کیفیت محصولات آرام ، زبانزد مشتریان است
آغاز فعالیت تخصصی شرکت آرام در تولید محصولات ایمنی به سال 79 بازمی‌گردد. حدود 14 سال از فعالیت آن در این عرصه می‌گذرد و البته در کنار تولید محصولات امنیتی، به تولید کرکره‌های اتوماتیک صنعتی و فراگیر برای اولین‌بار و همچنین طراحی و ساخت مدرن‌ترین مراکز اخترشناسی هم پرداخته‌ است.مهندس محمدحسین سوری مدیرعامل شرکت آرام در گفت وگو با دنیای اقتصاد،از وضعیت تولید و عرضه محصولات ایمنی درایران می گوید و به فعالیت های شرکت متبوع خود اشاره می کند. - وضعیت در‌های امنیتی پیش‌ساخته در ایران به لحاظ میزان تقاضا و عرضه چگونه است؟
با توجه به نوبودن تقریبی استفاده از این محصول در داخل کشور تقریبا با نیاز روز افزون مواجه هستیم، ولی به طور کلی تقریبا ۲۰درصد از ساختمان‌های نوساز تمایل جدی به استفاده از در‌های امنیتی دارند. متاسفانه بعضی از این در‌های وارداتی صرفا نام ایمنی را یدک می‌کشند و با کیفیت بسیار پایین عرضه می‌شوند.
در این عرصه، میزان عرضه تولید داخل کفاف تقاضا را نمی‌دهد که متاسفانه واردکننده‌هایی بدون در نظر گرفتن نکات لازم کارشناسی در این محصول اقدام به خراب کردن بازار و ایجاد بی‌اعتمادی در مصرف‌کنندگان می‌نمایند.
بی‌توجهی مسئولین ذیربط به واردات بی‌رویه و بدون کنترل نیز باعث شده که هم تولیدکننده داخل نتواند برای تولید و عرضه انبوه این محصول قدم بردارد و هم مصرف‌کننده مجبور به استفاده از محصولی با کیفیت بسیار پایین شود.
- چه میزان از این نیاز در داخل تولید می شود و چه میزان ناگزیر از واردات هستیم؟
باتوجه به منابع غنی آهن در کشور بخش عمده تشکیل دهنده ساختار در‌ها از مواد اولیه داخلی تامین و پس از فرآیندهای مختلف و ماشین‌کاری‌های لازم آماده مونتاژ می‌گردد.
به دلیل تیراژ انبوه تولید قفل توسط شرکت‌های معتبر خارجی و داشتن توجیه اقتصادی، در بیشتر موارد از قفل‌های ترکیه‌ای استفاده می‌ شود که در مجموع کیفیت مناسبی دارد. البته این بدان معنا نیست که امکان تولید قفل معادل آن در داخل وجود ندارد بلکه علت عدم تولید، نیاز محدود بازار داخل و نداشتن توجیه اقتصادی این کالاست و به طور کلی می‌توان گفت 40درصد از کالایی که ما عرضه می‌کنیم کاملا داخلی، 20درصد کاملا وارداتی و باقی به صورت ترکیبی و پس از طی فرآیندهای لازم قابل استفاده می‌گردد.
- مزیت در‌های پیش‌ساخته نسبت به در‌های معمولی چیست؟‌
اساسا با تعریف در‌های امنیتی در صنعت ساختمان شاهد ایجاد محصول کاملا متفاوتی نسبت به در‌های معمولی در این صنعت بودیم و نمی‌توان این دو را با هم مقایسه کرد تا بتوان مزایای آن را برشمرد. ولی به طور کلی ماهیت این درها به دلیل ساختار یکپارچه فولادی و قفل‌های خاص چندجهته، امنیتی و ایمنی است. به طور مثال در خیلی از موارد صرفنظر از مقوله‌ سرقت، شاهد آتش‌سوزی‌های ناخواسته در بیرون آپارتمان‌ها هستیم که استفاده از این در‌ها تا حد بسیار بالایی از آسیب دیدن منزل جلوگیری می‌کند. همچنین امنیت قفل‌ها و داخل فولادی این درها انگیزه سارقان را در مبادرت به سرقت از واحدهایی که به این درها مجهز شده‌اند پایین می‌آورد. به طور کلی مزایای آنها عبارت است از: جلوگیری از بروز سرقت، ایمنی در مقابل حوادث طبیعی، جلوگیری از ورود حشرات و گردوغبار به دلیل داشتن لاستیک مخصوص هوابندی در پیرامون در،‌ امکان تعویض و تعمیر در، در صورت آسیب‌دیدگی و یا ایجاد تنوع پس از سال‌ها، ظاهر تقریبا ساده و عملکرد مشابه درهای معمولی که این خود نکته‌ بسیار مهمی است، زیرا بعضی عزیزان به دلیل ناآگاهی و یا مشاوره های غیرکارشناسی از نرده حفاظ‌های آکاردئونی استفاده می‌کنند که علاوه بر سر و صدا و نداشتن ایمنی لازم، هنگامی که بسته است به سارق این اطمینان را می‌دهد که منزل شما خالی است.
از نکات قابل توجه دیگر باید به دوام و زیبایی بسیار بالای این در‌ها نسبت به درهای معمولی اشاره کرد که باعث آسودگی خاطر خریدار در بلندمدت می‌ شود و همچنین پوشش‌های مخصوص ضدسوراخ‌کاری در ناحیه قفل دارد.
- آیا تولیدات ایرانی قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند؟
رقابتی بودن یک محصول ایرانی با محصول خارجی فقط در مقام کیفیت برابر، قابل بحث و بررسی است و نه صرفا به عنوان یک محصول. مثلا در مورد مقایسه یک اتومبیل ایرانی با اتومبیل خارجی، بهتر است سطح کیفی مورد ارزیابی قرار گیرد. ولی باید اشاره کنم که در مقایسه با ۹۵درصد محصولات وارداتی به بازار داخل که عمدتا از چین و ازمیان محصولات سطح پایین ترکیه به کشور وارد می‌شوند، کیفیت محصولات ایرانی بسیار بالاتر است.
- وضعیت شرکت آرام به لحاظ تولید کمی و کیفی در داخل چگونه است؟
با توجه به نظر سنجی‌های عمومی از مشتریان و درخواست‌های خرید از مشتریان خاص و روال درون سازمانی مداوم وپویایی در مقوله کیفیت، خوشبختانه کیفیت بالای محصولات ما مورد تایید اکثر مشتریانی است که پس از تحلیل و بررسی اقدام به خرید کرده‌اند. البته به لحاظ کمی بازار محدودتری در اختیار ما قرار دارد.
- چه ویژگی‌هایی این برند را از سایر برندها متمایز می‌کند؟
ویژگی عمده ما نوآوری و اختراعات جدید و تجهیز محصولات به سیستم‌های الکترونیکی و کنترل هوشمند است که همواره در خط اول تولید با مشخصه‌های مطلوب بوده‌ایم و شرکت‌های دیگر عموما در تولید محصولات مشابه ما الگوبرداری کرده‌اند.
- این شرکت از چه سالی تاسیس و در این سال‌ها چه میزان رشد و توسعه داشته است؟
آغاز فعالیت تخصصی در حوزه تولید این محصول به سال ۷۹ بازمی‌گردد. حدود ۱۴ سال از فعالیت ما در این عرصه می‌گذرد و البته در کنار تولید محصولات امنیتی، به تولید کرکره‌های اتوماتیک صنعتی و فراگیر برای اولین‌بار و همچنین طراحی و ساخت مدرن‌ترین مراکز اخترشناسی هم پرداخته‌ایم.
و سخن آخر...
همه ما حاصل عمرمان را در خانه نگه می داریم.سند دارائی هایمان را هم داخل خانه نگه می داریم.عزیزانمان هم در حریم امن خانه هستند...
آیا درب ورودی این حریم امن مناسب و حافظ شایستگی های ما هست؟