آمریکا یک‌بار دیگر غرق در وحشت
روز دوشنبه 15 آوریل 2013 ساعت 14:50 به وقت محلی، زمانی که دوندگان دوی ماراتون بوستون از خط پایان می‌گذشتند، وقوع دو انفجار در نزدیکی خط پایان مسابقه ماراتن بوستون، زمین را لرزاند.

به گفته پلیس بوستون، این انفجارها حداقل 2 نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی داشته‌است. بلافاصله پس از انفجارها، تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک، واشنگتن دی سی و لس آنجلس تشدید شد. اندکی بعد، آسمان بوستون احتمالا بنا به تجربه 11 سپتامبر، برای پرواز هواپیماها بسته شد اما تا شب، یک‌بار دیگر پروازها از سر گرفته شدند.
همزمان، بنا بر گزارش‌ها، حادثه دیگری نیز در کتابخانه جان اف کندی بوستون رخ داد که تلفاتی برجای نگذاشت. ماهیت این حادثه هنوز مشخص نیست که انفجار بوده یا حریق.
خبرگزاری‌های بین‌المللی از جو وحشت شدید در بوستون خبر می‌دهند، این خبرگزاری‌ها از قول شاهدان عینی و ساکنان نوشته‌اند مردم در مترو و خیابان‌ها، وحشت‌زده به هم نگاه می‌کنند.
اوباما: گمانه‌زنی نکنید
باراک اوباما، ساعتی پس از وقوع این انفجارها در برابر رسانه‌ها ظاهر شد و وعده داد عاملان این حادثه را بازداشت و مجازات خواهد کرد.
رییس‌جمهور آمریکا در سخنانی درباره حادثه انفجارهای بوستون، گفت: درباره حادثه بوستون با گروه امنیت ملی جلسه‌ای داشتم، ما همچنان به بررسی و پاسخگویی به این حادثه ادامه می‌دهیم. ما از تمامی منابع دولت فدرال آمریکا برای کمک به مقامات ایالتی و محلی برای دفاع از مردم خود بهره خواهیم برد. بر اساس تحقیقات و آنچه پیش خواهد آمد، تدابیر امنیتی را در سراسر آمریکا افزایش خواهیم داد.
وی افزود: مردم آمریکا برای بوستون دعا خواهند کرد و من ومیشل برای خانواده قربانیان دعا خواهیم کرد. اوباما گفت: ما هنوز به همه پاسخ‌ها دست پیدا نکرده‌ایم، اما می‌دانیم که تعداد زیادی از مردم زخمی شده‌اند که شدت جراحات برخی از آنها در انفجارهای مسابقه ماراتن در بوستون شدید است. من با رییس اف بی‌ای و همچنین وزیر امنیت داخلی آمریکا برای اختصاص دادن منابع لازم، تحقیقات و پاسخ دادن به حادثه گفت‌وگو کردم.
رییس‌جمهور آمریکا گفت: من آخرین اطلاعات را به رهبران هر دو حزب در کنگره ارائه کردم و باید تاکید کنم که در چنین روزی ما نه جمهوری‌خواه هستیم و نه دموکرات؛ ما آمریکایی هستیم، متحد و نگران برای شهروندانمان.
اوباما گفت: من همچنین با فرماندار ماساچوست و شهردار بوستون صحبت کردم و برای آنها مشخص کردم که هر منبع لازم از دولت فدرال را برای درمان قربانیان و رسیدگی به خانواده آنها صرف کنند. من برای آنها مشخص کردم که همه آمریکایی‌ها از مردم بوستون دفاع خواهند کرد و در کنار آنها خواهند ایستاد. وی افزود: پلیس بوستون، ماموران آتش‌نشانی، کارکنان بخش فوریت‌ها همانند گارد ملی به‌خوبی به وظایف خود عمل کردند و در همین زمانی که ما در حال سخن گفتن هستیم، آنها به ادای وظایف خود ادامه می‌دهند.
اقدام آنها یادآور خدمات و فداکاری‌های هر روزه همه مردم آمریکا است، بدون اینکه ایمنی خود را در شرایط سخت و خطرناک در نظر بگیرند. ما به همه آنها که به سرعت به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند و با رفتار حرفه‌ای این حادثه مصیبت‌بار را بررسی و کمک کردند، احترام می‌گذاریم.
اوباما، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که چه کسی و چرا این اقدام را انجام داده و مردم نباید پیش از اینکه ما به همه حقیقت دست پیدا کردیم، نتیجه‌گیری کنند؛ اما اشتباه نکنید که ما به همه اطلاعات دست پیدا خواهیم کرد و می‌فهیم که چه کسی و چرا این اقدام را انجام داده است.
اوباما تاکید کرد: هر شخص و هر گروه باید مسوولیت اقدام خود را بپذیرند و با عدالت روبه‌رو خواهند شد. وی ادامه داد: امروز روز « هم میهن » و یک روز تعطیل در ماساچوست بود. روزی که مردم جشن گرفتند، روزی که رقابتی دوستانه در خیابان‌های بوستون در جریان بود. بوستون شهری سخت‌کوش است، مثل مردم ما و من مطمئنم که مردم بوستون با اتحاد و با کمک کردن به همدیگر به عنوان شهری پرغرور به جلو خواهند رفت و مردم آمریکا در هر گامی با آنها خواهند بود.
اوباما گفت: هر اطلاعاتی که به دست بیاوریم، گروه ما به اطلاع شما خواهد رساند؛ ما در مرحله تحقیقات هستیم، اما باید تاکید کنم که ما خواهیم فهمید چه کسی این اقدام را انجام داده است و آنها را مسوول خواهیم دانست.
متهمان انفجار و دردسر جدید اوباما
اگرچه اوباما نوع حادثه را مشخص نکرد و از مردم خواسته تا گمانه‌زنی در این باره نداشته باشند، اما ولید فارس، مشاور کنگره آمریکا در امور تروریسم تاکید کرد: القاعده و راست افراطی دو متهم اصلی حادثه بوستون هستند.
ولید فارس روز واقعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: حادثه بوستون به شدت مایه آشفتگی دولت اوباما خواهد شد. اینگونه حوادث در آمریکا به‌شدت افکار عمومی را به وحشت می‌اندازد.
وی افزود: هرچند در یکی دو ساعت اول، تروریستی بودن این انفجارها مورد تردید بود، اما پس از آن دیگر فقط سخن از انفجارهای تروریستی در میان بود و مساله غیر تروریستی بودن این انفجارها منتفی شده بود.
ولید فارس خاطرنشان کرد: در اینکه عامل این انفجارها چه فرد یا گروهی است دو احتمال وجود دارد. یک احتمال این است که این انفجارها کار راست‌های افراطی باشد که این مساله خود دلایل مختلفی دارد. احتمال دیگر نیز این است که این انفجارها کار افراد و گروه‌های مرتبط با القاعده باشد.
وی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور و دولتمردان آمریکایی پیش از آنکه اطلاعات دقیقی از این حادثه به دست آورند و شورای امنیت ملی در این خصوص ابراز نظر کند، نمی‌توانند کسانی را به عنوان عاملان این حادثه به افکار عمومی آمریکا معرفی کنند.
مشاور کنگره آمریکا در پایان گفت: باید این مساله را مد نظر داشته باشیم که دولت اوباما در زمینه مقابله با امور امنیتی از سابقه خوبی برخوردار نیست، آنها در عملیات حمله به کنسولگری آمریکا عملکرد خوبی نداشتند.
بازدداشت یک سعودی؟
روز دوشنبه اخبار ضد و نقیضی از دستگیری یک فرد مظنون به دست داشتن در انفجارهای بوستون آمریکا در رسانه‌های آمریکا منتشر شده است.
در حالی‌که شبکه‌های خبری بی بی سی، یورونیوز و فرانس 24 گزارش‌های زنده‌ای را از انفجارهای بوستون آمریکا ارائه می‌کردند، در وب سایت‌های خبری از جمله نیویورک تایمز و وب‌سایت شبکه خبری العربیه خبری مبنی بر دستگیری یک تبعه سعودی در ارتباط با این انفجارها منتشر شده است.
این درحالی است که تا یک ساعت پس از انفجارهای شهر بوستون، پلیس هرگونه دستگیری در ارتباط با این انفجارها را تکذیب کرده بود.
آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که یک جوان 20 ساله عربستانی در ارتباط با این انفجارها دستگیر شده است. شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از وب‌سایت نشریه نیویورک پست گزارش داد که این مظنون در انفجار زخمی شده است و در بیمارستان بوستون تحت مراقبت ماموران قرار دارد.
یک نکته مبهم
از دیگر سو، خبرنگار اعزامی شبکه پنج تلویزیون فرانسه به بوستون گفته است محرمانه نگه داشتن خبرهای مربوط به عاملان انفجارهای بوستون امری نامرسوم در آمریکا به نظر می‌رسد.
فیلیپ گاسو، خبرنگار این شبکه، می‌گوید به احتمال زیاد پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و کارشناسان مواد منفجره تا کنون سرنخ‌های لازم را برای پی بردن به نحوه ساخت مواد منفجره به دست آورده‌اند و شاید متوجه شده باشند انفجار کار کدام گروه باشد اما نکته‌ای که نامرسوم به نظر می‌رسد این است که رییس‌جمهور آمریکا و بازرسان هیچ یک نخواسته‌اند اشاره‌ای به گروه‌های تروریستی بکنند. همه احتمال می‌دهند این کار، اقدام تروریستی القاعده باشد اما کسی درک نمی‌کند چرا خبر محرمانه نگه داشته می‌شود.
وی ادامه داد بوستون شهری نمادین است که بیش از سی هزار نفر در ماراتن آن شرکت می‌کنند، به همین علت از اهداف بالقوه تروریست‌های القاعده به شمار می‌رود. رییس‌جمهور از به کارگیری واژه تروریسم خودداری کرده و شاید منتظر نتیجه تحقیقات است. احتمال دیگر وجود تروریست‌های آمریکایی است. کشتارهای واکو و اوکلاهما سیتی در گذشته در اواسط ماه آوریل رخ داده بود و هر دو آنها کار شهروندان آمریکایی بود.
بوستون طلا را هم منفجر کرد
دقیقا یک روز پس از انتشار خبر انفجار بوستون، قیمت جهانی طلا با آغاز معاملات در مدار صعود قرار گرفت. تا لحظه مخابره خبر (روز سه‌شنبه) قیمت هر اونس طلا با 13 دلار و 10 سنت افزایش به 1365 دلار و 70 سنت رسید. گفتنی است معاملات شب گذشته بازار جهانی (دوشنبه) با نرخ 1348 دلار و 70 سنت به پایان رسیده بود.
رشد قیمت طلا به دلیل افت ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده جهان از جمله یورو رخ داد. پس از این واقعه، هر دلار آمریکا در برابر یورو حدود ۳۵ صدم درصد تضعیف شد. پیش از رخداد این انفجار، سقوط قیمت جهانی طلا طی دو هفته گذشته به ۶/۱۵ درصد رسیده بود!


زنگ خطر برای مارتن‌ها
ماراتن بوستون یکی از قدیمی‌ترین مسابقات ماراتن دنیاست که امسال یکصد و هفدهمین دوره آن برگزار شد. بیش از ۲۶ هزار نفر در ماراتن بوستون شرکت می‌کنند که تعداد زیادی از آنها از کشورهای دیگر به غیر از آمریکا هستند. این مسابقه در سال ۱۸۹۷ آغاز شد و هم‌اکنون قدیمی‌ترین دو ماراتن جهان است. دیگر دو ماراتن معروف جهان، ماراتون نیویورک است.
یکشنبه آینده هم، در لندن مسابقه ماراتن برگزار می‌شود. مقام‌های امنیتی بریتانیا گفته‌اند با اینکه خبری از تهدید علیه ماراتن لندن وجود ندارد، آنها قصد دارند یک بار دیگر امنیت این مسابقه را بررسی کنند.
دولت اوباما با چالش‌های امنیتی مواجه است
یک روز پس از این حادثه، واشنگتن پست نوشت برخی مقامات آمریکا معتقدند واشنگتن نمی‌تواند با افزایش تدابیر امنیتی همه توطئه‌های تروریستی علیه این کشور را خنثی کند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای به قلم اسکات ویلسون و پیتر فین نوشت: پس از نزدیک به دوازده سال خنثی کردن توطئه‌ها پس از حمله تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001، روز دوشنبه آمریکا با یک حمله گسترده تروریستی مواجه شد که زمینه‌ساز آغاز دوران اوج مسائل امنیتی که بدون تردید همه جنبه‌های زندگی مردم این کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، خواهد بود.
موفقیت دستگاه‌های امنیتی آمریکا در خنثی کردن آن توطئه‌ها نشان‌دهنده گام‌های بسیار بزرگی است که در جهت حفظ امنیت آمریکا برداشته‌اند. البته سیاست‌های این دستگاه‌ها نگرانی بسیاری از گروه‌های حامی حقوق بشر و آزادی مدنی را نیز در پی داشته است.
وقوع انفجارها در مسابقه دو ماراتن در بوستون آمریکا نشان‌دهنده مشکلات و چالش‌های بسیاری است که مقامات آمریکا در خنثی کردن و جلوگیری از چنین حملاتی با آنها دست به گریبانند.


هرچند باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، این حادثه را حمله‌ای تروریستی نخواند، اما یک مقام کاخ سفید (در حالی که خواست هویتش فاش نشود.) این حادثه را اقدامی تروریستی دانست. وی گفت این حادثه شبیه به همان حادثه تروریستی است که در شهر بنغازی لیبی در ماه سپتامبر گذشته رخ داد.
یک مقام سابق مبارزه با تروریسم با توصیف نوع بمبی که در بوستون کار گذاشته شده بود، گفت به نظر نمی‌رسد القاعده در این بمب‌گذاری دست داشته باشد. شواهد احتمال دست داشتن یک گروه داخلی در این حادثه را اثبات می‌کنند، اما کاخ سفید و گروه‌های تحقیق در اظهارنظر درباره ارتباط دادن این حمله به گروه یا گروه‌های خاص محتاطانه عمل می‌کنند.
به نوشته این روزنامه، با وجود تلاش دولت‌های جورج بوش، رییس‌جمهور سابق و باراک اوباما، برای ردیابی و هدف‌گیری جهانی تروریست‌ها، اما مقامات آمریکایی همیشه هشدار داده‌اند واشنگتن نمی‌تواند جلوی همه حملات تروریستی در خاک خود را بگیرد. در برخی از توطئه‌هایی که اخیرا کشف شده‌اند مقامات آمریکا بیشتر خوش شانس بوده‌اند تا اینکه از مهارت‌های اطلاعاتی بسیار بالایی برای شناسایی آنها برخوردار باشند.
به نوشته این روزنامه، پس از انتخاب اوباما به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا تعداد گروه‌های ضددولتی میهن‌پرست افزایش بسیاری داشته است. مرکز حقوق فقر جنوبی در گزارش ماه گذشته خود نوشت به خاطر چشم‌انداز تصویب قانون کنترل سلاح فدرال به نظر می‌رسد تهدید خشونت در آمریکا افزایش یافته است. این مرکز که سازمان دیده‌بان فعالیت گروه‌های ضددولتی است اعلام کرد در سال 2012 تعداد گروه‌های مخالف دولت افزایش بسیاری داشته و در چهار سال گذشته به عدد هشتصد و سیزده رسیده است.