کفش و لباس مناسب در تن مشتری با انتخاب مناسب - ۳ اسفند ۹۱
عکس: مجتبی سرانجام‌پور
یک شب عید است و یک خرید شب عیدی؛ این روزها، روزهای خرید است. بوی خوش لباس‌های نو و صدای قیژقیژ کف کفش‌های نو و سرامیک خانه، کفش‌هایی که احتمالا دو سه هفته‌ای طول می‌کشد تا با پاهایتان خودمانی شوند، پیچیده توی خانه‌هایتان، اما حتما خودتان هم قبول دارید که خرید کردن در شلوغی شب عید و درگیری‌هایی که دارید، کار راحتی نیست.
خیلی وقت‌ها مجبورید برای پرو کردن یک مانتوی ساده، نیم ساعتی در صف بمانید و تازه وقتی پا به اتاق پرو می‌گذارید، خودتان را در یک اتاقک نیم متر در نیم متری می‌بینید که به سختی می‌توانید با آن پالتو و چکمه و... نفس بکشید. چه برسد که بخواهید لباس هم عوض و خودتان را در آینه برانداز کنید. حالا که روزهای «نفس‌های بی‌هدف» شروع شده و تا سال، تحویل نشود، همچنان ادامه دارد، بهتر است به یک راهنمای جمع و جور نگاهی بیندازید، بلکه نفس نفس زدن‌هایتان آرام بگیرد.

خریدن کفش عید
بگذارید از همین حالا خیالتان را راحت کنیم. بهتر است برای خرید کفش، یک روز مجزا به بوتیک‌ها سر بزنید. چون کفش‌ها، مهم‌ترین بخش پوشش شما هستند. برای خریدن کفش عید، حواستان به این نکته‌ها باشد: بهترین زمان برای خریدن کفش، عصرهاست. می‌دانید چرا؟ چون پای شما در این زمان، اندازه واقعی‌اش را دارد. صبح‌ها، پای شما حدود نیم سانتی‌متر کوچک‌تر از بعدازظهرهاست و ممکن است کفشی که صبح می‌خرید، بعدا کمی پایتان را بزند.
برای خرید کفش، باید وقت گذاشت. اینکه یک لنگه از کفشی که پسندیده‌اید، به پا کنید، کافی نیست. بهتر است هر دو لنگه کفش را به پا کنید و کمی با آنها در فروشگاه راه بروید.
خدای نکرده با دیدن اندازه کفش، تصمیم به خرید آن نگیرید. اگر اندازه پای شما ۳۹ است، به شماره درج شده روی کفش بسنده نکنید. حتما آن را به پا کنید. چون ممکن است مدل پای شما به شکلی باشد که در هر کفش شماره ۳۹، خوب نباشد.
اگر کفش بنددار می‌خرید، حتما بندهای کفش را موقع پرو کردن کامل ببندید و با آن راه بروید.
در اکثر افراد، اندازه یکی از پاها کمی بزرگ‌تر از پای دیگر است. پس برای خرید ملاکتان را پای بزرگ‌تر قرار دهید نه پای کوچک تر.
یک جفت جوراب نخی موقع خرید کفش به پا داشته باشید. هیچ کفشی را بدون جوراب امتحان نکنید.
یادتان باشد که کفش مناسب، کفشی است که انگشت شست پا به راحتی در آن حرکت کند و بین نوک انگشت شست و لبه جلویی کفش، حدود نیم سانتی متر جا داشته باشد.
وقتی کفشتان را انتخاب و پرو کردید و پول آن را پرداخت کردید، قبل از ترک فروشگاه حتما در جعبه را یک بار دیگر باز کنید و آن را بررسی کنید. چون ممکن است در شلوغی شب عید، کفشتان با کفش آدم دیگری اشتباه شود. از ما گفتن بود.
کفش‌هایی به پا کنید که به راحتی از پایتان دربیاید، مثلا کفش‌های عروسکی یا چسب دار نه بنددار.
خریدن لباس عید
خیلی‌ها عطای خرید لباس عید را به لقایش می‌بخشند. آن هم وقتی که سری به پاساژها و بوتیک‌ها می‌زنند و تازه متوجه می‌شوند که در این شلوغی نمی‌توانند خرید کنند و حال و حوصله اش را ندارند. اما اگر این نکات را رعایت کنید، خرید لباس برایتان راحت‌تر می‌شود.
این روزها هوا سرد است. برای همین معمولا همه روی هم لباس می‌پوشید. بهتر است موقع خرید لباس، یا چند لایه سبک لباس روی هم بپوشید تا در گرمای فروشگاه‌ها کلافه نشوید، یا یک پالتو یا کاپشن گرم بپوشید که موقع پرو کردن، مجبور نباشید، چند لایه را دربیاورید و دوباره بپوشید. به این ترتیب هم خودتان راحت‌ترید و هم وقت بقیه مشتری‌ها را هم نمی‌گیرید.
موقع خرید، یک کیف کوچک بردارید که فقط لوازم ضروری خود را در آن قرار داده‌اید قرار است شما با دستان پر از پاساژها بیرون بیایید. پس نباید بار اضافه و سنگین حمل کنید.
لطفا قبل از خرید، اندام و فیزیک خودتان را بررسی کنید تا دقیقا همان مدل‌هایی که مناسب شماست برای پرو کردن انتخاب کنید. دلیلی ندارد وقتی اندام گلابی شکل دارید، اصلا لباس‌های کلوش و مانتوهای ترکی را امتحان کنید. چون در هر حال به شما نمی‌آید و صرفا وقتتان تلف می‌شود.
متناسب با نوع خریدتان، لباس زیر مناسب بپوشید. مثلا اگر می‌خواهید لباس میهمانی تهیه کنید و همیشه در میهمانی‌ها و مجالس گن می‌پوشید، موقع خرید، حتما گن تنتان باشد.
اندازه‌های دقیق خودتان را به خاطر بسپارید، مثلا شلوار ۴۰ می‌پوشید کفش ۳۸ و مانتو مدیوم. حتی می‌توانید اندازه‌های خودتان را بگیرید و بنویسید و همراه داشته باشید. موقع خرید با یک متر که در کیفتان گذاشته‌اید، قبل از پرو کردن، اندازه‌ها را چک کنید تا بی‌جهت، وقتتان تلف نشود.
لطفا به احساس اولیه خودتان درباره لباس، مانتو یا شلواری که در پرو تنتان است، اعتماد کنید.
اگر همان اول احساستان به شما «نه» گفت، با سرعت آن را از تنتان خارج کنید. لازم نیست مته به خشخاش بگذارید. وقت را تلف نکنید و سراغ نمونه‌های بعدی بروید.
شاید باورتان نشود یا اصلا عادت نداشته باشید، اما وقتی تنهایی به خرید می‌روید، قطعا سریع‌تر و راحت‌تر خرید می‌کنید، اما اگر نمی توانید تنها تصمیم بگیرید، با یکی از دوستان که سلیقه و نظرش با شما هماهنگی دارد به خرید بروید. اکیپی به خرید رفتن در شب‌های عید هم فرقی با وقت تلف کردن ندارد!
موقع خرید رفتن، مانتو یا پالتوی راحت بپوشید که حتی‌المقدور دکمه یا زیب خیلی کمی داشته باشد. به این ترتیب لازم نیست با هر بار لباس پرو کردن، کلی دکمه باز کنید و ببندید.
این روزها اصلا وقت مناسبی برای گشت و گذار و به قول آن ور آبی‌ها «ونیروشاپینگ» نیست. اگر خریدی ندارید، بهتر است در خانه بمانید، چون هم بی‌جهت فروشگاه‌ها را شلوغ می‌کنید و هم خودتان تا مدت‌ها از هر گونه پاساژ و بوتیک متنفر می‌شوید!
برای خرید کردن، اگر می‌خواهید وقت کمتری صرف کنید، باید سراغ پاساژهایی بروید که با سلیقه شما جور باشد. اگر در طول سال سری به پاساژهای مختلف زده‌اید و می‌دانید که فلان پاساژ، جنس‌های نزدیک‌تری به سلیقه شما دارد، یک‌راست همانجا بروید.
یکی از هوشمندانه‌ترین تصمیمات شما برای خرید کردن این است که به جای پاساژها، سری به بورس‌های خرید بزنید. مثلا به جای اینکه در بوتیک‌ها به دنبال مانتو بگردید، سری به هفت تیر در تهران بزنید که بورس انواع مانتو، پالتو و بارانی است.
می‌توانید برای خرید به منطقه‌ای بروید که چند تا پاساژ در نزدیکی هم قرار دارند، مثلا در تهران می‌توانید به شهرک غرب بروید تا در فاصله کمی پاساژ میلاد نور، گلستان و ایران زمین وجود دارند و می‌توانید وقت کمتری تلف کنید.
روزهایی که برای خرید می‌روید، ماشین همراهتان نبرید. به هر حال در این شلوغی و ترافیک، ماشین شخصی بردن، کار عاقلانه‌ای نیست. نمی‌خواهید که یک ساعت دنبال جای پارک بگردید؟
موقع خرید شب عید، می‌توانید در بوتیک‌ها، هنوز هم اجناس حراجی پیدا کنید. پس کمی هم آینده‌نگر باشید و برای زمستان سال آینده هم خریدی با نصف قیمت کنید. ولی حواستان باشد نمونه‌هایی را انتخاب کنید که ساده‌تر باشند تا سال آینده بتوانید استفاده کنید و قدیمی نشده باشند.
بلافاصله بعد از خرید و وقتی به خانه آمدید، با سرعت لباس‌هایتان را دوباره پرو کنید تا اگر ایرادی دارند، بتوانید به‌سرعت برای تعویض آنها مراجعه کنید.