بازگشت ایران به بازی حمل و نقل ، کریدور ریلی جلفا-نخجوان-قارص
جمالی مدیرعامل شرکت سانا پرداخت ارس می‌گوید: این شرکت با هدف مدیریت و توسعه سرمایه گذاری مستقیم خارجی و با مشارکت استراتژیک شرکت‌های بین المللی تاسیس گردیده است. سانا پرداخت دارای ادارات مدیریت و توسعه سرمایه گذاری، مدیریت خدمات بین المللی بانکی و بیمه، و تجارت بین‌الملل می باشد. اداره مدیریت و توسعه سرمایه گذاری دارای واحد های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی - زیرساخت - کشاورزی - ساختمان - سلامت - صنعت و معدن، می باشد.
نقطه تمایز این شرکت شرکای استراتژیک آن متشکل از معتبرترین شرکت های بین المللی خدمات حقوقی به ترتیب ذیل می باشد:
فیدال فرانسه
دنتونس ایالات متحده
پروژه ها و برنامه های جاری این شرکت شامل موارد ذیل می باشد:
کریدور ریلی جلفا-نخجوان-قارص
منطقه آزاد اقتصادی مشترک در محدوده قلی بگلو، منطقه آزاد ارس
جاده ترانزیت جلفا-بیله سوار
دهکده سلامت ارس
دریاچه ارومیه
در حال حاضر شرکت های ذیل از خدمات سانا پرداخت در طراحی و توسعه کسب و کار بهره مند می باشند:
ائل خودرو ارس، نماینده جنرال موتورز آمریکا
بهین زیست ارس، مدیریت سرمایه گذاری در حوزه سلامت
نامداران ائل رایانه، توسعه راه حلهای فناوری اطلاعات و مخابرات

کریدور ریلی جلفا-نخجوان-قارص
کریدور ریلی جلفا (ایران) - نخجوان (جمهوری آذربایجان) - قارص (ترکیه) خلیج فارس را از طریق شبکه سراسری راه آهن ایران به جمهوری های تازه استقلال یافته در قفقاز، روسیه و شرق اروپا متصل می کند. این زیرساخت استراتژیک اقتصادی تا حدودی مزیتهای از دست رفته ایران را در حوزه حمل و نقل احیا و ایران را مجددأ به یک حلقه در حمل و نقل بین المللی تبدیل خواهد نمود.
شرکت سانا پرداخت ارس مدیریت سرمایه گذاری در این پروژه زیرساختی را به عهده دارد و شرکت‌های ذیل در این پروژه فعال می باشند:
شرکت های بین‌المللی خدمات حقوقی فیدال و دنتونس از فرانسه و ایالات متحده،
شرکت مهندسی و تامین سرمایه اس ان سی-لاوالین از کانادا،
شرکت کاسپین سرویس از جمهوری آذربایجان،
این پروژه در سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان اجرا می گردد.
تعامل روسیه، جمهوری های تازه استقلال یافته حوزه قفقاز و کشور های شرق اروپا با بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق خط آهن سراسری ایران یک فرصت استثنایی برای بازگشت ایران به حوزه حمل و نقل بین المللی و تغییر معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه می‌باشد.
امتیازات حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل دریایی و وجود خط آهن سراسری در ایران فرصت استثنایی نقش آفرینی در تجارت بین الملل مابین دو جغرافیای متفاوت اقتصادی را در اختیار کشور قرارخواهد داد.
اس ان سی-لاوالین با بیش از 100 سال سابقه فعالیت، 29000 کارمند و 8 میلیارد دلار سود ناخالص در سال 2012 بزرگترین شرکت مهندسی و تامین سرمایه ساختمان در کانادا می باشد.
شرکت اس ان سی در پروژه های زیر ساختی متعدد مانند نیروگاه، جاده، فرودگاه و خطوط ریلی در کانادا، ایالات متحده و ... در قالب مدلهای مالی سرمایه گذاری و مشارکت نموده است.
اس ان سی موکل شرکت بین المللی خدمات حقوقی دنتونس آمریکا می باشد. دنتونس برآمده از ادغام شرکت‌های خدمات حقوقی دنتونس آمریکا، سالانس بریتانیا و اف ام سی کانادا، دارای 230 سال سابقه فعالیت، 2500 وکیل و 79 دفتر در 52 کشور (از جمله باکو-جمهوری آذربایجان) می باشد.
مجید جاودانی تبریزی نماینده فیدال فرانسه و دنتونس آمریکا در جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و عراق می‌باشد. پیرو توافقات اولیه دفتر دنتونس در باکو با ادارات مرتبط در جمهوری آذربایجان، این شرکت بستر لازم را مبنی بر مذاکرات مرتبط مابین دولت های جمهوری اسلامی، ترکیه و جمهوری آذربایجان فراهم نموده و آماده است در مذاکرات فی مابین به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران حاضر و پروتکل های مرتبط را با رعایت ملاحضات طرفین محقق نماید. دنتونس با وجود رفتارهای خصمانه دولت کانادا علیه دولت جمهوری اسلامی مجوزهای لازم را مبنی بر مشارکت شرکت اس ان سی در پروژه مذکور تامین نموده است.
شرکت ساختمان و سرمایه گذاری کاسپین سرویس از سال 2001 پروژه های متعددی را در روسیه، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان محقق نموده است. این شرکت دارای یک شرکت تابع تحت نام کاسپین سرویس ارس با مالکیت صد در صد ثبت شده در منطقه آزاد ارس می باشد. مجید جاودانی تبریزی مدیرعامل شرکت کاسپین سرویس ارس می باشد.
با توجه به مذاکرات دنتونس در امارات متحده عربی منطقه آزاد تجاری راس الخیمه در این کشور به عنوان مالک منطقه آزاد صنعتی پوتی در گرجستان که در حال حاضر از حمل و نقل دریایی برای ارتباط بین دو منطقه استفاده می‌کند، آماده مشارکت در پروژه مذکور و بهره برداری از آن در تعاملات داخلی خود می باشد.

انتظارات رهبر معظم انقلاب از قوه مجریه در خصوص سرمایه گذاری خارجی
من نمی دانم که مقصود این برادر یا خواهرمان از «اتکا به خارجی» چیست. ما هیچ نخواسته‌ایم که اتکا به خارج داشته باشیم. الان در زمینه سازندگی، در زمینه معماری، در زمینه کارهای زیربنایی، سدها، جاده‌ها، راه آهن ها، کارخانه‌های بزرگ، نیروگاه ها در داخل کشور به دست عناصر خودی کارهایی انجام می‌گیرد که در گذشته فکرش را هم نمی شد کرد.
اگر مراد سرمایه گذاری خارجی است که در قانون تصویب شده و دولت هم درصدد آن است؛ به نظر ما هم با آن شرایطی که معین شده، ایرادی ندارد. این چیزی است که به خیر کشور است. این سرمایه گذاری خارجی، در حدی که با قوانین تعارضی نداشته باشد، چیز بدی نیست و با استقلال منافاتی ندارد. حتی گاهی هم ضرورتهایی انجام آن را ایجاب می کند. البته ما هنوز چندان توفیق زیادی هم در این زمینه نداشته‌ایم؛ این را هم بدانید، دولت در این زمینه تلاشش زیاد است که بتواند سرمایه‌ها را جذب کند؛ اما هنوز آن چنان که باید هم، تحقیق پیدا نکرده است. به هر حال این چیز بدی نیست. نه، من فکر نمی کنم از این جهت جای نگرانی باشد. ما با افتخار دنبال مغزهای مؤمن و متخصص داخلی هستیم.