لبخند به عنوان یک مزیت رقابتی
ترجمه: مهدی سریرچی
ریچارد برانسون، کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیای است که مالکیت گروه شرکت‌های ویرجین را در اختیار دارد.گروه ویرجین مجموعه‌ای از شرکت‌های گوناگون در سراسر دنیا است که دامنه فعالیت‌های آن از خدمات اینترنتی گرفته تا ایستگاه‌های رادیویی، بازرگانی، لوازم آرایشی، صنایع غذایی، شرکت راه‌آهن و خطوط هوایی، گسترده است. منبع: Entrepreneur
وقتی برای دفعه اول کسی را می‌بینید، طبیعی‌ترین عکس‌العمل تبسم کردن است. وقتی خبر خوبی به شما می‌رسد بی‌اختیار لبخند می‌زنید. بعد از اینکه دچار بدشانسی می‌شوید، مادامی که قادر به لبخند زدن باشید می‌دانید که اوضاع دوباره روبراه خواهد شد. مسلما لبخند همه مشکلات را حل نمی‌کند؛ اما تقریبا هر شرایطی را قدری بهتر می‌کند.
یک لبخند می‌تواند موقعیت‌های دشوار کاری را خنثی کند. اگر درحال مذاکره با یک سرمایه‌گذار سرسخت هستید یا مشغول بحث با مشتری باشید، لبخند شما نشان می‌دهد مشتاق شنیدن هستید و می‌خواهید کمک کنید. لبخند مسری است، لبخند شما ممکن است، منجر به بهتر شدن روز افراد دیگر هم بشود. برخی از مدیران کارشان را بیش از‌اندازه جدی می‌گیرند و فکر می‌کنند برای انجام صحیح کارها مجبورند عبوس باشند. این طرز تفکر می‌تواند فرهنگ کنترل و ترس را حکمفرما کند که به نوعی چکیده تمام روش‌هایی است که باعث سقوط شرکت‌ها می‌شوند؛ زیرا اگر مدیران ارشد ترسناک باشند، مدیران زیر دست آنها نیز ترسناک خواهند شد و همین‌طور تا رده‌های پایین‌تر ادامه خواهد یافت. در چنین محیط‌های عبوسی افراد به شدت از شکست می‌ترسند و به جای آنکه تلاش کنند تا کارهای جدید انجام دهند، همان کارهای بی خطر قبلی را انجام خواهند داد. اگر لبخند بزنید کارمندان‌تان را تشویق می‌کنید تا افکارشان را باز کنند، روشن بین باشند و خلاق بشوند. هنگامی که یک کارآفرین در شرکت جدیدش فرهنگ فکر باز را مستقر می‌کند، می‌تواند اشتیاق زیادی در کارمندان و مشتریانش به وجود آورد. در سفری که اخیرا به روسیه داشتم از محیط خشک و عبوسی که در فضای کسب‌وکار آنها وجود دارد، شگفت زده شدم. البته زمان در حال تغییر است و کارآفرین‌هایی مانند اولک تینکف که بخت خود را آزمود و شرکت موادغذایی در روسیه را فروخت و اکنون بنگاهی برای ارائه خدمات کارت‌های اعتباری راه‌اندازی کرده است. شرکت تازه تاسیس به گونه‌ای است که کارکنان و مشتریانش می‌توانند انتظار لبخند، خوش‌آمد گویی دوستانه و نشستن در آرامش را داشته باشند. اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است از آن بخش از دنیا شاهد بروز ایده‌های خلاقانه‌ای برای این کسب‌وکارها باشیم. وقتی وارد یک فروشگاه می‌شوید اگر فروشنده با لبخند به سراغ شما بیاید و احوالپرسی کند، تمایل بیشتری پیدا می‌کنید تا در آنجا توقف و خرید کنید. در مجموعه «ویرجین» همه ما می‌دانیم که لبخندمان ما را متمایز می‌کند. وقتی که وارد هواپیماهای «ویرجین» می‌شوید، لبخند خدمه پرواز است که باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست بدهد - همین صمیمیت ما با مسافران است که باعث موفقیت بیشتر ما نسبت به شرکت‌های دیگر شده است. بعد از اینکه پاییز گذشته امتیاز قطارهای ویرجین به پایان رسید و از سوی راه آهن به شرکت‌های دیگر واگذار شد، بیش از ۱۷۰.۰۰۰ نفر شکواییه‌ای را برای دولت بریتانیا ارسال کردند که در آن خواسته شده بود قطارهای ویرجین مجددا به خطوط بازگردند. روزانه حجم عظیمی از پیام روی توئیتر و تلفن همراه دریافت می‌کنیم که در آنها مردم حمایت‌های خودشان را از شرکت‌های ما و پرسنل شاد و مفیدمان اعلام می‌کنند.
همان‌طور که قبلا گفته‌ام در دهه 1960رویکرد دوستانه‌مان به ما کمک کرد تا گروه موسیقی «رولینگ استونز» با «ویرجین رکورد» قرارداد همکاری امضا کند. ما معمولا وقتی با هم کار می‌کردیم مرتب با هم شوخی می‌کردیم، «مایک جاگر» و دیگر اعضای گروه می‌دیدند که ما بیشتر شبیه خود آنها هستیم تا مدیران عصا قورت داده و رسمی. چه کسی باور می‌کرد که همکاری ما هنوز بعد از 5 دهه ادامه داشته باشد،اکنون آنها پنجاهمین سالگرد فعالیت‌های شگفت آورشان را جشن می‌گیرند. این روزها به عنوان نماینده موسسه غیرانتفاعی مان «ویرجین یونایت» بخش اعظم وقت من صرف مسافرت به کشورهای مختلف در سراسر دنیا و ملاقات با مردم می‌شود. برقراری ارتباطات با افراد مختلف از ملیت‌های گوناگون گاهی می‌تواند چالش برانگیز باشد. به دلیل وجود زبان‌ها و گویش‌های متفاوت، ارتباط کلامی با نماینده دیگر کشورها بسیار مشکل است؛ اما در مقابل آن تمام مردم دنیا با یک زبان یکسان لبخند می‌زنند.
اگر قصد داریدسرمایه‌گذاری بعدی‌تان را انجام دهید اما پول زیادی برای خرج کردن ندارید، برای اولین قدم خودتان را در آینه تماشا کنید. یک لبخند هزینه‌ای برای شما ندارد و سرمایه‌ای است که سودآوری آن بلافاصله در کسب‌وکار شما نمایان خواهد شد.