تصویب 1200 ریال سود برای هر سهم سیمان کرمان - ۱۷ اردیبهشت ۹۲
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان کرمان مبلغ 1200 ریال سود به ازای هر سهم را برای سال 91 تصویب کرد. در این مجمع که با حضور 77 درصد سهامداران برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. جلسه مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت به ریاست آقای سالاروند، دبیری آقای نامجو و نظارت آقای گودرزی و خانم بیگدلی اداره شد. در این جلسه مدیرعامل شرکت علاوه بر ارائه گزارش عملکرد سال 91 به سوالات سهامداران پاسخ داد. مهندس محمد نامجو، مدیر عامل شرکت با اشاره به اهمیت ویژه صنعت سیمان در فرآیند توسعه ملی و رشد اقتصادی گفت: هم‌اکنون ایران با برخورداری از 68 واحد تولید مشتمل بر 93 خط تولید و ظرفیت بیش از 76 میلیون تن سیمان، از نظر تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی رسیده و جزو 5 کشور اول عمده تولیدکننده سیمان در جهان است. وی پیش‌بینی ظرفیت تولید سیمان در سال‌جاری را بیش از 82 میلیون تن ذکر کرد. وی اضافه کرد: سیمان کرمان با دارا بودن سه خط تولید قدیمی و با بیش از چهاردهه حضور فعال و پررنگ در عرصه تولید سیمان در منطقه جنوب شرق کشور توانسته است ضمن تولید 1108100 تن کلینکر و 1,088,600 تن سیمان در سال 91 که به ترتیب معادل 100 و 95 درصد ظرفیت اسمی کارخانه می‌باشد، در بازار رقابتی منطقه، سهم قابل قبولی را در فروش محصولات خود داشته باشد.

پروژه‌های در دست اجرای سال جاری
1- بهینه‌سازی دپارتمان پخت واحد دو شامل پروژه‌های زیر:
- پروژه بهبود عملکرد پیش‌گرمکن، این پروژه به منظور کاهش قیمت تمام شده خصوصا کاهش مصرف سوخت اجرا می‌شود و افزایش تولید ۳۰۰ تن کلینکر در روز را به دنبال خواهد داشت.
- پروژه مدرن سازی سیستم‌های غبارگیری خط 2 با نصب یک دستگاه الکتروفیلتر به عنوان جایگزین مولتی سیکلون گریت کولر و جایگزینی بک هاوس به جای الکتروفیلتر کوره.
- پروژه جایگزینی سیستم انتقال کلینکر خروجی گریت کولر خط ۲ با طرح شرکت آموند با اهداف کاهش تعمیرات و کاهش مصرف برق.
2- تبدیل سه دستگاه سیستم انتقال پنوماتیکی خط 2 به الواتور به منظور کاهش مصرف برق. این پروژه پس از تایید سازمان بهره‌وری انرژی ایران و دریافت اعتبار در مرحله خرید تجهیزات می‌باشد.
۳- تبدیل سه دستگاه سیستم انتقال پنوماتیکی خط ۳ به الواتور به منظور کاهش مصرف برق. اعتبار مربوطه از محل وجوه اداره سازمان بهره‌وری انرژی ایران با کارمزد ۴ درصد تخصیص داده شده و در مرحله استعلام قیمت می‌باشد.
طرح‌های در دست مطالعه
۱- طرح نصب سپراتور راندمان بالا در آسیاب سیمان واحد ۳ دپارتمان آسیاب سیمان در دست ممیزی می‌باشد، استعلام قیمت سپراتور نیز صورت گرفته و در صورت تائید طرح در سال جاری قابل اجرا می‌باشد.
2- طرح بهینه‌سازی دپارتمان پخت واحد سه به منظور بهبود شاخص‌های بهره‌وری مطالعات توسط مشاور در دست انجام بوده و در شش ماهه سال‌جاری قابل تصمیم‌گیری است.
سیمان کرمان و هدفمندسازی یارانه‌ها
در سال 91 به دلیل نوسانات شدید ارزی و مشکلات ناشی از آن بر همه بخش‌های جامعه از جمله صنعت سیمان و به جهت جلوگیری از اعمال فشار مضاعف، هیچگونه افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی حادث نگردید و به همین جهت تعرفه‌های انرژی سال 91 براساس تعرفه‌های سال قبل، مبنای عمل قرار گرفت. لازم به ذکر است که در سال 91 با توجه به قطع گاز و استفاده اجباری ازمازوت در کوره‌های پخت سیمان و به دلیل تفاوت بهای مازوت و گاز، افزایش محسوسی در هزینه‌های انرژی حرارتی رخ داد. همچنین در بخش انرژی الکتریکی نیز به دلیل کاهش میزان فروش و کاهش کارکرد آسیاب‌های سیمان (و به رغم ثبات نسبی شاخص عملکردی انرژی) میزان کلینکر تجمعی نسبت به سال قبل افزایش یافته و به تبع آن هزینه انرژی الکتریکی به ازای تولید هر تن سیمان در سال 91 افزایش یافت. قیمت تمام شده برق در سال 91 حدود 45000 ریال به ازای تولید هر تن سیمان و قیمت تمام شده سوخت در سال 91 حدود 117.500 به ازای تولید هر تن کلینکر می‌باشد.
لازم به ذکر است که در محاسبه قیمت تمام شده سوخت، قیمت هر لیتر مازوت برابر ۲۴۰۰ ریال لحاظ شده است. اعداد مربوط به سال ۹۱ به دلیل در دسترس نبودن قبض برق و گاز اسفندماه، تا حدی برآورد شده است. ضمنا در سال ۹۱ به دلیل افزایش قیمت سیمان، خط اعتباری هزینه انرژی به شرکت تعلق نگرفت.
پروژه‌های اقدام شده در کارخانه در سال 1391
۱- اتوماسیون چاه‌های آب کارخانه
2- اتمام عملیات ساختمانی و برقی پست MV
۳- تولید سیمان مرکب نوع A (سیمان بنائی)
- پروژه‌های درحال اقدام در کارخانه در سال 1391 و 1392
۱- اتوماسیون پمپ خانه کارخانه
2- تولید سیمان چاه نفت کلاس D ‌
۳- شناسایی معدن
4- جمع‌آوری و اجرای تصفیه‌خانه جهت فاضلاب انسانی کارخانه
پروژه‌های دفتر فنی و PM
- پوشش کامل CM روی تمامی خطوط تولید (شامل آنالیز ارتعاشات، ترموگرافی و ... روی تمامی تجهیزات دوار)
فعالیت‌های مهم بهینه‌سازی شرکت
- اتوماسیون کامل واحد بسته‌بندی واحد سه
- بهینه‌سازی سه دستگاه بسته‌بندی واحد سه به منظور افزایش راندمان تحویل سیمان پاکتی با حداقل هزینه به منظور جلب رضایت مشتری
- ساخت و تامین قطعات داخلی و اصلاحات روی سازه دستگاه بسته‌بندی جدید Ventomatic که قرار است در خردادماه سال‌جاری در واحد دو نصب گردد.