خودروسازانی که می‌روند  ، خودروسازانی که می‌مانند

در این بین هرچند خودروسازی سئات، بخش اسپانیایی شرکت فولکس‌واگن پس از اظهارات ضدبرجامی دونالد ترامپ اعلام کرد که از ورود به بازار ایران صرف‌نظر خواهد کرد، اما دیگر خودروسازان حاضر در ایران و یا آنهایی که هنوز مشغول بررسی بازار کشورمان هستند تصمیم خود مبنی بر آمدن و یا رفتن از صنعت خودرو ایران را اعلام نکرده‌اند. با این حال اما صرف‌نظر کردن شرکت سئات از حضور در ایران خبر خوبی برای صنعت خودرو کشورمان نبود. بر این اساس زنجیره خودروسازی ایران از سال ۹۲ که تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان تشدید و منجر به خروج برخی از شرکای خودروسازی شد، با آسیب‌های جدی مواجه بود به‌طوری‌که افت تولید ۵۰ درصدی و همچنین نزول کیفی محصولات تولیدی این صنعت را با چالش‌های جدی مواجه کرد.

در همین حال همراه با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شاهد بازگشت برخی از شرکای پیشین و حتی دیگر خودروسازان خارجی به صنعت خودرو کشور بودیم، حال آنکه برخی از شرکت‌های بزرگ جهانی به مناسبت‌های مختلف ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در بلاتکلیفی حضور در ایران باقی ماندند. این در شرایطی است که اظهارات ضدبرجامی دونالد ترامپ که چندی پیش به اظهارات آن پرداخت نه‌تنها شرکت‌های بلاتکلیف را از آمدن به ایران پشیمان کرد، بلکه برخی دیگر را نیز که به تازگی در بازار ایران حضور پیدا کرده بودند را مجاب کرد که ایران را ترک کنند. به این ترتیب شرکت سئات بخش اسپانیایی شرکت فولکس‌واگن که از مدت‌ها پیش برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده بود و حتی اقدام به واردات برخی خودروهای خود نیز کرده بود، طی هفته جاری اظهار داشت که از حضور در بازار ایران صرف‌نظر کرده است.

این شرکت اسپانیایی که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فولکس‌واگن شناخته می‌شود، از حدود یک‌سال پیش بازار ایران را زیر ذره‌بین گذاشته و قصد ورود به این بازار را داشت حالا اما این شرکت با وجود برنامه‌های بلندمدتی که برای بازار کشورمان تدوین کرده بود، اظهار داشته که از بازار ایران انصراف داده است. در این بین سخنگوی این شرکت اما به نکته جالبی اشاره کرده و اینکه انصراف این شرکت از ورود به بازار ایران هیچ ارتباطی به سخنان دونالد ترامپ ندارد.در این مورد بسیاری از کارشناسان نگاه تردیدآمیزی نسبت به اظهارات این مقام سئات دارند و همزمانی توقف فعالیت در ایران با اظهارات ترامپ را دلیل تردید در سخنان وی می‌خوانند.در همین حال سخنگوی شرکت سئات اسپانیا عنوان کرده که سئات نیاز دارد بر روی بازارهای بزرگ دارای پتانسیل اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و همچنین مناطقی مانند آفریقای‌شمالی و آمریکای‌لاتین تمرکز کند و همین امر موجب انصراف سئات از ورود به بازار ایران شده است.

این در حالی است که مدیرعامل این خودروساز اسپانیایی در ماه مارس امسال اعلام کرد که دولت اسپانیا از آنها درخواست کرده تا شرایط بازار ایران را ارزیابی کرده و شانس خود را در این کشور امتحان کنند. تا به حال حداقل دوبار برای واردات رسمی برند سئات به کشور تلاش شده است که این تلاش هربار با شکست مواجه شده است. به‌طوری‌که در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران که سال ۹۳ برگزار شد، دبیر این همایش از حضور شرکت سئات در همایش مذکور خبر داده بود و اینکه این شرکت اسپانیایی جزو مدعوین همایش است. در این بین اما با توجه به اظهارات دونالد ترامپ نگرانی‌هایی از عدم حضور شرکت مادر یعنی فولکس‌واگن نیز به گوش می‌رسد. در حال‌حاضر فولکس‌واگن با یک شرکت بخش خصوصی کشور قراردادی برای واردات و تولید خودروهای این شرکت منعقد کرده و برخی از منابع غیرموثق از فراهم شدن زمینه واردات محصولات این شرکت و همچنین تدارک برای تولید خبر می‌دهند.

در هر صورت آنچه مشخص است با توجه به سهم وبازاری که هم‌اکنون فولکس‌واگن در آمریکا دارد، نگرانی ایرانی‌ها از عدم حضور این شرکت شاید بی‌جا نباشد. در حال‌حاضر در میان شرکت‌های خارجی، تویوتا و هوندا به ترتیب در جایگاه‌های دوم و چهارم پرفروش‌ترین‌های بازار خودروی آمریکا در سال ۲۰۱۶ قرار گرفتند. همچنین نیسان با داشتن سهم بازار ۱/ ۸ درصدی در جایگاه پنجم، هیوندایی با سهم بازار ۴/ ۴ درصد در جایگاه هفتم، کیا با سهم بازار ۷/ ۳ درصد در جایگاه هشتم، فولکس‌واگن با سهم بازار ۸/ ۱ در جایگاه پانزدهم و فیات با سهم بازار ۲/ ۰ درصد در جایگاه سی‌ام پرفروش‌ترین شرکت‌های خودروسازی در بازار خودروی آمریکا قرار گرفتند. با توجه به سهم شرکت‌های یادشده در بازار آمریکا در این زمینه می‌توان به مذاکرات شرکت‌های فیات، نیسان و کیا نیز که هم‌اکنون در جریان است، اشاره کرد.از آنجا که این سه خودروساز بزرگ دارای سهم و نقش بسیار در بازار آمریکا هستند، بنابراین به‌نظر می‌رسد، بعد از اظهارات دونالد ترامپ درخصوص ایران، تصمیم آنها برای حضور در بازار ایران نهایی می‌شود. این شرکت‌ها هر چند تاکنون با تردید درباره بازار ایران به مذاکره با خودروسازان ایرانی مشغول بوده‌اند و به‌صورت آهسته و پیوسته قدم در مسیر ورود به بازار خودرو ایران گذاشته‌اند، اما بعد از تعیین تکلیف برجام تصمیم خود را نهایی خواهند کرد.