دو اشتباه متداول که مادران مرتکب می‌شوند - ۳ اسفند ۹۱
مژده جعفری
هنگامی که حواس‌پرتی ناشی از پرکاری و مسوولیت‌ها و فشار بسیار سنگین وظیفه مادر بودن با همدیگر ترکیب می‌شوند، می‌توانند دست در دست هم بدترین عادات مالی را ایجاد کنند. درواقع برخی از متخصصان معتقدند مادران بیشتر از هر یک از اعضای خانواده در معرض اشتباهات مالی هستند، آنها با وظیفه سخت پرورش فرزندان و رسیدگی به کارهای خانه مواجه‌اند، در اینجا به دو مورد از رایج‌ترین اشتباهات مالی( که البته قابل جبران هستند) و مادران اغلب مرتکب آن می‌شوند، اشاره می‌کنیم و البته سعی می‌کنیم به نحوی به راه‌حل اجتناب از آنها اشاره کنیم.
بار سنگین تولدها
خرید هدایای تولد می‌تواند یکی از معصومانه‌ترین خریدهایی به نظر برسد که یک مادر صورت می‌دهد، اگر این مادر شخصی اجتماعی باشد، احتمالا با تعداد زیادی از زنان آشناست و احتمالا با این زنان از طریق مهد کودک، مدرسه یا کلاس‌های جانبی که فرزندش به آنها می‌رود آشنا شده است و بنابراین آنها نیز فرزندانی دارند. برگزاری جشن تولد که در سال‌های گذشته امری سلیقه‌ای بود نیز هم‌اکنون به یک سنت ضروری و مرسوم در خانواده‌ها تبدیل شده است، مخصوصا زمانی که کودک در سنین پایین است این جشن‌ها بسیار زیاد هستند و شاید بدون آنکه مادر خانواده متوجه باشد، هزینه‌ای هنگفت را بر اقتصاد خانواده تحمیل کنند. مساله‌ای که اغلب مشاهده می‌شود این است که پدر و مادر هدیه تولد دوست فرزند خود را نه به عنوان یک هدیه ساده بلکه به عنوان یک پیام تلقی می‌کنند، پیامی که قرار است ارزش آنها را به عنوان والدینی خوب و احساسشان را نسبت به خانواده مقابل نشان دهد. مری هانت (متخصص امور مالی شخصی) معتقد است که این مساله نادرست است و البته وی تاکید می‌کند که این در مقابل پولی که اغلب مادران صرف هزینه تولد کودک خود می‌کنند همچون قطره‌ای در برابر دریا است، بر اساس یک تحقیق آماری که در آمریکا صورت پذیرفته است، ۲۰ درصد از والدین بیشتر از ۵۰۰ دلار برای روز تولد کودک یک ساله خود خرج می‌کنند. این هزینه‌ها با گذشت زمان هرچه بیشتر می‌شوند.
راه حل: خود را از بازی خرج کردن برای ثابت کردن ارزش خود خارج کنید. این بهترین راه حل است. به این که دیگر افراد راجع به شما چه فکر می‌کنند، فکر نکنید، بلکه به این فکر کنید که واقعا می‌خواهید با پولتان چکار کنید. خرج کردن پول راه مناسبی برای نشان دادن ارزش خودتان به عنوان والدین خوب نیست و راه‌های بسیار زیاد دیگری برای نشان دادن علاقه و احترام شما به دوستان فرزندتان و خانواده‌هایشان وجود دارد.
یک کادوی خانگی درست کنید. چیزی که نه تنها کم‌هزینه است، بلکه این شانس را دارد که منحصر به فرد باشد. اسباب‌بازی‌های مکانیکی یا خانه‌های اسباب بازی یا عروسک‌ها در همه مغازه‌ها پیدا می‌شوند، اگر تعداد مهمانان زیاد باشد، این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از هدایا تکراری باشند، چیزی که در خاطر کودک و خانواده‌اش نخواهد ماند. از چیزهای دست‌ساز خاطره‌انگیز برای هدیه دادن استفاده کنید. یک شال گردن ببافید، روی چند دستمال نام کودک را گلدوزی کنید، با کمک همسرتان چیزهایی به یادماندنی و منحصر به فرد بسازید و نه تنها از هزینه‌های گزاف اجتناب کنید، بلکه بدین ترتیب منحصربه‌فرد و به یادماندنی باشید.
وقتی که نوبت به خودتان رسید، در روز جشن تولد فرزندانتان یک جشن بدون هدیه برگزار کنید، روی کارت‌های دعوت بنویسید که لزومی به آوردن هدیه نیست، بدین ترتیب ممکن است این رسم را در حلقه دوستانتان شایع کنید؛ بدون توقعات بیجا و غیر قابل تحمل درمورد بزرگی یا قیمت هدایا، کودکان نیز می‌توانند شادی واقعی‌تر و خالصانه‌تری را تجربه کنند. آنها را با دنیای زیبا و لطیفشان تنها بگذارید، اگر لازم باشد با پس‌انداز خود چیز کوچکی برای هم می‌خرند، بنابراین نیازی به دخالت شما نیست. با دخالت خود فقط جشن تولد را از حالت طبیعی و پاک خود خارج می‌کنید. از دعوت کردن گروه موسیقی، کمدین، یا چیزهای گرانی مثل آن پرهیز کنید. بازی‌های ساده‌ای با خوراکی‌ها و اشیاء خانه ترتیب دهید و مطمئن باشد برق شادی را در چشم کودکان خواهید دید.
استفاده از کارت‌های بانکی
قاعدتا در مواقعی که هزینه‌ای غیر قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد و دسترسی به بانک وجود ندارد، استفاده از کارت‌های بانکی معقول است. نیازی به گفتن نیست که این کارت‌ها احساس امنیت بیشتری در افراد ایجاد می‌کنند، مادری که برای خرید بیرون رفته است، دیگر لازم نیست نگران سرقت باشد، زیرا پول نقد به همراه ندارد، این احساس آسایش چیزی نیست که دست کم گرفتنی باشد، اما باید در نظر داشته باشیم که این احساس آسایش چه هزینه‌ای می‌تواند در برداشته باشد و برای ما چقدر تمام می‌شود. بر اساس تحقیقی که یکی از نویسندگان برجسته در زمینه امور مالی یعنی مری هانت انجام داده است: مردم در هنگام استفاده از کارت‌های بانکی 30 درصد بیشتر از مواقعی که از پول نقد استفاده می‌کنند، خرج می‌کنند. مری هانت همچنین تاکید می‌کند که مادران باید در زمینه تربیت مالی فرزندان خود نیز نگران مساله کارت‌های بانکی باشند، زیرا فرزندان کوچکی که به همراه مادر خود به خرید می‌روند، مشاهده می‌کنند که مادرشان شی پلاستیکی را به صندوقدار می‌دهد و بعد دوباره آن را پس می‌گیرد اما در عوض کالاهایی زیادی نصیب او می‌شود. فرزندان باید بدانند که این یک مبادله بوده است و مادر نیز چیزی از دست داده است. کودک باید از سنین ابتدایی درک کند که وقتی خرید می‌کنیم، چیزی را از دست می‌دهیم و چیزی را به‌دست می‌آوریم.
راه‌حل: کارت اعتباری‌تان را هنگام خرید با خود نبرید، اگر بابت هزینه‌های ضروری و پیش‌بینی‌ناپذیر واقعا نگرانید، آن را با خود ببرید اما مهر و مومش کنید. آن‌را داخل یک پاکت بگذارید، پاکت را چسب بزنید و روی آن هشدارهایی برای خود بنویسید. هر زمانی که کارت را با بی مبالاتی و از روی سهل انگاری بیرون بیاورید، جملاتتان را خواهید دید و از استفاده از آن منصرف خواهید شد. مبلغ خرید را پیش‌بینی کنید و برای آن پول نقد کافی همراه ببرید. متخصصانی همچون مری هانت معتقدند که استفاده از پول نقد برای ردیابی هزینه و تنظیم و بررسی بودجه خانگی نیز بهتر است.