بایدها و نبایدهای خودرو در سفرهای نوروزی

 نکته اول اینکه خیلی به خودروی خود اطمینان نکنید و قبل از سفر حتما به یک تعمیرگاه قابل اعتماد مراجعه کنید چراکه معمولا خودرو در سفر و زمانی که با حداکثر سرنشین و صندوق پر، زیر فشار قرار می‌گیرد عیوب خود را نمایان می‌کند و چه خاطره بدی می‌شود، زمانی که در هنگام مسافرت به‌دلیل از کار افتادن خودرو مجبور به مراجعه به تعمیرگاه شوید. به این ترتیب در قدم اول به شما توصیه می‌شود قبل از روشن کردن موتور، اجزای خارج خودرو را مورد بررسی قرار دهید؛ به‌عنوان نمونه لاستیک‌ها و حتی زاپاس را از لحاظ فشار باد اندازه گرفته و آنها را بازدید کنید که ترک، خرابـی یا ساییدگی نداشته باشند. همچنین نشت بنزین، روغن، آب و مایعات دیگر را به دقت بازدیـد کنیـد. البته آبـی کـه از دسـتگاه تهویه بعد از استفاده نشت می‌کند طبیعی است. در ادامه اینکه از کارآیی تمامی چراغ‌ها اطمینان حاصل کنید. حالا بهتر است داخل خودرو را بررسی کنید و میزان بودن آب باتری، روغن ترمز، تسمه دینام مطمئن و لوله‌های بنزین را از نظر شلی و نشت لوله‌ها بازدید کنید.

همچنین از کافی بودن روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان و میزان روغن موتور، در هنگام رانندگی اطمینان حاصل کنید و از صحت کار سرعت‌سنج و سایر وسایل اندازه‌گیری مطمئن شوید. از ترمزهـا و از صحت کار آنها در محل امنی اطمینان پیدا کنید. شل بودن یا نشت قسمت‌های مختلف و همچنین صـداهای غیرعادی و اضافی را نیز بررسی کنید. در صورتی‌که این قسمت‌ها درست کار می‌کنند با آسودگی خیـال از سـفر لـذت ببرید. در این بین اما برخی بازدیدها از خودرو جزو الزامات است و سفر و غیرسفر نمی‌شناسد. این بازدیدها عبارتند از بازدید و سرویس‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از خودرو. کارشناسان معتقدند قبل از راه‌اندازی یا پس از کارکرد این بازدیدها ضـروری است، زیرا ضریب ایمنی، عمر متوسط خودرو، قطعات و بازدهی و راندمان وسیله نقلیه را افزایش می‌دهـد و از وارد شدن خسارت مالی و جانی احتمالی جلوگیری می‌کند. همچنین مخارج و هزینه‌های خودرو کاهش یافته و باعث صـرفه‌جـویی در مصـرف بنـزین و روغـن موتـور می‌شود.

یکی از این بازدیدهای ضروری، مربوط به میزان و کیفیت آب و روغن در وسیله نقلیه است به‌طوری‌که بازدید آنها باید روزانه و قبل از روشن کردن موتور و رانندگی باشد؛ به این ترتیب در صورتی‌که میزان روغن موتور یا آب رادیاتور نرمال و فـول نباشد باید حتما اندازه آنها را به میزان استاندارد آن موتور برسانید تا هنگام رانندگی مشکلی به وجود نیایـد. درصورتی‌که خواص و کیفیت مطلوب روغن موتور از بین رفته باشد یا آب رادیاتور کثیف شده باشـد بایـد حتما نسبت به تعویض آنها اقدام شود. همچنین فاصله تعویض روغن بستگی به جنس روغن، فیلتر، نحوه و شرایط رانندگی دارد و میزان آن در دفترچه هر خودرو آمده است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بازدید روغن مخصوص گیربکس و جعبه فرمان نیز جزو ملزومات و ضروریات است به‌طوری‌که پس از بررسی در صورت کاهش، روغن مخصوص آنها به میزان استاندارد آن خودرو اضافه می‌شود و در صورتی که خواص و کیفیت مطلوب روغن آنها کاهش یافته باشد حتما روغن تخلیه و با روغن جدید پر شود. اما بازدید چرخ‌ها، میزان باد و کیفیت لاستیک، روان و دقیق بـودن فرمـان، کـارآیی مطلـوب ترمزهـا، وضـعیت چراغ‌ها، تنظیم نور پایین و بالای چراغ‌های جلو و کیفیت و کمیت آب بـاتری بایـد هـر روز قبـل از راننـدگی انجام شود تا اگر ایرادی دیده شد هرچه سریع‌تر رفع شود.

در ادامه اینکه فیلتر هوا و صافی بنزین خودرو پس از مدت زمان و کارکرد معینی کثیف و خـراب شـده و کـارآیی خـود را ازدست می‌دهد؛ در حالت عادی فیلتر هوا باید حداکثر هر پنج هزار کیلومتر تعویض یا تمیـز شـود و صـافی بنزین هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا بازدهی و راندمان موتور مطلوب باشد. اما بازدید شمع‌ها را در طول سفر فراموش نکنید، به‌طوری‌که در صورت کثیف بودن یا تنظیم نبودن شمع‌ها نسبت به تمیز و تنظیم کردن اقدام شـود و اگـر خـراب بـود هر چه زودتر نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. بازدید لنت‌های ترمز نیز ضروری است به‌طوری‌که حداکثر پس از طی مسافت ۲۰ هزار کیلومتر انجام و در صورت تمام شدن لنت(نازک شدن) نسبت به تعـویض آن اقدام شود. اما به یاد داشته باشید در زمان سفر تغییرات سریع جوی دور از انتظار نیست. شاید در زمان شروع سفر و زمانی که در مبدا هستید هوا کاملا آفتابی باشد ولی پس از طی مسیری به سوی مقصد با شرایط متفاوتی مواجه شویم.

پس حتما در سفرهای نوروزی و به‌خصوص زمانی که جاده‌های کوهستانی را در پیش دارید تجهیزات زمستانی و زنجیرچرخ به همراه داشته باشید و همچنین از برف‌پاک‌کن، مخزن آب و شیشه‌شوی خودروی خود مطمئن باشید و درصـورت کاهش آب مخزن، آن را پر کرده و برای بهتر تمیز شدن شیشه دو تا پنج قطره مـایع ظرفشـویی بـه داخـل مخزن اضافه کنید. در ادامه اینکه بازدید کابل‌های اتصال برق مثبت و منفی باتری نیزاز جمله ضروریات سفرهای نوروزی است. همچنین در صورتی که کودک درسفر همراه شما است، حتما از صندلی مخصوص کودکان استفاده کنید. ازصحت عملکرد کمربندهای ایمنی اطمینان حاصل کنید و همواره تمام سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کنند. رعایت چند نکته هم در ضمن سفر می‌تواند ایمنی سفرها را تقویت کند. از توقف‌های غیرضروری در حاشیه راه‌ها و بزرگراه‌ها پرهیز کنید. صبورانه رانندگی کنید و از شتاب و عجله بی‌مورد پرهیز کنید. در زمان راه‌بندان هرگز از شانه خاکی برای ادامه مسیر استفاده نکنید. تعداد سرنشینان خودرو را با توجه به ظرفیت خودرو در نظر بگیرید. قبل یا حین رانندگی از مصرف قرص‌های آرام‌بخش و مسکن‌ خودداری کنید و هر زمان که احساس خواب‌آلودگی کردید در اولین توقفگاه استراحت کنید.

آخر هفته