ترفندهایی برای بهره بردن بیشتر از وقت - ۳ اسفند ۹۱
ترجمه: مهدی سریرچی
آیا دقت کرده‌اید که برخی از افراد حجم عظیمی از کار را به تنهایی انجام می‌دهند و باز هم سر زنده و خوشحال به نظر می‌رسند؟
افراد زیادی با تعجب از من می‌پرسند که چگونه می‌توانم حجم زیاد کارهایم را مدیریت کنم. من در کنار نوشتن دو ستون هفتگی، سخنرانی‌های مداوم، رفتن به مسافرت، دیدن ویدئوهای آموزشی و مدیریت شرکت خودم، برای نوشتن کتاب، مشاوره به پنج شرکت مختلف، رسیدگی به شبکه اجتماعی، تفریح و مطالعه، شش تا هفت ساعت خواب در شبانه‌روز و همراهی با همسرم نیز وقت می‌گذارم. درست است که انجام همه این کارها کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد، اما برای رسیدن به آینده‌ای که انتظارش را دارم، این سطح از فعالیت الزامی است. من هم روزانه همان 24 ساعت وقتی را دارم که شما دارید، اما انتخاب‌های خاصی که انجام می‌دهم این امکان را به من می‌دهد که بیشترین استفاده را از این 24 ساعت داشته باشم و در ضمن احساس آرامش و خشنودی کنم.
در این مقاله شش ترفند برای افزایش بهره‌وری بیان می‌شود. احتمالا این ترفندها به شما کمک خواهند کرد تا شما هم بهره بیشتری از وقتتان ببرید.
1. اولویت‌هایتان را مشخص کنید
فعالیت‌های زندگی‌تان را انتخاب کنید. با تلاش بیشتر می‌توانید به زندگی عمق و وسعت بیشتری بدهید. روی چیزهایی که برایتان مفرح هستند و در آنها کارایی بیشتری دارید متمرکز شوید. اگر دوست دارید خانواده بزرگ و فرزندان زیادی داشته باشید، خیلی خوب است؛ اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که بچه‌ها به زمان نیاز دارند و شما باید سبک زندگی‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که کیفیت بهره‌گیری شما از زمان ارتقا یابد و از سپری کردن زمان با آنها احساس رضایت داشته باشید. من دوست دارم با شرکت‌های مختلف کار کنم، ولی چون علاقه‌ای ندارم زندگی‌ام مانند مدیر عاملان شرکت‌های بزرگ باشد، کار به عنوان مشاور را انتخاب کرده ام. همه انتخاب‌های من بر اساس سبک زندگی مورد علاقه‌ام انجام می‌شود.
2. روی کارآیی متمرکز شوید
مسلما هیچ‌کس نمی‌تواند همه کارها را با کیفیت عالی انجام دهد. کارهایی که عالی انجام می‌دهید معمولا زمان کمتری از شما می‌گیرند و لذت بالاتری به شما می‌دهند، اما انجام کارهایی را که یادگیری آنها برایتان مطلوبیت ندارد برعهده نگیرید. زندگی را طوری طراحی کنید که اموری که مطلوب شما هستند، پیش رو داشته باشید و بتوانید تشخیص دهید چه زمانی باید به فرصت‌هایی که خارج از دایره تمایلات شما هستند «نه» بگویید. کارها را بر اساس طراحی زندگی‌تان انجام دهید نه بر اساس بخت و اقبال.
3. فعالیت‌ها را درست ترکیب کنید
بسیاری از مردم به طرز جنون‌آمیزی تلاش می‌کنند نشان دهند که زمان شان را به طور خاص صرف دوستان، خانواده، کار، بازی و امثال آن می‌کنند. لزومی ندارد تلاش کنید که زمان‌تان را به طور مساوی بین همه آنها تقسیم کنید. روشی را بیابید که بتوانید از ترکیب آنها با هم لذت ببرید. با افرادی که در محیط کاری‌تان هستند زندگی اجتماعی‌تان را بسازید. در شرکتتان افرادی را پیدا کنید که علایق و سرگرمی‌های مشابه شما دارند و کارهایتان را حول این افراد و فعالیت‌های مشترک با آنها توسعه دهید. اگر احساس می‌کنید هیچ نقطه مشترکی میان شما و همکارانتان وجود ندارد، تغییر شغل بهترین راه حل است.
4. افراد و ابزارهایی که زمان شما را هدر می‌دهند، مدیریت کنید
رسانه‌های اجتماعی، خانواده، دوستان، کارمندان، همکاران و به طور کلی همه افرادی که در اطراف شما هستند و از هر چیزی شکایت می‌کنند، در شرایط خاص می‌توانند موجب شوند وقت با ارزش شما بیهوده هدر برود. زمان‌تان را برای فعالیت‌های ضروری، بودجه‌بندی کنید. فعل و انفعالات غیرضروری را که هیچ فایده‌ای ندارند محدود کنید. مثلا رسانه‌های اجتماعی به سادگی می‌توانند یک نقطه سیاه در بهره‌وری زمان شما باشند. می‌توانید خیلی کم و به‌طور مقتضی از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای ارتباط با دوستان و اقوام و در جهت وظایف و نیازهای اجتماعی بهره ببرید؛ اما فعال کردن اپلیکیشن‌های بازی آنها هیچ ضرورتی ندارد.
5. در یادگیری فعال باشید
شاید فکر کنید که یادگیری، زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. اما در واقع یاد گرفتن استفاده از ابزارهای جدید و راه‌های جدید انجام کارها باعث اولویت‌بندی وظایف و صرفه‌جویی در زمان شما می‌شوند. همیشه در جست‌وجوی روش‌های جدید باشید تا بتوانید حتی یک ساعت از زمان‌تان را ذخیره کنید. تا جای ممکن برای حفظ زمان تلاش کنید و اگر تصور کردید که در شرف از دست دادن زمان هستید، سریع آن را دوباره در چنگ بگیرید.
6. به خودتان افتخار کنید
اگر مشغول کارهایی هستید که به توجه بیشتری احتیاج دارند و نمی‌توانید همه کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، نیازی نیست خودتان را به آب و آتش بزنید. این اتفاق طبیعی است. مطمئن باشید در اغلب موارد به این دلیل که شما نتوانسته‌اید چند کار را با هم انجام دهید، جهان به پایان نخواهید رسید. پیشرفت‌تان را جشن بگیرید و سعی کنید نقش پربار شادی‌بخشی داشته باشید. به همین دلیل است که تهیه فهرست‌ها و جداول اولویت‌بندی کارها فصل مشترک تمام کتاب‌های راهنمای ارتقای بهره‌وری است. تکمیل هر کاری یک پیروزی کوچک است که در مسیری بزرگ به‌دست می‌آید.
منبع: Inc