مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

بسیاری از ما مفهوم «مشارکت خانوادگی» را به‌عنوان اشتراک آخرین کلوچه در بسته کلوچه به‌جای جنگیدن برای تصاحب آن می‌بینیم. اما خواهر و برادرهای این مقاله با شروع شرکت‌ها با یکدیگر یک قدم فراتر برداشته‌اند. در جامعه کارآفرینی، برخی معتقدند که مشارکت خانوادگی از هر نوع دیگری قوی‌تر است؛ چرا که خواهر و برادرها در کل زندگی خود، یکدیگر را می‌شناسند. در مقابل برخی دیگر از مشارکت خانوادگی به هر قیمتی اجتناب می‌کنند؛ چرا که در این صورت هیچ راه خوبی برای جداسازی کسب‌وکار از خانواده وجود ندارد. چهار دسته از کارآفرینان زیر با گروه اول موافقند:

راشل و النا باکستر؛ Conscious Magazine

پیش از تاسیس Conscious Magazine، دو خواهر با نام‌های راشل و النا آرزوی پلتفرمی را داشتند که بتوانند با آن تغییری ایجاد کنند. با این اشتیاق، آنها مجله‌ای را تاسیس کردند که تغییرات محلی و جهانی، عدالت اجتماعی و فرهنگ را گزارش دهد. Conscious Magazine اکنون در فروشگاه‌های بارنز و نوبل در سراسر کشور به علاوه فروشگاه آنلاین این مجله در فرمت‌های فیزیکی و آنلاین فروخته می‌شود. این دو خواهر هرگز برنامه‌ای برای شروع یک کسب‌وکار با یکدیگر نداشتند؛ اما مادر آنها که مالک یک سالن آرایش مو بود، از سن جوانی فوت و فن مالکیت کسب‌وکار را به آنها آموخت. راشل و النا در زیرزمین خانه مادرشان نشسته بودند که هر دو تصمیم به شروع یک شرکت گرفتند. النا می‌گوید: «گرچه هر کدام از ما مجموعه مهارت‌های خاصی داریم، اما سرانجام تشخیص دادیم که باید مسوولیت‌های بسیاری را بپذیریم و گاهی این امر نیاز به کشش، انعطاف و تطبیق هر آنچه را که مورد نیاز است دارد. به نوعی، ما وقتی برای طراحی چیزی با یکدیگر جمع می‌شویم، همان دیدگاه و احساس را داریم.» با وجود اینکه مسوولیت‌های آنها در Conscious Magazine اغلب هم‌پوشانی دارد، این دو خواهر علایق جداگانه‌ خودشان را دارند. النا می‌گوید «راشل یک طراح وب و گرافیک خودآموخته است و نقطه قوت من همیشه در نوشتن و ارتباطات بوده است.»

امیلی و جسیکا لیونگ؛ Hey Lady

امیلی و جسیکا به دنبال کفش‌های مجلسی با پاشنه‌هایی بودند که در عین زیبا بودن پا را از زخم شدن و تاول زدن در امان بدارد. آنها به سرعت «هی لیدی» را تاسیس کردند و از فوم هوشمند ( memory foam) که توسط ناسا توسعه‌یافته است استفاده کردند. پاشنه‌ کفش‌‌های آنها ترکیبی از ظرافت و راحتی در استایل بود. امیلی و جسیکا می‌گویند که آنها چه در ماشین با هم باشند یا در کسب‌وکارشان همکاری کنند، همیشه به چیزهای مشابه فکر می‌کنند: «ما دریافته‌ایم که ما چیزهای مشابه را از روش‌های متفاوت می‌گوییم.» این گفته دوقلوها بیانگر یک پیوند خاص خواهرانه است که آنها را یک تیم کارآفرین استثنایی می‌کند. اما اگرچه آنها به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند، اما درمورد مشارکت در کسب‌وکار تنها به دلیل ارتباطات نسبی نیز هشدار می‌دهند. آنها می‌گویند: «تنها در صورتی با یکدیگر شریک شوید که به‌طور برابر به چیزی به یک میزان اعتقاد داشته باشید. زمانی که شما ناگزیر با لحظاتی خاص روبه‌رو می‌شوید، مانند زمانی که به‌خاطر برهم خوردن چیزی به خودتان سرکوفت می‌زنید، طرف دیگر (باید) همگام با شما باشد و نکات مهم را به شما یادآوری کند.»

راهول و گاراو وورا؛ Superhuman

سوپرهیومن یک تجربه ایمیل است که طوری طراحی شده که شما احساس کنید یک ابرانسان هستید. با هوش مصنوعی، دیدگاه‌های اجتماعی، پیگیری یادآوری‌ها و البته اینکه می‌توانید مطلبی را که فرستاده‌اید خنثی کنید اما این دو برادر با چشم‌های بسته وارد جهان نرم‌افزار ارتباطات نشدند. راهول در دانشگاه کمبریج علوم کامپیوتر خوانده است و پیشتر Rapportive یک شرکت ایمیل دیگر را که لینکدین به سرعت آن را تصاحب کرد تاسیس کرده بود. گاراو تجربه کامپیوتری کافی برای ایجاد محبوب‌ترین ویدئوها در یوتیوب به‌دست آورد و با مدرک اقتصاد که آن نیز از دانشگاه کمبریج بود، آرامش و دستورالعمل برای رفع هرج و مرج‌های کارآفرینی به همراه ‌آورد. گاراو و برادرش مانند «یین و یانگ» هستند که مفهومی در نگرش چینیان باستان به نظام جهان است. راهول مسیر کشتی را طرح‌ریزی می‌کند و گاراو موتورها را راه می‌اندازد. گرچه راهول طراحی محصول و فروش را کنترل می‌کند؛ گاراو در حالی که یک تیم کامل ایجاد می‌کند، برنامه‌ریزی و نظام‌دهی را پوشش می‌دهد. گاراو می‌گوید: تفاوت رابطه کاری خویشاوندی این است که شما دائما مراقب یکدیگر هستید و می‌توانید همیشه با یکدیگر صحبت کنید و زمانی که این کار را می‌کنید، درک مشترکی از ارزش طول عمر دارید.»

آدام و متیو تورن؛ BizWarriors.com

با سال‌ها تجربه کارآفرینی دو نفره، متیو و آدام بهترین مدافعان مشارکت‌های خانوادگی هستند. آنها از زمانی که بسیار جوان بودند کسب‌وکار خود را شروع کردند؛ بنابراین زمان زیادی برای شناخت اینکه کدام یک در چه حیطه‌ای بهتر است داشتند. طی سال‌ها، آنها دریافتند که ویژگی‌های آنها یکدیگر را تکمیل می‌کند. آنها اکنون می‌دانند که چه کسی در انجام چه وظیفه‌ای بهتر است. آنها این ویژگی‌ها را کاملا تعریف کرده‌اند و تا به امروز آنها تنها آنچه را که هر کدام از آنها انجام می‌دهند و به بهترین وجه می‌دانند کنترل می‌کنند. آنها بر موانع کارآفرینی بسیاری فائق آمده‌اند و بسیاری از آنها را مدیون نقطه قوت خود یعنی رابطه نسبی خود هستند. اکنون آنها از این نقطه قوت و تجربه مشترک استفاده می‌کنند تا از طریق BizWarriors.com به دیگر کارآفرینان کمک کنند. در این سایت صاحبان کسب‌وکار می‌توانند بیاموزند که چگونه ایده‌های فوق‌العاده خود را رشد دهند. اما چگونه توانمندی‌های کارآفرینی شما روابط برادرانه یا خواهرانه شما را تکمیل می‌کند؟ آیا نمی‌خواهید کسب‌وکاری را با خواهر یا برادر خود راه بیندازید؟

منبع: entrepreneur