در انتظار احداث مرکز فناوری سنگ در ایران

اگر شرکت‌های ایران قصد حضور در نمایشگاه‌های برگزارشده در ایتالیا را دارند نخست باید گرفتن ویزا را در اولویت برنامه خود قرار دهند چون فرآیندی زمان‌بر است و در برخی مواقع عدم اقدام به‌موقع موجب از دست رفتن این فرصت خواهد شد. در حال حاضر در انجمن به‌دنبال یافتن راه‌حلی در این زمینه به‌خصوص در زمان‌های نزدیک به برگزاری نمایشگاه‌ها هستیم. حضور در نمایشگاه‌ها به‌صورت مستقیم یا گروهی امکان پذیر است. در نوع دوم که به‌طبع مزایای بیشتری برای شرکت‌گنندگان دارد انجمن ملی سنگ می‌تواند انجام امور شرکت‌کنندگان را تسهیل کند. لازمه این امر وجود یک نماینده از طرف شرکت‌کنندگان برای انجام امور مختلف آن‌ها از پذیرش مسؤولیت حضور و مدیریت آن‌ها تا قبول مسؤولیت مالی آن‌ها.

رابطه ایران و ایتالیا در زمینه سنگ رابطه‌ای بسیار قدیمی‌است. اما در رابطه با فعالیت‌های اخیری که در دستور کار انجمن و طرف‌های ایرانی قرار دارد، توافق برای ساختن یک مرکز فن‌آوری سنگ است. تفاهم‌نامه‌ای که نزدیک یکسال‌ و نیم در کشمکش و اصطکاک بالا، راهی به سمت همکاری دو کشور پیدا نکرده است. در این میان ابتدا ایتالیا یک شرکت ثابت را معرفی کرد و از طرف ایران نیز شرکت روشان مسوول پیگیری امر شد. از طرف کشور ایتالیا نماینده ثابت مانده و تغییر نکرده اما از طرف کشور ایران تغییراتی صورت گرفته، حتی داخل خود شرکت روشان روز تحولاتی به وجود آمده و شرکایی اضافه شدند. این تغییرات کمی‌کارها را مشکل کرد زیرا ما عادت داریم در رابطه‌ها از هر طرف همیشه یک  نماینده را ببینیم. توصیه می‌کنم ایرانی‌ها یک فرد خبره را مسوول هماهنگی و مدیریت این مسائل کنند.

این وضعیت  باعث بی‌ثباتی شده و دولت هم بعد از مدتی صبر خود را از دست می‌دهد زیرا بودجه‌ای برای برنامه ساخت مرکز فناوری درنظر گرفته و ایتالیایی‌ها یک سال و نیم است که آماده شروع هستند. اصطکاک این تفاهم‌نامه بعد از آن با حضور انجمن ملی، تی‌بی‌تی‌او، اس‌.سی‌.آ.او و دولت ایتالیا نیز بالاتر رفت. اما سخن من در شرایط فعلی این است که از هر دوطرف تنها یک نماینده از طرف همه، به بررسی کلی موضوع و اتخاذ تصمیم بپردازند و بعد از آن اجرای کار به افراد زیر دست سپرده شود. من آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام می‌کنم.

آن‌چه در ساختار کلی صنعت ایران به‌طور خاص صنعت سنگ قابل مشاهده است عدم وجود همکاری و تعامل گروهی برای پیشبرد اهداف است. ایجاد رویه‌های همکاری بین فعالان این حوزه، هماهنگی بهتر و کاهش اصطکاک در مراودات تجاری را به‌همراه خواهد داشت. در کنار این موارد برخی از ما تقاضا دارند تا در طول سفرهایی که به ایران داریم زمینه توسعه صادرات برای محصولات این کشور را فراهم کنیم. به‌صورت واضح باید گفت اصولا نمی‌توان در جایی که بازاری وجود ندارد تجارتی نیز به وجود آورد. ایران دارای منابع غنی سنگ است ولی به‌نظر می‌رسد به لحاظ داشتن محتوای دانشی در صنعت قوی نیست. دانش موجود در این صنعت گستره‌ای از نحوه استخراج از معادن تا فرآوری مناسب سنگ دارد. پیشنهاد می‌کنم ابتدا در سایه صبر و حوصله به تزریق دانش موجود در این صنعت در ابعاد مختلف آن بپردازند و خود را مهیای حضور در عرصه بین‌المللی کنند. بدون شک حضور در بازارهای بین‌المللی دانش خاص خود را می‌طلبد. در هر سفری که به کشورهای دیگر داریم همواره‌هیأتی از خریداران سنگ و تکنولوژی‌های وابسته به آن ما را همراهی می‌کنند این افراد سازگار با پتانسیل‌های موجود در کشور مقصد و کسب اطلاعات لازم در این زمینه آمادگی خرید محصولات یا تجهیزات مختلف را دارند. گسترش دانش و بهبود وضعیت معادن و محصولات سنگی در ایران نیز می‌تواند زمینه‌ساز گرایش این قبیل افراد به بازار سنگ کشورش باشد.

کسانی که از من در مورد نحوه ورود شرکت‌ها یا به‌طور کلی صنعت ایران در بازارهای صادراتی سوال دارند. نخست به آن‌ها می‌گویم که ایران در بالاترین جایگاه توجه ما قرار دارد و من از کار کردن با ایرانی‌ها احساس بسیار خوبی دارم چه در اصفهان چه در محلات و جاهای دیگر. ما می‌توانیم پیشرفت بسیاربسیار مناسبی در سایه‌همکاری با یکدیگر داشته باشیم. اما توجه شما به پاسخ این سوالات را نیز جلب می‌کنم جدای از تعاملات آتی ایران و ایتالیا؛ به طور کلی آیا شرکت‌های ایرانی آمادگی روبه‌رو شدن با بازار خارجی را دارند؟ آیا دانش این کار را دارند؟ یا باید آنها نیز کمی‌آموزش ببینند؟ و این‌که کدام یک از بازارهای جهانی بازار مناسب آن‌هاست؟

اگر برخی افراد مشکلات بانکی را از معضلات بزرگ در تجارت بین‌المللی ایران عنوان می‌کنند من نیز منکر این قضیه نیستم اما گاه در صورت وجود منابع مالی مشاهده می‌شود شرکت‌های ایرانی حتی ساختار مالی مناسبی برای انجام معاملات تجاری را ندارند. به‌شخصه آمادگی همکاری و در اختیار گذاشتن دانش و تجربیاتم به فعالان حوزه سنگ ایران را دارم. علاوه بر‌این از آن‌ها دعوت به‌هم‌فکری در این زمینه‌ها، کسب اطلاعات مفید از بازارهای جهانی، نمایشگاه‌های مختلف، محصولات مورد نیاز کشورها و البته دانش موجود در زنجیره تولید سنگ از استخراج معادن تا فرآوری سنگ در کارخانجات و معادن می‌کنم. این عوامل بستری برای بهبود وضعیت کلی صنعت سنگ ایران و تسهیل مراودات آتی آن‌ها با کشورهای مختلف ایجاد می‌کند.