چگونه خودرو را در برابر سرقت ایمن کنیم؟

در این بین هر چند روش‌های پیشگیری از سرقت خودرو شامل نصب ابزارهای بازدارنده مانند دزدگیر، قفل فرمان، قفل چرخ، قفل پدال و... می‌شود اما در میان این ابزارها، دزدگیر جزو اولین وسایلی است که هر فردی بعد از خرید خودرو اقدام به نصب آن می‌کند.  دزدگیرها به دو دسته «نصب شده در کارخانه‌» و «نصب شده بعد از خرید» تقسیم می‌شوند. در دسته اول این نوع دزدگیرها معمولا با استفاده از ریموتی که خود کارخانه به خودرو اختصاص داده فعال یا غیرفعال می‌شوند. اما دسته دوم یعنی دزدگیرهای که بعد از خرید نصب می‌شوند معمولا پیشرفته‌تر بوده و حسگرهای متفاوتی برای لرزش، شوک و حرکت بدنه دارند. در واقع سیستم دزدگیر و آژیر به‌منظور ترساندن سارقان و جلوگیری از دزدیده شدن ماشین و محتویات آن طراحی شده‌اند و معمولا با ایجاد صدای بلند، چراغ زدن و در بعضی سیستم‌ها با استفاده از یک پیجر، به مالک خودرو احتمال وقوع دزدی را اطلاع می‌دهند.

راننده پیش از سوار شدن به خودرو با استفاده از یک ریموت می‌تواند قفل‌ها را باز و بسته کند.  بعضی از این دزدگیرها به‌طور جداگانه روی سیستم‌های الکترونیک خودرو نصب می‌شوند تا هرگونه رفتار غیرمنتظره در قفل‌ها، صندوق عقب، کاپوت و استارت را حس کنند. نمونه‌های پیشرفته‌تر این دزدگیرها حتی در اثر کج شدن بیش از حد بدنه‌ خودرو نیز به کار می‌افتند. برخی امکانات این دزدگیرها را می‌توان به‌صورت جداگانه خریداری کرد. اما به‌دنبال پیشرفت این سیستم‌های حفاظتی مدل‌های گوناگونی از این دزدگیرها در بازار وجود دارد. یکی از مدل‌های پر‌طرفدار که امروزه بسیاری از مشتریان میل زیادی به خرید آن دارند مدلی است که روی ریموت آن یک نمایشگر کوچک طراحی شده و در هنگام سرقت علاوه‌بر به صدا در آمدن آژیر خودرو، باز بودن هر کدام از در‌ها را روی نمایشگر نمایش می‌دهد که پیشرفت در این حوزه سبب افزایش امنیت خودروها شده است.

بر این اساس، در حال حاضر مراکز بسیاری در شهرهای مختلف به فروش و نصب تجهیزات جانبی روی خودرو‌ها اختصاص داده شده که مالکان می‌توانند برای خرید دزدگیر و سایر لوازم جانبی خودرو به آنها مراجعه کنند. با وجود این کارشناسان تاکید دارند، در نصب تجهیزات ایمنی بهتر آن است که هنگام خرید از خدمات شرکت‌های خودروساز بهره گرفته شود؛ چراکه این موضوع موجب بالابردن ضریب ایمنی می‌شود. داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو، نصب دزدگیر در نمایندگی شرکت خودروساز را به مالکان خودرو پیشنهاد می‌دهد چراکه نصب و انتخاب سیستم دزدگیر مناسب توسط کارشناسان و متخصصان مجرب بدون دخالت در سیم‌کشی و سیستم برق خودرو صورت می‌گیرد.

وی معتقد است درصورتی‌که مالک خودرو خواهان خرید و نصب دزدگیر خارج از نمایندگی شرکت خودروساز باشد، بهتر است سراغ مراکز معتبر و باسابقه در این زمینه برود تا نسبت به سلامت خودرو اطمینان داشته باشد. وی با اشاره به اینکه مالکان خودرو باید از دزدگیرهای برندهای معتبر استفاده کنند، می‌گوید: از آنجا که بسیاری از مشتریان حاضر به پرداخت هزینه گزاف برای دزدگیر خودرو نیستند، معمولا به علت کمبود بودجه، دزدگیرهای معمولی را خریداری می‌کنند؛ حال آنکه دزدگیر باید عملکرد خوبی در جلوگیری از سرقت خودرو داشته باشد.

از آنجا که مالکان خودرو به قیمت دزدگیر اهمیت بسیاری می‌دهند نگاهی به قیمت انواع دزدگیر در بازار داریم؛ بررسی قیمت دزدگیرها در بازار نشان می‌دهد که قیمت دزدگیرهای تصویری از دزدگیرهای معمولی بیشتر است؛ بنابراین برای خرید یک دزدگیر مطلوب که بتواند عملیات سرقت را نشان دهد باید پول بیشتری خرج کرد. هر دزدگیر شامل آژیر، ریموت و سیم‌کشی است که کارآیی آن باز و بسته کردن قفل و صندوق‌پران است. همچنین یکسری از این دزدگیرها خروجی چشمی دارند و برخی دزدگیرها فاقد این مزیت هستند که در این صورت باید در مورد خرید دزدگیرهای فاقد چشمی تجدیدنظر کرد.  یک بسته معمولی دزدگیر که شامل آژیر، ریموت و سیم‌کشی است ۹۸ هزار تومان قیمت دارد که با اجرت نصب آن ۱۲۸ هزار تومان برای خریدار تمام می‌شود.

یکی دیگر از دستگاه‌های دزدگیر که به خریدار پیشنهاد می‌شود و از بسته دزدگیر قبلی مجهزتر به‌نظر می‌رسد، شامل آژیری با صدای بلندتر و خروجی چشمی است و این دو ویژگی بسته دزدگیر را برای مشتری جذاب می‌کند. قیمت این دستگاه ۱۲۰ هزار تومان است که با هزینه نصب ۱۶۰ هزار تومان می‌شود. بسته دزدگیر دیگر که شامل ریموت باز و بسته کردن در و آژیر است ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارد که این دزدگیر با هزینه نصب ۱۷۰ هزار تومان می‌شود.

یکی دیگر از دزدگیرهای مناسبی که فروشندگان معمولا به مالکان خودرو پیشنهاد می‌کنند سیستم پیجر است که فقط دزدگیرهای تصویری همچون ماجیکار از این مزیت برخوردارند. با داشتن این ویژگی با وارد کردن ضربه روی شیشه جلو اتومبیل در قسمتی که پیجر در آن قسمت نصب شده است می‌توان راننده را از طریق ریموت کنترلش پیج کرد یا با وارد کردن ضربه به دفعات (کددهی) درب اتومبیل را باز کرد. بسته‌ای که شامل کارکال و ریموت تصویری به همراه آنتن است ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد که با هزینه نصب ۴۴۰ هزار تومان برای مالک خودرو تمام می‌شود.