در تایلند می‌توانید روی آب هم خرید کنید
فواد شمس
برای بسیاری از گردشگران که از نقاط مختلف دنیا برای گذراندن تعطیلات به تایلند می‌آیند، این کشور در پاتایا و سواحل آن خلاصه شده است. در حالی که این کشور با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد نقاط دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که اتفاقا هم فرهنگی‌تر است و هم دیدنی‌ترو خانوادگی‌تر! از این رو بهتر است با انواع امکان‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف در کشور تایلند آشنا شویم تا یک سفر زیبا و خاطره‌انگیز را تجربه کنیم. جاذبه‌های طبیعی یا فرهنگ جذاب مردم بومی تایلند می‌توانند گزینه‌های خوبی برای گردشگران ایرانی باشد.

رز گاردن
در نزدیکی بانکوک یعنی در حدود 3۰ کیلومتری پایتخت تایلند یکی از زیباترین باغ‌های گل جهان وجود دارد، رزگاردن (باغ رز) که در مجاورت دریاچه زیبایی واقع شده است می‌تواند یک مقصد خوب گردشگری باشد. اصلی‌ترین جاذبه این باغ مشاهده آداب و رسوم فرهنگی مردم تایلند در آن است؛ یعنی شما علاوه بر دیدن یک باغ گل زیبا می‌توانید مراسم مختلف از جمله رقص سنتی مردم تایلند، بوکس تایلندی یا شمشیر بازی آنها را ببیند. اگر هم شانس داشته باشید و زمانی به این باغ بروید که مراسم‌های سنتی عروسی مردم تایلند در آن برگزار می‌شود، می‌توانید مهمان ناخوانده یک عروسی باشید، اما شاید نمایش فیل‌ها در این باغ یکی از بهترین خاطرات را برای شما بسازد. فیل سواری آن هم به سبک تایلندی قطعا برای شما لذت‌بخش خواهد بود. مساحت این باغ در حدود ۷۵۰ کیلومترمربع است. علاوه بر این می‌توانید در آنجا صنایع‌دستی سنتی کشور تایلند را مشاهده کنید و سوغاتی بخرید.
باغ وحش تایلند
یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی تایلند باغ وحش آزاد این کشور است که شامل دو بخش عمده می‌شود: یکی محل نگهداری حیوانات وحشی که انواع حیوانات در آن هستند و از آن طرف پارک آبی نزدیک این باغ وحش که گونه‌های مختلفی از موجودات دریایی در آن دیده می‌شود. از خصوصیات جالب این باغ وحش آن است که حیوانات در محیط شبیه محیط طبیعی آزادانه زندگی می‌کنند و گردشگران می‌توانند به این حیوانات کمیاب نزدیک شوند و حتی از نزدیک ببر و شیر و پلنگ را در حال غذا خوردن در همان محیط طبیعی ببینند.
اما یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های بازدید از این باغ وحش، جنگل گرمسیری است که گردشگران می‌توانند وارد آن شده و تمساح‌های گرسنه و گوریل‌ها خشمگین را از نزدیک ببینند. شاید هم نمایش میمون‌ها که یکی از مشهورترین جاذبه‌های تایلند است برای شما جذاب باشد، پس آن را از دست ندهید. اگر سری به پارک آبی این باغ وحش زدید؛ بازی دلفین‌ها با توپ را حتما ببینید.
بزرگ‌ترین مزرعه تمساح در جهان
حال که صحبت بر سر حیوانات نادر وحشی است، خوب است بدانید که بزرگ‌ترین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل‌ها در جهان در ۲۵ کیلومتری جنوب بانکوک قرار دارد و حدود ۳۰ هزار تمساح آنجا زندگی می‌کنند. در این مزرعه گونه‌های مختلفی از تمساح آب‌های شور، آمریکای جنوبی و رود نیل یافت می‌شود. دست اندرکاران این مزرعه همه روزه نمایش‌های گوناگونی از این جانوران برای گردشگران تدارک دیده‌اند. قطعا دیدن ده‌ها کروکودیل و تمساح صحنه‌ای تکرارناشدنی در زندگی شما است.
بازار روی آب
اما اگر از دیدن حیوانات و باغ وحش خسته شده‌اید، می‌توانید یک کار جذاب دیگر انجام دهید. سرگرمی که معمولا برای گردشگران جذابیت دارد، خرید کردن است. خصوصا ایرانی‌ها که سنت سوغاتی آوردن از سفر را دارند، برایشان معرفی بازار‌های مقاصد گردشگری همواره جذاب باشد، اما شاید بازاری که روی آب باشد خودش جذابیت خرید را دوچندان بکند. بازار روی آب تایلند ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بانکوک، واقع شده است. یکی از شلوغ‌ترین بازارهای این کشور است که همه چیز در آن قابل خرید و فروش است؛ از غذا‌ها و میوه‌های محلی گرفته تا صنایع دستی مردم تایلند، اما یکی از تجربه‌های جالب برای یک گردشگر خارجی این است که از شیوه سنتی خرید و فروش مردم تایلند در ساعت‌های کاری این بازار خصوصا در صبح‌های زود دیدن کند. پس پیشنهاد می‌کنیم جوری برنامه‌ریزی کنید که در شلوغ‌ترین ساعات کار بازار یعنی ۶ تا ۱۱ صبح آنجا باشید.
دریم ورلد
در کنار خرید کردن یکی دیگر از تفریحات جالب برای گردشگرانی که به تایلند می‌روند می‌تواند شهربازی با انواع بازی‌های جالب توجه‌اش از جمله: شهر برفی، تنگه باریک، اتومبیل عتیقه، گردباد، فرش پرنده، پیست اتومبیل‌رانی و... باشد. خوب است که در یک سفر تفریحی به تایلند سلیقه تمام اعضای خانواده را در نظر بگیرید، خصوصا کودکان که از حضور در یک شهر بازی رویایی لذت خواهند برد.
شام در کشتی روی رودخانه
بعد از یک روز شلوغ و خاطره‌انگیز برای تکمیل یک سفر خوب به تایلند می‌توانید تجربه گشت و گذار در ونیز تایلند را هم با سوار شدن به قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی که روی رودخانه چائوپرایا Chao Phraya در حرکت هستند برای خود ماندگار کنید. البته پیشنهاد هم می‌کنیم اگر بودجه شما اجازه می‌دهد در کشتی گراند پرل Grand Pearl در فضای دل‌انگیز به صرف شام با همراهانتان بپردازید، این کشتی که در زمان شب از لنگرگاه ریورسیتی River City در یک مسیر طولانی حرکت می‌کند و شما ضمن صرف شام می‌توانید مناظر اطراف را هم نگاه کنید و از زیر پل رامای هشتم دور زده و به لنگرگاه باز گردید.
2کاخ پادشاهی بانکوک
تایلند یک کشور تاریخی است. بنا‌های تاریخی در این کشور از نظر معماری زیاد و چشمنواز هستند. یکی از بناهایی که لازم است هر گردشگری در تایلند از آن بازدید کند، کاخ پادشاهی و معبد بودای زمردینEmerald Buddha است. این کاخ در واقع مجموعه‌ای از ساختمان‌های مختلف است که از اواخر قرن ۱۸ تا نیمه‌های قرن ۲۰ محل زندگی تمامی پادشاهان این کشور بوده است.
ساخت این کاخ با چوب در سال ۱۷۸۲ آغاز شد و در دوران تاجگذاری رامای اول به پایان رسید. این کاخ در ساحل غربی رودخانه بانکوک واقع شده و گرداگرد آن را دیواری ۱۹۰۰ متری فراگرفته است.
برای مردم تایلند که بودایی هستند این شخصیت همواره مورد احترام و تقدس بوده است. برای همین از وی مجسمه‌های زیادی ساخته شده است، از جمله بودای زمردین که مقدس‌ترین مجسمه بودا در کشور تایلند است. این مجسمه که در معبدی واقع در محوطه کاخ پادشاهی وجود دارد هر روزه پذیرای خیل گردشگران علاقه‌مند است. این بودای نشسته که از یشم سبز ساخته و با لباسی زرین پوشیده شده، ۴۵ سانت بلندی دارد. در مورد بودای زمردین داستان‌ها و افسانه‌های فراوانی وجود دارد، اما متداول‌ترین افسانه آن است که، این بودا سال ۴۳ قبل از میلاد در هند ساخته شده و پس از ۳۰۰ سال برای در امان ماندن از جنگ داخلی به سریلانکا برده شد. پس از آن شاه برمه، فرستاده‌ای را برای بازگرداندن آن به سیلان فرستاد، اما کشتی حامل آن گرفتار توفان شد و درکامبوج لنگر انداخت. در سال‌های بعد پس از گذر از لائوس، به ایالت چیانگ رای در شمال تایلند رسید. در آن زمان حکمران چیانگ رای آن را مخفی کرد ولی در سال ۱۴۳۴ به علت برخورد صاعقه به معبد، این بودا کشف شد. سپس به شهر چیانگ مای برده شد و تا سال ۱۵۵۲ در آنجا ماند. سرانجام در قرن ۱۸، رامای اول که در آن زمان فرمانده بود، با تصرف بودای زمردین، آن را به ایالت خود آورد و پس از آنکه به پادشاهی رسید، این بودا را در مراسمی با شکوه در سال ۱۷۸۴ به کاخ خود در بانکوک کنونی منتقل کرد. این بودا سه لباس زرین دارد که بر حسب تغییر فصل توسط پادشاه تایلند طی مراسم خاصی تعویض شده و دو لباس دیگر در مجموعه کاخ به نمایش گذاشته می‌شوند.
قایق‌سواری در رودخانه خروشان
اگر هم اهل هیجان و ورزش هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جزیره پوکت بروید. در آنجا با یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های گردشگران مواجه خواهید شد. قایق سواری در تنداب که با قایق بادی مسیری ۴ کیلومتری را از میان جنگل طی می‌کنند، برای شما می‌تواند هم هیجان‌انگیز باشد. بهترین زمان برای این کار در فصل باران یعنی از ژوئن تا نوامبر است.