گذشت و گذار ایران از اتاق نشیمن
بهناز جعفری
بازیگر آب پریا
شما را در ایام نوروز به دیدن «آب پریا» دعوت می‌کنم. «آب پریا» با بهره‌گیری از یک قصه فولکلور و قدیمی به زندگی امروز می‌پردازد. این سریال در فضایی فانتزی، مشکلات زیست محیطی را در قالب داستان به چالش می‌کشد.
«آب پریا» داستان چهار خواهر را با نام‌های «ابرپری»، «برف پری»، «سبز پری» و «آب پری» که هم اکنون در چنگ اپوش، اهریمن خشکی اسیر است به تصویر می‌کشد که هر سال سیزده بدر دور هم جمع می‌شوند و آش چهل دانه و چهل گیاه می‌پزند.
در این سریال «برف پری»، «ابرپری» و «سبزپری» به زمین می‌آیند تا خواهرشان، آب پری را از چنگال اپوش نجات دهند، آنها به زندگی امروز ما سفر می‌کنند و در قالب داستان‌هایی مجزا، اما وابسته به قصه «آب پریا» را به تصویر می‌کشند.اگرچه «آب پریا» را نمی‌توان به هیچ یک از آثار هنری قبلی مرضیه برومند شبیه دانست، اما این اثر او نیز همچنان نشات گرفته از باورها و سلایقش است. سریال تلویزیونی «آب پریا» شکل تازه‌ای از سریال‌های قصه‌گوست که پیش‌بینی می‌شود. تجربه تازه‌ای برای مخاطب باشد و همچنین نه‌تنها مجالی برای محک زدن سلیقه مخاطب، بلکه این فرصت را نیز به عوامل خواهد داد تا دریابند چگونه می‌توان از دریچه فیلم و سریال گامی در راستای فرهنگ‌سازی در حین سرگرم‌سازی برداشت.
این سریال در شهرهای مختلف با وضعیت آب و هوایی متنوع از جمله تهران، دماوند، کلاردشت، یزد و کرمانشاه تصویربرداری شده است.
در سریال «آب پریا» جلال معیریان به‌عنوان طراح چهره‌پردازی سعی کرده با طرح گریم متفاوت و چهره‌پردازی‌های فانتزی، مدرن و کلاسیک شکل و ظاهری متفاوت و مناسب با قصه به نقش‌آفرینان ببخشد که شاخص‌ترین این چهره‌پردازی‌ها مربوط به امیرحسین صدیق بازیگر نقش «استاد بهار» است.
در سریال تلویزیونی «آب پریا» از جلوه‌های ویژه رایانه که از آن معمولا در سریال‌سازی با مضمون تاریخی استفاده می‌شود بهره گرفته شده و به همین دلیل کارهای فنی این سریال تا چند ماه پس از اتمام تصویربرداری آن که تا اواخر اردیبهشت سال آینده ادامه دارد به طول خواهد انجامید.
«آب پریا» سعی دارد به چگونگی حفظ محیط زیست بپردازد و گویا طبیعت نیز از ساخت این سریال خشنود است. فیلمنامه «آب پریا» با مشاوره فرهاد توحیدی توسط راضیه برومند، گیتی مرتضوی و با همکاری هنگامه مفید و علی فیاض‌منش نوشته شد.