کیوان هوشمند مدیر انجمن دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران چند روز پیش برخی مسوولان کمیسیون محیط زیست شورای شهر از وجود ۵۰ میلیون موش زنده خوار در پایتخت خبر دادند. بسیار بعید به نظر می‌رسد این تعداد موش در پایتخت وجود داشته باشد البته هیچ بررسی و آمار دقیقی از تعداد موش‌های شهر تهران وجود ندارد.
همچنین اصولا زنده‌خواری در موش‌ها معنایی ندارد چراکه موش‌ها گیاهخوار هستند و ضمنا جانور دیگری در محیط زندگی شهری موش‌ها برای زنده‌خواری یا لاشه خواری وجود ندارد. مبارزه با موش سال‌هاست در شهر تهران انجام می‌شود اما این اقدامات تاکنون نتیجه قابل قبولی دربر نداشته که نشانگر اعمال روش‌های نادرست برای کاهش جمعیت موش‌ها است.
روش‌هایی چون تیراندازی شبانه به موش‌ها، تله‌گذاری و استفاده از سموم (مرگ موش) هرگز نتیجه بخش نبوده است و مخاطرات و آلودگی‌های زیادی را نیز برای محیط شهری به همراه دارد.
خونریزی از بدن موش‌های زخمی و رها شدن لاشه موش‌ها در نقاط مختلف با ایجاد آلودگی‌های فراوانی همراه است.
راهکار صحیح و پایدار مبارزه با موش در محیط شهری چیست؟
بهترین شیوه برای کاهش و کنترل جمعیت موش‌ها به‌عنوان یک آفت و انگل در محیط شهری، اصلاح شیوه دفع و جمع‌آوری زباله و ایجاد فرهنگ رعایت بهداشت در محیط‌های شهری است.
در صورت اصلاح شیوه دفع زباله‌ها و پاکسازی کامل معابر و جوی‌های شهر از پسماندهای مواد غذایی، موش‌ها با کمبود منابع غذایی مواجه شده و خودبه خود از زادآوری و افزایش رشد جمعیت آنها کاسته خواهد شد.