چالش ضعف طبقه متوسط در هند

هند با جمعیتی که هر سال نیز بیشتر می‌شود یک بازار وسوسه‌انگیز برای خودروسازان در جهان است. به خصوص که این کشور صنعت خودرو قدرتمندی در داخل ندارد و باید بخش زیادی از خودرو مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد کند. در وهله اول به نظر می‌رسد این بازار چیزی شبیه به بازار چین یا حتی بازار آمریکای لاتین در مقیاسی بزرگ‌تر باشد. اما واقعیتی که در پشت این جمعیت میلیارد نفری نهفته است کار را برای خودروسازان دشوار می‌کند. در چین، برزیل و حتی روسیه طبقه متوسط در یک دهه اخیر با سرعت خوبی رشد کرده است. طبقه متوسط اصلی‌ترین مخاطب بازار خودرو به حساب می‌آید. بیشترین تیراژ تولید به خودروهای کلاس اکونومی اختصاص دارد و این خودروها از سوی طبقه متوسط در همه کشورها خریداری می‌شوند. مشکل اینجا است که باوجود پیشرفت‌هایی که هند در بخش اقتصاد داشته است، اما طبقه متوسط این کشور با سرعت چندانی رشد نکرده است. به همین دلیل است که کارشناسان هنوز در مورد استفاده از واژه نوظهور برای اقتصاد این کشور تردید دارند و هند همچنان یک اقتصاد در حال توسعه به حساب می‌آید.

از طرف دیگر در کشورهایی مانند چین و روسیه که بازارهای جذاب جدید برای خودرو به حساب می‌آیند، طبقه مرفه نیز در کنار طبقه متوسط در حال رشد کردن است و بر تعداد میلیونرها و میلیاردرهای آنها افزوده می‌شود. به این ترتیب آنها نیز بازار خوبی برای خودروهای لوکس و گرانقیمت ایجاد کرده‌اند. اما در کشور هند این طبقه هنوز نتوانسته به حدی برسد که روی تقاضا برای خودروهای لوکس اثر محسوسی بگذارد، به‌عنوان مثال شرکت‌هایی مانند فراری یا رولزرویس توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. اتفاقی که در روسیه و چین رخ داده است. این وضعیت کار را برای خودروسازان از چند جنبه دشوار کرده است. اول آنکه خودروسازان بزرگ نمی‌توانند به راحتی در این بازار رقابت کنند. چرا که در بازاری مانند هند، هنوز مصرف‌کننده اهمیت چندانی به کیفیت نمی‌دهد. در این بازار قیمت مهم‌تر از کیفیت است. هر چه ارزان‌تر بهتر. به این ترتیب برخی خودروسازان اساسا محصولی که بتواند در اندازه سطح درآمد عموم مردم این کشور باشد و بتواند در تعداد بالا بفروشد ندارند. مشکل دیگر اینکه قوانین ایالتی در هند تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. عوارض، مالیات و شرایط بیمه خودروهای خارجی در ایالت‌های هند متفاوت است. همین مساله نیز کار را برای خودروسازان خارجی سخت کرده است.

بعضی از خودروسازان که بلند مدت به بازار هند نگاه می‌کنند سعی کرده‌اند این مشکل را به‌گونه‌ای دیگر حل و فصل کنند. آنها به جای آنکه قیمت خودروهای رایج خود را برای این بازار کاهش دهند، اقدام به طراحی خودرو برای بازار هند کرده‌اند. رنو و هیوندای دو شرکتی هستند که این روش را آزموده‌اند و اتفاقا از آن نتیجه هم گرفته‌اند. رنو کویید و هیوندای i۱۰ ابتدا در بازار هند به موفقیت رسیدند و در ادامه به دیگر مقاصد نیز صادر خواهند شد.