گرمای تابستان را با اسپلیت فراری دهید
روزهای گرم تابستان در راه است و قطعا شما هم به دنبال یک خنک‌کننده مناسب هستید، کولرهای گازی یا در واقع همان اسپلیت‌ها یکی از اولین گزینه‌هایی هستند که به ذهن شما می‌رسند. این روزها استفاده از کولر گازی در مناطق مختلف کشور بسیار فراگیرتر از پیش شده، در حالی که قبلا تنها در مناطق بسیار گرمی چون جنوب کشور کاربرد آن رایج و زیاد بود.
یکی از دلایل این فراگیری می‌تواند افزایش دمای هوا در سال‌های اخیر باشد یا علاقه مردم به استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر، در هر صورت به خاطر داشته باشید که هر محصول جدید زمانی بازدهی مناسبی خواهد داشت که متناسب با شرایط و محیط مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف تصور اکثر افراد کولر گازی از نظر مصرف انرژی تفاوت چندانی با کولرهای آبی ندارد و همانند دیگر وسایل برقی برچسب مصرف انرژی هم دارد که به راحتی می‌توانید از آن طریق محاسبه کنید که چه میزانی انرژی مصرف می‌کند و آیا برای آپارتمان کوچک شما مناسب است یا خیر.
اسپلیت‌ها در انواع چند پنله، دیواری، زیر سقفی، ایستاده و کانالی به صورت دوکاربردی یعنی تولید هوای سرد و گرم تولید می‌شوند، البته گاهی ممکن است دستگاهی که شما انتخاب می‌کنید تک کاره باشد و تنها هوای سرد را فراهم کند، اما در صورتی که گرمازا هم بود، دقت داشته باشید که به جای المنت از پمپ گرما در آن به کار رفته باشد.
چه کولری برای چه فضایی مناسب است؟
دقت کنید که چند مساله بر انتخاب شما تاثیر بسزایی دارند، قبل از هرچیز اینکه شما در کدام طبقه ساختمان هستید، اگر در بالاترین طبقه ساختمان هستید و بالای آپارتمان شما پشت بام است، به دلیل تابش گرمای خورشید باید به ازای هر مترمربع از مساحت ساختمان بین 600 تا 800 ظرفیت برودتی در نظر بگیرید اما اگر در طبقات میانی باشید این عدد به 400 تا 600 تغییر می‌کند. اگر ساختمان شما کولر آبی دارد اما به دلیل کانال‌کشی نامناسب یکی از اتاق‌ها به خوبی گرم نمی‌شود، بهتر است دریچه کولر آن قسمت را ببندید و متناسب با مساحت آن اتاق یک کولر گازی نصب کنید. باز یا بسته بودن اطراف ساختمان، آفتابگیر بودن ساختمان، تعداد و نوع پنجره‌ها (دو جداره یا معمولی) و تعداد طبقات بسیار اهمیت دارند، عامل مهم دیگر منطقه جغرافیایی است، توجه کنید که برخی کولر‌ها برای مناطق بسیار گرم و مرطوب ساخته می‌شوند، بنابراین برای شهری مثل تهران چندان مناسب نیستند.
دقت داشته باشید که اگر آشپزخانه اپن باشد، باید مساحت آشپزخانه را هم به اتاق نشیمن اضافه کنید. استفاده از کولر‌ها و اسپلیت‌هایی که اینورتر دارند بسیار به‌صرفه‌تر است، چرا که این اینورتر‌ها با تشخیص میزان گرمای هوا درجه سردی کولر را تنظیم کرده و به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شوند و دارای دو سطح مصرف A و B هستند.
این مساله را فراموش نکنید مکانی که برای قرارگیری کولر گازی انتخاب می‌کنید، تنها کافی نیست باید فضایی بیرونی برای دستگاه خارجی در نظر بگیرید، همچنین در نظر گرفتن محلی برای خروج قطرات آب کولر نیز بسیار مهم است. اگر کنتور برق شما 25 آمپر است، مجموع آمپراژ کولر گازی که انتخاب می‌کنید نباید بیش از 20 باشد، البته آمپر مصرفی درج‌شده بر روی اسپلیت‌ها فقط مربوط به راه‌اندازی اولیه است و هنگام کار حدود 30 درصد از آمپر جریان مصرفی برق شما کمتر خواهد بود.
طول پرتاب هوای اسپیلت‌ها معمولا بین ۵ تا ۱۰ متر است، بنابراین خوب است بدانید که در یک اتاق کوچک ۶ متری چنین طول پرتابی می‌تواند اتاق را به یخچال تبدیل کند.
با توجه انباشت هوای گرم در زیر سقف بهتر است از نصاب بخواهید کولر شما را 40 تا 50 سانت پایین‌تر از سقف نصب کند، این کار علاوه بر بالا بردن عمر وسیله شما، زیبایی بیشتری هم به اتاق می‌بخشد و همین‌طور به افزایش جریان هوای خنک در سطح کمک موثری می‌کند، اما متاسفانه در اکثر نصب‌های امروزی دیده می‌شود که مشتری اصرار دارد حتما در بالاترین قسمت ممکن پنل‌ها نصب شوند. در مورد پنل بیرونی بهتر است در مکانی به دور از تابش خورشید یا در زیر یک سایبان نصب گردد تا راندمان بهتر و مصرف برق کمتری داشته باشد و امکان جریان هوای آزاد در پشت دستگاه به راحتی مهیا باشد.
کاهش هزینه برق کولر گازی
دمای کولر را روی 26 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید، چرا که در این صورت فن پنل داخلی که بیشترین مصرف برق را ایجاد می‌کند خاموش است. از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید تا هم مصرف برق را کاهش دهید و هم گرمای محیط را کمتر کنید. یک راه دیگر این است که پنجره‌هایتان را دوجداره کنید یا پوشش‌های ضدحرارت روی آنها نصب کنید.وسایل برقی را در صورت عدم استفاده از پریز بکشید تا گرمای اضافی تولید نکنند.
مشخصات و ویژگی‌ها
کولر‌های گازی امروزی دارای ویژگی‌های برتری نسبت به نمونه‌های اولیه هستند، این دستگاه‌ها مجهز به تمیزکننده خودکار هستند و کارکرد آنها کاملا بی‌صدا است. همچنین قابلیت تنظیم خودکار زمان خواب را دارند و شما می‌توانید آنها را برای خاموش و روشن شدن خودکار 24 ساعته هم تنطیم کنید. از لحاظ بهداشتی هوایی که این کولرها تولید می‌کنند کاملا ضد باکتری و پاک است و رطوبت‌گیری دستگاه هم به صورت سالم و بدون آلودگی انجام می‌شود.
اسپلیت‌ها سرمایش سریعی را به شما ارائه می‌دهند و همچنین گرمایش سریع اما به طور معمول این دستگاه‌ها در خنک‌کنندگی موفق‌تر عمل می‌کنند.
در مورد نصب اسپلیت‌ها باید بدانید که هزینه نصب رایگان است، اما هزینه‌های آهنگری و جوشکاری برای پنل بیرونی به عهده خودتان می‌باشد و در صورتی که نیاز به وسایل جانبی هم باشد، باید هزینه آن را خودتان بپردازید.