انتخابات و قیمت مسکن
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
برای بعضی از مردم، این روزها، به همان اندازه که انتخابات پیش‌رو اهمیت دارد، سرنوشت قیمت مسکن بعد از انتخابات نیز از اهمیت برخوردار است. حساسیت این موضوع البته برای حداقل 30 درصد از خانوارهای کشور - جمعیت مستاجر- دوچندان است. «آیا دولت یازدهم می‌تواند قیمت مسکن را کنترل کند و اجازه عرض‌اندام را از سوداگران و دلالان سفته‌باز در بازار معاملات مسکن بگیرد؟ آیا رییس‌جمهور برآمده از انتخابات خردادماه، به مسکن‌مهر اعتقاد دارد و آن را ادامه می‌دهد؟»
اینها پرسش‌هایی است که مستاجرها و پیش‌خریداران مسکن‌مهر هر روز با خود مرور می‌کنند و پاسخ‌های احتمالی را از زبان هر یک از کاندیداها تصور می‌کنند! اما فارغ از اینکه چه کسی رییس‌جمهور می‌شود و سرنوشت بازار مسکن در دولت جدید چگونه رقم می‌خورد، به نظر می‌رسد وقایع کنونی بازار مسکن تا حدودی شرایط بازار مسکن در ایام بعد از انتخابات را روشن کرده است.
در حال حاضر خریدار و فروشنده مسکن از بازار معاملات خارج شده‌اند و به امید بهبود فضای معاملاتی بعد از خردادماه هستند. بهبود فضا از نظر فروشنده یعنی افزایش قیمت تحت‌تاثیر تغییر کابینه و غفلت دولت از بازار در چندماه تابستان و از نظر خریداران یعنی توجه ویژه دولت جدید به بازار مسکن در کوتاه‌مدت و مهار سوداگری. به این ترتیب هر دو گروه به محض برگزاری انتخابات وارد بازار معاملات مسکن می‌شوند و چون با افزایش تقاضا در بنگاه‌ها، حجم فایل فروش نیز افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه خواسته خریداران محقق می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال، تهدید تازه‌ای متوجه خریداران نباشد، اما برای مستاجرها، شک و تردید وجود دارد