کیمیا چهارسال دیگر طلا می‌گیرد

حامد جیرودی

کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو توسط کیمیا علیزاده، بانوی ۱۸ ساله تکواندوی ایران اتفاقی بزرگ در تاریخ ورزش ایران به حساب می‌آید و با مدالی که این ورزشکار جوان به دست ‌آورد، ورزش ایران برای اولین بار در تاریخ المپیک در بخش بانوان صاحب مدال شد. به همین منظور به سراغ کیوان علیزاده، پدر کیمیا علیزاده رفتیم تا درخصوص وضعیت دخترش و افتخار بزرگی که برای ورزش ایران به دست آورده است، با وی صحبت کنیم. پدر این تکواندوکار جوان ایرانی معتقد است که دخترش در المپیک‌های بعدی می‌تواند به مدال طلا دست پیدا کند.

در ابتدا می‌خواستیم از حس و حال‌تان بعد از کسب مدال برنز المپیک توسط دختر‌تان برای‌مان بگویید.

واقعا از ته دل خوشحالیم و این شادی را با هیچ خوشحالی دیگری نمی‌توان مقایسه کرد.

فکر می‌کردید دخترتان مدال برنز بگیرد یا شماهم مثل خودش توقع مدال طلا داشتید؟

با توجه به شناختی که از دخترم داشتیم، قطعا توقع داشتیم که مدال بگیرد اما رنگش برای‌مان قابل پیش‌بینی نبود. کیمیا قبل از المپیک با تمام رقیبانش به غیر از حریف اولش که از کشور کرواسی بود مسابقه داده بود و همه آنها را شکست داده بود و برای همین انتظار مدال از او می‌رفت اما یک بدشانسی سراغ کیمیا آمد و آسیب‌دیدگی او قبل از مسابقه اول باعث شد او آمادگی کاملش را از دست بدهد

اما گویا دخترتان از این مدال برنز راضی نیست و دوست داشته که طلا بگیرد.

واقعا هدفش طلای المپیک بود. من مطمئنم اگر آن آسیب‌دیدگی برایش به‌وجود نمی‌آمد، صددرصد به مدال طلا می‌رسید.

فکر می‌کنید دخترتان در چند المپیک دیگر بتواند حضور پیدا کند؟

کیمیا قبل از اعزام به المپیک می‌گفت در این رقابت‌ها تمام توانم را می‌گذارم که مقام بگیرم اما بعد از المپیک دوباره از صفر شروع می‌کنم و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده و تلاش می‌کنم تا ۴ سال دیگر مدال بهتری بگیرم. دخترم با اراده و قوی است و من فکر می‌کنم او حالا برای کسب مدال طلا تلاش خواهد کرد و فکر می‌کنم حداقل بتواند در دو المپیک دیگر شرکت کند.

پس باید منتظر مدال طلای دخترتان باشیم.

ان‌شاءالله با دعاهای خیر مردم.

خیلی‌ها دوست دارند بدانند که چه شد دخترتان را به ورزش تکواندو فرستادید چون معمولا خانم‌ها کمتر به سمت ورزش‌های رزمی می‌روند.

من قبلا خیلی در این خصوص صحبت کرده‌ام و شاید حرف‌هایم کمی کلیشه‌ای شده باشد اما باید بگویم که زمانی که کیمیا ۷ سالش بود ما در ساختمانی مستاجر بودیم و بچه‌های ساختمان‌نشین هم که کمتر تحرک دارند و ما تصمیم گرفتیم که شرایطی برای تفریح و تحرک دخترمان ایجاد کنیم و او را در کلاس تکواندو که تنها رشته رزمی بخش خردسالان بود، در محل‌مان ثبت‌نام کردیم. در ابتدا همه چیز به صورت تفریحی و برای ورزش بود و اصراری نداشتیم که او این رشته را دنبال کند اما با گذشت ۲ ماه چنان شور و اشتیاقی در کیمیا ایجاد شد که همه را مجاب به این کرد که تکواندو را ادامه دهد. استاد مه‌رو کمرانی که اولین مربی تکواندوی کیمیا بود، بعد از گذشت مدتی به ما گفت که استیل کیمیا بسیار به درد تکواندو می‌خورد و بعد از سه ماه او به مسابقات استانی فرستاده شد و بعد از آن هم در مسابقات کشوری مدال برنز گرفت و این باعث شد که انگیزه ما هم برای ادامه حضور کیمیا در تکواندو بیشتر شود.

شما خودتان هم ورزش می‌کردید؟

به‌صورت حرفه‌ای نه.

مادرش چطور؟

نه. همسرم هم ورزش نمی‌کرد.

شغل‌تان چیست؟

من شغل آزاد دارم و در یک کارگاه گلدوزی مشغول به فعالیت هستم.

با مدال ارزشمندی که دخترتان گرفته، حالا خیلی‌ها مشتاق شده‌اند که دختران‌شان را به سمت ورزش حرفه‌ای بفرستند.

صددرصد همین‌طور است. ما از کیمیا حمایت کردیم و او توانست به این جایگاه دست پیدا کند. من مطمئن هستم که دختران زیادی در کشور ما هستند که مثل کیمیا استعداد خوبی در ورزش دارند و اگر حمایت شوند، می‌توانند به موفقیت برسند.

حالا که دخترتان یک مدال‌آور المپیکی محسوب می‌شود، چه توقعی از مسوولان ورزش و تکواندو دارید؟

خدا را شکر در این مدت حمایت بسیار خوبی از کیمیا انجام شده و تا آنجا که در توان‌شان بوده است، از او حمایت کرده‌اند اما مشکل اصلی کیمیا بحث درس خواندنش است و من از مسوولان آموزش و پرورش خواهش می‌کنم که شرایط را برای ادامه تحصیل دخترم فراهم کنند چون اردوها در سال گذشته اجازه نداد او به صورت کامل بتواند درسش را ادامه دهد.

دخترتان رشته تحصیلی‌اش را انتخاب کرده؟

کیمیا در سال سوم دبیرستان و در رشته علوم تجربی درس می‌خواند اما به خاطر شرایط اردوهای تیم‌ملی نتوانست کامل درس بخواند و به خاطر همین در سال دوم دبیرستان موفق نبود.

خودش دوست دارد درس بخواند؟

صددرصد یکی از علاقه‌هایش درس خواندن است و می‌خواهد به یک فیزیوتراپ خوب تبدیل شود.

وضعیت قرارداد دخترتان در لیگ تکواندوی بانوان به چه صورت است؟

کیمیا الان دو سال است که در لیگ حضور دارد اما به‌دلیل اینکه سال گذشته به‌طور کامل در اردوهای تیم‌ملی حضور داشت، نتوانست برای باشگاهش مسابقه بدهد اما آنها در این مدت حمایت خوبی از دخترم داشته‌اند و او را ساپورت کرده‌اند.

اما به هر حال هم خانواده شما و هم دخترتان روزهای پرفشار و سختی را پشت‌سر گذاشته‌اید و حالا که این شرایط با کسب مدال همراه بوده، توقع بیشتری هم دارید؟

سختی‌ها که بیشتر برای خود کیمیا بوده و حالا که نتیجه گرفته، بسیار خوشحال هستیم و امیدوارم که با حمایت بیشتر دخترم بتواند به افتخارآفرینی برای ایران ادامه دهد.