نابسامانی های اخیر در بازار خودرو گریبان قطعه سازان را هم گرفته و بسیاری از آنان به ظرفیتی به مراتب کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کنند.
حسین رضوانی مدیر اداری و منابع انسانی به نمایندگی از مهندس باقری مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی کولر ایران در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هیأت همراه از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی فیروزکوه به تشریح پیشینه و عملکرد این واحد پرداخت.
شرکت تولیدی و صنعتی کولر ایران باایجادقابلیت طراحی و ساخت ومونتاژ، تامین کننده کولر خودرو و همچنین سازنده انواع فیلترکابین برای خودروسازان است که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۳ آغاز کرده است.
تأسیسات تولیدی این شرکت که در زمینی به مساحت ۲۹۹۰ متر مربع و فضای سرپوشیده ای حدود ۲۴۰۰ متر مربع قرار گرفته و تا چندی قبل ۱۰۰ نیرو در اختیار داشت، امروز به دلیل مشکلات حاکم بر صنعت خودرو تعداد نیروها را به ۷۰ تن کاهش داده است.
تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران ، افزایش قیمت ارز و مشکلات تامین قطعات از اروپا و ژاپن تیراژ تولید خودرو را به شدت کاهش داده و در پاره ای موارد خودروسازها برای کاهش هزینه خود به واردات ومونتاژ خودرو های جدید از چین روی آورده اند که همین مسأله قطعه سازان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
آنچنان که رضوانی می گوید،کمپرسورهای مورد مصرف این شرکت در بین مجموعه قطعات صددرصد وارداتی است و سایر اجزا و قطعات مورنیاز به تناسب تیراژ مصرف و نوع خودرو از طریق ساخت داخل و واردات قطعات تکمیلی مونتاژ و تامین می شود.
اگرچه این واحد ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه کولر در سال را دارد مشکلات ناشی از تحریم‌ها و کاهش تولید خودرو موجب گردیده تا به تناسب آن تولید و تامین محصولات تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و تامین برخی محصولات نیز متوقف گردد.
حسین ارزاقی مدیر فنی و مهندسی شرکت تولیدی و صنعتی کولر ایران هم می گوید:
این شرکت در حال حاضر تقریباً ۹۰ درصد سهم بازار در بخش تولید و تامین فیلتر کابین مورد مصرف در خطوط تولید را در اختیار دارد و همچنین نخستین تولیدکننده کولر خودرو در کشور است.
به گفته وی، اجزا و قطعات کولر خودرو تماماً دارای تاییدیه ،استاندارد و درجه بندی کیفی بالا از طرف خودرو ساز می باشد.
شرکت تولیدی و صنعتی کولر ایران عنوان نخستین تولیدکننده کولر برای خودروهای پژو ۴۰۵، وانت نیسان زامیاد ، جیپ صحرا، پژو آردی، پیکان ۱۶۰۰، وانت مزداو کامیونت ایسوزو در ایران را هم دارد.
در حال حاضر واحد تولید فیلتر این شرکت ۳ نوع فیلتر کابین مصرفی خودرو را برای پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و رانا را در دست تولید دارد.
به جهت ویژگی و شرایط خاص عملکردی بخشی از مواد مصرفی در فیلتر کابین ،مواد مذکور از خارج تامین می‌گردد، در عین حال براساس سیاستگذاری مدیریت شرکت، بخش فنی و مهندسی شرکت کولر ایران با تعریف پروژه و همکاری با تولید کنندگان مرتبط و معتبرداخلی در صدد بومی سازی مواد اولیه مورد نیاز و ارتقای محصولات آنها به حداستانداردهای لازم ومورد نظر است.
رضوانی مشکلات واحد خود را کاهش شدید نقدینگی و تولید خودرو در سال گذشته و شدت آن در ماه های گذشته و مطالبات معوق ازمشتریان عنوان می کند که این شرکت را هم مانند بسیاری دیگر از قطعه سازها به دست انداز انداخته است.
در بخش کاهش تولید وضع به گونه ای بوده که فروش و گردش مالی شرکت ظرف دو سال گذشته به ترتیب نصف ویک چهارم میزان سال ۸۹ کاهش پیدا نموده است.pic۱
رضوانی با اشاره به این که به رغم همه این مشکلات شرکت باید به تعهدات خود در برابر مشتریان عمل کند، از نیاز این واحد به نقدینگی و ارائه درخواست برخورداری از تسهیلات بلند مدت با بهره پایین خبر داد و خواستار مساعدت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه شد.
گفتنی است شرکت تولیدی و صنعتی کولر ایران همکار مؤسسه استاندارد در تدوین استاندارد تجهیزات هیبریدی و کولر خودرو بوده و آزمایشگاه مستقر در واحد فنی مهندسی شرکت در جاده مخصوص کرج کیلومتر ۱۵ به عنوان آزمایشگاه مرجع مؤسسه استاندارد شناخته شده است.
مهندس صادقی و هیأت همراه در این دیدار با عملکرد و توانمندی های شرکت تولیدی و صنعتی کولر ایران آشنا شدند و دستورات لازم برای بررسی درخواست های این واحد صادر شد.