بستر تولید را فراهم کنیم

اسدالله درویش امیری/ استاندار زنجان

بی‌تردید تولید نقش مهم و اساسی در اعتلای حیات اقتصادی و اجتماعی هر جامعه‌ای ایفا کرده و توجه به بازار کار به عنوان خروجی عملکرد اقتصادی دولت‌ها بسیار حائز اهمیت است. از این رو دولت یازدهم با نگاهی ویژه به بحث کار و رفع معضل بیکاری تمام تلاش خود را معطوف به توسعه متوازن تمامی بخش‌ها (صنعت، معدن،کشاورزی، خدمات، گردشگری) با محور صنعت در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

ارزیابی عملکرد دولت طی سه سال گذشته نیز، حاکی از کارنامه درخشان دولت یازدهم در این عرصه بوده است از این رو توسعه همه جانبه استان زنجان نیز همگام با سایر استان‌ها در راستای سیاست‌های دولت یازدهم قرار دارد تا با رفع موانع تولید در راستای ایجاد اشتغال گام‌های مهمی در استان برداشته شود. در شرایطی که ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی سه مولفه مهم حمایت از تولید داخلی هستند، ضروری است از تولید داخل حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد و تمام نهادها این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند؛ چرا که در دوره‌ای که رکود تورمی بر اقتصاد ایران حاکم شده، یکی از اصلی‌ترین راه‌های نجات توجه ویژه به تولید است. با توجه به آمار موجود به صراحت می‌توان اعلام کرد، به‌رغم اینکه در حال حاضر سهم اشتغال حوزه صنعت در استان زنجان با ۸/ ۳۱ درصد فاصله کمی با میانگین کشوری دارد و با توجه به وجود ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در استان می‌توان اذعان کرد صنعت اول استان زنجان، بخش معدن است، اما با توجه به ظرفیت‌های خدادادی استان زنجان در بخش معدن برای دستیابی به رشد اقتصادی فراتر از ارقام ذکر شده باید تلاش مضاعف کرد.

برآیند این رویکرد همکاری همه جانبه متولیان و بخش‌های اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی برای دستیابی به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران، تامین حداکثری آسایش و رفاه عمومی و ارائه الگویی از کارآمدی نظام دینی در سطح منطقه و جهان است. ورود مقام معظم رهبری به این مقوله، تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی و مقابله جدی و بی‌پروا با مظاهر فساد اقتصادی و ورود کالاهای خارجی نیز نشان می‌دهد که ایشان به درستی راهکارهای موردنیاز را ارائه فرموده‌اند. در شرایط فعلی، وجود مولفه‌های متعددی از جمله شرایط تحریم، رکورد تورمی و ... باعث افزایش میزان مطالبات معوق واحدهای تولیدی شده است. کاهش قابل توجه قیمت نفت، متعهد نبودن طرف‌های مقابل در تحقق موافقت‌های برجام و بروز برخی التهابات در نظام بانکی از جمله مواردی است که مانع تحقق برنامه‌های دولت برای کاهش مشکلات موجود شده است. با این همه، بنده به نمایندگی از دولت در استان زنجان برای رفع بیکاری و سرعت بخشی به روند توسعه اقتصادی در تمام زمینه‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.