تک‌ماکارون؛مورد اعتماد مشتری، موفق در عرصه صادرات
تک ماکارون نامی آشنا برای خانواده‌های ایرانی است. کیفیت و تنوع محصولات تک، باعث جلب اعتماد مشتریان داخلی شده و در بازار صادرات نیز جایگاهی خاصی در منطقه و سایر کشورهای جهان پیدا کرده است. در یک سال اخیر، شرکت تک ماکارون طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته موفق شده تا 90 درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد و از همان ابتدا با توجه و تمرکز بر بازارهای صادراتی، محصولات خود را بر اساس استانداردهای روز اروپا تولید کرده است. علی محمد صادقیان نایب رئیس هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت تک ماکارون در گفت و گو با دنیای اقتصاد، از موفقیتهای شرکت و اینکه این دستاوردها چگونه حاصل شده است، می‌گوید. مشروح گفت و گو در ادامه آمده است.

آقای صادقیان،لطفا مختصری از تاریخچه شرکت برایمان بگویید.
کارخانه تک ماکارون در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر تهران و ۱۴ کیلومتری غرب شهرستان کرج واقع شده است. مساحت کارخانه بالغ بر ۱۲۰هزار مترمربع و شامل سالن‌های تولید، انبار محصول، انبار ملزومات بسته بندی و مواد اولیه، فضاهای اداری و رستوران، تاسیسات آبرسانی و تصفیه آب، تعمیرگاه‌ها و فضای سبز و درختکاری می‌باشد.
محصولات این شرکت در مهرماه 1377 با پنج مدل متنوع رشته‌ای و ده مدل فرمی، به صورت انبوه در کلیه نقاط کشور توزیع شد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت.
تولید محصولات غذایی سالم با بهترین کیفیت و ارزش تغذیه‌ای بالا، همواره سیاست راهبردی شرکت تک ماکارون بوده است. با توجه به اینکه بیش از ده‌ها شرکت در اقصی نقاط جهان به کار ساخت خطوط تولید محصولات ماکارونی اشتغال دارند، شرکتهای بولر سوئیس و فاوا ایتالیا برای این کار انتخاب شدند. شرکتهای بولر و فاوا ارائه‌دهنده تکنولوژی منحصر به فرد پلی ماتیک (حذف مخلوط‌کن‌های متعدد) و مخلوط کن پیوسته با انطباق با آردهای ویژه ماکارونی (سمولینا) می‌باشند.
شرکت تک ماکارون مجهز به مدرن‌ترین ماشین‌آلات از شرکت‌های برتر اروپایی است که می‌توانند با استفاده از سیستم جدید اکسترودر در هر ساعت حدودا 19 تن انواع ماکارونی و لازانیا را به وسیله شش خط تولید - 4 خط تولید محصولات بلند و 2 خط تولید محصولات کوتاه (فرمی)- با بهترین کیفیت تولید کنند. سطح بالای اتوماسیون این خطوط از طریق ادغام تمامی اندازه‌گیری‌های واحد کنترل منطقی به وسیله برنامه رایانه‌ای اعمال می‌گردد که در نوع خود مجهز به آخرین فن‌آوری روز است.
واحد تحقیقات و توسعه شرکت تک ماکارون علاوه بر انجام تحقیقات موردنیاز صنعت تولید ماکارونی، به عنوان پلی بین واحدهای صنعتی و بخش‌های تحقیقاتی در ایران عمل می‌کند. فعالیت‌های پژوهشی، نوآوریهای تکنولوژیکی، تولید و عرضه محصولات جدید و در نتیجه ارائه خدمات علمی و تخصصی به سایر واحدهای دست‌اندرکار تولید، گامی مهم در راستای اهداف عالیه شرکت تک ماکارون است.
تک ماکارون علاوه بر تامین نیازهای داخلی و ارسال محصولات متنوع ماکارونی، آرد بسته‌بندی شده ، انواع پودر کیک در طعم‌های مختلف ، انواع ماکارونی‌های نیمه آماده حاوی سس‌های سبزیجات و سوپ‌های نیمه آماده به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور پهناور ایران، در عرصه جهانی نیز نامی شناخته شده به شمار می‌رود.
عملکرد یک سال اخیر شرکت تک حاوی چه نکاتی است؟
در یک سال اخیر، شرکت براساس برنامه ریزیها و طبق اهداف مشخص شده توانست 90 درصد از ظرفیت اسمی خود را تولید نماید. همچنین با پیگیری و برنامه ریزی دقیق و با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی توانستیم سهم بسزایی در بازار صادرات به دست آوریم.
ویژگی متفاوت محصولات تک با سایر برندهای مشابه در بازار چیست؟
کیفیت و تنوع بالای این برند و اعتمادی که مشتری به این برند ملی کشور دارد ، باعث شده تا شرکت تک ماکارون از ابتدا با توجه به تکنولوژی روز دنیا و همچنین استفاده از آرد سمولینا که از گندم دروم به دست می‌آید، محصولی با کیفیت بالا تولید کند. در بیست سال گذشته با تداوم روند تولید و یکنواختی کیفیت توانسته ایم جایگاه ویژه‌ای در بین مصرف کنندگان پیدا کنیم و اعتمادی دو طرفه بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد شده است. این شاخص باعث شده تک ماکارون به عنوان یک برند ملی شناخته شود و همچنین با تولید وعرضه محصولات فراسودمند گامی بلند در جهت سلامت جامعه بردارد.
شاخص‌های دیگری که می‌توان ذکر کرد، شاخص سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که در بالا ذکر شد. شاخص سخت افزاری، تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیاست که در اختیار شرکت تک ماکارون قرار دارد و توانسته نسبت به رقبای خود امتیاز بالاتری داشته باشد. نرم افزاری نیز شاخص نیروی انسانی آموزش دیده متخصص است که از این نظر جایگاه خاصی را بین رقبا کرده کسب است. همچنین نیروهای متخصص تک ماکارون که زیر نظر متخصصان اروپایی (سوئیسی و ایتالیایی) آموزش دیده‌اند، توانسته‌اند با دانش و علم خود در روند تولید محصولات این شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد.
شرکت تک ماکارون چه استانداردهایی را در سطح ملی و سطح داخلی به دست آورده است؟
این شرکت از بدو تاسیس تاکنون موفق به کسب تندیس‌ها و لوح‌های فراوانی در عرصه‌های داخلی و جهانی شده که در ادامه ذکر می‌شود:
- لوح سپاس (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران) 1378
- لوح سپاس (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران) ۱۳۷۹
- Certificate of Approval 2000
-( Certificate of Participation (South Africa
- لوح تقدیر محصول برتر (وزارت صنایع و معادن) 1380 و 1381
- گواهینامه ISO ۹۰۰۱ سپتامبر ۲۰۰۲
- لوح تقدیر کارآفرین و مدیر نمونه 1381
-تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۱
-گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان 1381
-HACCP certificate of approval ۲۰۰۲ سپتامبر ۲۰۰۲
- واحد نمونه استاندارد استان تهران 1382
- تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۳
- گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان 1383
- گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۴
- تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان 1384
- گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۶
- تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان 1386
- گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۷
- تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان 1387
- Registration Certificate Ard Daran ۲۰۱۰-۲۰۰۷
- واحد نمونه کیفی روز جهانی استاندارد - مهر 1388
- Halal Certification Sep.۲۰۰۹
- Certificate of Approval2009
- Certificate of Membership ۲۰۱۰
- گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان 1388
- تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۸
- Certificate of FDA
- تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ۱۳۸۹
- لوح تقدیر نمایشگاه قزاقستان به خاطر اسپاگتی غنی شده (آبان 1390)
- تندیس صادرکننده نمونه استان تهران (۱۳۹۰)
- تندیس واحد نمونه کیفی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان البرز 1390
- لوح و تندیس حمایت از مصرف‌کننده (اسفند ۱۳۹۰)
- تندیس صادرکننده نمونه سال 1391
- تندیس و لوح طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان (۹ اسفند ۱۳۹۱)
- لوح اشتهار به کیفیت درجه یک ستاره (20 اسفند 1391)
- صادرکننده نمونه استان تهران (آبان‌ماه ۱۳۹۲)
- سومین همایش بین‌المللی برند برتر، کیفیت برتر (بهمن 1392)
- تندیس زرین برند محبوب در گروه ماکارونی و پاستا (بهمن ۱۳۹۲)
- تندیس و لوح طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان (اسفند 1392)
- همایش ملی اعطای نشان ایمنی و سلامت (اردیبهشت ۱۳۹۳)
آیا تک ماکارون در زمینه صادرات هم فعال است؟
این شرکت از بدو تاسیس در بازار صادراتی فعال بوده و با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی با توجه و تمرکز بر کیفیت محصولات توانسته نام خود را بین تولید کنندگان جهانی مطرح کرده و در یک سال اخیر با برنامه ریزی‌های مدون این حضور را پر رنگ تر نموده است. در حال حاضر نیز مقدار زیادی از محصولات تک صادر به کشورهای خاورمیانه، آفریقا و کشورهای همجوار صادر می‌شود. شرکت تک‌ماکارون در راستای روند توسعه بازار صادرات خود توانسته حضور پررنگی در بازار آسیای شرقی نیز داشته باشد و در ماه‌های اخیر با حضور در بازار قاره استرالیا و آمریکا روند رو به رشد بازار خود را ادامه‌داده و گسترده‌تر نموده است.
از مزایای صادراتی تک ماکارون می‌توان پاسخگویی به سلیقه‌های متنوع را در اقصی نقاط جهان نام برد .تنوع محصولات، تنوع وزن و حجم، بسته بندی‌های سفارشی، طراحی زیبا و دارا بودن کلیه گواهینامه‌های کیفی و مدیریتی ما را در این امر یاری می‌کنند.
نقش بانک‌ها را در روند توسعه شرکتهای تولیدی و صادراتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به تحریم‌های ایجاد شده در چند سال اخیر، لطمات جبران ناپذیری به شرکتهایی که در بازار صادراتی حضور داشته اند وارد شده که نمونه آن نحوه پرداخت و دریافت پول است. با توجه به تحریم‌های صادراتی، هرگونه گشایش LC توسط مشتریان با مشکل روبرو شده و بار مضاعف به مشتریان صادرات تحمیل شده است. در حال حاضر مشتریان می‌بایست وجوه محصولات را به صورت نقدی به حساب تولید کننده در خارج از کشور واریز نمایند که این امر موجب پرداخت هزینه بالا توسط مشتریان و انتظار طولانی آنها تا رسیدن کالا به دستشان شده است. همچنین ریسک و سوخت دریافت پول توسط کارخانه‌ها را که از طریق صرافی به حساب آنها واریز می‌گردد، بالا برده و ضمنا هزینه‌های زیادی جهت انتقال پول توسط شرکت می‌بایست پرداخت شود. این امر موجب شده رقبای خارجی در بازار رقابتی از این عوامل ساده و نه چندان پیچیده به عنوان امتیاز استفاده کنند و مشتریانی که با زحمت به دست آمده اند، راحت از دست بروند.
نرخ ارز در ارتباط با صادرات چگونه باید تحلیل شود؟ نظر شما در خصوص لزوم کاهش یا قیمت کنونی نرخ ارز چیست؟
با توجه به پاسخ سوال قبلی و ریسک بالای جابجایی پول و انتقال آن به ایران ، نرخ آزاد ارز باعث می‌شود بخشی از هزینه تولید و ریسک‌های صادرات در آن پوشش یابد. لذا در صورت از بین رفتن تحریم‌ها و کاهش ریسک شرکت ، نرخ میانگین ارز دولتی و ارز آزاد نرخ مناسبی برای صادرات می‌باشد.
نظرتان در باره همسو کردن جریان تولید و صادرات و تحقق اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور چیست؟
حمایت دولت از تولید کنندگان جهت ایجاد بازار صادراتی باعث رونق تولید، توسعه و افزایش تولید می‌شود. لذا دولت می‌تواند از دستاوردهای کشورهایی مانند ترکیه در حمایت از تولیدکنندگان جهت بازارهای صادراتی که باعث رونق اقتصادی درآن کشور شده، استفاده کند. در صورت ایجاد روند حمایتی، اشتغالزایی که یکی از اهداف اصلی دولت می‌باشد، افزایش خواهد یافت.
چشم انداز اقتصادی ایران به لحاظ رشد فعالیت‌های صادراتی و تولیدی در دولت تدبیر و امید را چگونه ارزیابی می‌کند؟
دولت با موفقیت در کنترل تورم توانسته از رشد منفی اقتصادی کشور جلوگیری نماید، ولی باید این نکته را در نظر بگیرد که کنترل تورم درصورتی موفق است که باعث رشد اقتصادی شود. این در حالی است که در حال حاضر با ایجاد رکود ، رشد اقتصادی به حالت سکون درآمده است.
اگر دولت تدبیر و امید بتواند تحریم‌های خارجی را لغو کند، کنترل تورم با رشد اقتصادی همراه می‌شود و این موضوع باعث رونق اقتصادی کشور خواهد گردید.درصورت عدم لغو تحریم‌ها، روش‌های کنترل تورم باعث ایجاد رکود می‌شود که در مراحل اولیه، لطمه‌های جبران ناپذیری به تولید و بخش خصوصی کشور وارد خواهد نمود. لذا امیدواریم با حضور متخصصان و افراد با تجربه در دولت حضور، کشور هرچه سریع تر از حالت رکود خارج شده و به راه اصلی خود که چشم انداز ۱۴۰۰می باشد برگردد و بتواند به عنوان کشور اول از نظر تولید در منطقه خاورمیانه باشد.