پنجگانه چالش‌های صنعت ایران

لطفا در خصوص فعالیت شرکت کربن سیمرغ، اعم از زمینه فعالیت و محصولاتی که توسط کارخانه این شرکت تولید می‌شود توضیح دهید.

مهمترین زمینه فعالیت شرکت کربن سیمرغ تولید انواع گریدهای دوده صنعتی یا کربن بلک بعنوان یکی از مهمترین مواد اولیه صنعت تایر و قطعه سازی با بکارگیری جدیدترین تکنولوژی تولید دوده در جهان،است. ایده ابتدایی تاسیس شرکت کربن سیمرغ (سهامی خاص)،در سال‌های انتهایی دهه هفتاد و با تشدید مشکلات موجود پیش روی شرکتهای تایرساز در زمینه تامین مناسب کربن بلک مورد نیاز شکل گرفت و با سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها، مدرن ترین شرکت تولید کننده کربن بلک کشور در شهرستان محلات واقع در استان مرکزی، در ماه‌های انتهایی سال ۸۶ به بهره برداری رسید و محصولات آن در ماه‌های ابتدایی سال ۸۷، رسما وارد بازار مصرف این محصول استراتژیک شد. انواع گریدهای کربن بلک، دارای کاربردهای مشخصی در تایر بوده و قابلیت‌های متفاوتی را در قسمت‌های مختلف تایر ایجاد می‌کنند. از این‌رو از ابتدای تاسیس شرکت کربن سیمرغ، با توجه به تکنولوژی به روز و منعطف بکارگیری شده، تولید انواع گریدهای مورد نیاز مشتریان و تکمیل سبد محصول درخواستی آنان مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد که علاوه بر برآوردن الزامات کیفی تصریح شده در الزامات ملی و بین‌المللی، نیازهای خاص مشتران نیز مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا، علاوه بر تولید گریدهای کربن بلک معمول و پرمتقاضی مثل گریدهای N-۳۳۰، N-۳۳۹ ، N-۳۷۵ ، N-۵۵۰ و N-۶۶۰، تولید سایر گریدها مثل N-۲۲۰، N-۳۲۶ و N-۷۷۲ و سایر گریدهای مورد درخواست مشتریان نیز در دستور کار قرار گیرد تا ضمن تکمیل سبد محصولات قابل تولید در شرکت، امکان برآورده ساختن کلیه درخواست‌های مشتریان نیز فراهم گردد.

چه حجمی از مواد اولیه صنعت تایر و سایر صنایع مرتبط از سوی کربن سیمرغ تولید می‌شود؟

در حال حاضر حدود ۲۵درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر توسط شرکت کربن سیمرغ تولید می‌شود.

مواد تولید شده از سوی شما تا چه اندازه با نمونه‌های جهانی موفق برابری و رقابت می‌کند؟ آیا صادرات هم دارید ؟ به کدام کشورها؟

وقتی صحبت از محصولی به نام کربن بلک می‌شود یعنی محصولی که ویژگیهای کیفی آن بر اساس استانداردها و تعاریف پذیرفته شده بین‌المللی مثل استاندارد ASTM کاملا مشخص و تعریف شده است و نتایج آزمون‌های کیفی مربوط به هر پارامتر در هر جای دنیا، باید در محدوده، قابل پذیرش و تکرار پذیر باشد. علاوه بر لزوم دارا بودن ویژگی‌ها و خواص مختص کربن بلک، محصول باید در آمیزه‌ها و کامپوندهای ساخته شده برای محصول نهایی نیز رفتار مطلوب و قابل انتظار را از خود نشان دهد؛یعنی بدون توجه به بازار هدف از جنبه داخلی یا صادراتی بودن آن، ویژگی‌های کیفی کربن بلک تولیدی حتما باید با استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی مطابقت داشته باشد و در غیر این صورت، عملا در هیچ یک از این بازارها قابل پذیرش نیست.نتایج مطلوب حاصل از آزمون‌های انجام شده بر روی محصول تولیدی شرکت کربن سیمرغ، منجر به وارد شدن سریع تر از انتظار این محصول به سبد مصرفی شرکت‌های معتبر تولید کننده تایر داخلی شد و در زمان کوتاهی پس از شروع تولید رسمی، سهم قابل توجهی از بازار مصرف داخلی را به خود اختصاص داد.با این پشتوانه و پس از برآورده ساختن نیاز بازار داخلی، قدم‌های ابتدایی در بازاریابی صادراتی محصول آغاز شد.ارسال نمونه‌های کربن بلک تولیدی به شرکتهای متقاضی خارجی و انجام آزمون‌های کیفی مرتبط در معتبرترین آزمایشگاه‌های بین‌المللی در آلمان، اوکراین و روسیه، منجر به تایید کیفیت محصول تولیدی و صدور درخواست خرید از سوی بازارهای صادراتی و جایگزین شدن کربن بلک تولیدی سایر کشورها با محصول شرکت کربن سیمرغ گردید.

نخستین تلاشها در این خصوص در نیمه دوم سال ۹۴ با صادرات محصول به کشورهای ترکیه و لهستان آغاز شد و با افزایش مطلوبیت محصول در سطح بین‌المللی، حدود ۱۰ درصد از محصول تولیدی در سال ۹۵ به کشورهایی نظیر ترکیه، لهستان، ایتالیا و انگلیس صادر شد. افزایش درخواست‌های صادراتی در سال ۹۶ در کنار اضافه شدن مقاصد صادراتی جدید مثل کره جنوبی، ویتنام و آذربایجان، موجب شد که در ۵ ماهه نخست سال جاری، معادل کل تناژ صادراتی شرکت در سال ۹۵، صادرات محصول انجام گردد که در صورت ادامه این روند تا انتهای سال، سهم صادرات از مجموع فروش شرکت، درصد بالایی خواهد بود که علاوه بر ارزآوری قابل توجه برای کشور، بر اعتبار شرکت کربن سیمرغ در عرصه‌های بین‌المللی خواهد افزود. 

تولیدکنندگان در حیطه فعالیت شما با چه مشکلات و معضلاتی برای تولید روبرو هستند؟ برای رفع موانع و مشکلات، چه انتظاراتی از دولت و مسئولان دارید؟

بخشی از مشکلات، مشکلات عمومی موجود در مسیر تولید در کشور می‌باشد که در طول سالیان گذشته بارها در مورد آنها صحبت شده است و با وجود آشکار بودن این نوع از مشکلات، برطرف نشدن یا سرعت کند برطرف شدن آنها، کماکان واحدهای تولیدی از جمله این واحد تولیدی را با مشکل روبرو کرده است.مشکلات موجود در زمینه تامین مالی شرکت را می‌توان شامل موانع موجود در زمینه استفاده از تسهیلات بانکی و سود بالا و زمان کم برای بازپرداخت این تسهیلات، قوانین مالیاتی، مراحل دست و پاگیر اداری در زمینه ورود ملزومات و تجهیزات مورد نیاز و صادرات محصول، نبود مشوق‌های لازم برای صادرکنندگان و نبود حساسیت و نگاه جامع و حمایتگر در شرکت‌ها و ادارات تامین کننده خدمات مورد نیاز خط تولید مثل حامل‌های انرژی و ...عنوان کرد .این در حالی است که در رابطه با مشکلات خاص این صنعت نیز می‌توان به موارد دیگری اشاره کرد.مشکلات موجود در زمینه تامین پایدار مواد اولیه با وجود توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی در کشور در سالیان اخیر که منجر به بروز اختلال در فرآیند برنامه ریزی دراز مدت و میان مدت تولید شرکت شده و با ایجاد وضعیت نامطمئن در برنامه ریزی، از یک طرف هزینه‌های سربار را افزایش داده و از سوی دیگر در بلند مدت باعث از دست رفتن سهم بازار شرکت می‌گردد.مشکل دیگر در این زمینه، وضعیت بازار مصرف این محصول و مشکلات صنعت تایر بعنوان مصرف کننده عمده این محصول می‌باشد که بصورت مستقیم بر صنعت تولید کربن بلک نیز تاثیر گذار بوده و هر نوسانی در آن، به سرعت به این صنعت منتقل می‌شود. به‌نظر می‌رسد تصویب قوانین جدید و متناسب با شرایط روز اقتصاد و صنعت در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و بهره برداری کامل از ظرفیت‌های قانونی موجود در این زمینه، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و استفاده از نظرات تولیدکنندگان در هنگام تصویب قوانین، کنترل و ساماندهی بازار مواد اولیه و توجه بیشتر به واحدهای تولیدی در سطوح استانی و شهرستانی با درنظر گرفتن نقش این واحدها در اشتغال‌زایی و ایجاد رونق در بازارهای منطقه ای، از مهمترین رویکردهای قابل انتظار از دولت و مسئولان می‌باشد.    

چشم انداز آتی شما برای تولید داخلی و صادرات چیست؟

در حال حاضر با توجه ظرفیت‌های موجود در شرکت برای ادامه روند صعودی میزان تولید و پیش‌بینی میزان فروش محصول تولیدی در بازارهای داخلی و صادراتی موجود و روند رو به رشد تولید شرکت در ۳ سال گذشته، ملزومات پیشرفت جهشی شرکت مهیا شده است؛در صورت عدم بروز مشکلات جدی در تامین مواد اولیه و رفع مسائل و مشکلات عمومی موجود در مسیر ترقی شرکت‌های تولیدی، با توجه به شرایط کنونی شرکت و چشم انداز طرح ریزی شده، به‌نظر می‌رسد روزهای بهتری در انتظار این شرکت تولیدی باشد.