تفریحگاه‌های بزرگ در مشهد باعث غفلت زائران می‌شود
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین مشکل مشهد دوقطبی بودن حضور فقیر و غنی است؛ تفریحگاه‌های بزرگ باعث غفلت زائران می‌شود. به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده 12 آذر ماه در بزم اندیشه که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار گردید، بیان کرد: محوریت ساخت مراکز و تفرجگاه‌ها باید نسبت به حرم امام رضا(ع) در یک راستا باشد تا زائران را از هدف خود دور نکند. وی ادامه داد: حضور زائران اعم از داخلی و خارجی در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است و در خصوص حجم عظیم زائران، گفتمانی را در بین نمایندگان و مسئولان مشهد انجام داده‌ایم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه مشهد اقتصاد قدرتمندی ندارد، خاطرنشان کرد: قسمتی از دلایل این مشکل مهاجرت بسیار زیاد افراد با سطح درآمد متوسط به پایین به این شهر است.
قاضی زاده اضافه کرد: ما نمی‌توانیم با اخذ عوارض از مردم، هزینه زائران را پرداخت کنیم؛ باید در این راستا دولت کمک کرده و مانند دولت گذشته آستان قدس را متولی هزینه زائران تلقی نکند. وی افزود: از منابع و عوارضی که در استان خراسان از مسافران گرفته می‌شوند تنها یک سوم آن برای خود استان هزینه می‌شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی دارای ماهیتی ایدئولوژیکی و مکتبی است، توضیح داد: ریشه این ماهیت از برکت هجرت امام رضا(ع) به ایران بوده است.

حکومت اسلامی برای فرهنگ تشکیل شده است
قاضی زاده گفت: اگر امروز جامعه ایران ادعای آخرالزمانی و تمدن سازی دارد، باید نیازهای خود را پیاده سازی کند و شهر مشهد را به مدینه فاضله‌ای تبدیل کند که تمام ملل دنیا این مکتب را بشناسند. وی خاطرنشان کرد: باید زائری که برای زیارت می‌آید با معرفت و بصیرت بیشتری مشهد را ترک کند؛ زائری که می آید و مشکلات سطح شهر را متحمل می‌شود زیارتی صوری انجام می‌دهد و به امام رضا(ع) به چشم یک حل کننده مسائل مادی می‌نگرد، البته اینگونه هم هست ولی باید از تراز بالاتری به ایشان نگریست.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جمهوری اسلامی باید از حجم زائر برای امام رضا(ع) استفاده کرده و در جهت تفکر صحیح حرکت کند؛ اما متاسفانه مشهد مرکز مشکلاتی از قبیل طلاق و جرایم شده است.
قاضی‌زاده با اشاره به اینکه وظیفه تمدن سازی بر عهده حکومت است، گفت: نباید در راستای تمدن سازی بگویند «این مسئله به ما ربطی ندارد». وی اشاره کرد: حکومت اسلامی ایران برای فرهنگ تشکیل شده است و این تفاوت اعظم آن با دیگر انقلاب ها است و اگر به آن نگاه نشود مشکلات بسیاری به وجود می آید. البته باید گفت زمانی هم که برای یک فرهنگ اعتقادی وجود نداشته باشد عمل هم در آن کمرنگ می شود.
قاضی زاده افزود: در مسیر اجرای طرح زیارت مشکلاتی وجود داشت اعم از نگاه متفاوت مدیران به این موضوع و وجود برخی سازمان‌هایی که
می خواستند از هزینه طرح زیارت برای کسری بودجه خود استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد: موضوع زیارت موضوع بین المللی است باید افرادی با سطح تفکر بین الملل در این امر کنار یکدیگر حضور پیدا کنند. می‌توان از طرح زیارت مبانی فکری و عملی را برای مردم شهر و دنیا پیگیر شد.

دوقطبی بودن ؛ بزرگترین مشکل مشهد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: بزرگترین مشکل مشهد دوقطبی بودن آن است یعنی فقیر و غنی، ای کاش مردم همه فقیر؛ اما یک‌دست می بودند تا مسائل زیادی به وجود نیاید.
قاضی‌زاده با بیان اینکه وظیفه نمایندگان اجرا نیست و باید مواردی که پیگیری می‌شو‌ند را بیان کنند، اعلام کرد: با طرح صفر اقتصادی برای حاشیه حرم مقدس رضوی مخالف هستیم زیرا این طرح باعث می شود حج فقرا به حج اغنیا تبدیل شود. البته آقای بحرینی نماینده دیگر مشهد پیگیر این مسئله هستند.