People

خانه وحشت در کالیفرنیا

آخر هفته

مجله سرگرمی پیپل در این هفته به سراغ جنایتی تازه در یک خانواده آمریکایی رفته که بسیار در رسانه‌های دنیا سر و صدا کرده است. به نوشته این مجله، یک زن و شوهر ساکن کالیفرنیای آمریکا که ۱۳ دختر و پسرشان را در خانه زنجیر، زندانی و شکنجه کرده بودند، توسط پلیس دستگیر شدند. به گفته پلیس، والدین این دختران و پسران برخی از آنها را با زنجیر به تخت بسته بودند و آنها طی سال‌ها از سوء‌تغذیه رنج برده‌اند.

همسایه‌های این خانواده که در ۱۱۳ کیلومتری شرق لس آنجلس زندگی می‌کنند، گفته‌اند که این زن و شوهر هیچ رابطه اجتماعی با دیگران نداشتند و به ندرت در میان مردم ظاهر می‌شدند و در یک مورد وقتی آنها چند فرزند این خانواده را در حال جارو کردن حیاط خانه دیده‌اند، این کودکان رفتاری داشته‌اند که گویا تا کنون کسی را ندیده‌اند. پلیس وقتی به این موضوع پی برد که دختر ۱۷ ساله این خانواده توانست از خانه فرار کند و با پلیس تماس بگیرد. به گفته پلیس فرزندان این خانواده که از سوی والدینشان زندانی و شکنجه شده‌اند بین ۲ تا ۲۹ سال سن دارند و ۷ نفر آنها در سنین بزرگسالی هستند. وقتی پلیس این کودکان را از خانه بیرون آورد بسیار کثیف بودند و از سوء تغذیه رنج می‌بردند. دیوید فیلن پدر ۵۷ ساله این خانواده و لویس آنا مادر ۴۹ ساله این خانواده با اتهام شکنجه و ایجاد خطر مرگ برای کودکان مواجهند.

این مجله درخصوص فرار دختر ۱۷ ساله شجاع آنها می‌نویسد: هنوز گرگ و میش بود که صدای غیژغیژ پنجره آمد. تازه ۱۴ روز از آغاز سال نوی میلادی گذشته بود. دختر نوجوان از میان پنجره به بیرون پرید تا بتواند خود، خواهران و برادرانش را نجات دهد. پرواز برای یک رستگاری دقیق ترین توصیفی است که می‌توان از پرش دختر داشت. او یک موبایل غیر فعال هم داشت. او توانست در نهایت در ساعت ۵ و ۵۳ دقیقه صبح با شماره فوریت‌های پلیسی و پزشکی آمریکا تماس برقرار کند و پرده از جنایتی بزرگ بردارد. او در گزارشی که برای پلیس داشت گفت که ۱۲ برادر و خواهر وی در اسارت پدر و مادرشان قرار دارند و حق هیچ‌گونه ارتباطی با جهان بیرون را ندارند. زمانی که نیروهای پلیس با وی قرار ملاقات گذاشتند، از دیدن دختر شوکه شده بودند. دختری لاغر اندام که مشخصا از سوءتغذیه مفرط رنج می‌برده است. آنها زمانی بیشتر شوکه شده بودند که تصاویر خواهران و برادران دختر نوجوان را از طریق گوشی موبایل اش دیدند. یکی از نیروهای ریورساید درخصوص خانه بچه‌ها می‌گوید: خانه بسیار کثیف و وحشتناک بود. او می‌گوید: اگر شما ۱۷ ساله باشید اما به اندازه یک دختر ۱۰ ساله دیده شوید چه حسی به شما دست می‌دهد.

همه فرزندان این خانواده از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. البته چنین شرایطی برای فرزند ۲۹ ساله خانواده هم مشهود بود. این مقام پلیس به مجله پیپل می‌گوید: من جز شکنجه اسم دیگری نمی‌توانم برای آن انتخاب کنم. مقامات توانستند پدر و مادر این خانواده را دستگیر کنند و هم اینک آنها به اتهام شکنجه در بازداشت پلیس به سر می‌برند. مایک هسترین، وکیل محلی منطقه می‌گوید: جنایت‌هایی از این دست که پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد و به شکل معجزه فاش می‌شود، به راستی قلب همه ما را می‌شکند. شواهد و قراین حکایت از این دارد که فرزندان این خانواده برای سالیان سال پشت درهای بسته شکنجه می‌شده‌اند. پلیس می‌گوید در جریان بازپرسی از والدین، آنها نتوانسته‌اند دلیل قانع‌کننده‌ای در این باره که چرا فرزندانشان را در اسارت نگه داشته‌اند، ارائه دهند.

رئیس پلیس منطقه هم در جریان یک نشست خبری گفت که این دختر ۱۷ ساله توانسته است حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی از پنجره خانه بیرون پریده و به کمک یک تلفن همراه غیرفعال که در خانه پیدا کرده بود، با شماره ۹۱۱ تماس بگیرد. (بنا بر قانون فدرال آمریکا، با تمام گوشی‌های همراه حتی آنهایی که دیگر قابل استفاده نیستند نیز امکان تماس با شماره تلفن‌های اضطراری وجود دارد.) پلیس پس از روبه‌رو‌ شدن با این دختر ۱۷ ساله که به دلیل سوء‌تغذیه و اسارت طولانی، بدن و چهره‌ای بسیار نحیف داشت، ابتدا فکر می‌کند که با دختری ۱۰ ساله روبه‌رو است. اما این دختر داستان تلخ اسارت خود و خواهر و برادرانش را برای پلیس تعریف می‌کند و حتی می‌تواند عکس‌هایی را به آنها نشان دهد تا پلیس حرف‌هایش را باور کرده و درصدد بازرسی خانه برآید. پلیس کالیفرنیا پس از مراجعه به این خانه با ۱۲ خواهر و برادر ۲ تا ۲۹ ساله مواجه می‌شود که در شرایط «وحشتناکی» به سر می‌بردند. مسوولان منطقه پس از نجات این ۱۳ نفر به آنها غذا و نوشیدنی داده و ۶ خواهر و برادری را که سن کمتری داشتند در بیمارستان بستری کرده‌اند. گفته می‌شود که این فرزندان از لحاظ روحی نیاز به مراقبت‌های درازمدت دارند.

مقامات پلیس کالیفرنیا می‌گویند در جریان بازپرسی از والدین، دیوید آلن پدر ۵۷ ساله این خانواده و لویس آنا مادر ۴۹ ساله، آنها نتوانسته‌اند دلیل قانع‌کننده‌ای در این باره که چرا فرزندانشان را در اسارت نگه داشته و به غل و زنجیر بسته بودند، ارائه دهند و مادر فرزندان در قبال سوالات پلیس، حالتی «بهت‌زده» داشته است. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، این خانواده از سال ۲۰۱۰ میلادی در کالیفرنیا ساکن هستند و پیش از آن برای سال‌ها در تگزاس زندگی می‌کردند. دیوید فیلن و لویس آنا همچنین سابقه دو بار اعلام ورشکستگی دارند.

 

The Week

فیس‌بوک؛ یاور اخبار جعلی

آخر هفته

مجله نیوزویک در این شماره از اعمال برخی محدودیت‌ها در فیس‌بوک خبر داد. از زمانی که بحث اخبار جعلی داغ شد، برخی از شبکه‌های اجتماعی متهم به اشاعه بیشتر این نوع اخبار شدند. به همین منظور مجله ویک خبر از محدودیت‌های خودخواسته از سوی فیس‌بوک می‌دهد. سردبیر این مجله می‌نویسد: مارک زوکربرگ ایده‌هایی دارد. در میان رشد مدارک قابل استناد در باب اینکه شبکه‌های اجتماعی با توسعه اخبار جعلی به روسیه در جهت مداخله در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ کمک کرده‌اند، این شبکه بزرگ اجتماعی تصمیم گرفته است در برخی سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. به اعتقاد سردبیر این مجله، پس از رسوایی‌های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، حالا زوکربرگ تصمیم گرفته است تا این غول خود را اهلی کند.

هفته پیش زوکربرگ هشدار داد که فیس‌بروک به دورانی باز خواهد گشت که کوچک‌تر و کمتر بحث‌برانگیز بود. در این سیستم قرار است پست‌های خانوادگی و دوستان بیشتر از خروجی‌های خبری باشد. زوکربرگ می‌گوید که این سیستم بهتر نیز است، زیرا موجب می‌شود تا کاربرها بیشتر در فیس‌بوک حضور داشته و شادتر باشند. زوکربرگ گفته است که او می‌خواهد فیس‌بوک برای آدم‌هایی باشد که دوست دارند بهتر باشند. براساس تصمیم زوکربرگ در این شبکه اجتماعی چند صد میلیون نفری رخدادهای اجتماعی و خانوادگی، قوی‌تر از چشم‌اندازهای سیاسی خواهد شد. البته این تنها فیس‌بوک نیست که قرار است در میان غول‌های سیلیکون‌ولی تغییراتی را در ساختار خود ایجاد کند.

در چند وقت اخیر بین سیلیکون‌ولی و سیاستمداران تنش‌های شدیدی مشاهده شده است. اخیرا سیاستمداران از این شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی به دلیل آسیب‌هایی که می‌رسانند، شکایت دارند. این اعتقاد وجود دارد که گجت‌ها بیشتر از اینکه خوب باشند، مضر هستند. در بین نخبگان نیز چنین اعتقادی وجود دارد. کارشناسان بر این باورند محصولاتی مانند اپل اعتیادآور است و این به ضرر نوجوانان و کودکانی است که از آن استفاده می‌کنند. گوگل نیز متهم است که از اطلاعات کاربران خود در خارج از کشور سوءاستفاده کرده است. یوتیوب و به‌ویژه آمازون متهم شده‌اند که با توسعه فناوری در حال کشتن مشاغل هستند. اقتصاددانان می‌گویند که این شرکت‌ها موجب بی‌ثباتی اقتصاد آمریکا شده‌‌اند. چند سال پیش این احساس وجود داشت که فناوری‌ها بی‌ضرر هستند و آسیبی وارد نخواهند کرد اما حالا که در عصر طلایی اختراعات و خلاقیت آمریکا به سر می‌بریم، این احساس به‌وجود آمده است که فناوری‌ها آنچنان که باید سالم و مفید نیستند. با این رویکرد باید گفت که به غروب سیلیکون‌ولی نزدیک شده‌ایم. حتی اگر این فرض را در نظر بگیریم که شرکت‌های بزرگ تقصیری در به‌وجود آمدن وضع موجود نداشته باشند، تغییرات قطعی برای آنها در راه است.

به نظر می‌رسد شروع این تغییرات از غول نا‌آرامی باشد که زوکربرگ خلق کرده است. «کسی نیوتون» در سایت «TheVerge» در گزارشی نوشت: فیس‌بوک به‌دنبال جاه‌طلبی‌های تازه‌تری است. این شرکت می‌خواهد با کوچک‌تر کردن فیس‌بوک، تغییراتی در ساختار آن ایجاد کند. این شبکه اجتماعی که در چند وقت اخیر نیش منتقدان خود را در باب کمک به روسیه برای اشاعه اخبار جعلی تحمل کرده، حالا قصد دارد تا تغییراتی ایجاد کند که سر و صدای مخالفانش بخوابد.

 این شبکه اجتماعی که بزرگترین در نوع خود در جهان است به‌دنبال تسریع در تغییرات است. مهم‌ترین تغییر در حوزه «نیوزفید» خواهد بود. اخبار پخش شده از این بخش محدودتر خواهند شد. در این سیستم پست‌های خانوادگی یا دوستانی که «کامنت» زیاد داشته و مورد اقبال بوده است، نسبت به اخبار اولویت پیدا خواهد کرد. در عمل یعنی شما بیشتر از اینکه مثل حالا اخبار ببینید، احتمالا با عکس‌های کودکان زیبا و پست‌های خانوادگی بیشتری روبه‌رو خواهید شد. در این حالت چرخش و انتشار این نوع پست‌ها بیشتر از قبل خواهد شد و در نهایت شبکه اجتماعی فیس‌بوک خانوادگی‌تر خواهد شد.

زوکربرگ می‌گوید که او به دنبال محدودیت‌هایی برای اخبار و مقاله‌های سیاسی خواهد بود. مایک ایزاک در نیویورک‌تایمز نوشت: این میلیاردر ۳۳ ساله قصد دارد تغییرات قابل توجهی در فیس‌بوک ایجاد کند. او اخیرا پذیرفته است که شبکه اجتماعی او احتمالا نقش مهمی در تغییر نتیجه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ داشته است. فیس‌بوک پیش‌تر نیز متهم شده بود که با بی‌توجهی به کاربرها و اخبار جعلی به ریزش آرای هیلاری کلینتون کمک کرده است. در برخی گزارش‌ها آمده است که روس‌ها با ایجاد صفحات مجازی خبری جعلی توانسته‌اند موقعیت حزب دموکرات را در انتخابات تضعیف کنند. همچنین برخی کاربرهای جعلی نیز در این شبکه پا گرفتند که به انتشار این نوع اخبار جعلی کمک می‌کردند.

باربارا اورتوتای در آسوشیتدپرس نوشت: بازگشت فیس‌بوک به ریشه خود بدون ریسک نخواهد بود. به اعتقاد وی ممکن است این عمل منجر به ریزش کاربران این شبکه اجتماعی شود، زیرا برخی از کاربران این شبکه اخبار را از طریق فیس‌بوک دنبال می‌کنند و در صورت ایجاد محدودیت، بسیاری از کاربران فیس‌بوک برای تامین اخبار روزانه خود به جاهای دیگر سرک خواهند کشید. اورتوتای بر این باور است که این ریزش موجب خواهد شد مقداری ضرر مالی هم به این شرکت وارد شود ولی این ضرر مالی به قدری نخواهد بود که به این غول بزرگ گزندی وارد شود. زیرا این امکان وجود دارد با شادتر شدن فضای فیس‌بوک، شرکت‌های بیشتری برای تبلیغات خود به این غول رجوع کنند.