برنج ، خواص و تکنیک‌های کاهش کالری آن

 دکتر کمپنر می‌گوید البته من دقیقانمی دانم ماده فعال موجود در برنج که چنین اثری دارد چیست، ولی فکر می‌کنم چون برنج برای محدود کردن مقدار سدیم در بدن موثر بوده و در عین حال تاثیر محسوسی نیز در کم کردن وزن دارد شاید به این دلیل است که برای کاهش فشار خون ورفع اختلالات کلیوی موثر است. محققان دیگری در هندوستان نیز نظیر چنین خاصیتی را در برنج برای کاهش فشار خون تجربه کرده‌اند. در مورد طبیعت برنج حکمای طب سنتی اتفاق نظر ندارند عده‌ای آن را از نظر حرارت وبرودت کمی گرم و عده‌ای دیگر کمی سرد و برخی نیز معتدل می‌دانند ولی به هر حال از نظر تری و خشکی آن را خشک می‌دانند. در مورد خواص آن نظرهای مختلف دارند و نتیجه این است که اگر برنج ر ابه‌صورت چلو آبکش در آورند یعنی پس از ریختن آب آن را بگیرند و نرم کنند کمی سرد است و آب آنکه دور ریخته می‌شود کمی گرم است ولی اگر کته کنند یعنی آب آن را نگیرند آن را گرم می‌دانند.

نظر طب سوزنی در مورد برنج

در مورد خواص برنج معتقدند که خواب‌آور است و خوابی نیکو می‌آورد. تشنگی را رفع می‌کند و اسهال صفراوی را تسکین می‌دهد.چاق‌کننده است و تولید اسپرم را افزایش می‌دهد وبرای شکم روش ودرد روده‌ها و زخم روده‌ها و اسهال خونی و اختناق رحم و امراض کلیه و مثانه نافع است. رنگ صورت را جلا می‌دهد و اگر با شیر و شکر خورده شود خیلی مقوی است و نیروی جنسی را تقویت می‌کند و تولید اسپرم را افزایش می‌دهد. اگر با دوغ تازه و سماق خورده شود تشنگی را فرو می‌نشاند و آشفتگی ودل به هم خوردگی و اسهال صفراوی را آرام می‌کند. خوردن برنج رنگ چهره را در خشان می‌کند و اخلاط صالح تولید می‌کند. خوردن حریره یا فرنی آرد برنج که با پیه کلیه بز پخته شده باشد برای رفع اسهال و دل درد و زخم روده‌ها بسیار نافع است اگر برنج سفید را در آب خیس کنند و آب صاف شده آن را بخورند برای بند آوردن اسهال و قطع قاعدگی مفید است.

برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی دنیا است؛ به‌خصوص در کشورهای آسیایی زیاد مصرف می‌شود. این ماده غذایی خواص و فواید زیادی دارد و نباید خود را از آن محروم کرد. اما برنج همیشه به پرکالری بودن شهرت داشته است و افرادی که قصد لاغری یا حفظ تناسب اندام دارند از این مساله شاکی و ناراضی هستند. برنج سرشار از نشاسته است و ۲۰۰ گرم برنج تا حدود ۲۵۰ کیلوکالری انرژی وارد بدن می‌کند. البته این میزان با توجه به نوع برنج متفاوت است. با این حال می‌توان کالری برنج را به نصف کاهش داد و با خیالی راحت تر آن را مصرف کرد در بین مواد غذایی حاوی نشاسته مانند برنج، سیب زمینی و پاستاها، برخی این نشاسته را با سرعت بیشتری در بدن به قندهای قابل جذب تبدیل می‌کنند. بنابراین باید به دو نکته توجه داشت:

  • مواد غذایی حاوی شاخص گلیسمی بالا (کالری بیشتر) که با سرعت به قند تبدیل می‌شوند.
  • مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین (کالری کمتر) که به مدت زمان بیشتری برای آزاد کردن قند نیاز دارند. یک محقق سریلانکایی ۸ غذا با بیش از ۳۸ نوع مختلف برنج تهیه کرده و به نتایج جالبی درخصوص کاهش کالری و شاخص گلیسمی برنج رسیده است.

برنج را بشویید

برنج را قبل از پخت با آب بشویید تا نیمی از نشاسته آن گرفته شود. سپس اجازه دهید تا در آب سرد خیس بخورد. زمانی که آب به نشاسته آغشته و کدر شد آن را عوض کرده و دوباره آب تمیز داخل برنج بریزید؛ البته با این کار علاوه بر کمتر شدن شاخص گلیسمی مقداری از مواد مغذی برنج هم از آن خارج می‌شود.

پیلاف به جای کته و پلوی سفید

به جای کته یا پلوی دمی از پیلاف استفاده کنید. اگر اسم پیلاف برایتان کمی عجیب و غریب است باید بگوییم که این نوع برنج تا حدودی شبیه برنج کته استامبولی یا قاطی پلوهای خودمان است که با انواع سبزیجات طبخ می‌شود. به این صورت که ابتدا انواع سبزیجات مخصوص پیلاف مانند قارچ، تره فرنگی، سیر و غیره را تفت می‌دهند و سپس برنج را شسته و داخل آن می‌ریزند. بعد از کمی تفت آب گوشت را به آن افزوده و بعد از جوشیدن زیر شعله را کم کرده و اجازه می‌دهند برنج آماده شود. می‌توانید در اینترنت دستور تهیه پیلاف را به‌طور کامل پیدا کنید. در این روش استفاده از سبزیجات و روغن باعث خنثی شدن شاخص گلیسمی برنج می‌شود.

روغن نارگیل

به این ترتیب که به آب برنج کمی روغن نارگیل اضافه کنید. بعد از پخته شدن برنج، آن را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد شود. این شیوه یعنی سرد کردن برنج ساختار آن را به‌طور کامل عوض کرده و میزان کالری آن را به نصف می‌رساند.

برنج قهوه‌ای را هم امتحان کنید

برنج قهوه‌ای یکی از غلات سالم در رژیم غذایی برخی افراد است. این برنج ویتامین‌ها و املاح بالایی دارد و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. برنج قهوه‌ای رژیم غذایی کامل و معجزه آسایی است و در اکثر نقاط دنیا برنج جزو غذای روزانه افراد به شمار می‌رود. متاسفانه اکثر برنجی که هر ساله تولید می‌شود، فرآیندهایی روی آن انجام می‌شود تا برنج سفید تولید شود، در حالی که لایه‌های جوانه و سبوسی که از دانه جدا می‌شود حاوی مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آنچه باقی می‌ماند فقط آندوسپرم دانه و عمدتا حاوی نشاسته است. خالص ترین شکل برنج، برنج قهوه‌ای کامل است که فقط پوسته غیرخوراکی آن جدا می‌شود.

برنج یک منبع عالی کربوهیدرات ها، منگنز، سلنیوم، فسفر، منیزیوم و ویتامین‌های گروه ب و از لحاظ تغذیه‌ای بسیار غنی است؛ در حالی که آسیابانی و ساییدن که برنج قهوه‌ای را به برنج سفید تبدیل می‌کند باعث از بین رفتن اکثریت مواد مغذی فوق می‌شود. همچنین از آنجایی که برنج قهوه‌ای، لایه سبوس خود را حفظ می‌کند در مقایسه با برنج سفید، حاوی چهار برابر فیبر غیرمحلول بیشتر است. برنج بدون گلوتن بوده و یکی از غلات بسیار سهل‌الهضم به شمار می‌رود و برای کسانی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند، مناسب است. برنج قهوه‌ای و تمام غلات و دانه‌های سبوس‌دار، منبع بسیار خوبی از منیزیم است؛ منیزیم فعال‌کننده بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم در بدن است. این آنزیم‌ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می‌کنند

* خوردن روزانه برنج قهوه‌ای به علت دارا بودن همزمان فیبر غیرمحلول و سلنیوم، می‌تواند از سرطان کولون پیشگیری کند. فیبر غیرمحلول، مدت زمان در معرض بودن مواد سرطان زا با سلول‌های کولون (روده بزرگ) را به حداقل می‌رساند و ثابت شده که سلنیوم از تکثیر سلول‌های سرطان، جلوگیری می‌کند.

* فیبر موجود در برنج قهوه‌ای در کاهش میزان کلسترول موثر است. همچنین به بدن در حفظ میزان یکنواخت قند خون و جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه نیز کمک می‌کند. برنج قهوه‌ای، ۳ برابر برنج سفید دارای فیبر است و فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست است.

* برنج قهوه‌ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم است؛ به‌طوری که یک فنجان از آن، ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می‌کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می‌کند و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می‌شود. منگنز برای سلامتی سیستم اعصاب و برای تولید هورمون‌های جنسی بسیار مهم است و جزو مهم آنتی اکسیدان است و از تخریب سلول پیشگیری می‌کند، همچنین منگنز مانع رعشه، ضعف روحی، جوش‌های پوستی و آسیب‌های لوزالمعده است.

* یک فنجان برنج قهوه‌‌ای پخته شده در حدود ۳/ ۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می‌کند. سلنیوم یکی از اجزای اساسی سوخت وساز بدن است، برای مثال در سوخت و ساز هورمون سلنیوم با کمک ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی خود را کامل می‌کند. سلنیوم نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است، بلکه برای بیماری‌های قلبی، کاهش علامت‌های تنگی نفس، درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید است. خوردن روزانه برنج قهوه‌ای به علت دارا بودن همزمان فیبر غیرمحلول و سلنیوم، می‌تواند از سرطان کولون پیشگیری کند.

* برنج قهوه‌ای و تمام غلات و دانه‌های سبوس دار، منبع بسیار خوبی از منیزیم است؛ منیزیم فعال‌کننده بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم در بدن است. این آنزیم‌ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می‌کنند. بر اساس مطالعات به دست آمده برنج قهوه‌ای، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم می‌کند.

* روغن برنج قهوه‌ای (یا روغن سبوس برنج)، دارای مقدار کمی کلسترول LDL (کلسترول بد) است.برنج «باسماتی» جزو برنج‌های قهوه‌ای است؛ باسماتی و دیگر برنج‌های قهوه‌ای، شاخص گلیسمی کمتری دارند. برنج قهوه‌ای را می‌توان تا ۶ ماه نگهداری کرد.

 نحوه پخت برنج قهوه‌ای

برای پختن برنج قهوه‌ای، هر واحد برنج را با دو واحد آب در حال جوش یا آب گوشت در حال جوش مخلوط کنید. پس از اینکه آب دوباره شروع به جوشیدن کرد، شعله آن را کم کنید، در آن را ببندید تا به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه به‌طور ملایم بپزد. میزان آب را طوری انتخاب کنید که وقتی برنج می‌پزد آب آن به‌طور کامل جذب برنج شده باشد. در صورتی که برنج در مقادیر بیش از حد آب بپزد و آب اضافی را دور بریزید، مواد مغذی آن از دست می‌رود.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته