عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز گفت: پیچ و خم‌های اداری در مسیر صدور گواهی بهداشت نباتی صادرات سبزی و صیفی‌جات صادرکنندگان این استان را با مشکل اتلاف وقت و سرگردانی مواجه کرده است. سید احمد میر جلیلی افزود: در صورتی که صدور گواهی صادرات در گمرک با حضور مسوولان قرنطینه انجام شود، صادرکنندگان مجبور به دوندگی و اتلاف وقت برای دریافت آن نخواهند شد. وی اضافه کرد: تحقق این مهم باعث می شود سبزی و صیفی‌جات با مشکل فاسد شدن مواجه نشده و بستر لازم برای افزایش صادرات محصولات فراهم شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز گفت: استان البرز به عنوان اولین صادر کننده تره‌بار کشور با وجود مشکلات فراوان، از بدو ورود به بحث صادرات تاکنون همواره جایگاه مناسب و سهم بالایی در صادرات محصولات کشاورزی در بازار کشورهای همسایه کسب کرده است.وی ادامه داد: استان البرز سال گذشته با صادارت ۶ هزارو ۳۰۰ کانتینر سبزی و صیفی جات به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس توانست ۸۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی کشور را در این بخش به خود اختصاص دهد.میرجلیلی خاطرنشان کرد: آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، باعث شده که این استان همواره جزو استان‌های بامزیت بالا در کشاورزی کشور مطرح باشد. میرجلیلی در بخش دیگر اظهاراتش گفت: جایگاه و تاثیرگذاری محصولات کشاورزی و تره بار استان البرز در بازارهای حوزه خلیج فارس، به ویژه در امارات متحده به اندازه ای است که در بازارهای این کشور سکویی به محصولات کشاورزی ایران که بیش از ۹۰ درصد آن از استان البرز صادر می‌شود، اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر به دلایلی بار صادراتی از ایران با تاخیر وارد این کشور شود، این محصولات در امارات با نوسانات شدید قیمتی روبه‌رو خواهند شد. میرجلیلی تصریح کرد: استان البرز از پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است که می‌طلبد مسوولان امر در این استان همیاری و حمایت بیشتری از کشاورزان این منطقه داشته باشند.وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استان البرز در بین کشورهای خاورمیانه با استقبال روبه‌رو شده است، تصریح کرد: باید در جهت افزایش کیفی محصولات و بهبود وضعیت صادرات بیش از پیش تلاش کنیم.عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی از دیگر مشکلات صادرات بخش کشاورزی به کشور‌های منطقه را نبود سوخت کافی برای کشنده‌های کانتینرها عنوان کرد و افزود: نبود سوخت کافی در کانتینرها باعث خاموش شدن یخچال‌ها و در مواردی از بین رفتن محصولات صادراتی شده است. به گفته میرجلیلی، کشاورزی بی‌توقع‌ترین و کم هزینه ترین بخش تلقی می‌شود، بنابراین دولت باید این بخش را مورد حمایت و توجه ویژه قرار دهد.