هوای بهاری این روزها جان می‌دهد برای شنیدن یک موسیقی ملایم. یک موسیقی ملایم که خاطره‌ها را به خنکای نسیم بسپارد.

شاید به همین خاطر است که خواننده‌های زیادی تصمیم گرفته‌اند در اردیبهشت روی صحنه بروند و مخاطبانشان را به سالن‌های اجرا بکشانند. در نیمه اول این ماه، چهره‌های زیادی همچون رضا یزدانی، علی لهراسبی، ودود موذن‌زاده، فرزاد فرزین، گروه سون، بابک جهانبخش روی صحنه رفته‌اند و حالا نوبتی هم باشد نوبت خواننده‌های پرطرفدار دیگری است که در انتظار اجرا ایستاده‌اند. علاوه بر خوانندگان موسیقی پاپ، خوانندگان موسیقی سنتی همچون شهرام ناظری هم در این ماه روی صحنه رفته است و در نیمه دوم اردیبهشت خواننده‌ای مثل سالار عقیلی هم برنامه خواهد داشت. البته طرفدران موسیقی کلاسیک هم فرصت دارند تا یک روز بهاری را در انبوه نت‌ها بگذرانند. آنچه می‌خوانید معرفی کنسرت‌های نیمه دوم اردیبهشت است.


آرامش در غروب دل‌انگیز بهار


بهنام صفوی خواننده‌ای است که طرفداران خودش را پیدا کرده، آثارش همواره با استقبال روبه‌رو می‌شود. این خواننده با قطعاتی همچون «آرامش» و«عشق من باش» بین مخاطبان عام موسیقی به محبوبیت رسید. قرار است کنسرت این خواننده با سرپرستی خودش در روزهای ۲۱ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه در دو سانس ۱۸ و ۳۰/۲۱ برگزار شود. سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران جایی است که صفوی روی صحنه خواهد رفت. در این کنسرت صفوی قطعات آلبوم‌هایش را اجرا می‌کند. مجوز امتیاز این گروه برای موسسه صوت آوای هنر صادر شده است.

جشن تولد ۲۸ سالگی محسن یگانه در برج میلاد


خبر کنسرت محسن یگانه برای طرفداران این خواننده خبر خوشحال‌کننده‌ای است. او در روزهای گذشته از برگزاری جشن ۲۸ سالگی‌اش در کنسرت تهران خبر داد و قرار است روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه برود. یگانه می‌گوید: ۲۳ اردیبهشت ۲۸ساله می‌شوم و می‌خواهم یکی دو روز زودتر جشن تولدم را در این کنسرت‌ها برگزار کنم.
آن‌طور که از شواهد پیداست این خواننده برای انتشار آلبوم جدیدش هیچ تصمیم تازه‌ای ندارد، چرا که در گفت‌وگو با یکی از سایت‌ها با اشاره به این نکته، می‌گوید: «کارهای موسیقی خودم را در قالب تک‌آهنگ انجام می‌دهم و البته شاید از لحاظ کمی بیشتر از آلبوم هم بشود. طی کردن سیکل طولانی برای دریافت مجوز یک اثر و نبود قانون کپی رایت باعث شده تا دیگر آلبوم ندهم.»
او همچنین از ارائه آهنگ‌های دلی در کنسرتش خبر می‌دهد: «ترانه یک هفته به عید یک کار دلی بود که در کنسرت اسفندماه تهران برای پدرم که به شهادت رسیده، خواندم حتی در کنسرت کیش تهیه‌کننده‌ام خواندن دوباره آن را از من درخواست کرد، اما این اتفاق تکرار نشد.» باید منتظر ماند و دید آیا یگانه برای مخاطبانش در کنسرت پیش رو قطعه جدیدی آماده می‌کند یا نه؟

بداهه نوازی‌های محمدرضا لطفی در جنوب


استاد محمدرضا لطفی یکی از بزرگان موسیقی سنتی ایران است که پرکاری‌اش را در سال‌های اخیر حفظ کرده است. این موزیسین حق بزرگی به گردن موسیقی ایران دارد، اما در سال‌های اخیر حاشیه‌های زیادی پشت سر گذاشته است. دور جدید کنسرت‌های بداهه‌‌نوازی استاد، ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌؛ یعنی امروز و فردا در اهواز آغاز می‌شود و ۲۴ اردیبهشت در بهبهان پایان می‌یابد. او ۲۱ اردیبهشت در اندیمشک و ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت در بهبهان به روی صحنه می‌رود و ۲۴ اردیبهشت هم برای هنرجویان بهبهانی کارگاه آموزشی موسیقی برگزار می‌کند. نوازنده پیشکسوت کشورمان پس از استراحت چند روزه، کنسرت‌هایش را به مدت ۵ شب در تبریز ادامه خواهد داد. لطفی در این کنسرت‌ها با تار، سه‌تار و کمانچه بداهه می‌نوازد و اشعاری از مولانا و حافظ را خواهد خواند. نبیل یوسف شریداوی و سجاد منصوری با سازهای دف و تمبک لطفی را همراهی خواهند کرد.



کار خیر مانی رهنما در تهران


مانی رهنما سال گذشته یکی از آلبوم‌های موفق سال یعنی «من و تو» را روانه بازار کرد و توانست یک بار دیگر توانایی‌هایش را ثابت کند. هرچند عوامل زیادی باعث شده تا چهره‌هایی همچون رهنما که موسیقی را از سنین نوجوانی به شکل درست وحرفه‌ای آموزش دیده‌اند در این روزها تمایل چندانی برای حضور در عرصه نداشته باشند، اما هنوز مخاطبان خودشان را از دست نداده‌اند و نام خواننده‌ای همچون مانی رهنما می‌تواند خیلی‌ها را به سالن بکشاند. این خواننده در تازه‌ترین کنسرتش به نفع یک موسسه خیریه روی صحنه می‌رود. گروه مانی رهنما به سرپرستی خودش امروز ساعت ۱۸ و ۲۱ در تالار ایوان شمس میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در این کنسرت ۱۴ قطعه نواخته می‌شود که قطعاتی همچون قاب عکس، نازلی، شهرزاد و مرسدس در برنامه خواهد بود تا هم لحظات خاطره‌انگیزی بر‌ای مخاطبان تداعی شود و هم اینکه در یک کار خیر شریک شوند.



فرمان فتحعلیان آفتابی شد


فرمان فتحعلیان خواننده صاحب سبک و توانایی است که بیش از پانزده سال سابقه فعالیت حرفه‌ای دارد. علاقه او به موسیقی کلاسیک هندوستان باعث شد به این کشور برود. تحقیقاتش در موسیقی قوالی و تحصیل ساز تبلا نزد اساتید هندی اولین ثمره سفرش بود و وقتی به ایران برگشت، گروه موسیقی ایلیا را تشکیل داد و اولین مجوز کنسرت گیتار بعد از انقلاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام این گروه شد. سبک آثارش باعث شده تا مخاطبان زیادی پیدا کند و کنسرت‌هایش هم همیشه با استقبال خوبی روبه‌رو شود. این خواننده پس از مدت‌ها حضور کمرنگ خبر از برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم جدید داد و بی‌اعتمادی به رسانه‌ها را یکی از دلایل حضور کم‌خبری خود عنوان کرد.
قرار است فتحعلیان با همراهی گروهش در روز 26 اردیبهشت‌ماه ساعت 30/20 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه برود. در این کنسرت 4 قطعه اجرا می‌شود که چون مست و خراب، با مردم بیگانه، مقیم و راه عشق نام آن قطعات هستند.



طنین زخمه‌های تار ساکت و صدای سالار


کیوان ساکت یکی از بهترین نوازندگان موسیقی ایرانی است که در تلفیق موسیقی سنتی با موسیقی غربی به دستاورد قابل تاملی رسیده است. در تازه‌ترین کنسرت این موزیسین سالار عقیلی کنارش قرار گرفته که اتفاق خوبی برای مخاطبان موسیقی سنتی به حساب می‌آید. گروه وزیری به سرپرستی ساکت و خوانندگی سالار عقیلی از روز گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفته‌اند و اجرای متفاوتی از آثار ساکت را در ۲ بخش روایت کرده‌اند. در این کنسرت ۱۴ قطعه در دستگاه‌های نوا، بیات اصفهان، شور، چهارگاه و ماهور با اشعاری از مولانا، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج، دکتر وحید موحد و ژاله اصفهانی اجرا شده است. همچنین استاد غلامعلی پورعطایی به عنوان خواننده میهمان مقامی و استاد ذوالفقار عسگریان به عنوان نوازنده ساز دوتار و ۲۴ هنرمند نوازنده ساکت را همراهی کردند. این کنسرت امشب و فردا شب هم تکرار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۲۱:۳۰ خودشان را به تالار وحدت برسانند.


اجرایی برای طرفداران موسیقی کلاسیک


در این روزها که بازار کنسرت‌ها حسابی داغ است. طرفداران موسیقی کلاسیک هم بی‌نصیب نمانده‌اند و برای آنها هم برنامه‌ای تدارک دیده شده است. کنسرت گروه کوارتت زهی اروند به سرپرستی امیر باورچی آثاری ماندگار از آهنگسازان بزرگ جهان را از امشب اجرا خواهد کرد. در این کنسرت کوارتت اپوس ۱۸ شماره ۴ در دو مینور اثر بتهوون و کوارتت آمریکایی در فاماژور اثر آنتونین دورژاک اجرا خواهد شد. همچنین اجرای کوارتت زهی شماره ۲ اثر هرمز فرهت، آهنگساز ایرانی ساکن ایرلند، از دیگر برنامه‌های این کنسرت است. کوارتت اروند در سال ۱۳۹۰ توسط نگار افاضل، امیر باورچی، بابک کوهستانی و آیدین احمدی‌نژاد تاسیس شد. این کنسرت امشب و فردا شب ساعت ۲۰:۳۰ در تالار رودکی اجرا می‌شود.


سورنای نوروزی در شکوفه باران اردیبهشت


کنسرت‌های گروه‌های تثبیت‌شده همواره با استقبال روبه‌رو می‌شود، حتی اگر در طول سال بارها روی صحنه حضور پیدا کنند، باز هم مخاطبانشان روی خوش نشان می‌دهند. گروه رستاک یکی از همن گروه‌ها است که دیگر به تثبیت رسیده و جایگاهش را در موسیقی نواحی پیدا کرده است.
رستاک در این سال‌ها باعث شد تا مردم نوای موسیقی نواحی را بشنوند. آنها علاوه بر تهران در شهرستان‌ها هم روی صحنه می‌روند و حضوری فعال در عرصه دارند. رستاک انگیزه شکل‌گیری گروه‌های مشابه را به وجود آورده و حالا گروه‌های دیگری هم تشکیل شده‌اند که به همین شیوه کار می‌کنند. هرچند رستاکی‌ها عنوان کرده‌اند از این اتفاق استقبال می‌کنند. تازه‌ترین کنسرت این گروه در تهران امشب و فردا شب برگزار می‌شود و قرار است آلبوم «سورنای نوروزی» را اجرا کنند. همان آلبومی که روزهای قبل از عید منتشر شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این گروه در سالن همایش‌های برج میلاد در ساعت 21:30 روی صحنه خواهند رفت.



تور ایران‌گردی سیروان


سیروان خسروی آهنگساز، خواننده و تنظیم‌کننده موفق این سال‌ها هم از قافله عقب نخواهد بود و اجرای زنده در روزهای بهاری را تجربه خواهد کرد. او در سال گذشته همزمان با انتشار آلبوم «جاده رویا»، برگزاری کنسرت‌هایش را از سر گرفت و عید نوروز امسال هم یک کنسرت خاطره‌انگیز را در استان مازندران برگزار کرد. این هنرمند ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برای نخستین بار در اهواز به اجرای برنامه پرداخت و حالا هم نوبت تهران است. قرار است کنسرت او امشب در سالن میلاد نمایشگاه بین در دو سانس ۱۸ و ۲۱:۳۰ برگزار شود.
پس از اجرا در تهران، سیروان و گروهش راهی بندرعباس می شوند تا اجرای کنسرت در این شهر را نیز برای اولین بار تجربه کنند. آنها 20 و 21 اردیبهشت در تالار شهید آوینی با بندرعباسی‌ها دیدار خواهند کرد. اجراهای سیروان در شهرهای دیگر کشور ادامه خواهد داشت، البته هنوز اجرای او در شهرهای دیگر نهایی نشده است. این خواننده همچنین خبر داد که به زودی آثار جدیدی را به دست مخاطبانش خواهد رساند که می‌تواند طرفدارنش را غافلگیر کند.


مشکی‌پوش موسیقی پاپ از راه می‌رسد


رضا صادقی در روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت در جزیره کیش به روی صحنه رفت تا بعد از یک سال، بالاخره بتواند به صورت زنده به دیدار دوستدارانش برود. صادقی که آخرین اجرایش را در تیر ماه سال گذشته در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به روی صحنه برده بود، با جنجال‌های حقوقی شرکت طرف قرارداد سابقش روبه‌رو شد و همین مساله باعث شد اجراهای زنده‌اش به حالت تعلیق دربیاید. حالا او با انتشار آلبوم «همین» و اجرای کنسرت به عرصه بازگشته است و همین نکته می‌تواند طرفدارانش را راضی نگه دارد.
آنطور که خبر می‌رسد، این خواننده در حال دریافت مجوز کنسرت تهران در روزهای 27 و 28 اردیبهشت‌ماه است. دو شرکت ایران گام و آوای هنر با مشارکت و همکاری یکدیگر عهده‌دار برنامه‌های رضا صادقی خواهند بود و در کنار هم برنامه‌های مشکی‌پوش موسیقی ایران را هدایت خواهند کرد. صادقی قصد دارد در جدیدترین کنسرتش استعدادهای جوان موسیقی را معرفی کند که لقب ستاره‌های زمینی گرفته‌اند. نترس، دوست دارم خدا، عاشقتم، ادعا، کفش آهنی، بخند، حس خوب، دروغ بگو دل،‌ آدم آهنی، و... از قطعات آلبوم همین هستند که در جدیدترین کنسرت رضا صادقی اجرا خواهند شد.


هنرنمایی یک خواننده جوان در نمایشگاه


محمد علیزاده خواننده‌ای است که سال گذشته با آلبوم «دلت با منه» توانست گوی سبقت را از دست خیلی‌ها بر باید و برای خودش کلی مخاطب دست پا کند. تک‌آهنگ‌های این خواننده در چند ماه گذشته بارها شنیده شده و نام این خواننده را در فضای موسیقی پاپ مطرح کرده است.
قرار است این خواننده هم 27 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه برود. بی‌تردید علاقه‌مندان این خواننده که تعداشان کم هم نیست از اجرای زنده او راضی خواهند بود، چرا که علیزاده نشان داد توانایی زیادی دارد و می‌تواند به جایگاه بلندتری برسد. البته او قول هم داده که برای طرفدارنش سورپرایز ویژه‌ای داشته باشد. این برنامه در دو سانس 18:30 و 21:30 برگزار می‌شود.