ویروس مسری روس‌گیت

داستان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا روز به روز جدی‌تر می‌شود. حالا مجله ایندیپندنت خبر می‌دهد با بالا گرفتن این رسوایی مردم بیشتر از دوران نیکسون خواهان استیضاح هستند. در حالی که گمان می‌رفت افراد اصلی خاندان ترامپ درگیر این پرونده نشوند یک شبکه خبری آمریکا فاش کرد که پای پسر ارشد ترامپ هم در میان بوده است.

به گزارش یک شبکه خبری آمریکایی یک مامور سازمان اطلاعات شوروی سابق در ملاقات دونالد ترامپ پسر، فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا با یک وکیل زن روسی حضور داشته که به نظر برخی منابع آمریکایی ممکن است در حال حاضر هم با سازمان اطلاعات روسیه در ارتباط باشد. شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی در این مورد، بدون ذکر نام این فرد، گفته است که او در زمان شوروی سابق، عضو کا گ ب - سرویس امنیتی - بود و در حال حاضر در محافل سیاسی آمریکا به نفع گسترش روابط این کشور با روسیه فعالیت دارد. این شبکه می‌افزاید که به نظر بعضی مقامات آمریکایی، این فرد در حال حاضر با سازمان اطلاعات روسیه ارتباط دارد.

ملاقات دونالد ترامپ پسر با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل مدافع روسی، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، یعنی در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در برج ترامپ صورت گرفت. این ملاقات در نتیجه انتشار ایمیل‌هایی است که قبل از این دیدار بین دونالد ترامپ پسر و خانم وسلنیتسکایا مبادله شده بود فاش شد. در حالی که یک نشریه آمریکایی به این ایمیل‌ها دست یافته بود، ترامپ تصمیم گرفت تا خود محتوای آنها را زودتر منتشر کند. وسلنیتسکایا در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی تایید کرده است که در جریان ملاقات خود با دونالد ترامپ پسر، «حداقل یک مرد دیگر» او را همراهی می‌کرده اما هویت او را فاش نکرد. حضور فردی که مظنون به ارتباط با تشکیلات اطلاعاتی روسیه است می‌تواند بر پیچیدگی ماجرای ارتباط تشکیلات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و روسیه بیفزاید. این ارتباط موضوع تحقیقاتی است که وزارت دادگستری و کنگره آمریکا به جریان انداخته‌اند با این هدف که مشخص شود آیا روسیه در انتخابات ریاست جمهوری دخالتی داشته است یا نه.

شبکه ان‌بی‌سی در گزارش خود افزوده است که تلاش این شبکه برای تماس با جرد کوشنر و پل مانافورت، دو تن از اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ که در ملاقات ترامپ پسر با وکیل روسی حضور داشتند، و همچنین خود دونالد ترامپ پسر به نتیجه نرسیده اما ناتالیا وسلنیتسکایا به این شبکه گفته است که هیچ ارتباطی بین او و دولت روسیه وجود ندارد و هدف از آن ملاقات، تبادل نظر پیرامون تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بوده و به مبارزات انتخاباتی ربطی نداشته است. پیشتر، دونالد ترامپ پسر گفته بود که وسلنیتسکایا در ایمیل خود گفته بود که اطلاعاتی را در اختیار دارد که به زیان هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات از حزب دموکرات تمام خواهد شد و او نیز به منظور بررسی این اطلاعات با ملاقات با این زن روسی موافقت کرد.

ارتباط دونالد ترامپ پسر و ناتالیا وسلنیتسکایا از سوی راب گولدستون برقرار شد که در زمینه تبلیغات هنری فعالیت دارد. به گزارش ان‌بی‌سی، گلدستون گفته است که پیشاپیش به دونالد ترامپ پسر اطلاع داده بود خانم وسلنیتسکایا «وکیل دولت روسیه» است و دونالد ترامپ پسر از این موضوع استقبال کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا از اقدام فرزندش در ملاقات با این وکیل روسی دفاع کرده و در نشست خبری در فرانسه تصریح کرد که پسرش مرد جوان فوق العاده‌ای است که خطایی از او سر نزده است. او تاکید کرد ترامپ جونیور با یک وکیل مدافع روسی ملاقات کرده است و نه با وکیل دولت روسیه. ترامپ همچنین گفت که از لحاظ عملی، اکثر مردم با چنین ملاقاتی موافقت می‌کردند.

به چنین کاری تحقیقات مخالف یا تحقیقات در مورد طرف مقابل می‌گویند. ارتباط افرادی در ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ با روسیه همراه با اتهام مداخله دولت روسیه به منظور تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری به موضوعی حساس در صحنه سیاسی آمریکا تبدیل شده و به گفته ناظران، فشاری که بر دولت ترامپ وارد می‌کند ممکن است مانع از توجه کامل به مسائل مهم داخلی و خارجی شود. این موضوع همچنین سوالاتی را در مورد فرآیندهای سیاسی در آمریکا مطرح کرده است. برخی ناظران این ماجرا را نتیجه منفی اهمیت بیش از حد به رقابت در انتخابات آمریکا و نقطه ضعفی برای نظام سیاسی آن کشور دانسته‌اند. اما برخی دیگر با تاکید بر آزادی عمل تشکیلات سیاسی و قضایی و رسانه‌ها برای پیگیری چنین موضوعاتی، نسبت به سلامت این نظام و وجود سازوکارهایی برای مقابله با چنین پدیده‌هایی ابراز اطمینان کرده‌اند.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این چند ماهی که از شروع آن می‌گذرد به شدت تحت الشعاع ادعاهایی بوده که می‌گوید دولت روسیه برای کمک به پیروزی او دست به تخریب هیلاری کلینتون زد. او همواره هرگونه تبانی کمپین خود با روسیه را رد کرده است. اما این موضوع در دایره تحقیقات اف‌بی‌آی در حال رسیدگی است. افزون بر اینکه مولر، بازرس ویژه پرونده «روس‌گیت» نیز در حال تحقیقات مستقل در این زمینه است. در این راستا ترامپ جونیور در پاسخ به این سوال شان هانیتی از شبکه فاکس نیوز مبنی بر اینکه آیا درباره آن دیدار چیزی به پدرش گفته بود گفت: «خیر. این اصلا چیزی نبود. چیزی برای گفتن وجود نداشت. او سپس ادامه می‌دهد: «منظورم این است که حتی این موضوع یادم نمی‌آمد تا اینکه رسانه‌ها شروع به تحقیق درباره آن کردند. در عمل چیزی بیش از ۲۰ دقیقه اتلاف وقت نبود. حیف وقت بود.»

او همچنین گفت حالا که به گذشته نگاه می‌کند«کمی متفاوت‌تر از این» با موضوع برخورد می‌کرد، با وجود این او از اقداماتش دفاع کرد. او گفت: «این به پیش از هیاهو در مورد روسیه برمی گردد، پیش از آنکه در رسانه‌ها بزرگش کنند. برای من این فقط تحقیق درباره حریف بود، فکر کردم شاید شواهد ملموسی درباره همه چیزهایی که شنیده بودم (درباره کلینتون) داشته باشند.» اما او افزود که آن دیدار به جایی نرسید. با این حال منتقدان می‌گویند با توجه به انکارهای قبلی پسر ترامپ حتی در مورد دیدار با چنین شخصی نمی‌توان به روایت او اعتماد کرد. اما ترامپ در بیانیه کوتاهی که پس از بالا گرفتن این ماجرا منتشر کرد، پسرش را «یک فرد خیلی لایق» توصیف کرد و او را به خاطر اینکه عملکردی «شفاف» داشته ستایش کرد. سناتور لیندزی گراهام که جمهوری‌خواه است گفته که این ‌ایمیل‌ها خیلی نگران‌کننده است. آدام شیف عضو ارشد دموکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره هم گفته می‌خواهد که ترامپ جونیور و همه شرکت‌کنندگان در آن ملاقات در برابر کمیته شهادت دهند. در صورت چنین اقدامی حلقه بر کاخ سفید تنگ‌تر از پیش خواهد شد.

انتشار ایمیل‌ها در واکنش به گزارش‌های نیویورک تایمز

سوم ژوئن ۲۰۱۶ راب گلدستون، کارگزار روابط عمومی صنعت موسیقی، به ترامپ جونیور پیشنهاد ارائه اطلاعاتی «حساس» درباره هیلاری کلینتون داده و نوشته بود پیشنهاد این اطلاعات بخشی از حمایت روسیه و دولت این کشور از ترامپ است. ترامپ جونیور در پاسخ گلدستون نوشت: «اگر اطلاعات همین است که می‌گویی من خیلی مشتاقم.» این رشته ایمیل‌ها به ملاقاتی با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس در نیویورک منجر شد. به نظر می‌رسد این اولین مدرک مستندی باشد که ثابت می‌کند اطرافیان ترامپ با توقع دریافت اطلاعات حساس از مقام‌های روس در جلسه‌ای شرکت کرده‌اند. در یکی از ایمیل‌هایی که دونالد ترامپ جونیور منتشر کرده، نویسنده نامه به او گفته که دادستانی روسیه پیشنهاد کرده که اسناد و اطلاعاتی رسمی را در اختیار تیم انتخاباتی ترامپ بگذارد که می‌تواند گواهی بر مجرم بودن هیلاری کلینتون و مجرمانه بودن کارهایی باشد که او در ارتباط با روسیه انجام داده است.

در این ایمیل خطاب به پسر ترامپ نوشته شده است که این اطلاعات برای پدرش «بسیار مفید» خواهد بود. این رشته ایمیل‌ها همچنین به جرد کوشنر، داماد ترامپ و پاول منافورت مدیر سابق کارزار انتخاباتی او فرستاده شده بود. هر سه نفر شش روز بعد - ۹ ژوئن - با ناتالیا وسلنیتسکایا وکیل روس در برج ترامپ در نیویورک ملاقات کردند. وسلنیتسکایا که گفته می‌شود با دولت روسیه مرتبط است می‌گوید هیچ‌گاه دارای اطلاعاتی نبوده که به ضرر هیلاری کلینتون باشد. او روز شنبه گفته بود که در ملاقات با نزدیکان ترامپ هیچ صحبتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح نشده و او هیچ وقت به نمایندگی از دولت روسیه کاری انجام نداده و هرگز از این موضوعات با نمایندگان دولت روسیه حرفی نزده است. اما او بخشی از کمپین در آمریکا علیه وضع تحریم‌های تازه کنگره بر روسیه بوده است.

در انتظار استیضاح؟

دونالد ترامپ در حالی وارد هفتمین ماه ریاست‌جمهوری خود شده است که از نظر محبوبیت نسبت به سایر روسای جمهور آمریکا در ۲۰ سال اخیر، نسبت به مدت مشابه در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. با افشا شدن ماجرای حضور ترامپ جونیور در رسوایی روس‌گیت اوضاع بدتر از قبل شده است. در این راستا روزنامه دست چپی ایندیپندنت، چاپ بریتانیا می‌نویسد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم بیشتر از دوران نیکسون خواهان استیضاح رئیس‌جمهوری‌شان هستند. رسوایی شنود از اردوگاه رقیب که در دوران نیکسون رخ داد در نهایت منجر به کناره‌گیری این رئیس‌جمهور شد. حالا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم بیشتری نسبت به آن دوران خواهان استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستند.

این در حالی است که حتی در میان افرادی با گرایشات جمهوری‌خواهانه کسانی هستند که خواهان استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستند. در حالی که در دوران نیکسون ۷ درصد از جمهوری‌خواهان خواستار استیضاح وی بودند در این دوره ۱۲ درصد جمهوری‌خواهان خواستار استیضاح دونالد ترامپ هستند. در اردوگاه رقیب نیز در حالی که در دوره نیکسون تنها ۳۴ درصد از مردمی با گرایشات دموکرات‌، خواستار استیضاح نیکسون بودند در این دوره ۷۰ درصد مردم خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا هستند. در مجموع نیز در حالی که در دوره نیکسون ۲۴ درصد مردم خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری وقت بودند حالا این رقم برای دونالد ترامپ به ۴۱ درصد رسیده است.