مدیریت مالی «مرگ»

مرگ، شتری که جلوی خانه همه می‌خوابد، در بسیاری از اوقات به مسائل مالی هم مربوط می‌شود. مارک آوالون کارشناس مالی «جن اکس» و «میدل کلس» که با مدرک ام بی‌ای بر گذار مالی از شرایطی چون طلاق، تغییر شغل یا مرگ یکی از نزدیکان متمرکز است در تازه‌ترین نوشته در وبلاگ خود، ۶ توصیه را برای مدیریت مالی پس از مرگ یکی از نزدیکان ارائه داده است. به گفته خود او، وبلاگ این کارشناس، فراهم آوردن اطلاعات مفید برای کسانی که زندگی مالی بهتری را دنبال می‌کنند، هدف گرفته است. من اخیرا یکی از دوستان نزدیکم را به‌دلیل حمله قلبی از دست دادم. خانواده بازمانده او ناگهان با واقعیتی سخت و بی‌برنامگی روبه‌رو شدند. همه ما می‌دانیم که هر روزی ممکن است آخرین روز زندگی ما باشد، اما عده اندکی از مردم برای مدیریت مسائل مالی و کمک به بازماندگان خود- همسر یا خانواده بزرگ‌تر- برنامه‌ریزی می‌کنند. اجتناب از بحث کردن در مورد مرگ قابل درک است، ‌اما در نهایت زندگی ادامه دارد و در جریان است؛ وام دهندگان پولشان را می‌خواهند و هزینه‌های زندگی تداوم دارد. مدیریت دارایی‌ها باید ادامه پیدا کند. من در اینجا ۶ توصیه که می‌تواند به شما، همسر شما یا عزیزان شما از قبیل والدین پیر یا فرزندان مجرد شما کمک کند، ارائه می‌کنم، کمکی برای برنامه‌ریزی برای اتفاقات غیرمترقبه.

۱ - عنوان دارایی‌های خود را بدانید. بسیاری از زوجین متوجه نیستند دارایی‌هایی که به اسم خود در اختیار دارند لزوما حق انتقال به همسر را به آنها نمی‌دهد. (در این مورد توجه به قوانین مدنی ایران حائز اهمیت است.)

۲ - در جریان موقعیت تمام دارایی‌ها باشید. بر اساس گفته‌های پال اورایلی، وکیلی در مریلند، خانواده‌ها هنگام فوت یکی از عزیزان، اغلب فاقد اطلاعات لازم هستند. سوالات اساسی مانند اینکه «چه دارایی‌های موجود بوده است»، «آنها کجا هستند» و «چه مقرراتی شامل آنها می‌شود» اغلب بی‌پاسخ می‌مانند. اورایلی پیشنهاد می‌کند که یک عضو خانواده به جمع آوری تمام اطلاعات مربوط مشغول شود. این شخص باید درباره تمام دارایی‌ها و بدهی‌ها، رمزهای عبور، اطلاعات تماس، وکلا و... اطلاعات داشته باشد. اورایلی هشدار می‌دهد که هرچقدر بازمانده کمتر اطلاعات داشته باشد، مسائل مالی پرهزینه‌تر خواهد شد.

۳ - بدانید که قرار است با وام‌ها چه کرد. قوانین مربوط به بدهکاری و بازپرداخت وام‌ها بسیار مهم هستند. قوانینی برای حمایت از مصرف‌کنندگان وجود دارد، ولی وام‌دهندگان نیز حقوقی دارند. معمولا مشاوران حقوقی یا وکلای وام دهندگان راه‌هایی برای بازپس گرفتن پول خود دارند.

۴ - برای کسانی که کسب‌وکاری دارند، مهم است که برنامه‌ای دقیق و مدون برای به ارث گذاشتن آن بنویسند. زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای یک کارآفرین اغلب به هم گره خورده‌اند و خانواده‌های متوفی با تصمیم‌های متفاوتی برای مدیریت کسب‌وکار مواجه هستند. در برخی موارد، مرگ مالک یک کسب‌وکار می‌تواند مانع جریان اعتبار شود و کسب‌وکار را به ورشکستگی برساند. برای دوری کردن از چنین اتفاقاتی، می‌توان برنامه‌ای برای وراثت نوشت که باعث شود کسب‌وکار مورد نظر بدون ایجاد مشکلی به‌کار خود ادامه دهد.

۵ - اطلاعات خود درباره سرمایه‌گذاری و چگونگی دسترسی به سوابق مهم را افزایش دهید. آموختن این مسائل در جریان دوره عزاداری دشوار است، بنابراین نباید صبر کنید که بحرانی به وجود بیاید تا شروع به آموختن درباره سرمایه‌گذاری‌ها، چگونگی پرداخت مالیات‌ها و اصول برنامه مالی خود بکنید. مطمئن شوید که نام‌های کاربری و رمزهای عبور حساب‌ها و حتی پرونده‌های اینترنتی را می‌دانید. اگر نمی‌خواهید بخشی از اطلاعات را با دوستان و بستگان در میان بگذارید، وکیل یا مشاور داشته باشید.

۶ - همه چیز را مکتوب کنید. در نبود وصیت‌نامه، دولت ممکن است دارایی‌ها یا بخشی از آنها را در دست بگیرد. (البته در این مورد هم توجه به قوانین مدنی ایران حائز اهمیت است.) بنابراین هر چه را قرار است اتفاق بیفتد بنویسید. مطمئن شوید که بر تمام زوایای زندگی خود و نه فقط بر جنبه مالی متمرکز هستید. برای مثال، حیوانات خانگی شما ازجمله مواردی هستند که ممکن است بخواهید در اسناد وصیتی به آنها توجه کنید. در جریان عزاداری، همسر یا اعضای خانواده متوفی احتمالا در بهترین شرایط برای تصمیم‌گیری درباره مسائل مالی نیستند، بنابراین بهتر است پیش از اینکه دستتان از این دنیا کوتاه شود، به فکر آماده شدن و آماده کردن باشید. گرچه این مسائل ممکن است ناراحت کننده باشند و شما یا اعضای خانواده شما را رنجیده خاطر کنند، اما برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به شدت به شما و خانواده شما کمک کند که از این تجربه سخت به سلامت عبور کنید.