شاید وقتش رسیده که کمی از تصورات خودمان درباره پیشرفت های علمی بشر بکاهیم.

حالا باید اینکار را بکنیم چراکه حالا در یکی از قطب های فضایی جهان یعنی روسیه، یک شهاب سنگ 10 تنی با سرعتی که بشر را توان تصور آن هم نیست و قدرت تخریبی 22 برابر بمبی که هیروشیما را نابود کرد به جو زمین، آنهم در مرزهای روسیه وارد شده و هیچ راداری نتوانسته ورود آن را ثبت کند. 56 روزی از 21 دسامبر 20 12 گذشته بود که مردم شهر چلیابینسک روسیه ساعت 9:15 صبح وقتی که در راه محل کار خود بودند، از آسمان نور عجیبی دیدند، انبوه گوشی های تلفن همراه به سمت نور نشانه رفت، همه حیرت کرده بودند، شاید یکی دیگر از آزمایش‌های عجیب و غریب نظامی باشد، کمتر کسی به چیزی ویران گر با قدرتی 22 برابر بمب هیروشیما فکر میکرد. شی‌ء عجیب با آن خط سفیدش روی آسمان ناگهان آغاز به درخشش کرد، پس از اندک زمانی نورش تقریبا به درخشش خورشید رسید و به همان سرعت رو به خاموشی نهاد. هنوز چند ثانیه از این منظره حیرت آور نگذشته بود، که صدای انفجار مهیبی همه را به وحشت انداخت، زمین به اندازه 5 ریشتر لرزید، شیشه های اختمان ها شکستند و بخش قابل توجهی از شهر تخریب شد. ابتدا تصور زلزله یا چیزی شبیه به حمله نظامی بود، اما بعد مشخص شد این یک شهاب سنگ بوده است. شهاب سنگی که در یک قرن اخیر تنها یک نظیر داشته که از بد حادثه، آن هم در روسیه ثبت شده است. در حالی که همه دانشمندان پای تلسکوپ به انتظار تماشای سیارکی بودند که قرار بود از نزدیک زمین رد شود، شهاب سنگی عظیم وارد جو زمین شد. وحشتناک‌ترین بخش داستان این بود که بشر با تمام پیشرفت های علمی، ورود این شهاب سنگ به جو زمین را پیش‌بینی نکرده بود. حتی رادارهای روسیه با آن توان نظامی و فضایی هم نتوانسته بودند ورود شهاب سنگ را ثبت کنند. واقعه رخ داد و بعد شهر غرق در حیرت شد. مردم جهان هم اینک درگیر این خبر هستند، گزارش‌های غیر مستند دیگری نیز از مشاهده شهاب سنگی به بزرگی یک اتوبوس در کوبا یک روز پس از واقعه روسیه منتشر شده است. این گزارشی است از آنچه صبح جمعه در روسیه رخ داد و اطلاعات تکمیلی و مقایسه‌ای درباره آن.


جمعه این هفته ساعت یک و نیم بامداد در تهران و در صبح روز ۱۵ فوریه ۲۰۱۳ در حدود ساعت ۰۹:۱۵ به‌وقت محلی و ۰۳:۱۵ به‌وقت جهانی ساکنان شهر چلیابینسک در روسیه در حالی‌که عازم محل‌های کار خود بودند، با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند، یک شیء نورانی در آسمان و بلافاصله صدای انفجار مهیب.
یک شهاب‌سنگ بزرگ با حداقل سرعت 54 هزار کیلومتر بر ساعت تقریبا معادل ۴۴ برابر سرعت صوت، از فراز منطقه اورال جنوبی روسیه عبور کرد و در بالای شهر متلاشی شد.
بوگاتی ویرون سریع‌ترین خودروی حال حاضر جهان ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد، یعنی سرعت حرکت این شهاب‌سنگ ۱۲۵ برابر سرعت سریع‌ترین خودروی جهان بوده است.
چلیابینسک (Chelyabinsk) واقع در حدود یکهزار و پانصد کیلومتری جنوب مسکو، یک شهرک صنعتی با تعدادی کارخانه، یک نیروگاه اتمی و مرکز ذخیره و پردازش پسمانده سوخت نیروگاهی است.
تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بخش اصلی شهاب سنگ در هنگام سقوط به دریاچه چبارکول برخورد کرده باشد. بنا بر برآوردهای آکادمی علوم روسیه وزن این شهاب سنگ که کی‌ای‌اف-۲۰۱۳ نام گرفته، بالغ بر ۱۰ تن بوده و در ارتفاع ۵۰-۳۰ کیلومتری از سطح زمین براثر برخورد با جو در هوا منفجر و متلاشی شده است.


نکته قابل توجه آنکه، رادارها تا قبل از برخورد، این شهاب سنگ را شناسایی و رهگیری نکرده بودند. به گفته دان یومانس، رییس برنامه اجرام نزدیک به زمین ناسا، این جرم می‌تواند در کلاس سنگ‌های آسمانی طبقه‌بندی شود.
به گزارش مقامات مسوول روسیه، در حادثه سقوط شهاب سنگ در منطقه اورال روسیه، دست کم 1200 نفر زخمی شدند که اکثر آنها در اثر شکستن و خردشدن پنجره‌ها مصدوم شده بودند، همچنین حال دو تن از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است. همچنین حدود 5/33 میلیون دلار (نزدیک به 127 میلیارد و 700 میلیون تومان) خسارت وارد شده است.
نور خیره‌کننده‌ای در اثر سوختن این جرم در آسمان پدید آمد و به اندازه‌ای بود که شهر چلیابینسک را روشن کرد و در استان سوردلوفسک، اورنبورگ و قزاقستان نیز قابل رویت بوده‌است.
سیصد کیلو تن قدرت انفجاری شهاب‌سنگ فرود آمده در اورال روسیه محاسبه شد. این محاسبه به مقطع زمانی ورود این شهاب سنگ به جو زمین می‌باشد و جمعا قدرت انفجاری بیست بمب اتم مشابه بمب پرتاب شده بر روی شهر هیروشیما در سال 1945 و در انتهای پایان جنگ جهانی دوم را داشت.
افرادی که سقوط این شهاب سنگ را از مناطق اطراف مشاهده نموده‌اند آن را شبیه سقوط هواپیما یا گلوله آتشین توصیف نموده‌اند. زمانی که شهاب‌سنگ به زمین برخورد نموده، چیزی شبیه به زمین لرزه رخ داده و شیشه‌ پنجره تعدادی از ساختمان‌ها شکسته و باعث فرو ریختن سقف کارخانه‌ها شده است.
(توضیح: 20 عکس کارتونی بمب هیروشیما در کنار یک عکس کارتونی شهاب سنگ)
دو شهاب سنگ عظیم یک قرن اخیر
این شهاب سنگ بزرگترین جرم آسمانی است که در یک قرن اخیر، بعد از برخورد تونگوسکا در سال ۱۹۰۸، به زمین اصابت می‌کند و جالب آنکه رویداد تونگوسکا هم در روسیه واقع شد.
رویداد یا انفجار تونگوسکا، در ساعت ۷:۱۴ صبح روز سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۲۸۷ شمسی، انفجار مهیبی در نزدیکی رودخانه تونگوسکا واقع در پودکامنایا که در حال حاضر به‌عنوان سرزمین کراسنویارسک روسیه شناخته می‌شود به وقوع پیوست. هرچند امروزه نیز دلیل این انفجار موضوع بحث است ولی عموما علت آن را مربوط به انفجار یک قطعه سنگ آسمانی بزرگ یا ستاره دنباله‌دار، در ارتفاع ۱۰-۵ کیلومتری از سطح زمین می‌دانند.
مطالعات مختلفی جهت تخمین اندازه این جسم صورت گرفته و با توافق کلی پهنای آن را چند ده متر برآورد کرده‌اند. با وجودی که این شهاب یا ستاره دنباله‌دار در هوا منفجر شد و به طور مستقیم به سطح زمین برخورد نکرد، ولی این رویداد هنوز هم به‌عنوان یک ضربه تماسی قلمداد می‌گردد.
برآوردهای انجام‌گرفته از محدوده انرژی حاصل از انفجار از ۵ مگا تن تا بیش از ۳۰ مگا تن ماده انفجاری تی‌ان‌تی و به احتمال زیاد ۱۵-۱۰ مگاتن است. این مقدار تقریبا به اندازه قدرت انفجار هسته‌ای-حرارتی موسوم به قلعه براوو است که توسط ایالات متحده آمریکا در اواخر ماه فوریه سال ۱۹۵۴ آزمایش گردید؛ در حدود ۱۰۰۰ بار قدرتمندتر از انفجار اتمی هیروشیما و در حدود یک سوم قدرت انفجار بمب تزار است که بزرگترین سلاح هسته‌ای آزمایش شده توسط بشر است. در این انفجار بیش از ۸۰ میلیون درخت در مساحتی بالغ بر ۲۱۵۰ کیلومترمربع ریشه‌کن شدند و شوک ناشی از انفجار برابر ۵ در مقیاس ریشتر تخمین زده شده‌است.
شدت چنین انفجاری قادر به تخریب کلانشهری بزرگ است.


شایعه شهاب سنگ کوبایی
در این بین شایعه دیگری مطرح شده است. تلویزیون کوبا گزارش داد یک شهاب‌سنگ پنج‌شنبه شب در آسمان این کشور ظاهر شد و پیش از منفجر شدنش به بزرگی خورشید دیده شده است.
برخی از ساکنان استان سینفوگوس در مرکز کوبا که شاهد این صحنه بوده‌اند می‌گویند حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی نقطه بسیار درخشانی را در آسمان مشاهده کرده‌اند که به اندازه یک اتوبوس بوده است. به گفته شاهدان، این شیء آسمانی سپس به یک توپ آتشین که بزرگ‌تر از خورشید بود تبدیل شد و چند دقیقه بعد از آن صدای انفجار مهیبی به گوش رسید.
یکی از شهروندان به تلویزیون این کشور گفت خانه‌اش بر اثر این انفجار لرزیده است. دانشمندان کوبایی برای یافتن و بررسی بقایای این جرم شهاب‌سنگ مانند، به منطقه اعزام شده‌اند. هنوز مشخص نشده است آیا واقعه کوبا با انفجار یک شهاب سنگ بزرگ در آسمان روسیه مرتبط است یا خیر. تا زمان تنظیم این خبر گزارش‌های تکمیلی یا دست کم خبری از بقایای این انفجار منتشر نشده است.
با توجه به اینکه اندازه شهاب سنگ روسیه کوچک‌تر از خورشید بوده، قطعا در صورت وجود حادثه‌ای مشابه در کوبا، لااقل باید خسارات آن گزارش می‌شد. به نظر می‌رسد چنین واقعه مهم و پیش‌بینی نشده‌ای، تا مدت‌ها به سوژه خیال‌پردازی‌ها بدل شود.
این حادثه حتی تبعات سیاسی هم داشته است، روزنامه واشنگتن پست نوشت: ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر بحث‌برانگیز حزب لیبرال روسیه، آمریکا را برای ماجرایی که روز جمعه باعث هراس مردم این کشور شد مقصر معرفی کرد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، ژیرینوفسکی به خبرنگاران اذعان کرد مساله برخورد شهاب سنگ نبوده بلکه انفجار ناشی از آزمایش سلاح‌های جدید آمریکا بوده است! گفتنی است مکس فیشر، نویسنده این گزارش در ادامه افزوده است، ژیرینوفسکی برای احساسات وطن پرستانه، ضد غربی و در برخی موارد طرح سخنان عجیب و غریب مشهور است، از این رو این سخنان با تصویر جهانی وی مغایرتی ندارد. روزنامه اشپیگل آلمان او را یک «دلقک سیاسی» می‌خواند.