مشتریان چه خودروی شاسی‌بلند داخلی را می‌پسندند؟

در این بین خودروهای شاسی‌بلند، نه در ایران بلکه در همه جای دنیا جزو علایق مشتریان به‌حساب می‌آید و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند به‌جای خودروی سدان از شاسی‌بلند بهره ببرند. از نظر بسیاری از مشتریان، خودروهای شاسی‌بلند ایمنی و دوام بسیار بیشتری نسبت به خودروهای سواری دارند و عملکرد فنی آنها نیز بهتر و مورد اعتماد‌تر است. اما همانطور که گفته شد چند سالی می‌شود که با افزایش واردات خودروهای خارجی از جمله اتومبیل‌های SUV به کشورمان، شاسی‌بلند‌ها فروش قابل‌توجهی داشته‌اند. دوام بالا، سواری بهتر و ایمنی بیشتر نسبت به خودروهای سواری عواملی توجیه‌کننده برای هر خریدار خودروی شاسی‌بلند است. اما آیا به واقع می‌توان به ایمنی، کیفیت سواری و پایداری خودروهای شاسی‌بلند در ایران که بیشتر نیز در قبضه خودروسازان چینی قرار دارد بیش از خودروهای سواری اطمینان کرد؟

آنچه در کل بسیاری از کارشناسان به آن معتقدند این است که کابین بلند‌تر، چرخ‌های بزرگ‌تر و وزن بیشتر، طراحی خودروهای شاسی‌بلند را بیش از هر خودروی دیگری همواره با چالش مواجه کرده است به‌طوری‌که کابین این خودرو‌ها با مقاومت بیشتری در برابر هوا به افزایش مصرف سوخت و کاهش پایداری خودرو منجر می‌شود. با اینکه اصلاحات و تغییرات در طراحی بدنه و بلندای کابین به کم‌شدن مقاومت در برابر هوا کمک کرده است، اما پدیده کاهش پایداری و مصرف سوخت بالاتر امری اجتناب‌ناپذیر و چالشی مهم برای خودروسازان و طراحان این نوع خودروها است. مشتریان آنچه از خودروهای شاسی‌بلند می‌خواهند راحتی سواری، ایمنی بالا و مصرف سوخت پایین است که هر سه مورد همواره به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر بدنه و بلندای بیشتر کابین تقریبا با خواسته مشتریان همخوانی ندارد.

در یک بررسی فنی باید گفت که بزرگ‌تر بودن ابعاد بدنه خودروهای شاسی‌بلند دلیلی بر ایمنی بیشتر آنها نسبت به سواری‌ها نیست. این خودروها ضعف‌ها و کاستی‌هایی در مقایسه با خودروهای سواری دارند؛ به‌طوری‌که به‌واسطه اتاقی بلندتر و کشیده‌تر، مقاومت این نوع خودروها در برابر باد افزایش پیدا می‌کند که طبق آن مصرف سوخت نیز بیشتر خواهد شد. ازسوی دیگر شاسی‌بلند‌ها وزن بیشتری نسبت به انواع سواری دارند.فاصله کف کابین تا زمین در مقایسه با سواری‌ها بیشتر بوده و قابلیت اعتماد به آنها در مواجهه با مسیر‌های پر دست‌انداز را بیشتر می‌کند.

این علت نیز باعث کاهش سرعت نهایی خودرو و افزایش لرزش‌ها و کاهش هندلینگ نیز می‌شود. ازسوی دیگر بسیاری از مشتریان تاکید می‌کنند که شاسی‌بلندها از ایمنی بهتری نسبت به سواری‌ها برخوردارند، این مساله اگرچه به کابین بزرگ و طراحی این نوع خودروها بازمی‌گردد اما باید قبول کرد که خودروهای شاسی‌بلند ایمنی بیشتری نسبت به انواع سواری‌ها ندارند.به‌طوری‌که سواری‌ها قابلیت مانور خیلی بهتری نسبت به انواع شاسی‌بلندها دارند و می‌توان به آنها اطمینان بیشتری داشت.در این بین قیمت نیز اصل مهمی در انتخاب بسیاری از مشتریان به‌شمار می‌رود. خودروهای شاسی‌بلند متعلق به خودروسازان مطرح دنیا اگرچه از قیمت بالایی برخوردارند اما در ایران بسیاری از خودروسازان چینی توانسته‌اند با حداقل امکانات،  خودروهایی با قیمت‌های مناسب در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهند.

این خودروها از ظاهر نسبتا موجهی برخوردارند اما از کیفیت و امکانات ایمنی بهره‌ای نبرده‌اند؛ به‌طوری‌که طبق آمار کیفی که ماهانه ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود، خودروهای مذکور نتوانسته‌اند ستاره کیفی مناسبی اخذ کنند. اما همانطور که گفتیم مشتری ایرانی نیز همچون دیگر مشتریان در سراسر جهان خودروی شاسی‌بلند را به خودروی سدان ترجیح می‌دهد حال آنکه طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت، رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای شاسی‌بلند عرضه شده در ایران متفاوت است. اما نتایج تحقیق اندازه‌‌‌گیری رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری برای نوزدهمین دوره متوالی ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفت دسته قیمتی منتشر شده است. براساس این گزارش که مربوط به شش ماهه اول سال ۹۶ است، باکیفیت‌ترین خودروهای شاسی‌بلند زیر ۱۰۰ میلیون از دیدگاه مشتریان، به ترتیب هایما S۷ توربو اتوماتیک، بی وای دی S۶ اتوماتیک و جک S۵ دنده‌ای در رده اول تا سوم قرار گرفتند. این سه خودرو متعلق به خودروسازان چینی است که هم‌اکنون در ایران مشغول مونتاژ محصولات خود هستند. خودروهای یادشده در محدوده قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارند و با توجه به ظاهر و کیفیت توانسته‌اند بسیاری از مشتریان ایرانی را جذب خود کنند.

در ادامه ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای، چری تیگو۵ اتوماتیک، جک S۵ اتوماتیک، چانگان CS۳۵ اتوماتیک، ام‌وی‌ام X۳۳ اتوماتیک، ام‌وی‌ام X۲۲ اتوماتیک و لیفان X۶۰ اتوماتیک توسط مصرف‌کنندگان به‌عنوان دیگر خودروهای شاسی‌بلند زیر ۱۰۰ میلیون انتخاب شده‌اند. همچنین شرکت بازرسی کیفیت در مورد گزارش آمار خود اعلام کرده که در این تحقیق با ۶۹.۰۷۴ نفر از خریداران ۹۷ خودروی سواری که از ۱۷ شرکت عرضه‌کننده خودرو در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ خودرو خریداری کرده بودند، مصاحبه انجام شده که نتایج نشان می‌دهد رضایتمندی مشتریان در مقایسه با سال ۱۳۹۵ از رشد ۱۵ امتیازی برخوردار بوده است. سال گذشته خودروی چانگان SC۳۵ اتوماتیک با کسب امتیاز رضایت ۷۴۴ از ۱۰۰۰ بالاترین امتیاز رضایت مشتریان از کیفیت خودرو را کسب کرده بود و پس از آن هایما S۷ توربو اتوماتیک با یک اختلاف امتیاز کمتر جایگاه دوم را کسب کرده است.