تایپ راحت - ۳ اسفند ۹۱
مریم عسگری
کیبوردها به عنوان یکی از مکمل‌های مهم کامپیوتری‌های رومیزی، کامپیوترهای چند منظوره و حتی برخی از تبلت‌ها کالایی مهم و پرمخاطب در بازار کامپیوتر به حساب می‌آید. اهمیت این کالا حتی با وجود رشد تعداد کاربران لپ‌تاپ‌ها کم نشده است و هنوز شرکت‌های تولیدکننده کیبورد به عرضه نمونه‌های جدیدتر، با قابلیت‌تر و البته حرفه‌ای‌تر برای کاربران در سه رده کاربری حرفه‌ای (برای گیمرها و کاربرانی که به کیبوردهایی مقاوم با کلیدهای خاص نیازمندند)، نیمه حرفه‌ای (برای کاربرانی عادی که از کیبورد انتظاری بیش از یک کیبورد عاید و ارزان دارند.) و معمولی (برای کاربران معمولی) می‌پردازند. با توجه به این موضوع (تنوع بالای کیبورد در بازار) شاید انتخاب یکی کیبورد مناسب برای خریداران کمی سخت باشد. به همین دلیل در این بخش ما به برخی از معیارهایی که هنگام خرید کیبورد باید مد نظر قرار گیرد اشاره‌ای کوتاه داریم:


مشخص کنید برای انجام چه کاری کیبورد می‌خرید
تا زمانی که شما از کیبورد فقط انتظار تایپ داشته باشید، یک کیبورد ارزان‌قیمت به خوبی این انتظار را برآورده می‌کند، اما اگر قصد دارید از کیبورد برای انجام امور دیگری مانند بازی‌های کامپیوتری، انجام امور گرافیکی و... استفاده کنید، باید به سراغ نمونه‌های حرفه‌ای کیبورد در بازار بروید. حقیقت این است که یک کیبورد حرفه‌ای به شما دکمه‌های اضافه برای کنترل سریع مدیا پلیر، صدا و حتی اجرای بعضی برنامه‌ها می‌دهد. از طرفی اگر شما از دست دردهای ناشی از کار زیاد (RSI) رنج می‌برید، یک کیبورد خوب می‌تواند با مجبور کردن شما به قرارگیری در یک وضعیت خوب (ارگونومیک) کمک فراوانی کند. پس قبل از خرید یک کیبورد حتما مشخص کنید که از کیبورد مورد نظر انتظار انجام چه کارهایی را دارید؟ در این صورت علاوه‌بر اینکه انتخاب برای شما راحت‌تر می‌شود، بلکه هزینه‌ای واقعی صرف خرید کالای مورد نیاز خود می‌کنید.


به طراحی و ارگونومی کیبورد توجه ویژه‌ای داشته باشید
موس کیبورد نیز جزو وسایلی است که در تمام زمانی که پشت میزتان نشسته اید، از آن استفاده می‌کنید. پس باید از خوب بودن آن و اینکه صدمه‌ای به دست‌تان وارد نکند، مطمئن شوید. بنابراین به سراغ کیبوردهایی بروید که می‌توان ارتفاع و شیب‌شان را تنظیم کرد و ارتفاع را در موقعیت مناسبی تعیین کنید. علاوه‌بر این کیبوردتان باید لبه‌ای برای قرارگیری مچ (wrist rest) داشته باشد، البته می‌توان این قسمت را جداگانه نیز خریداری کرد. همچنین باید بدانید که دامنه وسیعی از کیبوردهای ارگونومیک وجود دارد که در آنها راحتی و کاهش فشار رعایت شده است، شامل کیبوردهای Logitech Wave که کلیدهای پایین‌تری برای انگشتان میانی و کلیدهای برجسته‌تری برای انگشتان کوچک‌تر دارد. همچنین تنوع زیادی از انواع کیبوردهای انحنادار، دو تکه‌‌ای و ... وجود دارد. نکته دیگر درباره ارگونومی، احساسی است که هنگام لمس دکمه‌ها به شما دست می‌دهد. در گذشته کیبوردها دکمه‌های برجسته‌تری داشتند، اما امروزه کیبوردهای لپ‌تاپی مانند Logitech DiNovo Edge یا حتی کیبوردهای چیکلت مانند ساخت شرکت اپل بسیار شایع شده‌اند. اخیرا کیبوردهایی جدیدتر به بازار آمده‌اند که کیبوردهای مکانیکی نام دارند و مشکل تاخیر بازگشت کیبورد را ندارد، زیرا در کیبوردهای مکانیکی، به جای لاستیک ارتجاعی، یک فنر مکانیکی زیر هر دکمه قرار دارد. دکمه‌های این کیبوردها کمی سفت‌تر است و باید انرژی بیشتری برای پایین بردن آنها به کار ببرید، اما در عوض دکمه‌ها با سرعت بیشتری به جای خود برمی‌گردند.


بین کیبوردهای بی‌سیم و سیم‌دار یکی را انتخاب کنید:
مهم‌ترین برتری سیم‌دارها سرعت آنهاست که یک فاکتوری مهم در بازی‌ها به شمار می‌رود. کیبوردهای وایرلس نسبت به موس‌های وایرلس یک برتری کمتر دارند. موس ابزاری است که شما مرتب آن را تکان می‌دهید. سیم دار بودن این ابزار گاهی واقعا آزاردهنده است، اما کیبورد معمولا در جای خود ثابت می‌ماند، پس تنها نکته این است که آیا به ظاهر کیبوردتان اهمیت می‌دهید؟ آیا برایتان مهم است که یک سیم از کیبوردتان خارج شده باشد؟
از سوی دیگر کیبوردهای وایرلس تمامی معایب موس‌های وایرلس را دارند. آنها گران‌تر و نیازمند به باتری هستند. البته در صورتی که بخواهید کیبوردتان را جابه‌جا کنید یا با یک کامپیوتر سینمای خانگی کار کنید، این کیبوردها راحت‌ترین گزینه برای خلاص کردن شما از شر سیم هستند.


مشخص کنید که آیا نور پس‌زمینه برای شما مهم است یاخیر؟
چه در لپ‌تاپ‌ها و چه در کیبوردهایی که برای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده‌اند، نمونه‌هایی که دارای قابلیت تجهیز به نور پس زمینه هستند وجود دارد. این کیبوردها یک امکان معمول برای بازی‌خورها یا آنها که عادت دارند در تاریکی کار کنند است. پس اگر شما یک بازی‌خور هستید، باید به بسیاری امکانات دیگر نیز توجه کنید.


دکمه‌های اضافی کیبورد را وارسی کنید
امروزه بازار کیبورد به دو قسمت تقسیم شده است: کیبوردهای بازی و کیبوردهای مدیا پلیر. هر دو گروه تعدادی دکمه اضافه جهت ارسال برنامه‌ها، تنظیم صدا و دیگر امکانات جانبی دارند. واضح است شما باید کیبوردی را انتخاب نمایید که ابزار مورد نیازتان را داشته باشد. به طور کلی اغلب این دکمه‌های اضافی بالای دکمه‌های اف ۱ تا اف ۱۲ یا به عنوان یک امکان اضافه روی دکمه‌های اف قرار می‌گیرند و با فشردن دکمه FN قابل دسترسی هستند. آنها کاملا سودمند بوده و معمولا می‌توانند (با استفاده از نرم‌افزار ارائه شده همراه کیبورد) به هر آنچه بخواهید تغییر عملکرد بدهند. در صورتی که نرم افزار همراه امکانات مناسبی نداشت، همیشه می‌توانید با روش‌هایی مانند اتوهات کی خودتان عملکرد دکمه‌های کیبوردتان را تعیین کنید. این را هم اضافه کنیم که بعضی کیبوردها دکمه‌های اعداد را ندارند و در بعضی‌ها طرز قرارگیری دکمه‌های متفاوت است. حتی بعضی پورت‌های یو اس بی اضافی (مانند یک هاب) برای دیگر ابزارها دارند، پس هنگام خرید به این موضوع توجه کنید.