محک یعنی مردم - ۳ اسفند ۹۱
بیماری سخت سرطان علاوه بر مشکلات فراوانی که دارد هزینه گزافی را هم در بر دارد موسسه محک، موسسه‌ای است که با کمک‌های مردمی سعی می‌کند تا خانواده‌هایی که بیمار سرطانی دارند به جز مشکلات بیماری نگران پرداخت هزینه‌ها نباشند. محک با پذیرش کودکان سرطانی و پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی نیز به آرامش و بهبود وضعیت روحی خانواده‌ها و بیماران نیز تلاش می‌کند. به مناسبت هفته جهانی سرطان تصمیم گرفتیم با عظیم مهرور ریاست موسسه محک به گفت‌وگو بپردازیم:

در بیمارستان محک چه تعداد بیمار بستری هستند و این تعداد از روزهای اول چقدر بیشتر شده است؟
بیمارستان محک یک بیمارستان یکصد تخت‌خوابی است که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد از تخت‌ها فعال است و ضریب اشغال تخت‌ها نیز به‌طور متوسط ۸۰ تا ۸۵ درصد است. محک در روزهای اول به تعداد انگشت‌های دست پذیرش بیمار داشت ولی در حال حاضر روزهای اول هفته ۸۰-۷۰ بیمار و روزهای آخر هفته حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر به محک مراجعه می‌کنند به‌طور متوسط روزی ۴۰ یا ۵۰ بیمار داریم که برای اولین بار به محک مراجعه می‌کنند و هفته‌ای ۱۵ تا ۲۰ نفر بیمار جدید بستری شده در محک داریم.
تعداد بیماران درمان شده در محک چقدر است آیا این تعداد رضایت‌بخش است یا خیر؟
مادر محک هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ نفر بیمار داریم که قطع درمان کامل می‌شود به‌طور تقریبی سالی ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر، البته پروسه درمان بعضی از بیماران تا قطع کامل حدود ۹ ماه تا یک سال طور می‌کشد اما با این حال تعداد بیماران درمان شده نسبت به آمار جهانی رضایت‌بخش بوده و از ۲۰ سال پیش تاکنون این آمار بسیا امیدوارکننده است.
هزینه و درآمد سالیانه محک چقدر است؟محک به جز کمک‌های مردمی درآمد دیگری هم دارد یا خیر؟
محک یعنی کمک مردمی، محک یعنی ۷۰ میلیون نفر، تنها درآمد محک از کمک‌های مردمی است اگر کمک‌های مردمی نباشد به طور تعیین محک بسته خواهد شد. یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های ما و بقیه کارکنان محک این است که محک با بیمار به هیچ وجه رابطه مالی ندارد و همه هزینه‌ها توسط کمک‌های مردمی اداره می‌شود.
این قلک‌های معروف محک چقدر موثر است. شاید بعضی‌ها از اینکه قلک‌شان در خانواده یا محل کار پر نشود امیدی می‌شوند و از این کار صرف‌نظر می‌کنند. نظر شما چیست؟
به طور تعیین حتی یک ریال هم که به محک کمک می‌شود. بسیار ارزشمند است و برای یک کودک سرطانی بسیار مفید گاهی کمک‌های بزرگ هم از طرف مردم به محک می‌شود یک بار شخصی کمک کردکه به وسیله آن توانستیم بخش پیوند را احداث کنیم ولی باید در اینجا گفته شود که این کمک‌ها و کمک‌های اندک مردمی در کنار هم تاثیر دارند و ما هر دو را به یک چشم می‌بینیم و به هر دو به یک اندازه پاسخگو و قدردان هر دو گروه.
تحریم‌ها و تغییر وضع اقتصادی مردم روی کمک‌های محک تاثیر داشته است یا خیر؟
خب به طور یقین نمی‌تواند بی‌تاثیر باشد ولی خدا همیشه بالای سرمحک است!
بعضی وقت‌ها شنیده می‌شود شخصی در محک نیاز به یکدست خون یا پیوند استخوان‌ دارد و از اشخاصی درخواست می‌شود برای کمک به محک مراجعه کنند آیا این روال طبیعی است؟
ما در محک فقط اشخاص داوطلب را راهنمایی می‌کنیم و خود بیمارستان محک از کسی خون دریافت نمی‌کند. داوطلبان می‌توانند به سازمان انتقال خون مراجعه کنند محک نیز مثل بقیه بیمارستان‌ها از سازمان خون، خون‌های فرآوری شده را دریافت می‌کند.
بعضی‌ها وقتی اسم پیوند مغز استخوان را می‌شنوند یک جراحی سخت را تصور می‌کنند. آیا پیوند مغز استخوان به همین سختی است؟
خیر، پیوند مغز استخوان شاید فقط اسم ترسناکی برای اهداکننده داشته باشد وگرنه برای اهداکننده با یک اهدا خون تفاوتی ندارد، تفاوت اصلی مراحلی است که روی خون انجام می‌شود و اصلا برای اهداکننده خطرناک نیست و هر داوطلبی می‌تواند برای اهدا به سازمان انتقال خون مراجعه کند.
اکنون که چند روز است از هفته جهانی سرطان می‌گذرد شما به عنوان ریاست موسسه محک چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
همیشه گفته شده است پیشگیری بهتر از درمان است خانواده‌ها باید از همان ابتدای تولد یک نوزاد باید برای جلوگیری از ابتلا به هر بیماری به خصوص سرطان کارهای معمول و روال را انجام دهند مثل تغذیه مناسب، واکسیناسیون بهداشت فردی، آزمایش خون‌های روال و ...
خانواده‌ها باید به خاطر داشته باشند چکاب‌های 6 ماهه و سالانه را جدی بگیرند و هر شخصی سالی دو بار حداقل چکاپ پزشکی شود در عین حال به تغذیه مناسب نیز توجه شود، کمتر غذاهای فست‌فود و خوراکی‌هایی که دارای مواد نگهدارنده هستند را مصرف کنند تا کمتر در معرض بیماری‌های خطرناک قرار گیرند.
تفاوت ابتلا به بیماری سرطان در خانواده‌هایی که ارث دارند و ندارند چگونه است.
به طور مثال سرطان خون اطفال در آمریکا از هر یکصد هزار نفر 3 تا 4 نفر است که در ایران این تعداد 5 تا 6 نفر است که اگر در خانواده‌ای شخص مبتلای دیگر باشد این احتمال 2 برابر می‌شود و باید امر پیگیری بیشتر مورد توجه باشد.
چکاپ‌های کودکان چگونه است و کجا باید انجام شود؟
کنترل وزن بچه، تغذیه، رشد، قد، بعد از زمانی فشار، معاینه شکم و کارهای روتین پزشکی آزمایش‌های خون البته متاسفانه در طب اطفال در حال حاضر آزمایش خاصی نداریم و بیشتر روی فاکتورهای محیطی تمرکز می‌کنیم. خانواده‌ها باید همیشه به یاد داشته باشند هر علامت غیر طبیعی در یک کودک طبیعی به وجود آید و این علامت زمان غیرمعمولی طول بکشد باید حتما پیگیری شود. علائم مهمی هم که باید به آنها توجه شود بی‌اشتهایی، زنگ پریدگی، خون‌ریزی پوستی، عدم تعادل، به وجود آمدن اختلال در بینایی، بزرگ شدن شکم، بی‌حالی و... است. لازم است باز تاکید کنم هر علامت غیرطبیعی‌ای که بی‌مورد ظاهر شود باید مورد بررسی قرار گیرد. جمع کل عواید در سال 1390 سی‌و‌سه میلیارد تومان بوده هزینه‌ها در سال 90 بیست‌و‌هشت میلیارد تومان بوده است.
هزینه هرکودک در حال درمان بر اساس نوع سرطان و درمان است.