آپارتمان‌های  شناسنامه‌دار
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان سه سال پیش تعلیق شده بود و در طول این مدت گلایه‌های متعدد اعضای شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت مسکن وقت بی‌پاسخ مانده بود، حالا در آستانه تغییر و تحولات در فضای سیاسی کشور، محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران با صدور یک ابلاغیه رسمی خطاب به شهرداری‌های مناطق تهران، دستور از سرگیری صدور شناسنامه‌فنی را صادر کرده است!
این طرح در سال۸۸ در قالب تفاهم مشترک بین ۴ نهاد مذکور به اجرا درآمد، اما در کمتر از ۶ ماه متوقف شد. حالا اما قرار است هر ساختمان جدیدی که در تهران احداث می‌شود به یک نسخه شناسنامه‌فنی مجهز شود.
شناسنامه‌فنی یک سند معتبر همچون سندمحضری صادرشده توسط دفاتر اسناد رسمی خواهد بود که آن را سازمان نظام مهندسی صادر می‌کند. طوری که از این به بعد، آپارتمان‌هایی که یکی از این دو سند را نداشته باشند، قابل خرید و فروش نخواهند بود. شناسنامه‌فنی حاوی مشخصات مربوط به مهندسی سازه و مصالح به کار رفته در ساختمان است، به‌طوری‌که مهندس‌ناظر و سازنده آپارتمان مسکونی باید مو به مو هر نوع عملیاتی را که انجام می‌دهند در داخل شناسنامه‌ گزارش کنند و در نهایت در پایین این شناسنامه‌، با قید امضایشان تضمین می‌کنند که ساختمان احداثی حائز کیفیت استاندارد است. همچنین ساختمان‌هایی که دارای شناسنامه‌فنی هستند در زمان فروش به گونه‌ای قیمت‌گذاری خواهند شد که رتبه کیفیت‌فنی درج شده در شناسنامه‌فنی، ملاک عمل قرار بگیرد