کشاورزی عمده‌ترین راهبرد توسعه در دهه اخیر بوده است

 خرمشهر را  ازلحاظ محصولات کشاورزی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهرستان خرمشهر ازجمله شهرهای پر آب کشور به جهت گسترش فعالیت‌های کشاورزی است، اما متاسفانه تاکنون تنها سطح اندکی از زمین‌های مستعد در شهرستان خرمشهر زیر کشت درختان میوه، خرما و نهال کاری درختان مختلف است. وجود پاره‌ای از باغات کوچک از قبیل موز، انار، انجیر و مرکبات نشان می‌دهد که این ناحیه به لحاظ باروری محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیار مستعد  است. همچنین با توجه به نوع اقلیم ناحیه امکان کشت و بهره‌برداری محصولات، دوبار در طول سال نیز وجود دارد. در خرمشهر مقدار قابل مشاهده‌ای مرکبات، انگور و میوه‌های دیگر در باغ‌های این شهرستان به عمل آمده است. موسم کاری در خرمشهر ابزاری است که به کمک آن می‌توان تنوع محصولات کشاورزی منطقه را بیش از پیش بالا برد. کما اینکه شاهد هستیم در مزارع وسیع کرانه غربی رودخانه کارون و روستاهای آن در دو فصل زراعی محصول گندم و یا صیفی جات به فراخور فصل موجود کشت می‌شود. همچنین وجود رودخانه‌های بهمن شیر، کارون، اروند رود و کانال‌های آبی کشیده شده از آنها توان و قدرت زراعت را در این شهرستان به طور فزاینده بالا برده است.

 آیا کنون طرح‌های حمایتی در خصوص بهبود وضعیت کشاورزی صورت گرفته است؟

طرح‌های حمایتی از مزارع و کشاورزان خرمشهر تا کنون به صورت درست و کامل انجام نگرفته و نیاز است با انجام نشست‌های تخصصی و کارشناسی راهکارهای بهبود وضعیت کیفی و کمی‌ تولید محصولات زراعی منطقه را مورد واکاوی قرار داده و برنامه‌های لازم در زمینه بهبود وضعیت موجود طرح‌ریزی و انجام شود. ازجمله این طرح‌ها اجرای طرح جامع آب رسانی آبادان و خرمشهر است که از این طریق می‌توان هزاران هکتار از اراضی شهرهای مزبور را برای کشت و کشاورزی تامین کرد.

 عملکرد خرمشهر در حوزه محصول خرما به چه نحوی است؟ در این خصوص چند واحد بسته بندی وجود دارد؟ کشور‌های عمده واردکننده این محصولات کدام‌ها هستند؟

دو محصول اصلی و عمده خرمشهر در زمینه کشاورزی خرما و آبزیان است که نیاز است به تفصیل در مورد هر یک از آنها سخن گفته شود: خرما یکی از محصولات مهم در مناطق گرمسیری کشورهای آسیای مرکزی است که به دلیل ترکیبات و خواصش میوه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود. در واقع خرما یک محصول اقتصادی است که در توسعه صادرات نقش مهمی ‌را ایفا می‌کند و ایران یکی از مناطق مستعد جهان برای تولید خرما است؛ به طوری که در تمام مناطق کشور که شهرستان خرمشهر جزیی از آن محسوب می‌شود نخلستان ‌های بسیاری وجود دارد. در شهرستان خرمشهر انواع خرما را داریم که عبارتند از: استعمران، بریم، دیری، حلاوی، خضراوی، برحی، گنطار، زاهدی  که هر کدام از این خرما‌ها ارزش غذایی بالایی دارد.

حدود ۳۷۸۲ هکتار سطح زیر کشت در شهرستان خرمشهر وجود دارد. از خرما می‌توان برای بیسکویت خرما، لواشک خرما، کشمش خرما، عسل خرما، نان قندی خرما و غیره استفاده کرد. همچنین در شهرستان خرمشهر چند نوع خرمای صادراتی داریم که بازارهای بین‌المللی بیشتر متقاضی خرید خرمای استعمران هستند. استعمران مرغوبترین و با ارزش ترین خرمای صادراتی است. در شهرستان خرمشهر حدود ۱۰ واحد بسته‌بندی دارای مجوز صنایع تبدیلی داریم که در حال فعالیت هستند و حدود هفت کارگاه فعال در حوزه تولیدی و بسته‌بندی خرما داریم. در واقع سالانه هر شرکت حدود ۵هزار تا ۷ هزار تن صادرات خرما دارد که تمامی ‌این کارگاهای فعال و برخی از آنها  عضو اتاق بازرگانی خرمشهر هستند. کشورهای عمده واردکننده خرما از خرمشهر عبارت هستند از کانادا، استرالیا، آلمان انگلستان، آفریقای جنوبی و امارات متحده  عربی.

 در خصوص صنعت آبزیان؟ عملکرد  این  شهرستان چگونه است؟

شهرستان خرمشهر یکی از شهرهای استان خوزستان است که ظرفیت استثنایی و پتانسیل ویژه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری بخش آبزیان دارد که در حال حاضر حدود ۷۰ حوضچه پرورش ماهی به صورت فعال که عضو اتاق بازرگانی خرمشهر هستند، سالانه حدود ۳۰هزار تا ۵۰ هزار تن صادرات ماهی از منطقه مرزی شلمچه به عراق داریم که سال به سال روند صادرات ماهی از خرمشهر درحال رشد است به هر حال می‌توان ادعا کرد پرورش آبزیان نیز قدرت و ویژگی دیگر خرمشهر در زمینه کشاورزی است. مزارع پرورش آبزیان در این شهرستان توان صادرات را به طور کامل در خود دارد. آب‌های ساحلی استان خوزستان از نظر انواع آبزیان دارای تنوع گونه ای فراوانی است، وجود صیدگاه‌های غنی و باارزش ماهیان دریایی شوریده، صبور، شیر و وجود ذخایر گونه‌های میگو و انواع ماهی‌های پرورشی و سواحل وسیع زمین‌های مستعد و وجود منابع عظیم آبی، زمینه مناسبی را برای توسعه آبزی‌پروری و جذب سرمایه‌گذار فراهم کرده است. در واقع فرایند توسعه استان بر پایه مزیت و امکان دریا و آبزی پروری و کشاورزی آغاز شده و در دهه اخیر تداوم یافته از همین رو شیلات و جایگاه آن در فرایند توسعه و تحول استان از عمده‌ترین راهبردهای توسعه در دهه اخیر بوده است.