قابلیت صادرات 10 درصدی صنعت روغن‌های خوراکی
شرکت روغنکشی خرمشهر از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟
کارخانه‌های این شرکت با بیش از هفتاد سال تجربه به عنوان اولین پیشگامان صنایع غذایی و بهداشتی، دارای سابقه ای درخشان در تولید انواع روغن‌های نباتی خوراکی و شوینده‌ها در عرصه بازارهای داخلی و خارجی بوده و با دارا بودن ۵ واحد تولیدی، نقش مهمی در رشد و بالندگی کشور در حوزه بهره برداری از میوه و دانه‌های روغنی، تصفیه و بسته بندی روغن، تولید انواع محصولات شوینده و فرآورده‌های جانبی ایفا کرده است.
فعالیت این شرکت در چه زمینه هایی است ؟
شرکت روغنکشی خرمشهر به عنوان یک بنگاه اقتصادی سودآور در زمینه تولید، تصفیه و بسته بندی روغن‌های خوراکی، شوینده و انجام امور بازرگانی مرتبط فعالیت داشته و با رعایت استانداردهای غذایی، بهداشتی، زیست محیطی و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی برای حفظ و ارتقای سلامت مصرف کنندگان و جامعه گام بر می‌دارد.این شرکت با سابقه دیرینه و قدمت طولانی ضمن بهره گیری از دانش و فناوری‌های نوین مدیریتی - صنعتی، با عرضه محصولات برتر و متنوع در نظر دارد موقعیت خود را در بازارهای داخلی و خارجی ارتقاء داده و در راستای پیشبرد اهداف کلان خود اهمیت ویژه ای برای کارکنان، مشتریان و سایر ذینفعان قائل است.

اهمیت صنعت روغن نباتی در صنعت غذایی کشور چیست؟
صنعت روغن کشی و تصفیه روغن نباتی در اغلب کشورهای جهان جزو صنایع استراتژیک و پراهمیت است و در کشور ما نیز همواره مورد توجه خاص بوده است.روغن نباتی ازکالاهای استراتژیک و مهم موجود در سبد خانوار است. همچنین دومین کالای پر مصرف در حوزه تغذیه کشور است و روغن‌های خوراکی در صنایع مختلف همچون کنسرو سازی، قنادی، بیسکویت سازی، شکلات سازی، لبنیات و ... کاربرد داشته و همواره تمایل به مصرف این محصول غذایی رو به رشد است.

روغنکشی خرمشهر چه محصولاتی تولید می‌کند؟
انواع روغن زیتون (بکر، ممتاز، تصفیه شده)، روغن کنجد، روغن مایع آفتابگران، کلزا، سویا، مخلوط، روغن سرخ کردنی، روغن زعفرانی، روغن مصرف خانوار، روغن نیمه جامد ترانس پایین، روغن قنادی، کنجاله و روغن خام سویا و محصولات شوینده (مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، مایع سفیدکننده، جرم گیر و شیشه شوی)، تولیدات ماراتشکیل می دهد.

این محصولات با چه برندهایی به بازار عرضه می‌شود؟
روغن جامد و مایع: ورامین، اتکا و گل بانو
روغن زیتون: اتکا، ورامین و کیو
روغن کنجد: ورامین
شوینده: اتکا، سبا

آیا این محصولات با دانش و توان نیروهای داخلی تولید می‌شوند؟
محصولات این شرکت با بهره گیری از دانش و فناوری‌های نوین مدیریتی - صنعتی و استفاده از تخصص‌های متنوع رشته‌های مختلف و مربوط با صنعت، وبا برخورداری از نیروی انسانی متخصص داخلی تولید می‌شود و نقش عمده ای در توسعه صنعت تولید روغن نباتی کشور ایفا می‌کند.

ویژگی محصولات شما در مقایسه با محصولات مشابه چیست؟
کارخانه‌های زیر مجموعه این شرکت اولین تولیدکنندگان روغن نباتی در کشور بوده و دارای نام و آوازه مشهوری بین مردم اند. برندهای ورامین (اولین و قدیمی ترین برند در گروه روغن‌های خوراکی)، اتکا،گلبانو و سبا با داشتن کیفیت بالا از برترین شرکت‌های این صنعت هستند.

مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل تهیه می‌کنید یا از طریق واردات؟
صنعت روغن نباتی در تامین مواد اولیه به خارج وابسته است. براساس آمار، طی سال‌های اخیر به طور متوسط نوددرصد روغن خام از محل واردات آن از خارج و تنها ده درصد باقیمانده از محل استحصال روغن خام در کارخانه‌های روغن کشی داخلی از دانه‌های روغنی سویا، ذرت، کلزا، آفتاب گردان و .... تامین شده است. به رغم تلاش‌های گسترده دولت در راستای خودکفایی و کاشت دانه‌های روغنی در کشور متاسفانه این مهم تاکنون عملی نشده است.

چند درصد نیاز بازار توسط شرکت شما تامین می‌شود؟ آیا شرکت‌های داخلی قادر هستند تمام نیاز بازار داخل را تامین کنند؟
سهم بازار این شرکت ۶ درصد است که رتبه چهارم را در صنعت داراست. ظرفیت اسمی شرکت‌های تولید روغن نباتی در کشور ۳ میلیون تن است و سالانه ۵/ ۱میلیون تن انواع روغن نباتی در کشور تولید می‌شود. ضریب بهره برداری کل صنعت حدود ۵۰ درصد است.

با توجه به لغو تحریم‌ها چه برنامه ای برای توسعه صادرات دارید؟
متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای واردات روغن پالم و تقاضای کشورهای بازار هدف به این روغن، صادرات ما در سالهای اخیر با کاهش شدید مواجه شده است. چنانچه محدودیت‌ها برداشته شود این صنعت قابلیت صادرات حداقل ۱۰ درصد از تولیدات خود را داراست. در حال حاضر بیش از بیست درصد صادرات غیرنفتی کشور در این صنعت توسط شرکت روغنکشی خرمشهرمحقق شده است.