خانه تکانی شب عید به چه قیمت؟ - ۳ اسفند ۹۱
هفته اول اسفند، عمده فعالیت خانواده‌های ایرانی در منزل صرف نظافت اساسی کل خانه می‌شود که در اصطلاح به آن «خانه تکانی» می‌گوییم. همه خانواده‌ها دست کم یک بار در سال، خانه خود را به طور اساسی می‌تکانند که این تکاندن از نظافت همه قسمت‌های خانه گرفته تا رنگ‌آمیزی و حتی تغییر اسباب و اثاثیه منزل را شامل می‌شود. خانه تکانی ایرانیان که معمولا از همان روزهای اول اسفند تا روزهای پایانی سال انجام می‌شود این روزها در مقایسه با سال‌های قبل اشکال تازه‌تری به خود گرفته و به خصوص در شهرهای بزرگ به خاطر مشغله‌های کاری، اعضای خانه ترجیح می‌دهند از نیروهای خدماتی که هم اکنون تعدادشان هم کم نیست و به فراوانی می‌توان از میان آنها با بهترین شرایط انتخاب کرد، استفاده کنند.
هرچند هنوز هم مانند قدیم برخی از خانم‌های خانه‌دار ترجیح می‌دهند کارهای سبک‌تر را خودشان انجام دهند و کمتر از نیروهای خدماتی و شرکتی استفاده کنند، اما تقریبا استفاده از این نیروها، برای خانه تکانی شب عید اجتناب‌ناپذیر شده است. در این شماره تلاش می‌کنیم علاوه بر اینکه نکاتی کاربردی در خصوص چگونگی خانه‌تکانی شب عید در اختیارتان قرار دهیم، اطلاعاتی هم از شرکت‌های خدماتی ارائه کنیم که در انتخاب مناسب آنها می‌تواند به شما کمک کند. قبل از اینکه به توضیحاتی در مورد آنچه در بازار شرکت‌های خدماتی نظافت منزل برای شب عید می‌گذرد بپردازیم، چند نکته کاربردی برای خانم‌های خانه‌داری داریم که هنوز ترجیح می‌دهند خانه‌تکانی شب عید را با مدیریت خودشان انجام دهند؛ هر چند حتی در صورتی که از نیروهای خدماتی برای نظافت منزل استفاده شود، در نهایت این خانم خانه است که باید کارها را
مدیریت کند.
کار امروز را به فردا نیندازید!
هر چند از روزهای اول اسفند تا روزهای آخر این ماه برای خانه تکانی فرصت دارید، اما بهتر است کار امروز را به فردا واگذار نکنید؛ داشتن زمان بیشتر برای انجام کارهای خانه به شما کمک می‌کند علاوه بر اینکه خانه‌تکانی را سر فرصت و با حوصله انجام می‌دهید، این کار را به صورت تفریحی و بدون خستگی به انجام برسانید. علاوه بر این بهتر است قبل از شروع خانه تکانی با تهیه فهرستی از کارها برای انجام آنها زمانبندی کنید تا به کارهای دیگرتان هم برسید. بهتر است خانه‌تکانی را ابتدا از بخش‌هایی مانند آشپزخانه آغاز کنید که هم خرده ریزهای بیشتری دارد و هم زمان نسبتا قابل توجهی را می‌طلبد.
دیگران هم کمک کنند!
خانم‌های خانه‌دار و دیگر اعضای خانواده باید بدانند که خانه‌تکانی تنها وظیفه خانم خانه نیست بلکه دیگر اعضای خانواده هم باید در این امر کمک کنند، تقسیم کار برای خانه‌تکانی علاوه بر اینکه به انجام سریع‌تر کارها کمک می‌کند، از خستگی مفرط یک نفر از اعضای خانواده یا همان خانم خانه هم جلوگیری می‌کند.
از اشیای زاید دل بکنید!
نکته مهمی که در خانه تکانی وجود دارد آن است که در طول یکسال، لباس‌ها و دیگر لوازمی وجود دارند که دیگر مورد استفاده قرار نخواهند گرفت، پس ساده‌ترین راه برای آنها دور انداختنشان است که همزمان کمتری می‌برد و هم خانه شما را سبک‌تر می‌کند.
کارهای سخت را زودتر آغاز کنید
اما اگر تصمیم گرفته‌اید امسال رنگ خانه خود را تغییر دهید یا تغییراتی در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید بهتر است اینگونه کارها را قبل از شروع خانه تکانی آغاز کنید تا هم به گرانی شب عید نخورید و هم منزل شما برای دید و بازدید‌های اول سال آماده باشد.
نرخ شرکت‌های خدماتی برای خانه تکانی
شرکت‌های خدماتی که این روزها آگهی‌های آنها را به وفور می‌توانید بر روی دیوارهای خیابان‌ها یا آگهی‌های روزنامه‌ای مشاهده کنید، بسیار متنوع هستند و اگر شما بخواهید با هزینه کمتر و کیفیت بالاتری از نیروی این شرکت‌ها برای خانه تکانی استفاده کنید، کافی است یک نصفه روز زمان اختصاص دهید و سر حوصله با تماس با تک تک این شرکت‌ها شرایط بهتری را برای نظافت منزل خود انتخاب کنید. اما گشتی در بازار این شرکت‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های خدماتی برای انجام امور منزل در شب عید، آگهی‌های خود را گسترش داده‌اند که این گسترش هم شامل تبلیغ بیشتر و تعداد بیشتر آگهی‌ها می‌شود و هم توضیحات بیشتری را در خصوص قیمت‌ها و نحوه ارائه خدمات دربر می‌گیرد.شرکت‌های خدماتی که در روزهای معمول سال معمولا شرح مختصری از فعالیت خود را یا ارائه می‌کنند یا تنها شماره تلفن تماس اعلام می‌کنند در روزهای پایان سال سعی می‌کنند با معرفی بیشتر و درنظر گرفتن آیتم‌هایی مانند قیمت کمتر و کیفیت بیشتر، بازار رقابتی موجود را به نفع خود رقم بزنند. در این میان برخی شرکت‌ها هم با متحد شدن با شرکت‌های دیگر، آگهی‌های خود را یکی کرده‌اند تا بزرگتر و معتبرتر جلوه کنند و نشان دهند در شعب متعددی در سطح شهر تهران سازمان یافته‌اند، بنابراین باید دقت کنید که ممکن است این تعدد شعب در نتیجه اتحاد به منظور بزرگنمایی صورت گرفته باشد و لزوما تعدد شعب به معنای کیفیت بهتر کار نیست.
راضی نبودید، پول ندهید!
اما هم اکنون حداقل قیمت نظافت شب عید در منازل از نرخ 10 هزار تومانی برای 8 ساعت کار مفید آغاز می‌شود و تا ساعتی 10 هزار تومان و بیشتر هم می‌رسد؛ البته هر کدام از این شرکت‌ها برای نرخ‌های خود دلایل خاصی دارند. گران‌ترها می‌گویند: گران‌تر هستیم چون کارمان را ضمانت می‌کنیم و نیروی ماهر و با قدرت در اختیارتان می‌گذاریم. حتی برخی شرط دریافت وجه حق‌الزحمه را رضایت صاحبخانه از کار انجام شده می‌دانند و می‌گویند اگر راضی نبودید به ما پول ندهید!
کار خانم‌ها گران‌تر از آقایان!
در این میان نکته جالبی که در ارتباط با نیروهای خدماتی وجود دارد آن است که نرخ فعالیت خانم‌های نظافتچی از 10 تا 30 درصد نسبت به فعالیت آقایان گران‌تر است. ارائه سرویس‌های شبانه روزی خدمات منزل هم از دیگر مواردی
است که این روزها در آگهی‌های مربوط به این دسته از خدمات ارائه می‌شود.