Reader’s digest

قاتل سرطان

آخر هفته

درمان سرطان با سلول‌های خود عنوان مجله خواندنی ریدرز دایجست است. با توجه به‌ گسترش روزافزون بیماری سرطان، پیدا کردن راه‌های نوین برای غلبه بر یکی از غول‌های قرن بیست و یکم، دغدغه اصلی دانشمندان شده است. به همین منظور مجله ریدرز دایجست برای ماه فوریه خود این مطلب را انتخاب کرده است. این مجله می‌گوید که «CAR T» و سایر روش‌های ایمن درمانی، سرطان را به یک بیماری قابل‌کنترل تبدیل می‌کند. داروهای زنده نیز می‌تواند پاسخ نهایی به این قاتل باشد. این مجله می‌نویسد: در سال ۲۰۰۸، درست چند روز بعد از حضور توری لی در مهدکودک، تشخیص داده شد که او به سرطان خون دچار است. شیمی درمانی عمدتا بیشتر کودکان را درمان می‌کند اما توری جزو کسانی نبود که بتواند به این طریق از دست این بیماری مهلک فرار کند. این دختر بازیگوش که سه خواهر بزرگتر از خود دارد، به گفته مادرش، دانا لی، در حدود دو سال مشغول شیمی درمانی بود.

دانالی تصریح می‌کند: ما یک پروتکل جدید را آغاز کردیم، با شیمی درمانی و پرتودرمانی شدیدتر اما بیماری همچنان مهمان ناخوانده دخترمان بود.  توری هر چقدر بزرگتر می‌شد، بدنش رو به ضعف بیشتری می‌رفت. از این رو والدین او تصمیم گرفتند که او را به بیمارستان کودکان فیلادلفیا ببرند، تا در آنجا بعد از چند هفته شیمی درمانی برای پیوند مغز استخوان که یک روش پیچیده و خطرناک است آماده شود. درست چند روز پیش از اینکه خانواده لی به سمت فیلادلفیا حرکت کنند، دکترها به والدین طوری گفتند که آنها قصد دارند که سلول‌های «T» را برای طرح پشتیبانی جمع‌آوری کنند.  آنها گفتند اگر مشخص شود که توری بیش از حد برای پیوند زدن ضعیف است، شاید او قادر باشد به وسیله یک روش آزمایشی که به روش «CAR T» معروف است، جان سالم به در ببرد. از این روش چندی پیش برای درمان یک دختر بچه دیگر هم استفاده شده بود. نام او امیلی وایت‌هد بود و بیماری او درست شبیه بیماری توری بود. مادر توری لی می‌گوید: من با وایت‌هدها تماس گرفتم. من اصلا جرات نداشتم دخترم را در چنین وضعیتی قرار دهم. از سویی او نمی‌توانست در مقابل پیوند استخوان هم دوام بیاورد.

با این حال تصمیم گرفتن برای استفاده از شیوه درمانی جدید چندان آسان نبود. در حالی که امیلی توانسته بود به این طریق زندگی دوباره‌ای پیدا کند اما چندین کودک نیز بودند که با استفاده از همین شیوه درمانی جان داده بودند. دانا لی اما می‌گوید: سخت بود، ولی در هر حال رضایت دادیم. ما به آنها اعلام کردیم که می‌خواهیم این روش جدید را هم بیازماییم. ما می‌دانستیم که این شیوه درمانی در مرحله آزمایشی قرار دارد. فکر کردیم که این شیوه درمانی شاید شانس دوباره‌ای به دخترمان بدهد. عمده نگرانی خانواده لی‌، ضعیف بودن دخترشان در برابر شیوه پیوند استخوان بود. آنها تصمیم گرفتند این شیوه که درد کمتری را نیز به بیمار تحمیل می‌کند استفاده کنند. در آوریل ۲۰۱۳، دکترها روش درمانی را به این شیوه آغاز کردند. آنها سلول‌های «T» را که متعلق به خود توری بود، به وی تزریق کردند. ۶ هفته بعد از تزریق حال توری رو به بهبود بود. حالا ۴ سال پس از آن تزریق او عاری از سرطان شده است. در اوت سال گذشته میلادی، پس از اینکه ۵۰ نفر دیگر به این شیوه درمان شدند سازمان دارویی و غذایی ایالات‌متحده راه را برای درمان سرطان به این شیوه باز کرد.

دکتر روزنبرگ یکی از کسانی که در این شیوه درمانی فعالیت دارد، می‌گوید: هنوز قدم‌های اولیه برداشته شده و زمان زیادی لازم است تا به مرحله قابل اطمینان برسیم. توری لی هم‌اینک به‌طور مرتب برای چک‌آپ نزد دکترها می‌رود و هر بار خوشحال‌تر و قوی‌تر به خانه بازمی‌گردد. مهمان ناخوانده او ۴ سال است که از بدن او رخت بر بسته است. تقریبا از سال ۱۸۹۰ بود که تشخیص داده شد که سیستم دفاعی بدن می‌تواند سلول‌های سرطانی را مغلوب کند. سلول‌های «T» به باکتری، ویروس و سلول‌های سرطانی حمله و آنها را نابود می‌کنند. در دهه ۱۹۸۰ یک تیم به رهبری دکتر روزنبرگ کار روی سلول‌های «T» را آغاز کردند و می‌توان گفت این نخستین قدمی بود که برای درمان بیماری سرطان به این شیوه برداشته شد. هرچند این روش برای درمان کودکان بسیار موثر تشخیص داده شده است، اما دکتر روزنبرگ و تیم او توانسته‌اند به همین شیوه بیل لودیگ که ۷۲ ساله است را درمان کنند. لودویگ یک افسر سابق راهنمایی و رانندگی بود و الان نزدیک به ۸ سال است که با همین شیوه درمان شده و خبری از سرطان نیست. او جزو نمونه‌های اولیه موفق این آزمایش بوده است.

دکتر بیکر یکی از همکاران دکتر روزنبرگ می‌گوید: «واکنش این روش بسیار عالی بود. انگار یک بمب بزرگ را روی سلول‌های سرطانی می‌اندازید.» در حال حاضر بیمارانی که به این شیوه درمان شده‌اند هرازگاهی به خاطر طرح پیگیری و رصد به دکتر مراجعه می‌کنند و تاکنون درباره اینکه کسی به این شیوه درمان شده و بیماری او اما بازگشته باشد گزارشی نشده است. این روش امیدها را برای ناک‌اوت کردن غول سرطان زنده نگه داشته است. لودویگ می‌گوید: یک درد غیرقابل وصف بود. اما وقتی زنده می‌مانی دیگر جای گله و شکایتی باقی نمی‌ماند.

عصر جدید

اگرچه هم‌اکنون روش car-t بیشتر برای درمان سرطان خون به‌کار گرفته می‌شود اما توانایی آن را دارد که برای انواع دیگر سرطان‌ها هم استفاده شود. دکتر دیوید مالونی، مدیر بخش درمان ایمنی سلولی در مرکز مطالعات سرطان فرد هاچینسون گفته تصمیم سازمان دارو و غذا آمریکا در تایید روش car-t «سنگ‌بنای» ورود به یک عصر جدید است. ما معتقدیم این تنها آغاز کار است و به‌زودی درمان‌های فراوانی براساس روش‌های جدید ایمونوتراپی شکل خواهد گرفت. ایمونوتراپی روشی است که درآن از تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود.

هم‌اکنون روش کار-تی در درمان انواع سرطان خون بسیار کارآمد نشان داده است هرچند این روش در برابر تومورهای جامد نظیر آنچه در سرطان ریه مشاهده می‌شود، کارآیی چندانی ندارد. دکتر پراکاش ساتوانی، پزشک اطفال در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «وقتی درمان در این نوع سرطان‌ها را با درمان‌ها برای سرطان خون حاد لنفاوی مقایسه می‌کنیم، نتایج خیلی خوب نیست، اما من مطمئنم که این فناوری به‌زودی بهبود و ارتقا می‌یابد.»

 

Newsweek

فیل نارنجی در اتاق

آخر هفته

مهم‌ترین اتفاق سیاسی برای ایالات متحده در سال آینده شمسی انتخابات کنگره است. این انتخابات از این‌رو اهمیت دارد که در صورت شکست جمهوری‌خواهان، حاکمیت در این کشور دوباره دوپاره می‌شود و از میزان قدرت جمهوری‌خواهان که کاخ سفید را در دست دارند، به‌شدت خواهد کاست. به همین منظور مجله نیوزویک این پرسش را مطرح می‌کند که آیا دونالد ترامپ می‌تواند حزب جمهوری‌خواهان را نجات دهد یا اینکه ریاست‌جمهوری جنجال‌آمیزش به یک شکست بزرگ برای حزب بزرگ قدیمی (جمهوری‌خواهان) تبدیل خواهد شد؟ در این ارتباط گفته شده است، برخی بر این باورند با توجه به شرایط پیش آمده ترامپ می‌تواند همچون ناجی جمهوری‌خواهان مطرح شود. در مقابل بسیاری دیگر بر این اعتقاد استوارند که باید با توجه به نوع ریاست‌جمهوری، از انتخابات آینده ترسید. این عده می‌گویند که ریاست‌جمهوری ترامپ در نهایت به ضرر جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره خواهد بود و محافظه‌کاران بازندگان بزرگ انتخابات سال ۲۰۱۸ هستند.

در ۱۰ نوامبر سال ۱۹۳۸، دو روز پس از شکستی که دموکرات‌ها در زمان ریاست‌جمهوی فرانکلین دلانو روزولت داشتند، نیویورک‌تایمز در تیتر یک خود نوشت: انقلاب مالیات‌پردازها. روزولت در آن سال برای نامزدهایی که از برنامه‌های مترقیانه وی حمایت می‌کردند، سنگ تمام گذاشته بود، برنامه‌هایی که به‌شدت به کاهش بیکاری کمک می‌کرد. پیام او مشخص و واضح بود: مخالفان و مرتجعان مشخص در کنگره، به‌ویژه کسانی که با وی هم‌حزبی هستند، باید به خاطر خود دموکرات‌ها از سر راه کنار بروند. اما پیام رای‌دهندگان به روزولت به اندازه خواست وی پیچیده نبود و آنها به سادگی به وی فهماندند به دنبال چه هستند.

یکی از مقامات ایندیانا در نامه‌ای به همین مناسبت به روزولت نوشت: این دموکراسی است و برای سلامت خود دموکراسی هم که شده، بد نیست که یک اپوزیسیون قوی تشکیل شود. در آن سال دموکرات‌ها ۷۲ کرسی را در مجلس نمایندگان و ۷ کرسی را در سنا از دست دادند. هر چند که آنها همچنان کنترل دو نهاد قانون‌گذاری را در دست داشتند اما این برای دموکرات‌ها یک شکست تمام‌عیار بود. البته روزولت پس از آن شکست، ۷ سال دیگر رئیس‌جمهوری این کشور باقی ماند و دموکرات‌ها کنترل قوه قانون‌گذاری را هم در دست داشتند، ولی بیشتر زمان خود را صرف جنگ جهانی دوم کردند و این جنگ به کمک آنها آمد تا شکست تلخ‌شان بیش از پیش برجسته نشود. با این حال پیش‌بینی تایم درست از آب درآمد. تایم با توجه به این شکست نسبی پیش‌بینی کرد: عصر آزادی‌بخش لیبرالیسم به‌سر آمد.

عصری که برای روزولت تبدیل به هراس شد. در انتخابات میان‌دوره بعدی حزب دموکرات متحمل شکست دیگری شد و این‌بار ۳۲ کرسی خود را در مجلس نمایندگان و ۲ کرسی دیگر در سنا از دست داد. نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۰، جزو ایام تیره و تار دموکرات‌ها به‌حساب می‌آید. اگرچه سنا همچنان در دست آنها باقی ماند اما جمهوری‌خواهان با کمک جنبش قدرتمند «تی پارتی» توانستند ۶۳ درصد از کرسی‌های مجلس نمایندگان را به کنترل خود درآورند. اوباما پس از نتیجه به‌دست آمده از اصطلاح «پوسته پوسته شدن» استفاده کرد و آن را یک شکست نسبی تلخ خواند. برخی می‌گویند دونالد ترامپ، مرد نارنجی کاخ سفید نیز باید در انتظار چنین سرنوشتی باشد. ترامپ نیز ممکن است در نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای خود با چنین تصویری روبه‌برو شود. به علاوه اینکه او در سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش تنها در بین ۴/ ۳۸ درصد از مردم محبوبیت دارد که پایین‌ترین رقم در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید.

ترامپ در این یک‌سال با هر نوع رسوایی دست و پنجه نرم کرده است. کافی است به این موارد توجه کنید: پرونده‌ای علیه دولت و خانواده‌اش تحت عنوان «روس‌گیت» توسط بازرس ویژه دادگستری آمریکا در جریان است، او در توییتر مدام رهبر کره‌شمالی را به حمله ویران‌کننده تهدید می‌کند، رئیس کارکنان کاخ سفیدش متهم است که همسر خود را به شدت کتک زده اما آنها لاپوشانی کرده‌اند و به مهاجرانی از کشورهایی مانند هائیتی لقب «چاه توالت» داده است. اینها البته تنها مواردی از رسوایی‌های کشنده ترامپ و تیم او به حساب می‌آید.

البته برخی از ترامپ همچنان دفاع می‌کنند و می‌گویند طرح‌های ضدمهاجرتی‌اش یا طرح مالیاتی وی می‌تواند ناجی ایالات‌متحده باشد. اما با توجه به میزان محبوبیت ترامپ در سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش در این زمینه اظهار شک و تردید کرده‌اند و می‌گویند احتمالا ترامپ به سرنوشت دو رئیس‌جمهوری پیشین دموکرات آمریکا یعنی فرانکلین روزولت و باراک اوباما دچار شود.  دموکرات‌ها در نظر دارند تا انتخابات میان‌دوره‌ای را برای دونالد ترامپ، به یک رفراندوم تبدیل کنند. آنها بر این باورند که نه‌تنها می‌توانند در انتخابات مجلس نمایندگان پیروز میدان باشند، بلکه قادر خواهند بود تا سنا را مجددا از دست جمهوری‌خواهان خارج کنند. اگر آنها بتوانند چنین خواسته‌ای را محقق کنند، توانسته‌اند روزهای تلخی که از ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ به آنها تحمیل شده است را فراموش و روزگار نویی را آغاز کنند.

این نخستین قدم برای دموکرات‌ها به حساب می‌آید. قدم بعدی که آنها برای خود در نظر گرفته‌اند انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا است که قدم بزرگی به حساب می‌آید. البته آنها قصد دارند پس از پیروزی دست به یک حرکت ریسکی بزنند. آنها به دنبال استیضاح ترامپ هستند.  به همین جهت جمهوری‌خواهان به‌شدت احساس ترس کرده‌اند. تد کروز یکی از قانون‌گذاران برجسته جمهوری‌خواهان که در رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری نیز رقیب ترامپ بود و هم‌اینک سناتور تگزاس است، می‌گوید: چپ‌ها می‌خواهند خودی نشان دهند.  رقیب او در انتخابات «بتو اوروتورک» است، که توانسته است در این ایالت قرمز رنگ بیشتر از تد کروز کمک مالی به‌دست آورد. رقم‌های به‌دست آمده به عنوان کمک مالی، تقریبا یک نوع پیش‌بینی برای برنده انتخابات محسوب می‌شود.

کروز می‌گوید: آنها بر روی شیشه‌های شکسته شده انتخابات نوامبر (ریاست‌جمهوری) می‌خزند.  هر قدر ترس در بین نمایندگان کنگره وجود دارد، آثاری از نگرانی در چهره ترامپ دیده نمی‌شود. او گفته است که بابت این خزندگان بر روی شیشه ترسی ندارد و آنها یک پیروزی غیرقابل توصیف در انتخابات کنگره به‌دست خواهند آورد. این در حالی است که حتی از نیروهای جمهوری‌خواه نیز افرادی پیدا می‌شوند که به انتخابات آتی چندان خوش‌بین نباشد. محافظه‌کاران که اخیرا در واشنگتن یک کنفرانس برگزار کردند، هشدار داده‌اند ترامپ تنها موقعی می‌تواند موفق ظاهر شود که قانون‌گذاران در کنار وی باشند. در صورت شکست جمهوری‌خواهان ترامپ یک بازنده تمام‌عیار در داخل کاخ سفید خواهد بود.