بارسنگین هنر مملکت
مریم سعادت
بازیگر
تئاتر هنری است که نیاز به درک شدن دارد، دیدن نمایش مخصوص آن دسته از کسانی است که از بی‌هویتی فرهنگ در هر مملکتی خسته شده‌اند، تئاتر می‌تواند نشانه هنر بومی باشد، می‌تواند نشان‌دهنده ذوق و سلیقه روشنفکرانی باشد که به‌تنهایی باید از بار سنگین یک مملکت فرهنگ آن را به دوش ببرند. من فکر می‌کنم تئاتر می‌تواند تشنگی اهالی هنر را سیراب کند. من صحنه تئاتر را می‌ستایم و این روزها سه‌گانه اورنگ را بر روی صحنه دارم. کاری از محمد حاتمی و با بازی دلپذیر گلاب آدینه و پیام دهکردی. چه لذتی بیشتر از اینکه در نمایشی گلاب آدینه مرشد باشد و تو در کنارش روی صحنه بروی؟ نمایش سه‌گانه اورنگ به کارگردانی محمد حاتمی است. این نمایش شامل سه اپیزود است که هر یک از این اپیزودها را یک نویسنده نوشته و در هر اپیزود یک بازیگر به ایفای نقش می‌پردازد. علیرضا نادری اپیزود اول این اثر با نام «مرشد بلقیس» را نوشته که «گلاب آدینه» در آن بازی می‌کند. «آدینه» در اپیزود در نقش زنی نقال و معرکه‌گیر ظاهر می‌شود که خودش را مرشد بلقیس می‌نامد و مسائل مختلف اجتماعی از زبان وی در این نمایش نقل می‌شود. دومین اپیزود این اثر «سایه» نام دارد که «محمدامیر یاراحمدی» آن را نوشته و پیام دهکردی در آن به ایفای نقش می‌پردازد. این اپیزود از نمایش وقایعی که در دوران پهلوی روی داده از زبان شخصیت مختاری می‌پردازد. این اپیزود یک بازیگر سایه نیز دارد که ردپای آدم سومین اپیزود این نمایشنامه است، نیما نادری آن را نوشته و من هم در آن به ایفای نقش می‌پردازم. این نمایش یک بازیگر دیگر هم دارد که بدون کلام روی صحنه حضور دارد و عماد سالکی این نقش را بازی می‌کند. این نمایش نمایشی دیالوگ محور است و متن در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و قدرت بدنی بازیگر می‌تواند به عنوان نقطه تعادل نمایش مدنظر گرفته شود. من مطمئن هستم که هر کدام از بازیگران به قدری از عهده ایفای نقش خود برآمده‌اند که تماشاگر در هر اپیزود از نمایش احساس خستگی نکند. این نمایش از 18 فروردین روی صحنه رفته و جزو نمایش‌هایی است که حتی اگر بازیگر آن هم نبودم، باز هم آن را به شما پیشنهاد می‌دادم.