مسیری برای پوست اندازی تیم کی‌روش
قرعه‌کشی مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2018 می‌توانست ما را حسابی نگران کند. ایران اما یکی از آسان‌ترین قرعه‌های ممکن را به دست آورد. قرعه‌ای که می‌تواند فصل جدید از نوگرایی درتیم ملی را با کارلوس کی روش رقم زند. نگاهی به مسیر پیش روی کارلوس کی روش با تیم ملی و استناد به ویژگی‌های او این موقعیت ویژه را بیش از پیش به چشم می‌آورد. گروهی که برانداز حریفان آن تا مسیر جام جهانی و مقایسه آنها با تیم قدرتمند کی روش بی شک کفه ترازو را به نفع ایران سنگین نشان می‌دهد. کی روش می‌تواند پروژه نیمه تمام خود را با حداقل احساس خطر به پایان برساند. او فرصت دارد نسل دیگری به فوتبال ایران تقدیم کند. نسلی که امضا او تمام وکمال پای آن بیافتد. مقصد مشخص است جام جهانی در روسیه. زمان هم به اندازه کافی هست، البته حریفانی که در این مسیر قرارگرفته‌اند می‌توانند بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای کی روش و ساختن تیمش باشد. گلایه‌ای که او طی این سال‌ها بسیار داشته است. ضعف سیستم فوتبال ایران در برقراری ارتباط سازنده با جهان فوتبال و عقب‌ماندگی مالی ما شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که حتی هماهنگی ساده برای انجام بازی‌های تدارکاتی هم به یکی از مشکلات و معضلات سرمربی تیم ملی تبدیل شده است. کمبود بازی تدارکاتی هم برای تیم ملی به مثابه ضعف در آماده سازی است و به همین دلیل هم مربیان ملی هرگز در بازی‌های رسمی ریسک میدان دادن به جوان‌ها به قصد نسل سازی رابه جان نمی‌خرند فرصتی که حالا به واسطه قرعه در اختیار ایران قرارگرفته است.
فرصت جوانگرایی
ایران و ژاپن در این قرعه‌کشی، خوش‌شانس‌تر از دیگر تیم‌های بزرگ آسیا بودند. خصوصا ما که گروهی مملو از تیم‌های درجه چندمی آسیا داریم: عمان، هند، ترکمنستان و گوام. پرقدرت‌ترین همگروهِ ایران، تیم عمان است، درحالی‌که در یک گروه ازبکستان و بحرین و کره‌شمالی همگروه شده‌اند و امارات و عربستان هم در یک گروه قرار دارند. حالا که ایران در چنین گروهی قرار گرفته، کادرفنی تیم ملی در طراحی استراتژی‌های بلندمدت، قدرت مانور مناسبی پیدا کرده است. اگر تیم‌هایی مثل عربستان و کره‌شمالی با ایران همگروه می‌شدند؛ نمی‌شد از کارلوس کی روش خواست که تغییر نسل و جوانگرایی در تیم ملی را با شیبِ تندی آغاز کند، اما حالا که تیم ملی قرار است با عمان و گوام و هند و ترکمنستان بازی کند، کادرفنی تیم ملی می‌تواند از همین دور اول، افق دورتری را ببیند. کی روش از زمان پایان مقدماتی جام جهانی 2014 تا پایان جام ملت‌های 2015 چند بازیکن را به تیم ملی اضافه کرد. سردار آزمون، جهانبخش، علیرضا حقیقی و پورعلی‌گنجی و وریا غفوری بازیکنانی بودند که توسط کی روش به ترکیب تیم ملی راه یافتند و حالا می‌توانند در پروسه صعود ایران به جام جهانی 2018 نقش ویژه‌ای داشته باشند. اما بازیکنان خوب دیگری هم در لیگ برتر هستند که پتانسیل بازی در تیم ملی را دارند. ذوب‌آهن دو مهاجم جوان دارد که می‌توانند مورد توجه کادرفنی تیم ملی قرار بگیرند؛ رضا حسن‌زاده و کاوه‌ رضایی دو بازیکنی هستند که خط حمله ذوب‌آهن با انها پیشرفت خوبی داشته است. پرسپولیس در جام ملت‌ها یک نماینده هم در تیم ملی نداشت، اما پرسپولیس با چند بازیکن جوان مثل عالیشاه و نوراللهی و مهدی طارمی در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشته و می‌تواند به عنوان تیم اول گروه خود به دور دوم صعود کند. در ترکیب نفت تهران و استقلال هم چند جوان مستعد می‌بینیم. کارلوس کی روش می‌تواند روی شناسایی و جذب چند بازیکن جوان از دلِ لیگ برتر تمرکز کند. جلال حسینی تا زمان آغاز جام جهانی 2018 حدود 37 سال خواهد داشت، تیموریان و شجاعی تا آن زمان 34 ساله می‌شوند و دژاگه و قوچان‌نژاد هم بیش از 30 سال خواهند داشت. در این شرایط تیم ملی نیاز به پشتوانه‌سازی دارد. همگروهی با چند تیم نه چندان قوی در دور اول، فرصت تغییر نسل تدریجی را برای کادرفنی تیم ملی فراهم کرده است.
تیم ملی مقابل شیلی و سوئد خوب بازی کرد و اغلب کارشناسان هم از نمایش ایران در این دو بازی رضایت داشتند، اما قطعا چند نفر از بازیکنانی که مقابل شیلی و سوئد بازی کردند، در جام جهانی ۲۰۱۸ مهره‌های مناسبی برای تیم ملی نخواهند بود. ادامه روندِ بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگ جهان و بازی مقابل هند و گوام و ترکمنستان و عمان، بهترین فرصت را برای ساختنِ یک تیم قوی برای پروژه صعود به جام جهانی و حضور پرقدرت در این تورنمنت فراهم خواهد کرد. کم‌‌توجهی به لیگ برتر در فصلِ پیش رو، می‌تواند تیم ملی را در رسیدن به اهدافِ بزرگ متضرر کند. فصل ۹۵-۹۴ لیگ برتر ایران، می‌تواند یکی از بهترین فصل‌های لیگ برای ساختنِ یک تیم ملی پرقدرت باشد.
اسکوچیچ و برانکو ایوانکوویچ و حسین فرکی و علیرضا منصوریان و چندین مربی دیگر در این لیگ هستند که می‌توانند در ساختن یک تیم ملی قدرتمند برای جام جهانی 2018، به کارلوس کی روش کمک کنند.