فرآیند کهنسالی تضعیف شود (او در ماه جولای ۷۵ ساله می‌شود). محرک اقتصادی (که تا حدی با برنامه خصوصی‌سازی تقویت می‌شود) و درآمدهای صادراتی (که با تولید در میدان نفتی کاشاگان به دست می‌آید) به آرام کردن بادی که از جانب روسیه¬ تحت تحریم می‌وزد کمک می‌کند.


مالزی
رشد GDP: ۴/۵ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۲۰۹۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۶۳۱۰ دلار)
تورم: 4/3 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۵/۳
جمعیت: 7/30 میلیون نفر
دولت ائتلافی «باریسان ناسیونال» (BN) از ریزش بیشتر در نتیجه مبارزات تهاجمی از سوی حزب اپوزیسیون «پاکاتان راکیات» رنج خواهد برد. اکثریت ناپلئونی BN در قوه مقننه و تنش‌ها میان اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران در درون UMNO - شریک مهم ائتلافی- باعث به تحلیل بردن سیاست می‌شود. دولت می‌کوشد تا اصلاحات را با هدف تبدیل مالزی به کشوری با درآمد بالا تا سال ۲۰۲۰ به پیش ببرد. از مرحله بعدی - «برنامه یازدهم مالزی»- در ژوئن ۲۰۱۵ پرده برداری می‌شود.


نیوزیلند
رشد GDP: ۸/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۴۱۲۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۳۷۸۲۰ دلار)
تورم: 2 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): ۳ دهم
جمعیت: 4/4 میلیون نفر
نخست‌وزیر «جان کی» از «حزب ملی» راست میانه یک سوم قاطع آرا در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۴ را به دست آورد. اهداف دولت جدید عبارت است از: بازسازی کلیسای مسیح که اکنون در جریان است، گسترش مرخصی با حقوق والدین و تجدید تلاش برای بازگرداندن دریافت‌کنندگان خدمات رفاهی به کار. تمرکز بر زیرساخت‌ها و پیشنهاد امتیازات نفتی سرمایه گذاران را خوشحال خواهد کرد. این به جبران سقوط سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز پس از زلزله کمک خواهد کرد.


پاکستان
رشد GDP: ۲/۴ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۴۷۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۵۰۶۰ دلار)
تورم: 2/8 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۶
جمعیت: 1/189 میلیون نفر
نخست‌وزیر نواز شریف با تظاهرات سیاسی گسترده و جان گرفتن ارتش تضعیف شده آن هم ارتشی که او برای حفظ امنیت به آن نیازمند است. داوری ارتش در پشت صحنه¬ احتمالا منجر به حل و فصل مسالمت آمیز تظاهرات می‌شود اما توانایی آقای شریف برای اجرای اصلاحات مشکل ساز در زمینه انرژی و بودجه با اما و اگرهایی مواجه خواهد شد. امنیت در مناطق جدایی طلبانه جنوب غرب و مناطق ناآرام در شمال شرق شکننده باقی خواهد ماند. سیاست خارجی حول نقش استراتژیک پاکستان در رویارویی غرب با گروه‌های تروریستی می‌گردد. حکومت تلاش خواهد کرد تا سرمایه گذاران را از طریق اصلاحات قانونی و خصوصی‌سازی ترغیب کند.


فیلیپین
رشد GDP: ۳/۶ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۳۲۶۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۷۴۱۰ دلار)
تورم: 1/4 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۴/۱
جمعیت: 8/101 میلیون نفر
رئیس‌جمهور بنینو آکینو که سال ۲۰۱۵ آخرین سال حضورش است با یک اپوزیسیون سیاسی طغیانگر مواجه است و فاقد برنامه گسترده و جامع بازسازی برای مناطقی است که در اواخر سال ۲۰۱۳ به دست توفان هایان
ویران شد.
قانونگذاران سه طرح استیضاح علیه آکینو مطرح کردند اما این حرکت به دست کمیته کنگره در ماه سپتامبر رد شد. شهرنشینی، افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان و بخش بیرونی پررونق، به رشد کمک خواهد کرد.


سنگاپور
رشد GDP: ۸/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۵۸۹۱۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۸۳۳۴۰ دلار)
تورم: 2/2 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): ۱/۱
جمعیت: 7/5 میلیون نفر
با ۶۰ درصد آرا و بخش زیادی از کرسی‌ها، حزب «اقدام ملی» که مدت‌ها حاکم بود باید بر یک کمبود دموکراتیک فائق آید. هزینه‌های گسترده تر و عمیق تر رفاه کمک خواهد کرد اما فشارهای اجتماعی افزایش خواهد یافت و هر از گاهی سر از خیابان‌ها در خواهد آورد.
تغییر باید فرا رسد اما هنوز نه. با توجه به اینکه سنگاپور در چهارراه تجارت جهانی است، رشد هم با توجه به شتاب درخواست جهانی انتخاب شده و سرعت
خواهد گرفت.


کره جنوبی
رشد GDP: ۷/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۳۰۱۱۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۳۶۵۲۰ دلار)
تورم: 3/2 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): ۸ دهم
جمعیت: 8/50 میلیون نفر
«پارک گیون های»، اولین رهبر زن این کشور، مسیر اصلاحی سلف خود که طرفدار کسب و کار بود را حفظ کرده اما بر «برابری اجتماعی» هم تمرکز کرده البته تا حدی که یک بودجه فشرده اجازه می‌دهد. او موفق به مدیریت اضطراب عمومی به دنبال فاجعه قایق «Sewol» شد و حزب حاکم « Saenuri» اکثریت قانونی خود در انتخابات بعدی را تثبیت کرد. دولت از کنترلی که بر قدرت دارد برای هل دادن اقتصاد استفاده می‌کند به این معنا که اقتصاد را از مدل رشد صادرات محور به مدلی تغییر دهد که مدافع نوآوری است که هدفش بازار داخلی است.


سریلانکا
رشد GDP: ۱/۷ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۳۷۹۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۱۰۱۰ دلار)
تورم: 8/4 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۷/۵
جمعیت: 6/21 میلیون نفر
انتخابات برای سال ۲۰۱۶ برنامه ریزی شده اما اکثریت تضمینی قوه مقننه و میزان بالای محبوبیت به این معناست که دولت «اتحاد آزادی مردم متحد» می‌تواند فعالیت زودهنگام انتخاباتی را به حداقل برساند. میل شدید برای دخالت در اقتصاد و تغییر در سیاست تلاشی برای کسب و کار هستند. با این حال، پایان جنگ داخلی در سال ۲۰۰۹، وقتی ببرهای تامیل شکست خوردند، دولت را محبوب ساخته و سود اقتصادی را با رشد حدود ۷ درصدی می‌پردازد.


تایوان
رشد GDP: ۳/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۲۲۷۰۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۴۴۰۲۰ دلار)
تورم: 2 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۳/۱
جمعیت: 5/23 میلیون نفر
دولت کومینتانگ به رهبری رئیس جمهور «ما یینگ جیو» در حالی وارد ۲۰۱۵ می‌شود که تظاهرات مردمی عمدتا او را به دلیل سیاست¬های مربوط به «روابط دو سوی تنگه» و سیاست انرژی هسته‌ای احاطه کرده است. او سکندری خوران به سوی انتخابات ۲۰۱۶ می‌رود در حالی که با قوه مقننه «خصم» مواجه است و قادر به ایجاد پیشرفت با سیاست‌های ترجیحی همچون ادغام تجاری و روابط نزدیک تر با چین (سرزمین اصلی) نیست. اقتصاد سعی می‌کند به جلو رود همان طور که رقبای منطقه‌ای از بازار جهانی الکترونیک تایوان بهره می‌برند و سرزمین اصلی معاملات تجاری را مسدود می‌کند.


تایلند
رشد GDP: ۵/۴ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۶۲۶۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۱۰۶۰ دلار)
تورم: 4 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۷/۱
جمعیت: 4/67 میلیون نفر
شورای ملی حاکم «صلح و نظم»، که در کودتای سال ۲۰۱۴ به قدرت خزید، مشکل فوری بی ثباتی سیاسی را حل کرد اما نه علت اساسی آن را که شکاف بین روستایی بیچاره و نهاد شهری است، بنابراین تقابل به جوش خواهد آمد. حکومت نظامی (هونتا) با ایجاد یک چارچوب سیاسی که برای جلوگیری از بازگشت تاکسین شیناواترای محبوب یا عوامل او به قدرت طراحی شده پاسخ داد. در همین حال، دولت سعی خواهد کرد اقتصاد ضعیف را با ولخرجی کردن در کارهای عمومی و پمپاژ هزینه¬های مصرف‌کننده احیا کند.


ازبکستان
رشد GDP: ۴/۶ درصد
سرانه GDP به ازای فرد: 2110 دلار (برابری قدرت خرید: 5900 دلار)
تورم: ۱۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 6/1
جمعیت: ۱/۳۱ میلیون نفر
دوره رئیس‌جمهور فعلی اسلام کریموف- چهارمین بار از زمان استقلال این کشور- در سال 2015 به پایان می‌رسد اما او در انتخابات بعدی دوباره حضور خواهد یافت. تغییر احتمالا در افق دیده می‌شود با مجموعه‌ای از رقابت‌های پشت صحنه البته آنگاه که تسلط او بر قدرت سست شود. اما در کشوری که هنوز منتظر دیدن انتخاباتی آزاد است، این تغییر به انتخاب مردم نخواهد بود. درآمد حاصل از کالاهای صادراتی اقتصاد را به پیش خواهد برد و مکمل آن سرمایه‌گذاری‌های عمومی در پروژه‌های محلی است.


ویتنام
رشد GDP: 6/6 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 2230 دلار (برابری قدرت خرید: 6090 دلار)
تورم: ۱/۶ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 9/3
جمعیت: ۴/۹۱ میلیون نفر
«اصلاح طلبان» و «محافظه کاران» برای داشتن دست بالا در دولت حزب کمونیست با یکدیگر در رقابت هستند اما تهدید اندکی از خارج برای حکومت تک حزبی وجود دارد. اگر چه احساسات ضد دولتی در حال افزایش است اما مجموعه خوبی از تکنیک‌های سرکوبگرانه برای اسکات مخالفان کافی خواهد بود. اقتصاد میزانی از توان خویش را به دست خواهد آورد و این هم به واسطه هزینه‌های بیشتر مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاری بر کسب و کار به دست می‌آید.

pic2


سخنی از چهره سال ۲۰۱۵: «شی جین پینگ» که مورد حمایت کادری گلچین‌شده از مقام‌های چینی است به قدرتی دست یافته که از زمان مائو دیده نشده است. «وانگ کی شان»- فردی که سال‌هاست حلال مشکلات حزب کمونیست چین است- یکی از سرهنگان نزدیک به «شی» است که برنامه گسترده ضد فساد به دست او به پیش می‌رود. در برداشت «شی» از حاکمیت قانون، «حاکمیت» حق حکومت مرکزی است و «قانون» رمز آن. برنامه مبارزه با فساد- وسیله رتق و فتق نگرانی عموم در موردpic۳ مقام‌های فاسد و «آقازاده‌ها» (فرزندان مقام‌های حزبی)- چوبی است برای زدن کسانی که در برابر خطوط ترسیم شده از سوی «شی» سر خم نمی‌کنند. «وانگ» که خود یک آقازاده است اما فرزندی ندارد این برنامه را بدون درد وجدان به پیش می‌برد.



آمریکای شمالی

مکزیک
رشد GDP: 4 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 12080 دلار (برابری قدرت خرید: 19430 دلار)
تورم: ۳/۳ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 1/3
جمعیت: ۸/۱۱۸ میلیون نفر
رئیس جمهور، انریکه پنانیتو، مدافع مجموعه‌ای از اصلاحات اساسی در زمینه‌های انرژی، ارتباطات، آموزش و بانکداری در قوانین از همان اولین سال حضور خود در قدرت بود و باقی مانده دوران خود را صرف پیاده‌سازی آنها و نیز اجرای «وظیفه روزمره» افزایش رشد، ایجاد اشتغال و مبارزه با قاچاق مواد مخدر خواهد کرد. مخالفت به ویژه در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات میان دوره‌ای در ماه جولای شدید خواهد بود و انسجام داخلی حزب حاکم «انقلاب نهادی» یا «P. R.I» به محک آزمون گذاشته خواهد شد.تمرکز فوری همانا برداشتن سایه رکود از سر اقتصاد است؛ یک بخش صادراتی بسیار رقابتی می‌تواند در این زمینه کمک کند.


ایالات متحده آمریکا
رشد GDP: 2/3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 57160 دلار (برابری قدرت خرید: 57160 دلار)
تورم: ۳/۲ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 5/2
جمعیت: ۳/۳۲۱ میلیون نفر
باراک اوباما بیشتر وقت خود را با نگرانی در مورد تروریست‌های خارجی و روس‌های متخاصم و نه اقتصاد سر خواهد کرد که به زعم خودش وضع اقتصادی خوب است. بهبود در نهایت تثبیت خواهد شد و رشد اشتغال- که پیش از این قوی بود- بیشتر خواهد شد. دستمزدها شروع به افزایش خواهد کرد و مصرف‌کنندگان پول اضافی را در مغازه‌ها صرف خواهند کرد، اما ضعف در خارج از کشور رشد صادرات را محدود خواهد کرد. مبارزات انتخاباتی آمریکا به شکل پایان‌ناپذیری طولانی است و رقابت‌های 2016 برای کنگره و ریاست جمهوری در اوایل 2015 اوج خواهد گرفت آنگاه که هیلاری کلینتون نامزدی خود را اعلام کند.


کانادا
رشد GDP: 3/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 54150 دلار (برابری قدرت خرید: 45830 دلار)
تورم: ۳/۲ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 9/1
جمعیت: ۳۶ میلیون نفر
نخست‌وزیر استفن هارپر و حزب حاکم محافظه کار او برخوردار از اکثریت در پارلمان هستند و دست برتر در برابر اپوزیسیون متفرق دارند. با این حال، دولت با رسوایی‌ها تضعیف شده و حزب لیبرال در آستانه انتخابات فدرال که برای اکتبر 2015 برنامه ریزی شده برخوردار از یک رنسانس است. اولویت‌های سیاسی «حذف موانع تجاری میان ایالتی» است که بر اساس تخمین دولت 47 میلیارد دلار در سال هزینه فعالیت‌های سوخت شده و از دست رفته است و «بهبود مسیرهای حمل‌ونقل نفت» به ماسه‌های نفتی آلبرتا که سومین ذخیره نفتی اثبات شده در جهان را دارد. بهبود اقتصادی این کشور پیوستگی تنگاتنگ با بهبود اقتصادی آمریکا دارد.


آمریکای لاتین

آرژانتین
رشد GDP: 9/1 درصد
سرانه GDP به ازای فرد: ۱۰۹۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۱۲۶۰ دلار)
تورم: 5/26 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۹/۱
جمعیت: 1/43 میلیون نفر
دولت پرونیست «کریستینا فرناندز دو کرچنر» در معرض خطر تورم لجام گسیخته، بحران تراز پرداخت‌ها و شورش‌های مردمی پیش از رسیدن به انتخابات اکتبر است. اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از این وضعیت‌ها برای مردم دردناک و برای ایدئولوگ‌های دولتی نفرت انگیز خواهد بود. رئیس‌جمهور بعدی احتمالا یک پرونیست دیگر خواهد بود، اما گزینه چندانی غیر از ثبات بخشیدن به اقتصاد و کار روی دسترسی دوباره بر بازارهای سرمایه بین‌المللی نخواهد داشت؛ بازارهایی که در دوره نکول بدهی‌های این کشور از سال ۲۰۰۱ به روی این کشور بسته است.


بولیوی
رشد GDP: ۴ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۳۴۵۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۶۷۴۰ دلار)
تورم: 1/7 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): ۱ دهم
جمعیت: 1/11 میلیون نفر
اوو مورالس سومین دوره پیاپی ریاست جمهوری که در انتخابات اکتبر ۲۰۱۴ برگزار شد را با کمک دستگاه حزبی موثر و منافع اقتصادی باد آورده گازی برای خود تضمین کرد، اما برنامه‌ها برای کشاندن حاشیه نشین‌ها به حوزه سیاسی به آرامی به پیش می‌رود و برخی گروه‌ها خواهند خروشید. ثروت باد‌آورده گازی، گسترش تقاضای مصرف‌کنندگان و ساخت و سازهای شناور نرخ رشد را سالم نگه خواهد داشت.


ونزوئلا
رشد GDP: ۹/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۶۳۶۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۲۵۸۰ دلار)
تورم: 4/4 درصد
تعادل بودجه (بر‌اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۳/۳
جمعیت: 2/11 میلیون نفر
این کشور دچار تظاهرات خشونت‌آمیز، اقتصاد تحلیل رفته، ارز ضعیف و ذخایر بین‌المللی رو به کاهش است؛ اما دولت نیکلاس مادورو می‌تواند نارضایتی را تحمل کند؛ چرا‌که اپوزیسیون هیچ فرمولی برای اجبار به تغییر پیش از پایان دوران ریاست جمهوری او در سال ۲۰۱۸ نیافته است. کمبود مواد غذایی و سایر کالاها بدتر خواهد شد؛ چرا‌که دولت می‌کوشد تا جریان ارز خارجی را مدیریت کند و اقتصاد به رکود کشیده خواهد شد. سقوط قیمت نفت تهدیدی است بر عمیق تر شدن مشکلات دولت.


برزیل
رشد GDP: ۸/۱ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۱۴۱۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۲۶۵۰ دلار)
تورم: 3/6 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۹/۳
جمعیت: 5/204 میلیون نفر
رئیس جمهور، دیلما روسف، دوره دوم خود را آغاز می‌کند- که برای حزب کارگران او دوره چهارم است- و این آغاز پس از پیروزی¬های ظریف در انتخابات میان دوره‌ای اکتبر ۲۰۱۴ است، اما او عملگرایی اقتصادی سلف خود «لولا دا سیلوا» را سر لوحه خویش قرار داده است. مداخله گرایی، جزء نگری و عدم پیشرفت در اصلاح اقتصاد دولت (دولتی که حجیم است) اعتماد در خارج از کشور را به لرزه در آورده و اقتصاد پس از یک دهه گسترش جدی اکنون بی‌حال و راکد شده است. اولین وظیفه او بازگرداندن سرمایه‌گذاران بدبین و آماده کردن کشور برای زمان‌های سخت تر خواهد بود.


شیلی
رشد GDP: ۶/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۱۴۳۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۴۳۱۰ دلار)
تورم: 4/3 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۱/۱
جمعیت: 9/17 میلیون نفر
میشل باشلت دور دوم ریاست جمهوری خود را در سال ۲۰۱۴ با سراسیمگی ناشی از اصلاحات آغاز کرد مانند اصلاحات آموزشی، انتخاباتی و نظام‌های مالیاتی. او در برابر فشار جناح چپ میانه ائتلاف « Nueva Mayoría» مقاومت خواهد کرد نه فقط به خاطر اینکه او ممکن است نیاز به حمایت اپوزیسیون راست میانه داشته باشد. افزایش تقاضا برای مس- صادرات اصلی کشور- باعث افزایش رشد اقتصادی خواهد شد.


کوبا
رشد GDP: ۹/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۶۳۶۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۲۵۸۰ دلار)
تورم: 4/4 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۳/۳
جمعیت: 2/11 میلیون نفر
تغییر آهسته از برادران کاسترو به سوی نسل جدیدی از رهبران به معنای دوران نامشخصی در سال‌های اخیر است که به این زودی پایان نخواهد یافت. امکان بی‌ثباتی در ونزوئلا- یک متحد کلیدی- بر خطرات می‌افزاید. اصلاحات اساسی آزاد‌سازی در جریان است- برای مثال، این کشور احتمالا کنترل قیمت را رها خواهد کرد و نرخ ارز را در اوایل ۲۰۱۵ ثابت خواهد کرد- اما رائول کاسترو، که در ماه ژوئن ۸۴ ساله می‌شود، هدفش ‌گذاری آرام است؛ چرا‌که او آماده می‌شود تا قدرت را در سال ۲۰۱۸ واگذار کند.

pic۴
pic5


خاورمیانه و آفریقا

الجزایر
رشد GDP: 3/3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 6170 دلار (برابری قدرت خرید: 14370 دلار)
تورم: ۶/۳ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 7/1
جمعیت: ۴۰ میلیون نفر
عبدالعزیز بوتفلیقه شانزدهمین سال حضور خود در قدرت را در سال 2015 آغاز می‌کند اما با هیچ تهدید جدی مواجه نیست. بیکاری بالای جوانان، حکومت سالخوردگان و شکاف‌های گسترده اجتماعی- عناصری که به قیام‌های «بهار عربی» در جاهای دیگر منجر شد- فراوان است اما با کنترل سخت او بر نخبگان مادام العمر حکومتی و قدرت مهار می‌شود. رشد در اقتصاد وابسته به هیدروکربن آرام خواهد بود. تنوع رو به جلو خواهد خزید.


آنگولا
رشد GDP: 5/5 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 7400 دلار (برابری قدرت خرید: 8190 دلار)
تورم: ۸/۷ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3/3
جمعیت: ۸/۲۲ میلیون نفر
«خوزه ادواردو دوس سانتوس» از سال 1979 تا کنون رئیس‌جمهور بوده اما اشاره‌هایی شده که ممکن است او به زودی کناره گیرد. این امر در سال 2015 رخ نخواهد داد؛ اما صرف این پیشنهاد یعنی رقابت برای جانشینی به مرکز عرصه قدرت کشیده خواهد شد. پتانسیل اختلال، زیاد است؛ چرا‌که سانتوس سخت می‌کوشد تا مانع ظهور رقبا شود. افزایش خروجی از بخش نفت اقتصاد را به جلو می‌برد.


ایران
رشد GDP: 2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 6070 دلار (برابری قدرت خرید: 14160 دلار)
تورم: ۵/۱۵ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3/1
جمعیت: ۵/۷۹ میلیون نفر
حسن روحانی، جانشین محمود احمدی نژاد، در حال ترسیم مسیری آشتی جویانه است. موفقیت دست‌یافتنی خواهد بود. کاهش فشار داخلی واکنش منفی محافظه کاران را برخواهد انگیخت و مذاکره برای پایان تحریم ها می‌تواند همچون تسلیم تلقی شود. کشور در حال پیشرفت در مسیر مذاکرات هسته‌ای است؛ هرچند توقف‌هایی هم داشته و شل شدن محاصره اقتصادی به رشد کمک خواهد کرد.

اتیوپی
رشد GDP: ۷ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۴۸۵ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۵۲۰ دلار)
تورم: 7/8 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۸/۲
جمعیت: 9/98 میلیون نفر
جبهه دموکراتیک انقلابی مردم اتیوپی بر فضای سیاسی مستولی است؛ اما نخست‌وزیر «هایله ماریام دسالنی» از رهبری قدرتمند سلف فقید خود «ملس زناوی» که در سال ۲۰۱۲ درگذشت، برخوردار نیست. حزب ممکن است فرد دیگری را پیش از انتخابات مقرر شده در ۲۰۱۵ جایگزین دسالنی کند اما نامزد حزب در هر صورت برنده خواهد شد. تنش‌های قومی اعتراض مسلحانه را دامن خواهد زد اما این به دولت بهانه می‌دهد تا صدای مخالفان را خفه کند. اقتصاد به سرعت به پیش می‌رود.

مصر
رشد GDP: 3/3 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 3700 دلار (برابری قدرت خرید: 11630 دلار)
تورم: ۲/۱۰ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 5/10
جمعیت: ۸۵ میلیون نفر
عبدالفتاح سیسی کنترل خود بر ریاست جمهوری را حفظ خواهد کرد و در داخل همچنان به سرکوب اخوان‌المسلمین ادامه خواهد داد؛ دولت اخوانی‌ها با کمک سیسی و پیش از انتخاب او به زیر کشیده شد. رای قوه مقننه که در اواخر 2014، برنامه‌ریزی شده بود بعید است اکثریت روشنی برای هر حزب به دنبال آورد. کمک از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس و حرکت برای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی رشد را افزایش می‌دهد.


عراق
رشد GDP: 8/6 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 8230 دلار (برابری قدرت خرید: 5980 دلار)
تورم: ۲/۵ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): 2
جمعیت: ۴/۳۵ میلیون نفر
عراق که یکبار از فروپاشی در گذشته جان به در برده یکبار دیگر در حال از هم گسیختن است چرا که اهل سنت، شیعیان و کردها هر کدام ادعای خاص خود را دارند. اوضاع بسیار بستگی دارد به ظرفیت آشتی‌جویانه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق. داعش در نهایت تسلیم خواهد شد اما آن مناطق سنی نشین (که داعش به دست آورد) بدون داشتن سهم در اداره کشور همچنان رویکرد منفی خود را حفظ خواهند کرد.


اردن
رشد GDP: 3/4 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 4870 دلار (برابری قدرت خرید: 10900 دلار)
تورم: ۳ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 1/6
جمعیت: ۹/۷ میلیون نفر
ملک عبدالله دوم، نیروهای اجتماعی که «بهار عربی» را در جاهایی دیگر با ترکیبی از اصلاحات وعده داده شده و کنترل موثر دولت، با کمک ارتش وفادار دامن زدند، مهار کرده است. با این حال، اصلاحات عملی نشده و مقاومت سیاسی، تظاهرات خیابانی (و احتمالا بدتر) با حضور داعش در همسایگی این کشور در عراق و سوریه که الهام بخش ناراضیان است می‌تواند فوران کند. به اصرار صندوق بین‌المللی پول، آزادسازی آرام در اقتصاد در حال انجام است؛ اما پیشرفت آرام و کند خواهد بود.


کنیا
رشد GDP: 7/5 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 1140 دلار (برابری قدرت خرید: 2470 دلار)
تورم: ۸/۵ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 4/5
جمعیت: ۸/۴۶ میلیون نفر
نظام سیاسی در حال با‌ثبات شدن است؛ چرا‌که «اوهورو کنیاتا» دولت ائتلافی سکولار را پس از گذار مسالمت آمیز راهبری می‌کند. قدرت به 47 دولت محلی تفویض می‌شود و همین می‌تواند موجب ستیز احتمالی شود. امنیت هم یک چالش است چرا که الشباب- یک گروه شبه نظامی مستقر در سومالی- به شدت تلاش و تهدید می‌کند که یک جنبش شورشی کاملا سازمان یافته را در کنار یاغیان محلی برقرار کند.


لبنان
رشد GDP: 6/2 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 9660 دلار (برابری قدرت خرید: 15370 دلار)
تورم: ۲/۴ درصد
تعادل بودجه (بر‌اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 3/9
جمعیت: ۴/۵ میلیون نفر
تمرکز لبنان این خواهد بود که مانع وارد شدن هرج و مرج‌های سوریه به خاک لبنان شود. نخست‌وزیر «تمام سلام» رهبری ائتلافی را در دست دارد که حامیان سوریه را با نیروهای به شدت ملی‌گرا متحد می‌سازد؛ هر چند این ممکن است دشمنی‌ها را در حالت کنترل نگه دارد اما زمین حاصلخیزی برای سیاستگذاری خوب نیست. با فرض میزانی ثبات در منطقه، اقتصاد بهبود خواهد یافت اما این بهبود از سطوح پایین خواهد بود.


لیبی
رشد GDP: 4/5 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 11180 دلار (برابری قدرت خرید: 15000 دلار)
تورم: ۶/۶ درصد
تعادل بودجه (براساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 7/4
جمعیت: ۵/۶ میلیون نفر
تلاش لیبی این است که توافقی میان لیبرال‌های سکولار و محافظه‌کاران اسلامگرا برقرار کند که به دست شبه‌نظامیان مسلح و با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های منطقه‌ای برافروخته‌اند. همه پرسی در اواخر 2014 در مورد ترتیبات قانون اساسی جدید مقرر شده بود که امید به ثبات را بیشتر می‌سازد. خشونت نه تنها خروجی نفت را از هم گسسته، بلکه اصولا نابود کرده است. یک برنامه برای سرمایه‌گذاری نفتی می‌تواند رشد را افزایش دهد.


مراکش
رشد GDP: 3/4 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 3250 دلار (برابری قدرت خرید: 7890 دلار)
تورم: ۷/۱ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی‌دی‌پی): منفی 5
جمعیت: ۳۴ میلیون نفر
اصلاحات آرام در نظام سیاسی باعث پیشرفت خواهد شد، اما آن‌قدر کافی نیست که بتواند جایگاه مسلط ملک محمد ششم را به خطر اندازد. فقدان نماینده، رأی دهندگان را سرخورده می‌سازد اما رژیم به نظر بسیار محبوب می‌رسد هرچند محدودیت بر اندیشه‌های انتقادی قضاوت در این باره را دشوار می‌سازد. یارانه و اصلاحات بازنشستگی وضعیت مالی را بهبود خواهد داد اما نافی تلاش‌ها برای افزایش درآمد و مصرف است.


نیجریه
رشد GDP: 8/5 درصد سرانه GDP به ازای فرد: 3280 دلار (برابری قدرت خرید: 6350 دلار)
تورم: ۵/۱۰ درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی 1/2
جمعیت: ۷/۱۸۳ میلیون نفر
سنت می‌گوید که نامزد بعدی ریاست جمهوری از «حزب دموکراتیک خلق» حاکم باید از شمال باشد، اما «گودلاک جاناتان»، نامزد فعلی و جنوبی، امیدوار است که در انتخابات دوباره در ماه فوریه پیروز شود. رقابت از سوی حزب «همه ترقی خواهان کنگره» است. گروه‌هایی مانند بوکو حرام یک تهدید در حال رشد خواهند بود. ساخت و ساز و خدمات- به جای نفت- محرک رشد در این بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقاست.



عربستان سعودی
رشد GDP: ۴/۴ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۲۶۵۱۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۵۶۸۸۰ دلار)
تورم: 4 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۳ دهم
جمعیت: 6/30 میلیون نفر
ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود- ۹۰ ساله- به لحاظ جسمی بسیار ضعیف است اما بیش از جانشین‌های نامزد شده عمر کرده است. ولیعهد سلمان در اواخر ۲۰۱۵، ۸۰ ساله می‌شود و معاون ولیعهد برای اولین بار در اوایل ۲۰۱۴ نامزد شد. جایگاه این پادشاهی به‌عنوان تامین‌کننده دقیقه ۹۰ بازار نفت به این معنا است که تحولات شدید منطقه‌ای می‌تواند خزانه را پر کند و به این کشور اجازه دهد مخالفت‌ها را در داخل با دادن رشوه مهار کند.


آفریقای جنوبی
رشد GDP: ۴/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۷۴۸۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۱۳۵۳۰ دلار)
تورم: 4/5 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۷/۳
جمعیت: 5/53 میلیون نفر
انتخاب دوباره جاکوب زوما برای دور دوم ریاست جمهوری در مه ‌۲۰۱۴ ضامن تداوم سیاسی و البته تنش میان بلوک چپگرا و حزب میانه روی کنگره ملی آفریقاست. اقتصاد با سرعتی آرام در حال حرکت به جلوست و این به مدد محرک‌های مالی و پولی و البته اصلاحات برنامه‌ریزی شده حامی کسب و کار است که با مقاومت اتحادیه‌ها و متحدان سیاسی شان
مواجه است.



سوریه
رشد GDP: ۴/۲ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۲۰۵۰ دلار (برابری قدرت خرید: ۳۸۷۰ دلار)
تورم: 2/16 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۵/۷
جمعیت: 20 میلیون نفر
«بن بست» و «مهار» توصیف‌کننده جنگ داخلی بسیار مخرب در سوریه است. اسد خواهد کوشید تا تلاش‌ها برای سقوط رژیم خود (بدون دستیابی به سقوط دشمنانش) را با دست‌انداز مواجه سازد. ایران و آمریکا- که برای اولین بار در یک جبهه هستند- کمک‌های مکفی ارائه خواهند داد تا مانع پیشروی داعش شوند.


زیمبابوه
رشد GDP: ۴/۳ درصد سرانه GDP به ازای فرد: ۲۲۹ دلار (برابری قدرت خرید: ۲۱۱ دلار)
تورم: 8/5 درصد
تعادل بودجه (بر اساس درصد جی.‌دی.‌پی): منفی ۴/۴
جمعیت: 1/13 میلیون نفر
رابرت موگابه- رئیس‌جمهور مادام‌العمر- می‌گوید در این مقام خواهد ماند اما سلامتی او در هاله‌ای از ابهام است و در سال ۲۰۱۵، ۹۱ ساله می‌شود. «گراس» همسر او سرانجام جانشین او خواهد شد. برنامه صندوق بین‌المللی پول پس از انتخابات پر هرج و مرج در سال ۲۰۱۳ اقتصاد را ثبات بخشید اما اصلاحاتی که خواستار شده بود کاملا نادیده گرفته شد.

pic۶


سخنی از چهره سال 2015: حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه منچستر و در تبعید 30 ساله در بریتانیا دانش آموخت. او با یک چالش پیچیده و نادر مواجه است: جلوگیری از فروپاشی دولت عراق. او به‌عنوان جانشین نوری المالکی- که سبک اقتدارگرایانه اش کلید pic7قیام تکفیری ها به رهبری داعش بود- باید بر چالش های موجود در عراق فائق آید. او وقت زیادی ندارد. در پایان سال 2015، ممکن است در مورد مسائلی تصمیم گرفته شود که آیا کردها به سوی استقلال بروند و اهل سنت کنترل خود بر مناطق گسترده‌ای از شمال غرب کشور را تحکیم بخشند یا خیر. شانسی که دارد این است که وی مورد حمایت حامیان غربی عراق است.