تداوم غفلت ایران در برندسازی زعفران
دنیای اقتصاد، گروه بازرگانی- رئیس اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی طرح‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برندسازی یکی از مهمترین ارکان حوزه تجارت است که متاسفانه کشور ما از این موضوع غفلت کرده است. سیدمهدی میرصالحی در جلسه بررسی ثبت جهانی زعفران که در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و با حضور فعالان عرصه تولید و صادرات این محصول برگزار شد، اظهار کرد: هر محصولی اگر در بهترین کیفیت تولید و عرضه شود، اما فاقد برند معروف و معتبر باشد، نمی‌تواند در عرصه تجارت جهانی با دیگر محصولات رقابت کند.
وی با اشاره به تلاش برای برندسازی و ثبت مالکیت معنوی محصولات استراتژیک کشور همچون زعفران، گفت: در جهان امروز پدیده جهانی‌شدن باعث اهمیت مالکیت فکری شده، زیرا تولید هر محصول نتیجه نیروی کار، سرمایه فکری بشر و نوآوری‌های وابسته است.
رئیس اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی طرح‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت از رسمیت‌یافتن نام زعفران در جهان با نام ایران، حفظ شهرت و جایگاه جهانی زعفران ایران، ارتقاء موقعیت تجاری و افزایش ارزش‌افزوده محصول، نام برد و از دیگر مزیت های ثبت جهانی زعفران به جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی از مرغوبیت و کیفیت زعفران ایران، جلوگیری از فروش و صادرات زعفران ایران با نام و نشان دیگر کشورها، افزایش درآمد و بهره‌مندی بیشتر کشاورزان و دست اندرکاران تولید زعفران و امتیاز و انحصار صادرات جهانی زعفران به تجار و تولیدکنندگان کشور اشاره کرد.
میرصالحی تاکید کرد: خام فروشی و فله فروشی زعفران باید تمام شود و این محصول باید با قیمت اصلی خود در جهان و در بسته‌بندی‌های مناسب و مطلوب صادر شود.

ثبت ملی زعفران خراسان رضوی و جنوبی
رئیس اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی طرح‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ثبت ملی زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی نیز اظهار کرد: ثبت ملی این محصول در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، گناباد، بجستان و مشهد در خراسان‌رضوی و شهرستان‌های فردوس، قائنات، سرایان و بیرجند در خراسان جنوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
میرصالحی یادآور شد: برای جلوگیری از اجحاف حق شهرستان‌ها، ثبت ملی زعفران را به تفکیک مناطق انجام می‌دهیم و زعفران هر شهرستان را به نام خودش ثبت می‌کنیم.
1
زعفران محصول استراتژیک خراسان رضوی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: تاکنون در سطح استان در مباحثی همچون توسعه کشت، کاشت، داشت و برداشت و غنی‌کردن پیاز زعفران و بسته‌بندی این محصول پیگیری‌هایی داشته و به نتایج مثبتی نیز دست یافته‌ایم.
راضیه علیرضایی افزود: سهم بالای زعفران در صادرات استان موجب شده که این محصول به محصولی استراتژیک در خراسان رضوی تبدیل شود. امروز میانگین ارزش صادرات در استان ما دو برابر میانگین ارزش صادرات کشوری است و این به دلیل صادرات زعفران و سهم عمده این محصول است.وی خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۹۰ تن زعفران در سطح استان خراسان رضوی تولید شد که رقم بسیار چشمگیری است و با توجه به کم‌آب بودن این محصول، در سرفصل‌های توسعه صنعتی استان قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اهمیت موضوع حمایت از برندهای ملی به‌ویژه محصول زعفران، گفت: یکی از مشکلات ما این است که برخی کشورها محصولات ما را با برند تقلبی خود عرضه می‌کنند که خوشبختانه دولت برای جلوگیری از این کار، در موضوع مالکیت معنوی و حمایت از آن وارد شده است.