قفل‌‌ دیجیتالی؛ راه خلاصی از کلید
شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که مدام کلید‌هایتان را گم می‌کنید یا جا می‌گذارید، اگر حمل کردن یک دسته کلید سنگین برایتان سخت است، یا هنگام تعویض لباس‌ها و کیفتان فراموش می‌کنید که دسته کلیدتان را در جیب لباس جدیدتان بگذارید و مدام پشت در می‌مانید، برای شما پیشنهاد خوبی داریم. با تعویض قفل درب ورودی‌ دیگر خیالتان آسوده می‌شود.

با توجه به اینکه تعطیلات نوروز در پیش است و ممکن است شما برای مدت زمان چند روزه یا شاید هم کل تعطیلات را به مسافرت بروید، بد نیست اگر با تعویض قفل در خانه‌تان با آسودگی ذهنی بیشتری سفرتان را آغاز و سپری کنید. قفل‌های دیجیتال محصولات جدیدی هستند که طی یکی دو سال اخیر در بازار ایران هم فروششان با تقاضای خوبی روبه‌رو بوده است، چرا که مزیت‌های چندین برابری نسبت به قفل‌های معمولی دارند و امکاناتی دارند که شما را از داشتن سیستم‌های اعلام حریق، قفل کودک، دزدگیر و... بی نیاز می‌کنند.
انواع قفل‌های دیجیتال
قفل‌های دیجیتال دارای انواع متعددی هستند که هر کدام هم مزایای خاص خود را دارند، یکی از اولین نمونه‌های آن یا متدوال‌ترینشان قفل‌های کارتی هستند، همان‌هایی که در هتل‌ها هم حتما دیده‌اید، اما نمونه‌های جدیدتر آن قفل‌هایی هستند که با اثر انگشت کار می‌کنند و بعضی از نمونه‌های پیشرفته‌تر حتی دستگیره و صفحه کلید هم ندارند و تنها از طریق صفحه لمسی آن شما باید قفل در را باز کنید.
ویژگی‌ها و مزایای قفل‌های دیجیتال
یکی از مهم‌ترین مزایای قفل‌های دیجیتال امنیت بسیار بالایی برای شما و اعضای خانواده‌تان ایجاد می‌کند، کلید خانه شما کد شماست و کد شما در امن‌ترین جای ممکن؛ یعنی ذهن شما جای گرفته است، که البته اگر فکر می‌کنید اعداد به خوبی در خاطرتان نمی‌ماند می‌توانید از کارت، کلید مغناطیسی و اثر انگشتتان هم استفاده کنید. اگر پسر کوچولوی شما مدام کلیدهایی را که برایش می‌سازید گم می‌کند و هر بار پشت در میماند و باید کلی در راه پله منتظر باشد تا شما از سر کار برگردید، می‌توانید با قفل دیجیتال استرس رسیدن فرزند‌تان به خانه را هم فراموش کنید. یکی دیگر از جالب‌ترین ویژگی‌های قفل‌های دیجیتال این است که نیازی نیست پس از هر بار بیرون رفتن در را قفل کنید؛ چراکه پس از هر بار بسته شدن به صورت خودکار قفل می‌شود، البته از داخل منزل در باز است و افراد داخل منزل می‌توانند به راحتی خارج شوند. کلیدهای لمسی و کارت‌های این قفل‌ها بسیار سبک و کم حجم هستند و حتی می‌توانید طوری دستگاه را تنظیم کنید که حتی از کارت مترو برای باز کردن در منزلتان استفاده کنید، در ضمن شما می‌توانید برای هر قفل دیجیتالی ۲۰ کارت را ثبت کنید و در صورت استفاده از رمز هم ۸ کد رمز مختلف ۴ تا ۱۲ رقمی را ثبت و استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب قفل‌های دیجیتال این است که روی انواع درب‌های چوبی، شیشه‌ای، فلزی و ... قالب نصب هستند و فرقی نمی‌کند که در راست‌بازشو باشد یا چپ باز شو. به علت وجود دو صفحه فلزی محکم و بزرگی که زیر صفحات داخلی و خارجی قفل را پوشش می‌دهد و با پیچ کاملا به یکدیگر کلاف می‌شوند، مقاومت در، در قسمت قفل چندین برابر می‌شود، در صورتی که در قفل‌های معمولی دقیقا ضعف در این ناحیه است و از همه مهم‌تر اینکه ظاهر زیبایی هم به در ورودی منزلتان می‌دهند.
امکانات منحصربه‌فرد
سیستم ضد سرقت یکی از امکاناتی است که قفل دیجیتال برای شما ایجاد می‌کند و دیگر نیازی به دزدگیر ندارید. اگر سارق بخواهد با امتحان کردن رمزهای احتمالی در را باز کند، سیستم در صورت ورود مکرر رمز اشتباه هشدار می‌دهد، ضمن اینکه فراموش نکنید قفل‌های دیجیتال به هیچ وجه هک نمی‌شوند و حتی در بعضی از مدل‌ها جای اعداد هر بار روی صفحه نمایش لمسی جابه‌جا می‌شود تا امنیت را به حداکثر برساند. حتی اگر سارق بخواهد با وارد آوردن ضربه به در ورودی وارد منزل شما شود، باز هم زنگ هشدار قفل دیجیتال به صدا درمی‌آید. سیستم ضد شوک امکان دیگری است که در صورتی که بخواهند با شوک الکتریکی در را باز کنند، ولتاژهای غیر مجاز را تشخیص می‌دهد و به صورت خودکار برای چند ثانیه خاموش می‌شود. اگر شما قفل امنیتی دستگاه را فعال کنید، حتی افراد با داشتن رمز یا کارت هم نمی‌توانند بدون اجازه شما وارد ساختمان شوند. سیستم اعلام حریق هم که در برابر حرارت بالای ۵۵ درجه سانتیگراد واکنش نشان می‌دهد و زنگ هشدار به صدا درمی‌آید. اگر در خانواده شما فرد سالمندی زندگی می‌کند که دچار آلزایمر است و شما نگران بیرون رفتن نابه‌هنگام وی هستید یا اگر فرزند شما به تازگی قدم برداشتن آموخته و از هر فرصتی برای سرک کشیدن به راه پله‌ها استفاده می‌کند، برای آن هم راه چاره‌ای وجود دارد و شما می‌توانید قفل کودک قفل دیجیتالتان را فعال کنید. در نهایت اینکه این قفل‌ها ریموت کنترل هم دارند و در صورتی که بخواهید می‌توانید آن را به دستگاه اضافه کنید. دستگاه قفل دیجیتالی شما با ۴ باتری قلمی ساده کار می‌کند و با احتساب باتری‌های ریموت ۸ باتری نیاز دارید که تا یک سال هم با همین ۴ باتری می‌تواند کار کند و شارژ خواهد ماند.
فراموش نکنید!
هنگامی که مسافرت بودید و پس از بازگشت متوجه شدید شارژ دستگاه تمام شده و نمی‌توانید در را باز کنید، از کلید مکانیکی اضطراری که آن را بیرون از منزل نگهداری می‌کنید استفاده کنید یا اگر کلید مکانیکی نداشتید با شارژ به وسیله باتری کتابی قفل را به‌راحتی باز کنید. از معروف‌ترین برند‌های قفل‌های دیجیتال گیت من را به شما توصیه می‌کنم و بعد از آن محصولات سامسونگ هم در ایران از کیفیت خوبی نسبت به نمونه‌های دیگر برخوردار است.