مرا 5 سال نگه دار، تو را 50 سال نگه می‌دارم
نشستن پای صحبت قدیمی‌های بازار مسکن، شما را با ناگفته‌هایی درباره این بازار آشنا می‌کند که شاید شنیدن آنها به مراتب جالب‌تر و جذاب‌تر از بحث‌های تکراری قیمت‌مسکن و اجاره‌بها و از این جور مطالب تکراری باشد. قدیمی‌های بازار مسکن کسانی هستند که حداقل ۴۰ سال در صنف مشاوران‌املاک در نقش بنگاه‌دار و دلال ملک فعالیت کرده‌اند یا در طول این سال‌ها به اندازه بخشی از موی‌سر شما، ملک خرید و فروش کرده‌اند. این افراد به‌خوبی بر سود و زیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن تسلط دارند و بهتر از هر کسی بلد هستند درباره رفتار قیمت ملک اظهارنظر کرده و مسایل اقتصاد مسکن را تجزیه و تحلیل کنند. توصیه‌های این افراد به تازه‌واردها درست عکس آن چیزی است که این روزها برخی مسوولان سعی دارند به جامعه القا کنند. مسوولان بازار مسکن از اینکه در ایران برخلاف دیگر کشورها، همه به دنبال خرید مسکن هستند، اظهار نارضایتی می‌کنند و میل به خرید ملک را در گرانی مسکن موثر می‌دانند و در عین حال تاکید دارند که مردم ایران نیز باید همچون دیگر کشورها، وابستگی ملکی‌شان را کاهش دهند و از سرمایه‌گذاری در این بازار خارج شوند! اما قدیمی‌های بازار ملک در این باره، به قدیمی‌ترین ضرب‌المثل خاص بازار مسکن استناد می‌کنند و می‌گویند: ملک به شما می‌گوید، «مرا ۵ سال نگه‌دار تا تو را حداقل ۵۰ سال نگه دارم!»
در توضیح این ضرب‌المثل گفته می‌شود: در گذشته، افراد برای خرید ملک مسکونی فقط کافی بوده به مدت 5سال، پس‌انداز کنند و فقط در همین مدت کوتاه، به فکر خرید مسکن بوده باشند تا در پایان 5سال، به‌راحتی صاحب‌خانه شوند. (هر چند در حال حاضر مدت زمان لازم برای پس‌انداز جهت خرید مسکن به بالای 30 تا 40 سال رسیده و حتی برای برخی دهک‌ها، این زمان معادل است با عمر یک زندگی مشترک!)
این افراد بعد از آنکه صاحب یک ملک حیاط‌دار می‌شدند، عملا به اندازه‌ای از رفاه و آسایش می‌رسیدند که تا سال‌های سال، وابستگان آنها -فرزندان- می‌توانستند در اتاق‌های متعدد آن خانه برای مدتی، تشکیل زندگی مشترک داده و ساکن شوند یا اینکه از محل فروش خانه و تبدیل آن به دو یا چند خانه کوچک‌تر، خود را صاحب‌خانه کنند.
به خاطر همین کمکی که ملک در گذشته به افراد می‌کرده و تا سال‌های سال، صاحبانش را به لحاظ مالی پشتیبانی می‌کرده، امروزه افراد پیر به جوان‌ترها توصیه می‌کنند هر طور شده، صاحب‌خانه شوند.
البته شرایط امروز به مراتب نسبت به گذشته تغییر کرده است.
مثلا امروز کسی نمی‌تواند روی 5 سال پس‌انداز به قصد صاحب‌خانه شدن حساب باز کند.
اما نکته‌ نهفته در این ضرب‌المثل که شاید سال‌های سال هم در کشورمان کاربرد داشته باشد و هیچ وقت تاریخ‌مصرف ندارد، تضمین آینده مالی خانواده‌ها با خرید ملک است.
در حقیقت همانطور که رقم قسمت اول این ضرب‌المثل در شرایط امروز معنای خود را از دست داده، رقم قسمت دوم نیز دیگر واقعیت ندارد. در حال حاضر افراد بعد از چندبرابر 5سال گذشته، باید پول پس‌انداز کنند تا بتوانند صاحب‌خانه شوند، اما شاید به اندازه یک‌دهم 50 سال، زمان لازم است تا ارزش ملک آنها چندبرابر شده و جبران پول صرف‌شده شود!
در حال حاضر نرخ رشد سالانه قیمت مسکن با سرعت بیشتری نسبت به ۴۰ سال گذشته، رو به افزایش است، به همین خاطر زمان لازم برای سود سرمایه‌گذاری در این بازار فوق‌العاده نسبت به گذشته، کاهش پیدا کرده است. قدیمی‌های بازار مسکن همچنین یک ضرب‌المثل دیگر هم برای این بازار به‌کار می‌برند و آن این است: چیزی را بخر که دزد روی آن راه برود، اما نتواند آن را بدزدد!
ملک تنها کالایی است که 100 درصد امنیت سرمایه‌گذاری برای شما دارد. ملک تنها کالایی است که به هیچ وجه امکان دزدیدن آن وجود ندارد و به همین خاطر ریسک صاحب‌شدن آن برای صاحب ملک، در حد صفر برآورد می‌شود.
مثال دیگری که درباره ملک زده می‌شود، به خاصیت سرمایه‌زایی آن مربوط می‌شود.
سالخورده‌های بازار دلالی مسکن در این باره می‌گویند: شما همیشه دستتان را برای بلند‌شدن، به زمین تکیه می‌کنید بنابراین زمین تکیه‌گاه خوبی برای شما محسوب می‌شود و اگر بتوانید مقداری از آن را مال خود کنید، برنده هستید. در تاریخ چند دهه بازار مسکن کاملاً مشخص است که قیمت زمین و ملک همیشه رو به افزایش بوده و اگر چه میزان افزایش آن در گذشته، به اندازه الان نبوده، اما متناسب با تورم همان زمان، رشد قیمت ملک قابل‌توجه بوده است و توانسته ارزش دارایی ملکی افراد را بیشتر از تورم حفظ کند. با توجه به این ضرب‌المثل‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد، رو آوردن به خرید ملک در اوضاع و احوال کنونی که سفته‌بازی و سوداگری در بازارهای ارز و طلا، امان اقتصاد کشور را بریده، مسیری درست و کم‌ریسک محسوب می‌شود و نباید بیش‌از این با سرمایه‌گذاری در بازار دلار و سکه، تورم نابه‌جا به کل اقتصاد کشور وارد کرد.
چرا که افزایش لحظه‌ای قیمت دلار، همه مایحتاج مردم از خوراکی گرفته تا خودرو را متورم می‌کند، اما در صورت رشد قیمت ملک، این فقط ملک است که دچار افزایش قیمت می‌شود نه دیگر کالاها.