صادرات محصولات «دمنده»  به 16 کشور خارجی

او که در سال ۱۳۹۴ کارآفرین نمونه منتخب استان تهران از سوی وزارت صنایع شناخته شده است، از گذشته‌ها و شروع فعالیتش برای ما سخن گفت. پس از خیابان پامنار، در سال ۱۳۵۸ کارگاهی را در منطقه تهرانپارس خریداری کرد و اساس کار گروهی را همان زمان بنا نهاد. این کارگاه که در آن برای ۴۰ تا ۵۰ نفر نیرو، زمینه کارآفرینی ایجاد شد، از سال ۱۳۶۸ به نام شرکت دمنده و در منطقه صنعتی خاتون آباد ورامین به ثبت رسید و رسما تحت نام دمنده فعالیت موفق خود را آغاز کرد. به تدریج از همان سال‌های نخستین تا سال گذشته تعداد پرسنل دمنده به ۵۵۰ نفر رسید. به دلیل افزایش کارکنان و کمبود فضا، کارخانه دمنده به شهرک صنعتی عباس آباد با وسعتی حدود ۱۰ برابر بیشتر از محل پیشین منتقل شد و تمام خطوط تولید به تدریج در سایت جدید عباس‌آباد، فعالیت را از سر گرفتند. در حال حاضر این شرکت حدود ۷۲۰ نفر پرسنل داشته و در کنار چرخ دمنده، به صورت غیرمستقیم برای حدود ۵۰۰۰ نفر زمینه کارآفرینی ایجاد شده است.

نام برند دمنده از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکننده انواع هواکش در ایران و خاورمیانه شناخته شده است. بنا به گفته مدیرعامل شرکت، آقای احمد بستانچی، شرکت دمنده بیش از ۱۵۰ نوع هواکش و لوازم برودتی و پمپ آب کولر تولید می‌کند که از مرحله صفر تا صد تولید قطعات، همگی در داخل خود کارخانه صورت می‌گیرد. به این صورت که تولید کلیه الکتروموتورهای خانگی و صنعتی در تمام مراحل کار کاملا در کارخانه انجام می‌شود. میزان تولید به صورت روزانه ۱۰.۰۰۰ عدد و سالانه حدود ۲.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲.۳۰۰.۰۰۰ عدد است. کارگران و پرسنل دمنده نه تنها از شرایط کار راضی هستند بلکه از خود شخص آقای بستانچی خاطرات خوبی دارند. به گفته یکی از کارگران که حدود ۲۷ سال در این کارخانه مشغول به کار است، اصلی‌ترین دلیل ماندنش در شرکت دمنده، خود آقای بستانچی بوده و کارفرمایی مثل وی کمتر پیدا می‌شود.

از نظر خود آقای بستانچی هم مهمترین عامل موفقیت، رضایت کارمند و کارگر است، زیرا اگر آنها قلباً از کارفرما راضی باشند، با جان و دل و از صمیم قلب کار می‌کنند. آقای «بستانچی» در کنار مسائل کاری همیشه به دنبال حل مشکلات کارگران و شنوای درددل آنها بوده است. حدود ۳۰ درصد از مجموع تولیدات شرکت دمنده به ۱۶ کشور خارجی صادر می‌شود و این شرکت در تمام شهرستان‌های ایران نمایندگی پخش و فروش دارد. در کنار این همت عالی و این توفیقی که با دستان پرتوانش برای خود و دیگران کسب کرده است، تحلیلی که احمد بستانچی از عملکرد مسوولان و فضای بازار دارد این است که جنس خوب ایرانی تولید می‌شود، اما متاسفانه مردم ما بیشتر تمایل دارند جنس خارجی بخرند که این خود فضای رقابتی بازار را برای تولیدکننده مشکل می‌سازد. همچنین تسهیلات بانکی هم به سختی و با محدودیت در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و جملگی عواملی هستند که بر قیمت تمام شده محصول اثرگذار خواهد بود. تلاش صادقانه پدر دمنده، الگوی بی‌مانندی از اقتصاد مقاومتی است.

دمنده