اختلال در کسب وکار اینترنتی مردم
شهرام شریف
دبیر گروه دیجیتال
اختلال و اینترنت حالا رفته رفته به یک ترکیب در ادبیات تکنولوژی کشور تبدیل می‌شوند. عدم ثبات و تغییرهای گوناگون از طرف گروه‌های مختلف فعال (آی اس پی‌ها، اپراتورها، مخابرات، زیرساخت و...) عملا پیگیری علت مشکلات در ارتباط اینترنتی را غیرممکن می‌کند، خصوصا آنکه بسیاری از این سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در صورت مراجعه و یا شکایت کاربران از خود رفع مسوولیت کرده و مشکلات را به گردن یکدیگر می‌اندازند.
وزیر جدید ارتباطات در نخستین اظهار نظر خود قول داده امسال شاهد هیچ اختلالی نباشیم، ولی تنها چند روز بعد از این گفته اختلالات وسیع اینترنتی بسیاری از شرکت‌های اینترنتی را دربر گرفت (که هنوز هم ادامه دارد.) در تماس با بخش‌های پشتیبانی شرکت‌های اینترنتی اشکال را از مخابرات (در واقع شرکت زیرساخت) عنوان می‌کنند. نکته قابل توجه آنکه بسیاری از این اختلالات به صورت رسمی گزارش نشده و کسی مسوولیت آن را برعهده نمی‌گیرد و به همین دلیل رسانه‌ها نیز صرفا بر اساس تجربه کاربری خود یا مخاطبانشان اقدام به گزارش آنها می‌کنند.
سرویس‌های گوگل و اخیرا مسنجرهای اینترنتی (که البته هیچ کدام هم فیلتر نیستند.) از جمله مهم‌ترین سرویس‌هایی هستند که مرتبا با اختلال مواجه‌اند. چند روز پیش یکی از دوستانم می‌گفت شکل و شیوه این اختلالات هیچ نظم و قاعده‌ای ندارد؛ انگار کودکی پشت دستگاه عظیم اینترنت ایران نشسته و هر دفعه دگمه‌ای را فشار می‌دهد بی‌خبر از اینکه مردمانی در این سو کسب و کارشان به سالم بودن ارتباط و سرویس‌های اینترنتی وابسته است